Je příjemné vidět v české rally mladé tváře a pokud je tento jezdec rychlý, o to více. Jedním z teenagerů za volantem je Tomáš Dudák. Devatenáctiletý mladík načal svou druhou sezonu v Opel Adam cupu, ale v průběhu roku přeskočil do Corsy rally. Pokud mu vydrží dravost, bude jistě štikou české rally.
Tome, málokdo tě zná, zkus se nám na úvod rozhovoru představit...
„Dobrý den, jmenuji se Tomáš Dudák junior, je mi devatenáct let a studuji gymnázium v Rakousku. V minulosti jsem se věnoval závodnímu lyžování, což ve mně již od útlého věku probudilo vášeň pro adrenalinové sporty. Postupem času, po získání zkušeností s různými sporty, jsem se rozhodl zaměřit na rally, která mě oslovila svou jedinečnou kombinací dynamiky, technické náročnosti a strategického myšlení.“
Tome, za sebou máš druhou sezonu, jak ji hodnotíš?
„Sezonu jako celek hodnotím pozitivně. Přestože se vyskytlo několik chyb, kterým bylo možné předejít, s dosaženými výsledky jsem spokojen. Každý závod pro mě představoval příležitost k získání nových zkušeností, a uvědomuji si, že mám stále prostor ke zlepšení, zejména v oblasti optimalizace nastavení vozu a přípravy na závody. Tyto aspekty budu do budoucna prioritně rozvíjet, abych mohl dosahovat ještě lepších výsledků.“
Letošní sezonu jsi rozjel v Opel Adam cupu, plánoval jsi útok na nejvyšší příčky, respektive jaké byly cíle?
„Naším cílem bylo dokončit jednotlivé sprinty bez výraznějších komplikací a zachovat konzistenci výkonů, což se nakonec ukázalo jako klíčový faktor. Společně s Pavlem (spolujezdec Pavel Fuksa) se nám podařilo vybojovat třetí místo v kategorii RN7 i přesto, že jsme se nezúčastnili posledních tří sprintů sezony.“
V cupu jsi nakonec odjel čtyři závody a co start, to pozice na bedně. Spokojenost?
„Ano, s výsledky jsem velmi spokojen. Všechny sprinty v Opel Adam cupu jsme úspěšně dokončili a pokaždé se umístili na stupních vítězů. Tento výsledek mě těší a zároveň mě motivoval k dalšímu zlepšování.“
V srpnu ses postavil na start zlínské Barum rally, měl to být splněný sen?
„Jako rodilý Zlíňák jsem od dětství sledoval Barum rally a vždy jsem si přál se jí jednou zúčastnit. Start na této ikonické soutěži pro mě skutečně představoval splnění dětského snu. Atmosféra závodu, obrovské množství fanoušků podél trati i na přejezdech a celková energie této akce byly nezapomenutelné. Tento zážitek prohloubil můj vztah k rally a utvrdil mě v tom, že se chci tomuto sportu věnovat ještě víc.“
Zůstaňme chvilku na Barumce, vítězství ve třídě na „autobusáku“ budiž, ale zajet nejrychlejší časy na těžké erzetě jako je RZ Rajnochovice, to smekám klobouk…
„Autobusák pro mě představoval zcela nový zážitek – jelo se v noci, atmosféra byla fantastická, s fanoušky všude kolem trati. Kvůli specifickému charakteru této zkoušky se ale brzdy neměly kde pořádně ochladit, což vedlo k jejich přehřívání, a dokonce jsem je přepálil. Musel jsem s tím počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy, aby vše fungovalo až do cíle. RZ Rajnochovice (Troják) pak patří mezi mé oblíbené erzety. Profil tratě mi sedl, a díky tomu jsem si mohl dovolit jet více na hraně a zajet konkurenceschopné časy.“
V sobotu sis vypracoval solidní náskok, jenomže na RZ Semetín patrně nebudeš rád vzpomínat. Nejprve jsi o vedení ve třídě přišel a ve druhém průjezdu havaroval, co se stalo?
