O uplynulém víkendu se na výstavišti v Litoměřicích konala výstava automobilů a motorek, Tempo 2009. Kromě několika novinek z oblasti automobilového průmyslu byl na výstavišti k vidění i kompletní rally tým litoměřického rally jezdce Lukáše Pondělíčka. Při této příležitosti jsem se Lukáše zeptal na několik otázek.
Ponďa přivezl na výstavu oba stroje svého týmu. Jedná se o téměř identická vozidla Citröen C2 R2 MAX. S druhým vozem startuje v rámci K4 poháru České republiky Miroslav Plíhal. I ten byl na výstavě k zastižení a rozhovor s tímto mladým a talentovaným jezdcem přineseme v nejbližších dnech. Teď už ale Lukáš Pondělíček.Ponďo, nedávno jste do týmu přivezli další „cé dvojku“. Na rozdíl od tvé přišla tahle už ve výbavě MAX. Je to tak?Je to tak. My jsme obě auta koupili od Alekse Humara ze Slovinska. To je tovární jezdec Citröenu a když mi prodával první auto tak už věděl, že továrna přijde s C2R2 MAX. A taky už mu ho ve Francii stavěli. Takže já jsem koupil C2 R2 a MAXE jsme z něj udělali sami. Ten MAX, kterého jsme teď přivezli pro Míru Plíhala je ten, který dostal Aleks místo mého vozu. Tohle auto ani Aleks prodávat nechtěl. Já jsem mu napsal, že ho chci a on zavolal do továrny, jestli mu dají nové. Francouz řekl, že dá a my jsme jeli pro MAXE.Na litoměřickém Tempu se představil kopletní tým. Chyběl jen Ponďův navigátor Pavel Dresler.Když teď srovnáš tvoje auto s tím novým pro Míru, jak jsou na tom?Defakto jsou stejná až na pár detailů. Já třeba jinak sedím než Míra, mám nějaké věci z karbonu navíc. Mám i to auto o kousek vývojově dál. Pracujeme ale na tom, aby obě auta byla na stejné úrovni. V současné době když si sednu do obou aut, tak zajedu stejné časy. Takže rozdíli ve výkonu jsou minimální.Co tvoje auto? Nějaké novinky, nějaká změna po Saturnus Rally? Všechno připraveno?Auto je připravené tak jako vždycky. Máme nějaká nová nastavení, nové poznatky, které jsme řešily s inženýry z Francie. Další poznatky jsem konzultoval s Aleksem Humarem ze Slovinska. Řešili jsme hlavně nastavení zadní nápravy, protože ta je na tomhle autě problematická. Víme něco nového, něco vyzkoušíme na prvních zkouškách na Krumlově a pak se uvidí, jestli budeme dávat my soupeřům, nebo oni nám. Možná se budeme pak v servisu vracet ke starému nastavení.Mluvili jsme o Slovinské Saturnus Rally. Tam zradila technika. Co přesně?Tak byla to technika. Problém který řešíme s továrnou strašně dlouho a to je elektronika. Spíš bych teda řekl, že jde o to, jak mají udělanou kabeláž. Problém je v tom, že jejich elektrická větev je taková, že není úplně stoprocentně vodotěsná. Dráty nejsou až tak dobře zaizolované a stalo se, že do drátu, který vede z baterky ke startéru se dostala voda. Zřejmě při mytí. Já už jsem něco pozoroval na budíku na Šumavě. Myslel jsem, že to je alternátor. Tak jsme dali nový a mysleli jsem že je vyřešeno. Jenže pak na Saturnus Rally se kabel uklepal a my odstoupili v první RZ.Připadá mi, že ve Francii se závodí na asfaltu, a když svítí sluníčko. Pak vidí, že my tady jezdíme po šotolině s asfaltovým nastavením a drží se za hlavu. Takže oni kabeláž asi moc neřeší. Navíc je to řešené tak že není vedený druhý, záložní elektrický