Jaroslav Petráš má na svém triku dvě absolutní vítězství v Opel Adam cupu a dva mistrovské tituly v rallysprintovém mistrovství ve třídách. Po loňském vítězství ve třídě RC5 přestoupil jezdec z Prahy do ostře sledované třídy RC4, která měla silné obsazení a na konci sezony opět slavil. Nyní Jardu ale čeká menší pauza.
Gratuluji k mistrovskému titulu. Po loňském prvenství s Rally5 jsi korunu nejrychlejšího jezdce vyjel tentokráte s Rally4. Zdá se, že jsi na dobré vlně…
„Děkujeme! Je to tak, Adam Cup – Rally5 – Rally4.“
Byl nějak náročný přechod z Rally5 do Rally4?
„Ano i ne. Na jednu stranu Rally4 funguje výrazně lépe a hodně jezdci pomáhá a s tím rychle přichází sebedůvěra a rychlost. Věřím, že každý zkušenější jezdec se během jednoho závodu dokáže rychlostí přiblížit špičce startovního pole. Na druhé straně je o to těžší pochopit, kde získat těch posledních pár vteřin na každé erzetě. Pro mne osobně bylo ještě těžké si zvyknout na ty rychlosti, ve kterých dokáže „rally čtyřka“ jet prakticky všude – přizpůsobit své vnímání a získat nadhled mi trvalo minimálně tři závody.“
Co říkáš na konkurenci, která se sešla ve třídě? Po pěti sprintech měl každý závod jiného vítěze…
„Konkurence byla masakr! Dovolím si tvrdit, že od dob největší slávy kategorie R2 se taková konkurence v RSS nesešla… Já jsem si to užil moc, a navíc jsem potkal i staré známé z Opel Adam cupu a vlastně celé závodění mělo takovou „cupovou“ atmosféru. Na rychlostních zkouškách jsme byli rivalové, ale mimo ně na 100 % kamarádi.“
Předpokládám, že tvůj cíl bylo vítězství ve třídě, ale platilo to i při pohledu na konkurenci?
„Můj cíl na začátku sezony bylo umístit se v TOP3 v rallysprintovém mistrovství. Jaká bude konkurence, jsem více méně věděl už před sezonou. Co mne ale překvapilo, bylo, o kolik většina jezdců přes zimu dokázala zrychlit. Takže hned po Valašce jsem věděl, že budu potřebovat pomoc. Naštěstí mi pomocnou ruku nabídl Renda Dohnal a Honza Černý a za to bych jim chtěl moc poděkovat, jelikož náš rychlý posun v první půlce sezony je z velké části jejich zásluha.“
Valaška ti vyšla, ale na startu ve Slušovicích jsme tě marně vyhlíželi, proč?
„Zdenda (pozn. Zdeněk Omelka) jel celou sezonu paralelně ERC s Danem Poláškem a Kopná se kryla se závodem na Kanárských ostrovech. Já tedy celkem chápu, že si Zdenda místo Slušovic vybral Kanáry (smích). Věděl jsem to přibližně od března a snažil se najít adekvátní náhradu, ale ač to zní neuvěřitelně, žádný zkušený spolujezdec nebyl volný, a to jsem jich oslovil asi šest. Když jsem viděl, v jakém tempu se už na Valašce jelo, přišlo mi riskantní vzít si někoho s minimem zkušeností. Zároveň se našel i jezdec, který si chtěl naši Corsu na závod pronajmout, takže tím se to definitivně vyřešilo. Teď s odstupem času mne to mrzí hodně, ale i přesto si myslím, že to bylo správné rozhodnutí a delší čas mezi závody jsem využil na maximum.“
V Plzni tě o lepší výsledek připravil retardér. Věřil jsi po západočeském sprintu, že je naděje na konečný titul?
„No jo, retardéry – to je moje specializace (smích). Upřímně, na boj o titul jsem v té době ještě vůbec nemyslel… Já se soustředil na to, abych dokázal zrychlovat, poznal gumy, auto, set-up… Ač to nemusí dle výsledků tak vypadat, tak z Plzně jsem odjížděl s pozitivním pocitem, jelikož jsme ve druhé sekci na Honzu Dohnala ztráceli o 1s/km méně než na Valašce s menším nasazením z mé strany, takže jsem věděl, že jdeme správným směrem. Naopak po Plzni jsem si začal říkat, že bychom o titul mohli i bojovat…“
Dokázal jsi zvítězit v Příbrami a na Moravě. Obzvláště na moravském sprintu mne překvapil při vyrovnanosti třídy tvůj náskok před soupeři. Ty znáš zkratky na erzetách?