„Pátek a sobota probíhaly výborně, ale od nedělního rána se začaly objevovat komplikace. Na Semetín jsme zvolili nevhodné pneumatiky, což se ukázalo jako klíčová chyba, a trať mi příliš neseděla, stejně jako následná Pindula. Druhý průjezd Semetínem už byl výrazně lepší a celá zkouška mi začala více vyhovovat. Bohužel těsně před cílem jsem podcenil jeden horizont, což mělo za následek havárii. Byla to chyba, ze které jsem si odnesl cennou lekci pro budoucnost.“
Ve Vyškově jsi už ale usedl do Rally4 a s novým spolujezdcem. Jak došlo k těmto změnám?
„Původní plán byl dokončit sezonu s dosavadní technikou a na závěr si vyzkoušet závod s vozem Rally4. Po havárii na Barumce jsme se však rozhodli udělat změnu dříve a rovnou přejít na Rally4. Rád bych Pavlovi poděkoval za skvělou spolupráci a veškerou podporu během sezony. Zároveň jsem chtěl využít příležitost a vyzkoušet si spolupráci s jiným spolujezdcem, což byla pro mě nová a cenná zkušenost.“
Sžívání s novým autem a spolujezdcem ti šlo hodně dobře a osmý nejrychlejší čas na první erzetě ve Vsetíně, to je asi výsledek z říše snů… Škoda ovšem závěru soutěže, co bylo příčinou propadu?
„Začátek soutěže se nám vydařil, i když ve Vyškově jsme udělali několik drobných chyb. Morava mi ale celkově příliš nesedla. První erzeta Hošťálková byla výjimkou – nový setup vozu fungoval perfektně, pneumatiky skvěle držely a všechno do sebe zapadalo. Výsledek nás opravdu potěšil. Bohužel, na poslední rychlostní zkoušce jsem udělal chybu, když jsem při průjezdu lehce zajel do cutu. Auto se dostalo mimo trať, ale díky rychlé pomoci fanoušků jsme se dokázali vrátit zpět. Museli jsme ještě měnit kolo, což nás stálo hodně času, ale jsem rád, že jsme nakonec úspěšně dorazili až na cílovou rampu.“
A co bude dál? Předpokládám, že návrat do Adama určitě neplánuješ… Takže jaké jsou tvé plány pro sezonu 2025, kde, v čem a s kým tě uvidíme v příštím roce?
„Momentálně ještě nemáme přesně rozhodnuto, jaké závody pojedeme, ale pravděpodobně zůstaneme u kategorie Rally4. Opel Adam mi určitě bude chybět, protože to byl skvělý vůz, který mě hodně naučil. Rád bych v příštím roce pokračoval ve stejném složení, tedy s Láďou Kučerou jako spolujezdcem, protože naše spolupráce fungovala velmi dobře. Věřím, že s tímto autem a sestavou týmu dokážeme příští sezónu udělat další krok vpřed.“
A když se zeptám na konkrétní cíle?
„Hlavním cílem pro příští rok je úspěšně zvládnout maturitu, která mě čeká. To je pro mě v tuto chvíli prioritou, a od ní se bude odvíjet vše ostatní včetně závodního programu. Škola je na prvním místě a teprve na základě toho, jak půjde skloubit přípravu na maturitu se závody, se rozhodneme, které soutěže absolvujeme.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Jsem nesmírně vděčný za tuto úžasnou sezonu. Nic z toho by nebylo možné bez podpory mého táty, celé rodiny, šéfa týmu Honzy Zábranského, který se o mě skvěle staral a zajistil, že auto bylo vždy perfektně připravené. O setupu se ještě mám hodně co učit, ale jsem si jistý, že s Hansem a celým týmem mechaniků to zvládneme. A to nejdůležitější, co dělá rally tak výjimečným sportem, jsou fanoušci. Děkuji vám všem, že jste u tratí za každého počasí, fandíte a vytváříte nezapomenutelnou atmosféru. Bez vás by rally nebyla tím, čím je.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.