Přečtěte si velice zajímavý rozhovor s šéftechnikem Fordu, Christianem Loriauxem, který popisuje zajímavé detaily z vývoje vozu.
Christiane, je nová Fiesta WRC vlastně pouze Fiesta S2000 s turbem?Ne, rozhodně ne. Fiesta S2000 nám nabídla dobrou výchozí bázi pro nový model, na které mohli naši inženýři začít stavět. Vývoj vozu WRC zahrnuje mnohem víc než jen pouze instalaci jiného motoru. Provedli jsme například rozsáhlé modifikace v oblasti zavěšení, na podvozku nebo také na přenosu hnací síly. Každý díl, který pochází z S2000 musíme zevrubně prozkoumat a zvážit, zda by vydržel zvýšenou zátěž, které nové WRC budou produkovat.Které oblasti vývoje nového vozu WRC považujete za největší výzvu?Práce na novém turbomotoru EcoBoost od Fordu s obsahem 1,6l se ukázala jako velká výzva. My, lidé z oblasti motorsportu, jsme prvně museli pochopit celou záležitost ohledně přímého vstřikování benzínu do motoru. Je to velmi složitá technologie. Pro nás je to něco kompletně nového. Velkou výzvou dále byly brzdy nových vozů, stejně tak jako nastavení převodovky a chladícího systému motoru. Nová auta WRC navíc mohou vážit minimálně 1 200 kilo. Dodržet tuto hranici také nebylo nic jednoduchého. Do vývojové fáze se zapojili jednak inženýři našeho týmu, pak také inženýři Fordu Europa a nesmíme zapomenout na naše dodavatele.
Co bylo na vývoji motoru nejtěžší?Jak bylo řečeno: přímé vstřikování benzínu je v rallysportu úplně nová technologie. Její použití je předepsáno už od této sezony a navíc se s ní poprvé setkáváme u vozů nejvyšší kategorie. Naštěstí jsme mohli těžit ze zkušeností techniků Pipo Moteurs, našeho partnera přes motory, kteří mají s vývojem sériových motorů s přímým vstřikováním zkušenosti.Zavedením nových motorů v MS udělala FIA ústupek, jaký máte Vy názor na tento ústupek?Myslím, že FIA opravdu ustoupila ze svých požadavků. V automobilovém průmyslu je trend snižovat obsah motorů sériových vozů – tzv. „Downsizing“. Podle mě to dává pro výrobce v rally smysl. Také rozhodnutí, že v motorech zůstane turbo, je dobré. Tyhle motory zní opravdu dobře a dobrý zvuk patří k závodním vozům. Je dokonce jedním z rozhodujících prvků, které lidi na tomto sportu fascinují.
Motor vozu ladili vývojáři z Pipo Moteurs a zvuk je fantastický
Jak vysoký je podíl společných prvků, které spolu sdílí Fiesta WRC a Fiesta S2000?K dispozici jsme měli data, které jsme s Fiestou S2000 nasbírali v SWRC a dalších mezinárodních šampionátech. Na jejich základech jsme mohli konkrétní části soutěžního auta analyzovat a porovnávat. Kde jsme našli potenciál pro zlepšení, tam jsme ho využili. S výjimkou ochranného rámu a základů podvozku nezůstal kámen na kameni. Když se na vůz podíváte, tak se zdá velmi podobný S2000. Jednotlivé díly jsme modernizovali, dělali jsme je lehčími nebo robustnějšími.Opticky se WRC verze Fiesty liší od verze S2000 docela jasně. Jakto?Fiestu RS World Rally Car jsme designovali společně s lidmi z Ford Europa. U všech modifikací karoserie bylo důležité zachovat všechny elementy „kinetického designu“ Fordu, co nejvíce to šlo. Tvůrčí filozofie patří mezi důležité faktory úspěchu sériového modelu. V oblastech, které mají velký význam, co se týče aerodynamiky nebo chlazení závodního auta, musíme samozřejmě udělat kompromisy. Všichni zúčastnění z M-Sportu i od Fordu tak mohou slavit úspěch.Je těžší jet s novou Fiestou WRC než s Focusem WRC?Nová pravidla jsou taková, že jsme se i s vozy WRC technicky opět více přiblížili sériovým autům. Co se týká základních vlastností nebo karoserie, jsou rozdíly mezi těmito dvěma generacemi docela malé. Museli jsme se zříci některých technologií, které jsme používali ve Focusu WRC – například aktivně řízené střední diferenciály, automatické starty nebo řazení pomocí pádel pod volantem. To všechno znamená, že bude opět hrát talent jezdce větší úlohu.Jinými slovy: Nová generace WRC dává více najevo rozdíly mezi jezdci?Například u Focusu jezdec na startu prostě zmáčkl knoflík, který aktivoval automatický start a také optimálně ovládal spojku. Teď musí jezdci na startu kontrolovat trakci, správný točivý moment, dobře pustit spojku a zařadit vyšší stupeň sami, samozřejmě pokud chtějí dobře odstartovat. Takže mají více možností jak udělat chybu než doteď – a to je také dobře. Jezdec, který chce být mistrem světa, by měl umět dobře odstartovat i bez pomocných technologií.
