EXKLUZIVNĚ PRO RALLYZONE; Letošní rok se továrnímu jezdci Škody Janu Kopeckému naskytla zvláštní příležitost, které využil. Vedle podniku IRC tak český jezdec s českým vozem absolvuje kompletní italský mistrák - C. I. R. V polovině sezóny jsme se ptali nejen na to, jak se mu v Itálii líbí, ale i na italskou kuchyni a další zajímavosti!
Mohl byste nejprve připomenout, jak jste se do italského šampionátu dostal? Proč jste se raději nevrátil do domácího MMČR?
J. K.: Tým SRTI (Škoda Rally Team Italy) patří k jedněm z nejlepších zákazníků a partnerů Škody Motorsport. Dostali jsme výhodnou nabídku stratů v Itálii, zvážili jsme všechny pro a proti a rozhodli jsme se této nabídky využít. Pavel Valoušek se Zdeňkem Hrůzou + celý Škoda Delimax tým byl oficiálně představen před Valašskou rally jako tým s podporou Škody Auto pro nasazení do MMČR. Navíc v té době jsme již měli naplánované Italské mistrovství.Hrálo roli také to, že se můžete svést na neznámých tratích se silnou konkurencí? Pomáhá vám to v přípravě na podniky IRC?J. K.: Ano, právě tento fakt hrál jedno z největších “pro“, protože konfrontace v neznámém prostředí v šampionátu, kde se to hemží samými rychlíky, je pro nás obrovskou zkušeností, která nám nadále pomáhá se jezdecky/spolujezdecky rozvíjet.V čem je italský šampionát jiný, než třeba naše mistrovství?J. K.: Je to velice kvalitně obsazený šampionát se špičkovými posádkami, které dokonale znají své prostředí a dokážou ho využít. Nasazení jezdců je stejné jako v našem mistrovství, ale samozřejmě pro nás je to obtížnější v tom, že každá rally je pro nás nová. Jak se vám líbí tratě v Itálii, kde je místní šampionát považován za jeden z nejkvalitnějších národních šampionátů vůbec? Je tu třeba fakt, že se jede na asfaltu, ale i na šotolině. Nevadí vám to?J. K.: Právě naopak. Jsem velice rád, že můžeme startovat na rozmanitých tratích a střídáme asfaltové rally se šotolinovými. Každá rally v Itálii je jiná, každá má své kouzlo a všechny jsou nesmírně náročné na orientaci. Člověk musí stoprocentně věřit svému rozpisu a pokud chce skončit “na bedně“, tak ho musí také stoprocentně využít. Máte velký handicap kvůli neznalostí místních tratí oproti domácím borcům?J. K.: Ano! Ale samozřejmě nám tento handicap pomáhá částečně smazat Škoda Fabia S2000! Pokud se letmo podíváme do výsledků nějakých italských soutěží, není výjimkou, že se třeba prvních osm jezdců v cíli vleze do dvou minut. Vy sám jste třeba na Rally del Salento vyhrál o pouhých 3,2 s, což nemá obdoby třeba ani v současném WRC. Je těžké soupeřit s tak vyrovnanou konkurencí, nebo se tím lépe udržíte “ rytmu“?J. K.: Konkurence je v Itálii opravdu obrovská. První pětka je velice vyrovnaná, ale na většině rally se k této pětce přidají místní specialisté, jezdci kteří v místě závodu bydlí a znají tak tratě dokonale, a to nás s Petrem “nutí“ závodit hned od začátku naplno. Vlastně to začíná už seznamovacími jízdami, kdy si musíme připravit kvalitní rozpis pouze ve dvou průjezdech. V Itálii opravdu není čas soustředit se na jiné věci než na svůj výkon!
Po dvou slabších výsledcích se dostavilo jedno vítězství a jedno druhé místo. Šampionát je v polovině a vám patří čtvrtá příčka se ztrátou jedenácti bodů na vedoucího Andreucciho. Přemýšlíte ještě o bitvě o titul? Myslíte, že by bylo vůbec možné tak početnou domácí špičku hned první rok porazit?J. K.: Bohužel v prvních dvou závodech jsme měli technické problémy, během prvního závodu i defekty. Každopádně další dva vyšly skvěle a to pouze díky skvěle připravenému vozu! Na titul nemám žádné pomyšlení, protože se soustředím hlavně na závody IRC. Na druhou stranu jak v IRC tak v Itálii se snažíme vždy uspět maximálním výsledkem, takže uvidíme, jak vše dopadne! Každopádně my s Petrem uděláme maximum pro co možná nejlepší výsledky!Dostanete ve výhledné době pro Itálii Fabii S2000 EVO II?J. K.: Vše záleží na domluvě s týmem SRTI.A na závěr otázka na tělo: Už jste si zvyknul na špageti:-)?J. K.: Italská kuchyně je výborná, jejich jídla jsou velice lehká do žaludku, takže k našemu jídelníčku jsou “jako dělaná“! :-)
Děkuji za rozhovor a přeji spoustu sportovních úspěchů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.