Prazvláštně přivítala Nový rok posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík. Zatímco všichni se veselili, oba jezdci Orsák rally sport teamu se potili pod peřinami v horečkách. Kdo způsobil zdravotní potíže, jak probíhala Jänner rally a něco málo z programu týmu si přečtete v následujícím rozhovoru.
Jak prožil příchod Nového roku Jaroslav Orsák? Jaroslav Orsák - Příchod nového roku jsem prožil v nemocích. Hlava mne bolela, trápil mne kašel, bylo mi doslova na umření. Hlavně jsem měl vysoké horečky, což bylo asi nejvíce nepříjemné.
Kde jsi nastydl? Jaroslav Orsák - Už před vánocemi se na mne tlačili bacily, ale pořád jsem je nějak odháněl od sebe. Ale v Rakousku, když jsme trénovali, tak mne ofouklo více. I proto jsme ukončili tréninky dříve. Při cestě domů jsem ještě stačil nakazit Karla Vajíka a Jirku Černocha.
Takže jste byli takový pojízdný lazaret....? Jaroslav Orsák - Všechny jsem nakazil....
Takže ty jsi ten viník a původce nákazy? To tě museli mít kluci v autě velmi rádi. Jaroslav Orsák - Jo jo, by jsem to já. Největší radost jsem udělal Vojtovi Štajfovi. (smích)
Jarek prozradil, že tě nakazil, takže silvestrovské bujaré oslavy se asi nekonaly... Karel Vajík - Přivítání nového roku bylo v mém podání velmi nesmělé. Ležel jsem v horečkách s virózou a moc jsem ani nevnímal silvestrovskou půlnoc.
Jak probíhaly přípravy na letošní Jänner rally? Jaroslav Orsák - Přípravy proběhly podle mne v maximální míře. Co se týká nás, aby jsme se rychle vyléčili, tak jsme léčení věnovali maximum. Auto bylo připravené prakticky již mezi svátky. Ve zbylém čase mechanici dochystávali doprovod. V samotném závodě fungovalo Mitsubishi bezvadně. Tady byla jediná škoda, že nám odešel motor. Při nastavení podvozku na zimní soutěž nám hodně pomohl Miroslav Cais. Za to mu patří velký dík. Poděkovat bych chtěl i Romanovi Peškovi, jenž mi v Rakousku dělal „ledového špiona“.
Karel Vajík - Termín soutěže s „rozdrobeným“ tréninkem na dvě části mi připadal dost nešikovný. Když k tomu přičtu zmíněnou virózu, je obrázek o přípravě asi jasný. Trénink i soutěž jsem musel absolvovat pod prášky.
Byl letošní ročník Jänner rally pro tebe něčím výjimečný? Jaroslav Orsák - Určitě. Poprvé jsem závodil na sněhu na pneumatikách s hroty. Na shakedownu nebyl žádný sníh a tak nebylo pořádně kde si gumy s hroty osahat. Při přejezdu k první erzetě jsem na hlavní cestě trošku poblbl. Byl jsem z toho všeho velmi nadšený. Úvodní zkoušku jsem jel úplně v klidu. Navíc první odbočení jsem projel rovně a pod páskami jsme se otáčeli. To bylo zapříčiněno nedostatkem zkušeností v jízdě na hrotech a navíc v té chvíli po asfaltu. Nechali jsme tam asi deset vteřin. Rozjezd po první erzetě byl přesto dobrý.
V roce 2004 jsi vyhrál Ve stopě Valašské zimy. Může takový závod nějak pomoct v ostrém závodě na Jänner rally? Jaroslav Orsák - Určitě. Já jsem odjakživa jezdil pouze se čtyřkolkou. Nikdy jsem neseděl v autě, které mělo poháněnou jen jednu nápravu. Na sněhu jsem skoro jako doma. Vždy jsem čekal až napadne sníh a pak jsem šel řádit. Na sněhu tedy žádný nováček nejsem, ale jak jsem říkal - poprvé jsem jel na pořádných hrotových pneumatikách.
Jak probíhala první etapa? Karel Vajík - Celá soutěž byla poznamenána nedostatkem pneumatik. Do Fraistadtu jsme odjížděli s tím, že máme zajištěny pneumatiky v potřebném množství u jednoho renomovaného týmu. Po nazutí prvních čtyř nám však bylo sděleno, že další nejsou. Dost nepříjemná situace. Začátek soutěže byl ve znamení sžívání se s povrchem a možnostmi pneumatik s hroty. Jarek na nich závodil poprvé. I tak byl úvod slibný. Na vrcholu jsme byli v RZ 7, kde jsme zajeli 3. z Čechů a 7. absolutně, resp. před setměním, kdy jsme vyšplhali na 12. příčku průběžných výsledků. Pak ale nastaly potíže se světly, pneumatikami, s motorem.....
