Je příjemné vidět v české rally mladé tváře a pokud je tento jezdec rychlý, o to více. Jedním z teenagerů za volantem je Tomáš Dudák. Devatenáctiletý mladík načal svou druhou sezonu v Opel Adam cupu, ale v průběhu roku přeskočil do Corsy rally. Pokud mu vydrží dravost, bude jistě štikou české rally.
Tome, málokdo tě zná, zkus se nám na úvod rozhovoru představit...
„Dobrý den, jmenuji se Tomáš Dudák junior, je mi devatenáct let a studuji gymnázium v Rakousku. V minulosti jsem se věnoval závodnímu lyžování, což ve mně již od útlého věku probudilo vášeň pro adrenalinové sporty. Postupem času, po získání zkušeností s různými sporty, jsem se rozhodl zaměřit na rally, která mě oslovila svou jedinečnou kombinací dynamiky, technické náročnosti a strategického myšlení.“
Tome, za sebou máš druhou sezonu, jak ji hodnotíš?
„Sezonu jako celek hodnotím pozitivně. Přestože se vyskytlo několik chyb, kterým bylo možné předejít, s dosaženými výsledky jsem spokojen. Každý závod pro mě představoval příležitost k získání nových zkušeností, a uvědomuji si, že mám stále prostor ke zlepšení, zejména v oblasti optimalizace nastavení vozu a přípravy na závody. Tyto aspekty budu do budoucna prioritně rozvíjet, abych mohl dosahovat ještě lepších výsledků.“
Letošní sezonu jsi rozjel v Opel Adam cupu, plánoval jsi útok na nejvyšší příčky, respektive jaké byly cíle?
„Naším cílem bylo dokončit jednotlivé sprinty bez výraznějších komplikací a zachovat konzistenci výkonů, což se nakonec ukázalo jako klíčový faktor. Společně s Pavlem (spolujezdec Pavel Fuksa) se nám podařilo vybojovat třetí místo v kategorii RN7 i přesto, že jsme se nezúčastnili posledních tří sprintů sezony.“
V cupu jsi nakonec odjel čtyři závody a co start, to pozice na bedně. Spokojenost?
„Ano, s výsledky jsem velmi spokojen. Všechny sprinty v Opel Adam cupu jsme úspěšně dokončili a pokaždé se umístili na stupních vítězů. Tento výsledek mě těší a zároveň mě motivoval k dalšímu zlepšování.“
V srpnu ses postavil na start zlínské Barum rally, měl to být splněný sen?
„Jako rodilý Zlíňák jsem od dětství sledoval Barum rally a vždy jsem si přál se jí jednou zúčastnit. Start na této ikonické soutěži pro mě skutečně představoval splnění dětského snu. Atmosféra závodu, obrovské množství fanoušků podél trati i na přejezdech a celková energie této akce byly nezapomenutelné. Tento zážitek prohloubil můj vztah k rally a utvrdil mě v tom, že se chci tomuto sportu věnovat ještě víc.“
Zůstaňme chvilku na Barumce, vítězství ve třídě na „autobusáku“ budiž, ale zajet nejrychlejší časy na těžké erzetě jako je RZ Rajnochovice, to smekám klobouk…
„Autobusák pro mě představoval zcela nový zážitek – jelo se v noci, atmosféra byla fantastická, s fanoušky všude kolem trati. Kvůli specifickému charakteru této zkoušky se ale brzdy neměly kde pořádně ochladit, což vedlo k jejich přehřívání, a dokonce jsem je přepálil. Musel jsem s tím počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy, aby vše fungovalo až do cíle. RZ Rajnochovice (Troják) pak patří mezi mé oblíbené erzety. Profil tratě mi sedl, a díky tomu jsem si mohl dovolit jet více na hraně a zajet konkurenceschopné časy.“
V sobotu sis vypracoval solidní náskok, jenomže na RZ Semetín patrně nebudeš rád vzpomínat. Nejprve jsi o vedení ve třídě přišel a ve druhém průjezdu havaroval, co se stalo?
