EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Finský pilot se po Rally San Remo stal vítězem IRC a podělil se snámi o pocity vítěze v rozhovoru.
Po prvním dnu jsi byl na pátém místě. Na poslední rychlostní zkoušce jsi ztratil asi 50 vteřin, byla nějaká chyba?
Na zkoušce se hodně rozpršelo těsně před naším startem. Měl jsem obavy, jak bude zkouška vypadat, ale v polovině bylo už sucho. Měl jsem media, ale italové nasadili slicky, tím byli rychlejší a já ztratil.
San Remo je rally tisíce zatáček. Jak moc těžké je napsat si ten správný rozpis?
Je to velmi těžké. Měli jsme pouze dva průjezdy při treninku. Psali jsme úplně nový rozpis všech zkoušek, protože od loňského používám trošku jiný systém rozpisu. Některé zatáčky jsou si velmi podobné, ale musejí se jet jinak. Je velmi těžké je správně zaznamenat do rozpisu.
Nejdelší zkouška měřila 29 km. Jak dokážeš udržet koncentraci, když trať vede tisíci zatáčkami a z kopce do kopce?
Není ani tak důležité jak dlouhá zkouška je, když cesta má pořád podobný charakter. A když víš, že ji projedeš čistě a věříš rozpisu a soustřečdíš se na spolujezdce, nakonec ti ani dlouhá nepřijde. Je to náročné, musí být kvalitní rozpis.
Tři rychlostní zkoušky před cílem jsi byl čtvrtý. Uvažoval jsi na tím, že bys celkově mohl rally vyhrát, protože soupeři neměli velký náskok? Jel jsi úplně na plno?
Je pravda, že jsem do to šel úplně naplno. Neměli jsme žádnou krizovku a věděl jsem, že potřeuju být druhý, abych získal potřebný počet bodů. Upřímně jsem na možné vedení nemyslel.
Nakonec jsi skončil druhý a tím jsi vyhrál IRC pro rok 2010, také jsi dostal později Colin McRae trophy. Jaké byly pocity po poslední zkoušce?
Atmosféra byla prostě úžasná. Jel jsem poslední zkoušku už opatrně, protože jsem měl ztrátu skoro třicet vteřin. V cíli jsem byl hodně překvapený, že nakonec nás od Andreucciho dělily jen čtyři vteřiny. Ten pocit, když jsem přijel do servisu a tým mi gratuloval k vítězství v IRC, se ani nedá popsat slovy, je to prostě úžasné. Colin McRae Trophy je třešnička na dortu a pro mě obrovská pcta.
Mnoho čtenářů zajímá, kde se letos ještě objevíš na volantem Fabie. Jestli ještě pojedeš IRC nebo pojedeš v Anglii v rámci S-WRC?
Startovali jsme ve Skotsku, kde jsme si velmi pěkně pozávodili s Mikkelsenem a Wilksem. Podařilo se nám opět vyhrát, ale nebyla to lehká rally, tratě jsou poměrně záludné. Pracujeme s partnery na startu ve Walesu v rámci S-WRC, každopádně náš letošní program je nadále otevřený.
Titul v IRC v rámci jezdců i automobile patří Škodovce, komu všemu bys chtěl poděkovat?
Chtěl bych moc poděkovat týmu Škoda Motorsport. Udělali obrovskou práci na Fabii S2000. Je jejich zásluhou, že během sezóny jsme neměli ani jeden technický problém na žádné ze soutěží. Také chci moc poděkovat všem českým fanouškům, za obrovskou podporu! Jejich přízeň je pro mě velmi důležitá a je o to větší, než jsme předpokládal při příchodu do týmu Škodovky. Ukázalo se to v loňské sezóně, kdy jsem udělal několik chyb a nezískal titul. Fanoušci při mě zůstali a byli pro mě velikou motivací pro letošní rok. Moc mi to pomohlo k letošnímu úspěchu a moc sit toho vážím.
Děkujeme za rozhovor
Já také děkuji za rozhovor, děkuji za podporu a zdravím čtenáře Rallyzone.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.