Jaroslav Orsák - Proto jsme začali v pohodě. Jel jsem v klidu, snažil se o přesné odjezdy ze zatáček. Nikde jsem to zbytečně nepřetahoval a neriskoval. Pokud byly pneumatiky opotřebovanější, tak jsme obuli vždy jenom dvě nové, které jsme dali dopředu. A najednou pneumatiky nebyli.To nám udělalo velkou čáru přes naší domluvu. Okamžitě se to projevilo i na naší psychice. Na horších pneumatikách jsme začali hodně ztrácet. Proto jsme museli přepustit naše 12.místo soupeřům. Zkrátka na horších pneumatikách to prostě nešlo.
Byl i výlet mimo trať? Jaroslav Orsák - Přišel i výlet mimo trať. Na rychlostce nedaleko Freistadtu jsme byli dokonce dvakrát venku. Poprvé to bylo ve chvíli kdy v pneumatice už nebyl ani jeden hřebík. Při dobrzďování do rychlé zatáčky mi zhasl motor. Kola neměly trakci a místo výjezdu ze zatáčky, jsme šli ven. Z toho jsem byl trošku rozhozený a asi po půl kilometru jsem byl venku znovu. Tady jsem navíc proletěl plotkem a poškodil světelnou rampu. Další noční erzety jsem jel jen se dvěmi ze čtyř světel na rampě. Bylo špatně vidět a i tady jsme ztráceli. Hlavní příčinou naší ztráty ovšem byly sjeté pneumatiky.
Přesto byla spokojenost v polovině soutěže? Jaroslav Orsák - Závodem jsme se bavili. Vadil nám nedostatek pneumatik, protože v té chvíli jsme už nemohli závodit. Bez riskování jsme se drželi na začátku druhé desítky. Navíc jsme věděli, že ještě můžeme přidat. Před závodem jsme se těšili na noční zkoušky. Měli jsme špičkový rozpis a v noci mne baví jezdit. Ale bez správných gum to prostě nešlo.
Karel Vajík - Závěr I.etapy se nám nevydařil tak jak bychom chtěli. Ale moc jsme se těšili na „sněhové“ zkoušky II.etapy.
Druhý den byl na svezení velmi krátký. Co se přihodilo? Jaroslav Orsák - První etapa se jela na úzkých cestách a bylo zde méně sněhu. Sobotní část byla z větší části pokryta sněhem. Moc jsem se na to těšil. Ale už na první , ve dvou třetinách začal jet motor jen na tři válce. V cíli jsme zajeli ještě docela slušný čas. To jsme ještě nevěděli proč motor neposlouchá. Na další zkoušce už byl pokles výkonu motoru markantní a od soupeřů jsme dostali minutu. V té chvíli jsme ztratili chuť do závodění. Před námi byla pouze přezouvací a tankovací zóna. Museli bychom odjet ještě další dvě zkoušky než by byl servis. Technická závada byla banální, neboť nám odešly svíčky.
Karel Vajík - Už od rána jsem jeli povětšinou na tři válce. Situace se zhoršovala. Motor prostě nešel jak by měl. Na jiné soutěži bychom okamžitě ztráceli na každé RZ minuty, ale na sněhu se hendikep poněkud mazal. Přesto to bylo obtížné a hrozilo poškození auta. Proto jsme raději odstoupili.
S jakými dojmy jste odjížděli z Rakouska? Karel Vajík - Pochopitelně jsme odjížděli zklamaní. Jarek sice ukázal, že je schopen jet na sněhu hodně rychle, ale výsledek se hodnotí až v cíli, a ten jsme neviděli.
Jaroslav Orsák - Ze začátku to vypadalo na slušný výsledek. Navíc jsme věděli, že máme ještě rezervy. Místo toho jsme zažili propad a nemohli jsme s tím nic dělat. Chtěli jsme jet, snažili jsme se, ale když nejsou potřebné podmínky, tak je to špatné.
Kterou soutěž máte v plánu v nejbližší době? Jaroslav Orsák - Další soutěží by měla být Rally Nitra na Slovensku a následně Valašská rally. Do budoucna plánujeme kompletní velký domácí mistrák. A reprezentace nás zavazuje k startům na vybraných podnicích Evropského poháru, zóny střed.
Jaké novinky připravuje tým v nejbližší době? Jaroslav Orsák - Na další rally bychom rádi vyrukovali v nových válečných barvách.
Tisková informace Orsák rally sport teamu Vebr Miroslav
Foto: Petr Sagner
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.