EXKLUZIVNĚ PRO RALLYZONE; Letošní rok se továrnímu jezdci Škody Janu Kopeckému naskytla zvláštní příležitost, které využil. Vedle podniku IRC tak český jezdec s českým vozem absolvuje kompletní italský mistrák - C. I. R. V polovině sezóny jsme se ptali nejen na to, jak se mu v Itálii líbí, ale i na italskou kuchyni a další zajímavosti!
Mohl byste nejprve připomenout, jak jste se do italského šampionátu dostal? Proč jste se raději nevrátil do domácího MMČR?
J. K.: Tým SRTI (Škoda Rally Team Italy) patří k jedněm z nejlepších zákazníků a partnerů Škody Motorsport. Dostali jsme výhodnou nabídku stratů v Itálii, zvážili jsme všechny pro a proti a rozhodli jsme se této nabídky využít. Pavel Valoušek se Zdeňkem Hrůzou + celý Škoda Delimax tým byl oficiálně představen před Valašskou rally jako tým s podporou Škody Auto pro nasazení do MMČR. Navíc v té době jsme již měli naplánované Italské mistrovství.Hrálo roli také to, že se můžete svést na neznámých tratích se silnou konkurencí? Pomáhá vám to v přípravě na podniky IRC?J. K.: Ano, právě tento fakt hrál jedno z největších “pro“, protože konfrontace v neznámém prostředí v šampionátu, kde se to hemží samými rychlíky, je pro nás obrovskou zkušeností, která nám nadále pomáhá se jezdecky/spolujezdecky rozvíjet.V čem je italský šampionát jiný, než třeba naše mistrovství?J. K.: Je to velice kvalitně obsazený šampionát se špičkovými posádkami, které dokonale znají své prostředí a dokážou ho využít. Nasazení jezdců je stejné jako v našem mistrovství, ale samozřejmě pro nás je to obtížnější v tom, že každá rally je pro nás nová. Jak se vám líbí tratě v Itálii, kde je místní šampionát považován za jeden z nejkvalitnějších národních šampionátů vůbec? Je tu třeba fakt, že se jede na asfaltu, ale i na šotolině. Nevadí vám to?J. K.: Právě naopak. Jsem velice rád, že můžeme startovat na rozmanitých tratích a střídáme asfaltové rally se šotolinovými. Každá rally v Itálii je jiná, každá má své kouzlo a všechny jsou nesmírně náročné na orientaci. Člověk musí stoprocentně věřit svému rozpisu a pokud chce skončit “na bedně“, tak ho musí také stoprocentně využít. Máte velký handicap kvůli neznalostí místních tratí oproti domácím borcům?J. K.: Ano! Ale samozřejmě nám tento handicap pomáhá částečně smazat Škoda Fabia S2000! Pokud se letmo podíváme do výsledků nějakých italských soutěží, není výjimkou, že se třeba prvních osm jezdců v cíli vleze do dvou minut. Vy sám jste třeba na Rally del Salento vyhrál o pouhých 3,2 s, což nemá obdoby třeba ani v současném WRC. Je těžké soupeřit s tak vyrovnanou konkurencí, nebo se tím lépe udržíte “ rytmu“?J. K.: Konkurence je v Itálii opravdu obrovská. První pětka je velice vyrovnaná, ale na většině rally se k této pětce přidají místní specialisté, jezdci kteří v místě závodu bydlí a znají tak tratě dokonale, a to nás s Petrem “nutí“ závodit hned od začátku naplno. Vlastně to začíná už seznamovacími jízdami, kdy si musíme připravit kvalitní rozpis pouze ve dvou průjezdech. V Itálii opravdu není čas soustředit se na jiné věci než na svůj výkon!
Po dvou slabších výsledcích se dostavilo jedno vítězství a jedno druhé místo. Šampionát je v polovině a vám patří čtvrtá příčka se ztrátou jedenácti bodů na vedoucího Andreucciho. Přemýšlíte ještě o bitvě o titul? Myslíte, že by bylo vůbec možné tak početnou domácí špičku hned první rok porazit?J. K.: Bohužel v prvních dvou závodech jsme měli technické problémy, během prvního závodu i defekty. Každopádně další dva vyšly skvěle a to pouze díky skvěle připravenému vozu! Na titul nemám žádné pomyšlení, protože se soustředím hlavně na závody IRC. Na druhou stranu jak v IRC tak v Itálii se snažíme vždy uspět maximálním výsledkem, takže uvidíme, jak vše dopadne! Každopádně my s Petrem uděláme maximum pro co možná nejlepší výsledky!Dostanete ve výhledné době pro Itálii Fabii S2000 EVO II?J. K.: Vše záleží na domluvě s týmem SRTI.A na závěr otázka na tělo: Už jste si zvyknul na špageti:-)?J. K.: Italská kuchyně je výborná, jejich jídla jsou velice lehká do žaludku, takže k našemu jídelníčku jsou “jako dělaná“! :-)
Děkuji za rozhovor a přeji spoustu sportovních úspěchů.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?