Jaroslav Petráš má na svém triku dvě absolutní vítězství v Opel Adam cupu a dva mistrovské tituly v rallysprintovém mistrovství ve třídách. Po loňském vítězství ve třídě RC5 přestoupil jezdec z Prahy do ostře sledované třídy RC4, která měla silné obsazení a na konci sezony opět slavil. Nyní Jardu ale čeká menší pauza.
Gratuluji k mistrovskému titulu. Po loňském prvenství s Rally5 jsi korunu nejrychlejšího jezdce vyjel tentokráte s Rally4. Zdá se, že jsi na dobré vlně…
„Děkujeme! Je to tak, Adam Cup – Rally5 – Rally4.“
Byl nějak náročný přechod z Rally5 do Rally4?
„Ano i ne. Na jednu stranu Rally4 funguje výrazně lépe a hodně jezdci pomáhá a s tím rychle přichází sebedůvěra a rychlost. Věřím, že každý zkušenější jezdec se během jednoho závodu dokáže rychlostí přiblížit špičce startovního pole. Na druhé straně je o to těžší pochopit, kde získat těch posledních pár vteřin na každé erzetě. Pro mne osobně bylo ještě těžké si zvyknout na ty rychlosti, ve kterých dokáže „rally čtyřka“ jet prakticky všude – přizpůsobit své vnímání a získat nadhled mi trvalo minimálně tři závody.“
Co říkáš na konkurenci, která se sešla ve třídě? Po pěti sprintech měl každý závod jiného vítěze…
„Konkurence byla masakr! Dovolím si tvrdit, že od dob největší slávy kategorie R2 se taková konkurence v RSS nesešla… Já jsem si to užil moc, a navíc jsem potkal i staré známé z Opel Adam cupu a vlastně celé závodění mělo takovou „cupovou“ atmosféru. Na rychlostních zkouškách jsme byli rivalové, ale mimo ně na 100 % kamarádi.“
Předpokládám, že tvůj cíl bylo vítězství ve třídě, ale platilo to i při pohledu na konkurenci?
„Můj cíl na začátku sezony bylo umístit se v TOP3 v rallysprintovém mistrovství. Jaká bude konkurence, jsem více méně věděl už před sezonou. Co mne ale překvapilo, bylo, o kolik většina jezdců přes zimu dokázala zrychlit. Takže hned po Valašce jsem věděl, že budu potřebovat pomoc. Naštěstí mi pomocnou ruku nabídl Renda Dohnal a Honza Černý a za to bych jim chtěl moc poděkovat, jelikož náš rychlý posun v první půlce sezony je z velké části jejich zásluha.“
Valaška ti vyšla, ale na startu ve Slušovicích jsme tě marně vyhlíželi, proč?
„Zdenda (pozn. Zdeněk Omelka) jel celou sezonu paralelně ERC s Danem Poláškem a Kopná se kryla se závodem na Kanárských ostrovech. Já tedy celkem chápu, že si Zdenda místo Slušovic vybral Kanáry (smích). Věděl jsem to přibližně od března a snažil se najít adekvátní náhradu, ale ač to zní neuvěřitelně, žádný zkušený spolujezdec nebyl volný, a to jsem jich oslovil asi šest. Když jsem viděl, v jakém tempu se už na Valašce jelo, přišlo mi riskantní vzít si někoho s minimem zkušeností. Zároveň se našel i jezdec, který si chtěl naši Corsu na závod pronajmout, takže tím se to definitivně vyřešilo. Teď s odstupem času mne to mrzí hodně, ale i přesto si myslím, že to bylo správné rozhodnutí a delší čas mezi závody jsem využil na maximum.“
V Plzni tě o lepší výsledek připravil retardér. Věřil jsi po západočeském sprintu, že je naděje na konečný titul?
„No jo, retardéry – to je moje specializace (smích). Upřímně, na boj o titul jsem v té době ještě vůbec nemyslel… Já se soustředil na to, abych dokázal zrychlovat, poznal gumy, auto, set-up… Ač to nemusí dle výsledků tak vypadat, tak z Plzně jsem odjížděl s pozitivním pocitem, jelikož jsme ve druhé sekci na Honzu Dohnala ztráceli o 1s/km méně než na Valašce s menším nasazením z mé strany, takže jsem věděl, že jdeme správným směrem. Naopak po Plzni jsem si začal říkat, že bychom o titul mohli i bojovat…“
Dokázal jsi zvítězit v Příbrami a na Moravě. Obzvláště na moravském sprintu mne překvapil při vyrovnanosti třídy tvůj náskok před soupeři. Ty znáš zkratky na erzetách?
