O uplynulém víkendu se na výstavišti v Litoměřicích konala výstava automobilů a motorek, Tempo 2009. Kromě několika novinek z oblasti automobilového průmyslu byl na výstavišti k vidění i kompletní rally tým litoměřického rally jezdce Lukáše Pondělíčka. Při této příležitosti jsem se Lukáše zeptal na několik otázek.
Ponďa přivezl na výstavu oba stroje svého týmu. Jedná se o téměř identická vozidla Citröen C2 R2 MAX. S druhým vozem startuje v rámci K4 poháru České republiky Miroslav Plíhal. I ten byl na výstavě k zastižení a rozhovor s tímto mladým a talentovaným jezdcem přineseme v nejbližších dnech. Teď už ale Lukáš Pondělíček.Ponďo, nedávno jste do týmu přivezli další „cé dvojku“. Na rozdíl od tvé přišla tahle už ve výbavě MAX. Je to tak?Je to tak. My jsme obě auta koupili od Alekse Humara ze Slovinska. To je tovární jezdec Citröenu a když mi prodával první auto tak už věděl, že továrna přijde s C2R2 MAX. A taky už mu ho ve Francii stavěli. Takže já jsem koupil C2 R2 a MAXE jsme z něj udělali sami. Ten MAX, kterého jsme teď přivezli pro Míru Plíhala je ten, který dostal Aleks místo mého vozu. Tohle auto ani Aleks prodávat nechtěl. Já jsem mu napsal, že ho chci a on zavolal do továrny, jestli mu dají nové. Francouz řekl, že dá a my jsme jeli pro MAXE.Na litoměřickém Tempu se představil kopletní tým. Chyběl jen Ponďův navigátor Pavel Dresler.Když teď srovnáš tvoje auto s tím novým pro Míru, jak jsou na tom?Defakto jsou stejná až na pár detailů. Já třeba jinak sedím než Míra, mám nějaké věci z karbonu navíc. Mám i to auto o kousek vývojově dál. Pracujeme ale na tom, aby obě auta byla na stejné úrovni. V současné době když si sednu do obou aut, tak zajedu stejné časy. Takže rozdíli ve výkonu jsou minimální.Co tvoje auto? Nějaké novinky, nějaká změna po Saturnus Rally? Všechno připraveno?Auto je připravené tak jako vždycky. Máme nějaká nová nastavení, nové poznatky, které jsme řešily s inženýry z Francie. Další poznatky jsem konzultoval s Aleksem Humarem ze Slovinska. Řešili jsme hlavně nastavení zadní nápravy, protože ta je na tomhle autě problematická. Víme něco nového, něco vyzkoušíme na prvních zkouškách na Krumlově a pak se uvidí, jestli budeme dávat my soupeřům, nebo oni nám. Možná se budeme pak v servisu vracet ke starému nastavení.Mluvili jsme o Slovinské Saturnus Rally. Tam zradila technika. Co přesně?Tak byla to technika. Problém který řešíme s továrnou strašně dlouho a to je elektronika. Spíš bych teda řekl, že jde o to, jak mají udělanou kabeláž. Problém je v tom, že jejich elektrická větev je taková, že není úplně stoprocentně vodotěsná. Dráty nejsou až tak dobře zaizolované a stalo se, že do drátu, který vede z baterky ke startéru se dostala voda. Zřejmě při mytí. Já už jsem něco pozoroval na budíku na Šumavě. Myslel jsem, že to je alternátor. Tak jsme dali nový a mysleli jsem že je vyřešeno. Jenže pak na Saturnus Rally se kabel uklepal a my odstoupili v první RZ.Připadá mi, že ve Francii se závodí na asfaltu, a když svítí sluníčko. Pak vidí, že my tady jezdíme po šotolině s asfaltovým nastavením a drží se za hlavu. Takže oni kabeláž asi moc neřeší. Navíc je to řešené tak že není vedený druhý, záložní elektrický