EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: V Domažlicích se jezdí trophee andros po česku, říká Jan Šlehofer.
Honzo, loňská sezóna se dá hodnotit určitě všelijak. Spíše by se dalo říci, že se nesla ve znamení odstoupení. Na Valašce nefungovala na Puntu elektrika, pak na Šumavě porucha zavěšení a tak dále. Jaká tedy sezóna 2009 byla?
J.S.: Tak já bych tě poupravil, na Šumavě to byla porucha zavěšeni, ale moji chybou, kdy jsme na defektu trefili kámen. S ohnutým ramenem jsem nemohl pokračovat. Tudíž zavinění bylo jen a jen moji neopatrnosti.. Je pravda,že jsme ze začátku moc nedojížděli, ale závěr sezóny byl už lepší. Moc si cením absolutního třetího místa z Německa ,i když konkurence nebyla nijak vysoká, skvěle jsme se svezli...
Loni jsi taky startoval na slovinské Rally Saturnus, už ji zde hodnotil Petr Zedník, jaká je to rally pro tebe?
J.S.: Já mohu za sebe i Zbynďu (Soběharta) říci, že to byla nádherná soutěž .. začali jsme ze začátku opatrně jelikož rychlostky byly hodně zrádné. Druhý den jsme začali místní borce honit i v absolutním pořadí, přisel defekt a veliká ztráta... snad budu mít tu možnost se na SATURNUS letos podívat znovu...
Kdybys měl vybrat pro tebe dobrou a špatnou soutěž, které by to byly?
J.S.: Pro mne úplně nejhorší a psychicky nejtěžší byl Krumlov. Po třetí v řadě jsme nedojeli a něměli odjeté potřebné ostré kilometry, což bylo znát úplně na všem a všude. Potom samozřejmě Barumka, kde jsme odstoupili opět moji vinou po rozbiti auta, hned na první ranní rz. Naštěstí poškozeni nebylo až tak hrozné, ale nedalo se opravit na místě, takže jsme ani nenastoupili do super rally. Naopak dobrá soutěž byla každá s dobrým výsledkem a dojetím do cíle.
Zahajující podnik IRC Rally Monte Carlo jsi spolukomentoval pro Eurosport, jaká byla z tvého pohledu tato soutěž?
J.S.: Z mého pohledu byla, co jsem tak mohl vypozorovat, určitě náročná na obutí a na měnící se povrch. Někteří se stím popasovali více než skvěle a já si komentování po bohu profesionála Zdendy Míky moc užíval. Tímto zdravím celé studio czech eurosport.
Jak hodnotíš vystoupení českých posádek na této soutěži?
J.S.: Určitě více než kladně a jen to dokazuje fakt, jakou má český mistrák fazónu a úroveň, co se týče vyzrálostí jezdců a jejich schopnostem , ale taky co se týče techniky...
Také jsi startoval na Slovensku v Bratislavě a vůbec sis nevedl špatně. Jaká je rally Bratislava?
J.S.: Jedním slovem skvělá. Osobně jsme se setkali se vstřícným jednáním ze strany pořadatele, s organizací rally, ale i s rychlostkami, které nebyly až tak náročné. Jedna z nich byla opravdu na srdíčko, škoda, že Bratislava byla, co se týče ostrých kilometrů, docela krátká. Rád na Slovensko vzpomínám.
Nemůžu se nevrátit k vyloučení v Přibrami. Jak problém vznikl a jak se na celou věc díváš ty?
J.S.:Semlelo se to tak, jak se to semlelo. Já mám obrovské štěstí i v tom, že tým roto mi dává takovou podporu, že na každý závod mám skvěle připravené auto, se kterým mohu startovat. Já velmi rád pod tímto týmem vždy pojedu a jedu. Co se techniky týče, tak ta je čistě v kompetenci týmu. Jak to dopadlo s vyloučením ti řekne vedoucí týmu roto.
V letošní sezóně tě opět uvidíme s Fiatem S1600? Jaké soutěže pojedeš?
J.S.: To přesně ještě nevím, ale nejraději bych jel zahraniční soutěže mimo český mistrák, jelikož u nás doma to je takové jaké je. Rád bych se svezl na nových rychlostních zkouškách někde v zahraničí.
Mnoho pilotů pojede s S2000kami, neláká tě taky toto závodní náčiní? Měl jsi možnost se už v tomto autě svézt?
J.S.: Bohužel neměl. Ani jako spolujezdec, ale jelikož mam na sedadle spolujezdce hrozný strach, tak mě to ani neláká. Ale samozřejmě toto auto řídit je můj sen, asi jako každého, kdo v S 2000 ještě neseděl.
Letos se chystá výstava EXPO v Otrokovicích, bude zde také testovací rz, budeš se této akce účastnit?
J.S.: Ještě nevíme, ale mě osobně tato akce velice láká. Jet se podívat na exponáty a týmy, které budou vystavovat, ale je to moc daleko, abych tam někde dělal šaška. A pak myslím, že si na moravě poradíte i bez nás.
Zima je dlouhá, jak trávíš zimní měsíce, určitě jen nesedíš doma za pecí, ale taky v autě na sněhovém Korábu?
J.S.:Nejen na Korábu, ale kde se dá. Já mám štěstí, že je v okolí mého bydliště velká parta nadšenců, takže andros trophee po česku, když padá sníh, je skoro každý večer
Děkuji za rozhovor. J.S.: Já také děkuji
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.