„Příbram je naše domácí soutěž, přesněji řečeno moje i našeho týmu Brynda racing, takže jsem věděl, že nám to tam bude sedět. V první erzetě jsme nasadili tempo, které jsme pak drželi celý závod – nahrálo nám do karet, že přes teplé a suché podmínky byl nižší grip, což vyhovuje našemu nastavení auta a i mně osobně. Se Zdendou jsme poprvé viděli, co ta Rally4 vlastně umí (smích).
Na Moravě to byl jiný příběh – závod mi hodně sedl, po Příbrami asi nejvíce, takže jsem věděl, že budeme bojovat o vítězství. Ani podmínky nás nezaskočily, jelikož takové jsou na Moravě každý rok… Nikdy před tím jsem nejel na mokru na pirellkách, takže to byla největší neznámá. Na předchozím závodě ve Vyškově jsme hodně laborovali s nastavením auta a zkoušeli různé varianty, což úplně nedopadlo dobře a závod jsme si tím pokazili, ale zase jsem získal jistotu s nastavením auta a práci s gumami, a to vše jsme zúročili právě na Moravě. Výsledek na Moravě je tudíž odrazem práce, co jsme udělali ve Vyškově… Tady bych chtěl poděkovat všem z Brynda racing, jelikož díky jejich zkušenostem nemusím řešit nic jiného než sebe. Zároveň mi pomůžou, když chci na autě něco změnit, a úplně nejdůležitější je, že mi umí říct, že už to stačilo a ať nic neměním (smích).“
Zastavím se ještě u posledního sprintu, kde jsi více jak polovinu závodu vedl třídu. Jak těžké bylo pro tebe koncentrovat se na to sprint dokončit?
„Toto je draze vykoupená zkušenost z Barumky 2022, kterou nám stačilo pouze dojet na získání titulu ve třídě RC5. Přesně tak jsem k tomu přistoupil a chtěl pouze dojet a mohu říct, že to bylo velmi nezábavné a nakonec stejně závod skončil nehodou a odstoupením. Od té doby jedu každý závod vyhrát, a jestli máme odstoupit, tak aspoň se vší parádou (smích). Jediné, co jsme na Vsetíně udělali jinak, byla velmi defenzivní volba pneumatik, u které jsme věděli, že nás nikde nepřekvapí, ale bude nás to stát mnohem lepší čas. Nebylo to špatné rozhodnutí, ale měli jsme pomalý defekt, což nás stálo nějaký čas a na předposlední erzetě jsem udělal dvě chyby a bylo rozhodnuto. Na jistotu jsem jel tedy jen poslední rychlostní zkoušku, ale tím, že to byl třetí průjezd, tak mi to ani tak moc nevadilo…“
Pro letošní sezonu ti četl rozpis Zdeněk Omelka, opět dobrá volba?
„Nejlepší! Od prvního závodu nám vše klapalo a udělali jsme společně hodně práce na rozpisu a nastavení auta (ať už jsme zjišťovali, co funguje a co ne). Zdenda se navíc díky zkušenosti z celé sezony v ERC letos neskutečně posunul, takže jsem rád, že jsem mohl být u toho. Máš před sebou skvělou spolujezdeckou budoucnost, Pikaso! (smích).“
Uvažuješ o posunu dál?
„Ne. Koupili jsme novou Corsu se specifikací Evo, takže v Rally4 zůstanu.“
Jaké jsou plány a cíle pro příští rok?
„Mám velké štěstí, že mne v závodech podporuje táta, ale zbytek si stejně musím platit sám. Posledních pár let jsem závodění věnoval spoustu času a úsilí, ale příští rok musím dát do popředí svou kariéru. První půlku sezony se tedy nikde neobjevíme, možná ve druhé půlce bychom mohli jeden nebo dva vybrané závody dát. Když půjde vše dobře, budeme se pravidelně účastnit soutěží v roce 2026.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Mým největším fanouškem je moje rodina, takže největší poděkování patří jim! Moje žena s naší Aničkou mne často na závody doprovázejí, i když je to pro ně dost náročné, je pro mne velkou podporou vidět je na rampě nebo u RZ. Dále bych chtěl poděkovat každému, kdo nám drží palce online nebo u trati – cením si toho, že si vybrali někoho, kdo nemá žádnou závodní historii a pouze si plní svůj sen na legendárních tratích českých RZ. Díky!“
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.