„Pátek a sobota probíhaly výborně, ale od nedělního rána se začaly objevovat komplikace. Na Semetín jsme zvolili nevhodné pneumatiky, což se ukázalo jako klíčová chyba, a trať mi příliš neseděla, stejně jako následná Pindula. Druhý průjezd Semetínem už byl výrazně lepší a celá zkouška mi začala více vyhovovat. Bohužel těsně před cílem jsem podcenil jeden horizont, což mělo za následek havárii. Byla to chyba, ze které jsem si odnesl cennou lekci pro budoucnost.“
Ve Vyškově jsi už ale usedl do Rally4 a s novým spolujezdcem. Jak došlo k těmto změnám?
„Původní plán byl dokončit sezonu s dosavadní technikou a na závěr si vyzkoušet závod s vozem Rally4. Po havárii na Barumce jsme se však rozhodli udělat změnu dříve a rovnou přejít na Rally4. Rád bych Pavlovi poděkoval za skvělou spolupráci a veškerou podporu během sezony. Zároveň jsem chtěl využít příležitost a vyzkoušet si spolupráci s jiným spolujezdcem, což byla pro mě nová a cenná zkušenost.“
Sžívání s novým autem a spolujezdcem ti šlo hodně dobře a osmý nejrychlejší čas na první erzetě ve Vsetíně, to je asi výsledek z říše snů… Škoda ovšem závěru soutěže, co bylo příčinou propadu?
„Začátek soutěže se nám vydařil, i když ve Vyškově jsme udělali několik drobných chyb. Morava mi ale celkově příliš nesedla. První erzeta Hošťálková byla výjimkou – nový setup vozu fungoval perfektně, pneumatiky skvěle držely a všechno do sebe zapadalo. Výsledek nás opravdu potěšil. Bohužel, na poslední rychlostní zkoušce jsem udělal chybu, když jsem při průjezdu lehce zajel do cutu. Auto se dostalo mimo trať, ale díky rychlé pomoci fanoušků jsme se dokázali vrátit zpět. Museli jsme ještě měnit kolo, což nás stálo hodně času, ale jsem rád, že jsme nakonec úspěšně dorazili až na cílovou rampu.“
A co bude dál? Předpokládám, že návrat do Adama určitě neplánuješ… Takže jaké jsou tvé plány pro sezonu 2025, kde, v čem a s kým tě uvidíme v příštím roce?
„Momentálně ještě nemáme přesně rozhodnuto, jaké závody pojedeme, ale pravděpodobně zůstaneme u kategorie Rally4. Opel Adam mi určitě bude chybět, protože to byl skvělý vůz, který mě hodně naučil. Rád bych v příštím roce pokračoval ve stejném složení, tedy s Láďou Kučerou jako spolujezdcem, protože naše spolupráce fungovala velmi dobře. Věřím, že s tímto autem a sestavou týmu dokážeme příští sezónu udělat další krok vpřed.“
A když se zeptám na konkrétní cíle?
„Hlavním cílem pro příští rok je úspěšně zvládnout maturitu, která mě čeká. To je pro mě v tuto chvíli prioritou, a od ní se bude odvíjet vše ostatní včetně závodního programu. Škola je na prvním místě a teprve na základě toho, jak půjde skloubit přípravu na maturitu se závody, se rozhodneme, které soutěže absolvujeme.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Jsem nesmírně vděčný za tuto úžasnou sezonu. Nic z toho by nebylo možné bez podpory mého táty, celé rodiny, šéfa týmu Honzy Zábranského, který se o mě skvěle staral a zajistil, že auto bylo vždy perfektně připravené. O setupu se ještě mám hodně co učit, ale jsem si jistý, že s Hansem a celým týmem mechaniků to zvládneme. A to nejdůležitější, co dělá rally tak výjimečným sportem, jsou fanoušci. Děkuji vám všem, že jste u tratí za každého počasí, fandíte a vytváříte nezapomenutelnou atmosféru. Bez vás by rally nebyla tím, čím je.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.