Šestatřicetiletý Michal Srb patři do rallysprintového inventáře. O tom, že je rychlý, přesvědčil už mnohokrát, ale občas mu chybělo potřebné štěstí. Vloni to opět cinklo a „Majkl“ získal cenný skalp do své sbírky.
Michale, velká gratulace k vítězství ve třídě RC4 II, vypadá to, že jsi už vychytal Adama R2, je to tak?
„Adam je výborně postavené auto už z fabriky Opel Motorsport, takže bylo potřeba pouze věci přizpůsobit našim soutěžím. Stále je samozřejmě ještě na nastavení spousta práce, ale oproti Citroënu funguje Adam podvozkově neskutečně.“
Cesta k vítězství ale nebyla jednoduchá a ty jsi měl ve třídě poměrně silné soupeře…
„Loňská sezona byla všeobecně v rallysprintech hodně dobře obsazená. Vždyť ze sedmi vypsaných tříd měly čtyři více jak dvacet startujících, což je nádherné číslo. V RC4 II nás bylo dvaadvacet a třída měla krásný náboj. Hned od začátku sezony se ukázalo několik velice rychlých posádek v čele s bratry Čepelovými, mladými Danielem Bartůňkem a Petrem Kačírkem. A o vyrovnanosti třídy hovoří i fakt, že se jelo sedm podniků a do listiny vítězů se zapsalo pět jmen.“
Ty pravidelně startuješ v rallysprintovém mistrovství, ale na prvním podniku sezony ve Valašském Meziříčí jsi chyběl. Já měl za to, že se ti valašské erzety líbí, tak kde se stala chyba?
„Chyba se stala už v roce 2023 na Rally Morava, kde jsem havaroval a auto nebylo kompletně a zodpovědně připravené na start ve Valmezu.“
Na Kopné a v Plzni jsi zajel shodně třetí místo. Asi mnohem víc bolelo umístění z Plzně, kde jsi o stříbro přišel v poslední erzetě…
„Na Kopné jsem hledal zpátky důvěru k sobě a technice, neboť obě havárie z roku 2023 a následná odstoupení, byly způsobeny technickou závadou. To ale nijak nesnižuje fakt, že ve Slušovicích nám Jirka Gerych doslova uletěl. Sprint v Plzni byl pro mě celkově výsledkovým zklamáním. Od začátku jsme bojovali o vítězství, ale bohužel jsem v odpoledním horku nestačil na soupeře a zbylo na nás 3. místo. Je škoda, že jak Jirka Gerych, tak i vítěz z Plzně Filip Šimík startovali v loňském roce pouze výjimečně, neboť by měla třída ještě větší grády. Ale na druhou stranu, cesta k titulu by byla mnohem, mnohem složitější.“
V Příbrami už to ale „cinklo“ po zlatu, to ses už zdravě naštval?
„Zřejmě ano. Příbram mám rád, vyřešili jsme zádrhel z Plzně a tahali jsme. Opět se odehrávaly krásné souboje na erzetách a nic nebylo zadarmo. Osm rychlostních zkoušek a čtyři vítězové, prostě paráda. A klobouk dolů před Verčou Kožmínovou, která vyhrála závěrečnou zkoušku.“
Ve Vyškově tě hodně zlobili bratři Čepelové…
„Bratři Čepelové zlobili celou sezonu, ve Vyškově jsme s nimi prohráli o šest vteřin, takže sezona nemohla být napínavější a vyrovnanější. Například v Plzni jsme na vítěze ztratili pouhých 11 vteřin, a přesto jsme byli až třetí.“
Dobře jsi rozjel i předposlední sprint, ale v cíli jsme tě neviděli, co se stalo?
„Na Moravu jsem přijel s tím, že chceme vyhrát a udělali jsme pro to všechno. Voda nám také hrála do karet. Bohužel na RZ4 nám prasklo rameno. I když to byl před závodem preventivně vyměněný díl, my se ve veliké rychlosti poroučeli z tratě. Obrovské štěstí, že jsme nic netrefili a po dvou stech metrech klouzání po promočené louce se bezpečně zastavili metr od srázu a stromů. Nakonec to dopadlo nejlépe, jak mohlo, sice bez bodů, ale ve zdraví jsme odjížděli domů.“
Tečku za sezonou jsi udělal ve Vsetíně. Ty máš rád zápletky a rozuzlení v poslední zkoušce?
„Takovou zápletku jsem sice neplánoval, ale teď to zpětně hodnotím s nadšením. Miluji závody, kdy se jede do posledního metru a je o co bojovat. Ve Vsetíně se opět sešla silná konkurence a kromě Šimíka tam byli všichni loňští vítězové jednotlivých sprintů. Klaplo to neskutečně, poslední závod a poslední rychlostní zkouška rozhodla o vítězi. Přitom před závěrečnou zkouškou to vypadalo všelijak. Byli jsme druzí za Danem Bartůňkem, jeho Fiesta proti vsetínským kopcům lépe táhne než náš Opel. Nás navíc Adam zlobil při řazení, ale s obrovským nasazením jsme někde našli drahocenné vteřinky a ve stopce jsme se s Alešem nefalšovaně radovali z vítězství téhle náročné a neskutečně vyrovnané sezony.“
Když připočítám titul z ČMPR, tak ten loňský je tvůj třetí, ale asi nejvíc vybojovaný, mám pravdu?
„Je to pravda, loňský byl nejvíc vydřený, vybojovaný a myslím, že i nejhodnotnější. Máme z toho obrovskou radost.“
Jak trávíš čas během zimní pauzy?
„Čas trávím převážně prací a ten zbytek drahocenného času věnuji své rodině a dětem.“
Kde a v čem tě uvidíme v roce 2025 je asi jasné, ale zkus nás překvapit…
„Žádné překvápko v podobě změny techniky se určitě nebude konat.Rádi bychom se ukázali alespoň na vybraných sprintrally a úplně nej by bylo vyjet na nějaký závod do zahraničí.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Moc bych chtěl poděkovat Alešovi za skvělou sezonu, našim sponzorům, partnerům a rodině. Zároveň chci popřát všem fanouškům rally úspěšný vstup do roku 2025. A ať je soutěže i nadále baví, jako baví nás.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.