EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Finský pilot se po Rally San Remo stal vítězem IRC a podělil se snámi o pocity vítěze v rozhovoru.
Po prvním dnu jsi byl na pátém místě. Na poslední rychlostní zkoušce jsi ztratil asi 50 vteřin, byla nějaká chyba?
Na zkoušce se hodně rozpršelo těsně před naším startem. Měl jsem obavy, jak bude zkouška vypadat, ale v polovině bylo už sucho. Měl jsem media, ale italové nasadili slicky, tím byli rychlejší a já ztratil.
San Remo je rally tisíce zatáček. Jak moc těžké je napsat si ten správný rozpis?
Je to velmi těžké. Měli jsme pouze dva průjezdy při treninku. Psali jsme úplně nový rozpis všech zkoušek, protože od loňského používám trošku jiný systém rozpisu. Některé zatáčky jsou si velmi podobné, ale musejí se jet jinak. Je velmi těžké je správně zaznamenat do rozpisu.
Nejdelší zkouška měřila 29 km. Jak dokážeš udržet koncentraci, když trať vede tisíci zatáčkami a z kopce do kopce?
Není ani tak důležité jak dlouhá zkouška je, když cesta má pořád podobný charakter. A když víš, že ji projedeš čistě a věříš rozpisu a soustřečdíš se na spolujezdce, nakonec ti ani dlouhá nepřijde. Je to náročné, musí být kvalitní rozpis.
Tři rychlostní zkoušky před cílem jsi byl čtvrtý. Uvažoval jsi na tím, že bys celkově mohl rally vyhrát, protože soupeři neměli velký náskok? Jel jsi úplně na plno?
Je pravda, že jsem do to šel úplně naplno. Neměli jsme žádnou krizovku a věděl jsem, že potřeuju být druhý, abych získal potřebný počet bodů. Upřímně jsem na možné vedení nemyslel.
Nakonec jsi skončil druhý a tím jsi vyhrál IRC pro rok 2010, také jsi dostal později Colin McRae trophy. Jaké byly pocity po poslední zkoušce?
Atmosféra byla prostě úžasná. Jel jsem poslední zkoušku už opatrně, protože jsem měl ztrátu skoro třicet vteřin. V cíli jsem byl hodně překvapený, že nakonec nás od Andreucciho dělily jen čtyři vteřiny. Ten pocit, když jsem přijel do servisu a tým mi gratuloval k vítězství v IRC, se ani nedá popsat slovy, je to prostě úžasné. Colin McRae Trophy je třešnička na dortu a pro mě obrovská pcta.
Mnoho čtenářů zajímá, kde se letos ještě objevíš na volantem Fabie. Jestli ještě pojedeš IRC nebo pojedeš v Anglii v rámci S-WRC?
Startovali jsme ve Skotsku, kde jsme si velmi pěkně pozávodili s Mikkelsenem a Wilksem. Podařilo se nám opět vyhrát, ale nebyla to lehká rally, tratě jsou poměrně záludné. Pracujeme s partnery na startu ve Walesu v rámci S-WRC, každopádně náš letošní program je nadále otevřený.
Titul v IRC v rámci jezdců i automobile patří Škodovce, komu všemu bys chtěl poděkovat?
Chtěl bych moc poděkovat týmu Škoda Motorsport. Udělali obrovskou práci na Fabii S2000. Je jejich zásluhou, že během sezóny jsme neměli ani jeden technický problém na žádné ze soutěží. Také chci moc poděkovat všem českým fanouškům, za obrovskou podporu! Jejich přízeň je pro mě velmi důležitá a je o to větší, než jsme předpokládal při příchodu do týmu Škodovky. Ukázalo se to v loňské sezóně, kdy jsem udělal několik chyb a nezískal titul. Fanoušci při mě zůstali a byli pro mě velikou motivací pro letošní rok. Moc mi to pomohlo k letošnímu úspěchu a moc sit toho vážím.
Děkujeme za rozhovor
Já také děkuji za rozhovor, děkuji za podporu a zdravím čtenáře Rallyzone.cz
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?