EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Krátce jsem vyzpovídal Petra Zedníka. Zhodnotil minulou sezónu a přiblížil plány na tu letošní.
Petře v loňské sezóně jste absolvoval pouze několik podniků MMČR, tedy dvoudenních soutěží. Moc se Vám však nedařilo, trápila Vás technika. Jak hodnotíte uplynulou sezónu?P.Z. V loňské roce jsme se účastnili seriálu Central Europe Zone, jehož součástí je Saturnus Rally ve Slovinsku, kde jsme se umístili na prvním místě v kategorii Super 1600. Na druhém podniku v Českém Krumlově jsme měli banální závadu, rozpadl se bateriový odpojovač. V Hustopečích jsme dojeli na nekvalitní palivo a v podstatě zhořel motor. Vzhledem k finanční náročnosti oprav jsme se soustředili jen na Barum Rally, kde jsme úspěšně dojeli na třetím místě v kategorii A6 a 25. absolutně.
Také jste absolvovali start na Saturnus Rally ve Slovinsku. Jaká je Slovinská soutěž a jak se liší od našich soutěží?
P.Z. Soutěž je velmi technicky náročná, ale na nádherných asfaltových tratích, takže si člověk tento závod užije a auto tolik netrpí.
Vaše Fiesta, kterou vyvíjíte sám, vás zlobila po technické stránce, je na ní ještě co vylepšovat? V jaké kondici je v tuto dobu?P.Z. V tuto dobu Fiesta čeká v dílně na zbrusu nový motor. Vylepšovat se již mnoho nedá, ale pracujeme na maličkostech.
Jaké jsou Vaše plány na letošní sezónu. Předpokládám, že vyjedete oět s Fiestou, která je moc heké auto nejen na pohled.
P.Z. Letos se určitě chceme účastnit Barum Rally. Pokud se zadaří, chtěli bychom na MS Rally Bulgaria, taky se opět zúčastnit Central Europe Zone a obhájit zde druhé místo v kategorii S1600. Láká nás i sprintrally.
Určitě jste sledoval rally Monte Carlo. Je opravdu Fiesta S2000 tak dobré závodní náčiní, nebo je její výsledek na monte kombinací kvalitního jezdce a kvalitního vozu zároveň?
P.Z. Samozřejmě kvalitní výsledek tvoří vždy spojení kvalitního jezdce a kvalitního auta. V tomto případě se jednoznačně sešla dokonalá dvojce. Byl zážitek pozorovat propracovanou logistiku celého týmu.
Děkuji za rozhovor.
P.Z. Já také děkuji
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.