okruh. To bylo třeba běžné u Felicií. U Pondi v týmu je to samej fešák...I když jste se moc nesvezli, tak alespoň podle seznamovacích jízd - co tratě na Saturnus? Pavel Valoušek říkal, že se dají přirovnat k tratím Mistrovství světa…Tratě jedním slovem super. Souhlasím s Pavlem, tratě jsou na úrovni MS. Navíc nejsou pro jezdce až tak nebezpečné. U nás jako jezdec řešíš čtyři, pět nebezpečných míst za jednu zkoušku. U těch si napíšeš „mínus“, „strom“, nebo „prodáš“ a podobně. Ve Slovinsku jsem napočítal těchto míst pět za celý závod. A to ještě jedno z nich byla dvěstěmetrová rokle…Takže tratě technické, samá zatáčka?Tam ty tratě jsou neuvěřitelně technické. V rozpisu jsme pak už skoro nepsali metry, protože to je zbytečné. Je fakt, že když pak byla rovina, tak je člověk rád že si může trochu odpočinout… Navíc je tam strašně kluzký asfalt. Asi jako když si obuješ suché gumy, sprchne a pak to trochu oschne. Tak asi tak to tam klouzalo. Ale jak říkám, tratě jsou krásné a přístup lidí perfektní.Velké diskutované téma a nejde se nezeptat - co bezpečnost ve Slovinsku?Mají tam GPS jako my, akorát je velká jako mobilní telefon. Je přidělaná na rám a večer si ji vezmeš domu a dáš ji na nabíječku. Co se týká diváků, tak tam je to bezpečnější už jen kvůli té technické trati. Málo kde jedeš 150km/h jako tady. Tam jezdí většinou okolo stovky. Ale jinak jsem se bohužel moc nesvezl, takže jak se chovají diváci nemůžu moc posoudit.Zpět do českých zemí. Za týden startuje Rally Český Krumlov. S jakým cílem do Krumlova odjíždíte?Naší prioritou na Krumlově bude hlavně uspět v Citröen Racing Trophy. Poprvé v životě pojedu s možností finanční odměny za umístění a to je výzva. Strašně se těším. Konkurence bude velká, protože o tenhle pohár je i díky medializaci velký zájem. Třeba můj bratranec Tonda Matys se přihlásil taky. Koupil auto z PH Sportu a to auto je hodně dobré. Má odjeto dva závody ve Francii a v obou vyhrálo jak ve třídě A6 tak v Áčkách celkově. Takže konkurence bude, ale těšíme se moc. Na výstavě byla k vidění i nová zbraň v týmu, určená pro Míru PlíhalaNa Krumlov se přijede podívat Simon Jean Joseph, který má na starosti klientský program Citröenu. Jak probíhá komunikace přímo s továrnou?Nastavení řešíme přímo s Francií, kde probíhá komunikace s inženýrem. Věci jako jsou papíry a věci právě okolo Racing Trophy, tak to řešíme s Petrou Prokopovou. Přiznám se, že papírování mě moc nebere. Pak taky samozřejmě mluvíme jako jezdci na Citröenech mezi sebou. Protože co si budeme nalhávat, to co nám dají ve Francii není vždycky úplně to top. Pořád jsme samozřejmě jen klienti a ne tovární jezdci. Bohužel mi někdy i připadá, že je znát to, že jsme klienti z Východního bloku.Myslíš si, že přistupují k jezdcům z Východu jinak, než k těm „ostatním“?Ten rozdíl už není tak markantní, dřív to bývalo hodně. Přesto pořád jsi někdo „tam odtud“. Člověk tam sice utratí moře peněz, ale pořád to tam je. Jediný co si můžou říct je to, že to je "ten solidní" z východu. A o tohle se snažíme.Lukáši díky za rozhovor a přejeme hodně úspěchů a poprvé snad i hodně vyhraných peněz za umístění na Krumlově.Tým Rallyzone.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.