Základ Fiesty WRC pochází samozřejmě ze speciálu S2000...
Znamená to tedy, že se role inženýra starajícího se o toto všechno posouvá do pozadí?Ne, opravdu ne. Například zákaz pádel pod volantem vedl k tomu, že můžeme naší pozornost věnovat jiným místům. Jak moc frustrující to je, když víte, že spoustu chytrých technologií, které jste s velkou námahou a velkými finančními prostředky vyvinuly pro Ford Focus WRC, jsou teď zbytečné?Pochopitelně je škoda, že spoustu technologií z Focusu WRC nebudeme smět nasadit. Ale změny, které FIA prosadila, jsou správné. Zřeknutí se určitých technologií přinese úsporu nákladů a pro další výrobce bude MS v rally dostupnější. Nová WRC představují dobrý kompromis mezi cenou a technologií. Věci jako automatický systém startů jsme mohli používat u Focusu WRC, teď již ne. Fiesta se ale po stránce vývoje technologie opět posunula o kousek dál, navíc je za rozumnou cenu. Zákazníkům už jsme prodali několik nových vozů WRC.
...ale také z Focusu WRC, některé vyspělé technologie jsou však již zakázány.
Jaké všechny testy nová Fiesta WRC už absolvovala?V březnu minulého roku jsme mohli vývojové práce provádět pouze na voze S2000, do kterého jsme implantovali 2,0l agregát z Focusu WRC. To byla taková první Fiesta WRC. Intenzivněji jsme začali testovat v srpnu, to už jsme měli k dispozici Fiestu s motorem 1,6l s turbem. Jenže to se ještě stále nejednalo o motor s přímým vstřikováním paliva. Od té doby jsme nový vůz testovali na šotolině i asfaltu ve Velké Británii, Španělsku a Francii. Jednou jsme byli také v Portugalsku a na sněhu a ledu jsme vůz vyvíjeli ve Švédsku. Celkově má Fiesta za sebou kolem 11 000 km v ostrém tempu. Který jezdec se podílel na testovacích pracích na voze?Na začátku jsme pracovali s jezdci jako Henning Solberg, Matthew Wilson, PG Andersson a Andreas Mikkelsen. Za volant si dokonce sedl i Malcolm Wilson (ředitel týmu a bývalý rallyový jezdec). Na konci, když jsme byli v pokročilém stádiu vývoje, testování převzali Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala.
V kokpitu vozu se už vystřídalo spousta jezdců
Jak konkurenceschopná nová Fiesta WRC bude?Každý v našem týmu věří cíli, že budeme bojovat o titul v MS. Jsme přesvědčeni, že Fiesta WRC je výborné závodní auto. Těžko se to však může podle něčeho poměřit. Dříve jsme mohli měřit nové verze Fordu Focus WRC RS s těmi staršími. Na základě rozsáhlých změn v pravidlech to teď není možné. Budeme muset počkat do Rally Sweden. Až pak uvidíme, jak si Fiesta WRC opravdu stojí.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?