„Příbram je naše domácí soutěž, přesněji řečeno moje i našeho týmu Brynda racing, takže jsem věděl, že nám to tam bude sedět. V první erzetě jsme nasadili tempo, které jsme pak drželi celý závod – nahrálo nám do karet, že přes teplé a suché podmínky byl nižší grip, což vyhovuje našemu nastavení auta a i mně osobně. Se Zdendou jsme poprvé viděli, co ta Rally4 vlastně umí (smích).
Na Moravě to byl jiný příběh – závod mi hodně sedl, po Příbrami asi nejvíce, takže jsem věděl, že budeme bojovat o vítězství. Ani podmínky nás nezaskočily, jelikož takové jsou na Moravě každý rok… Nikdy před tím jsem nejel na mokru na pirellkách, takže to byla největší neznámá. Na předchozím závodě ve Vyškově jsme hodně laborovali s nastavením auta a zkoušeli různé varianty, což úplně nedopadlo dobře a závod jsme si tím pokazili, ale zase jsem získal jistotu s nastavením auta a práci s gumami, a to vše jsme zúročili právě na Moravě. Výsledek na Moravě je tudíž odrazem práce, co jsme udělali ve Vyškově… Tady bych chtěl poděkovat všem z Brynda racing, jelikož díky jejich zkušenostem nemusím řešit nic jiného než sebe. Zároveň mi pomůžou, když chci na autě něco změnit, a úplně nejdůležitější je, že mi umí říct, že už to stačilo a ať nic neměním (smích).“
Zastavím se ještě u posledního sprintu, kde jsi více jak polovinu závodu vedl třídu. Jak těžké bylo pro tebe koncentrovat se na to sprint dokončit?
„Toto je draze vykoupená zkušenost z Barumky 2022, kterou nám stačilo pouze dojet na získání titulu ve třídě RC5. Přesně tak jsem k tomu přistoupil a chtěl pouze dojet a mohu říct, že to bylo velmi nezábavné a nakonec stejně závod skončil nehodou a odstoupením. Od té doby jedu každý závod vyhrát, a jestli máme odstoupit, tak aspoň se vší parádou (smích). Jediné, co jsme na Vsetíně udělali jinak, byla velmi defenzivní volba pneumatik, u které jsme věděli, že nás nikde nepřekvapí, ale bude nás to stát mnohem lepší čas. Nebylo to špatné rozhodnutí, ale měli jsme pomalý defekt, což nás stálo nějaký čas a na předposlední erzetě jsem udělal dvě chyby a bylo rozhodnuto. Na jistotu jsem jel tedy jen poslední rychlostní zkoušku, ale tím, že to byl třetí průjezd, tak mi to ani tak moc nevadilo…“
Pro letošní sezonu ti četl rozpis Zdeněk Omelka, opět dobrá volba?
„Nejlepší! Od prvního závodu nám vše klapalo a udělali jsme společně hodně práce na rozpisu a nastavení auta (ať už jsme zjišťovali, co funguje a co ne). Zdenda se navíc díky zkušenosti z celé sezony v ERC letos neskutečně posunul, takže jsem rád, že jsem mohl být u toho. Máš před sebou skvělou spolujezdeckou budoucnost, Pikaso! (smích).“
Uvažuješ o posunu dál?
„Ne. Koupili jsme novou Corsu se specifikací Evo, takže v Rally4 zůstanu.“
Jaké jsou plány a cíle pro příští rok?
„Mám velké štěstí, že mne v závodech podporuje táta, ale zbytek si stejně musím platit sám. Posledních pár let jsem závodění věnoval spoustu času a úsilí, ale příští rok musím dát do popředí svou kariéru. První půlku sezony se tedy nikde neobjevíme, možná ve druhé půlce bychom mohli jeden nebo dva vybrané závody dát. Když půjde vše dobře, budeme se pravidelně účastnit soutěží v roce 2026.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Mým největším fanouškem je moje rodina, takže největší poděkování patří jim! Moje žena s naší Aničkou mne často na závody doprovázejí, i když je to pro ně dost náročné, je pro mne velkou podporou vidět je na rampě nebo u RZ. Dále bych chtěl poděkovat každému, kdo nám drží palce online nebo u trati – cením si toho, že si vybrali někoho, kdo nemá žádnou závodní historii a pouze si plní svůj sen na legendárních tratích českých RZ. Díky!“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.