okruh. To bylo třeba běžné u Felicií. U Pondi v týmu je to samej fešák...I když jste se moc nesvezli, tak alespoň podle seznamovacích jízd - co tratě na Saturnus? Pavel Valoušek říkal, že se dají přirovnat k tratím Mistrovství světa…Tratě jedním slovem super. Souhlasím s Pavlem, tratě jsou na úrovni MS. Navíc nejsou pro jezdce až tak nebezpečné. U nás jako jezdec řešíš čtyři, pět nebezpečných míst za jednu zkoušku. U těch si napíšeš „mínus“, „strom“, nebo „prodáš“ a podobně. Ve Slovinsku jsem napočítal těchto míst pět za celý závod. A to ještě jedno z nich byla dvěstěmetrová rokle…Takže tratě technické, samá zatáčka?Tam ty tratě jsou neuvěřitelně technické. V rozpisu jsme pak už skoro nepsali metry, protože to je zbytečné. Je fakt, že když pak byla rovina, tak je člověk rád že si může trochu odpočinout… Navíc je tam strašně kluzký asfalt. Asi jako když si obuješ suché gumy, sprchne a pak to trochu oschne. Tak asi tak to tam klouzalo. Ale jak říkám, tratě jsou krásné a přístup lidí perfektní.Velké diskutované téma a nejde se nezeptat - co bezpečnost ve Slovinsku?Mají tam GPS jako my, akorát je velká jako mobilní telefon. Je přidělaná na rám a večer si ji vezmeš domu a dáš ji na nabíječku. Co se týká diváků, tak tam je to bezpečnější už jen kvůli té technické trati. Málo kde jedeš 150km/h jako tady. Tam jezdí většinou okolo stovky. Ale jinak jsem se bohužel moc nesvezl, takže jak se chovají diváci nemůžu moc posoudit.Zpět do českých zemí. Za týden startuje Rally Český Krumlov. S jakým cílem do Krumlova odjíždíte?Naší prioritou na Krumlově bude hlavně uspět v Citröen Racing Trophy. Poprvé v životě pojedu s možností finanční odměny za umístění a to je výzva. Strašně se těším. Konkurence bude velká, protože o tenhle pohár je i díky medializaci velký zájem. Třeba můj bratranec Tonda Matys se přihlásil taky. Koupil auto z PH Sportu a to auto je hodně dobré. Má odjeto dva závody ve Francii a v obou vyhrálo jak ve třídě A6 tak v Áčkách celkově. Takže konkurence bude, ale těšíme se moc. Na výstavě byla k vidění i nová zbraň v týmu, určená pro Míru PlíhalaNa Krumlov se přijede podívat Simon Jean Joseph, který má na starosti klientský program Citröenu. Jak probíhá komunikace přímo s továrnou?Nastavení řešíme přímo s Francií, kde probíhá komunikace s inženýrem. Věci jako jsou papíry a věci právě okolo Racing Trophy, tak to řešíme s Petrou Prokopovou. Přiznám se, že papírování mě moc nebere. Pak taky samozřejmě mluvíme jako jezdci na Citröenech mezi sebou. Protože co si budeme nalhávat, to co nám dají ve Francii není vždycky úplně to top. Pořád jsme samozřejmě jen klienti a ne tovární jezdci. Bohužel mi někdy i připadá, že je znát to, že jsme klienti z Východního bloku.Myslíš si, že přistupují k jezdcům z Východu jinak, než k těm „ostatním“?Ten rozdíl už není tak markantní, dřív to bývalo hodně. Přesto pořád jsi někdo „tam odtud“. Člověk tam sice utratí moře peněz, ale pořád to tam je. Jediný co si můžou říct je to, že to je "ten solidní" z východu. A o tohle se snažíme.Lukáši díky za rozhovor a přejeme hodně úspěchů a poprvé snad i hodně vyhraných peněz za umístění na Krumlově.Tým Rallyzone.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.