Plzeňský Jakub Jirovec má za sebou třetí sezonu a ta letošní se nesla ve střídání vozů Alpine A110 RGT a Škoda Fabia R5. V průběhu roku zaznamenal pětadvacetiletý jezdec několik pěkných výsledků. Ten největší byl při rozlučkovém startu s Alpinkou v Pačejově, kde Kuba s Petrem Jindrou obsadili 8. místo.
Máš za sebou třetí ucelenou sezonu, tak jaká z tvého pohledu byla?
„Myslím si, že se nám sezona povedla. Na začátku jsme si s Petrem a tátou stanovili cíle, kam bychom chtěli směřovat, a to se nám podařilo splnit. Krom toho jsme se s Petrem v průběhu roku svezli na hezkých tratích s dvěma krásnými vozy a měli tak možnost vyzkoušet si, jaké to je závodit s autem, které jsme chtěli s Alpinkou dohánět. Takže já nemůžu být nic jiného než spokojený.“
Před sezonou jsi avizoval, že bys byl rád na konci závodů těsně za první desítkou, tady budeš jistě s umístěními spokojený…
„Nebyl to nijak extra vysoký cíl. Pokud se podíváme do startovní listiny, tak tady bude několik škatulek. Ta první je logická, to jsou ti jezdci, na které za normálních okolností nebudeme mít, do druhé spadají kluci, co jsou rychlí, a s nimi bychom mohli držet krok, a potom jsou jezdci, které bychom měli porážet. Tady je ale zase potřeba zohlednit typ tratě, kdy je rozdíl, zda jedete na Šumavě nebo v Pačejově. Proto bylo umístění těsně za první desítkou v několika případech reálné. To se vztahovalo na starty s Alpinkou, ale příští rok pojedeme Fabii R5 a mne zajímá, kam se posuneme. Nicméně, s výsledky jsem spokojený.“
Musím se zeptat, k čemu tíhneš víc, zda Alpine A110 RGT nebo Škoda Fabia R5?
„Upřímně, já tato dvě auta vnímám vcelku rovnocenně. Tady se to z mého pohledu dělí podle toho, co od svezení očekáváte. Pokud se chcete opravdu dobře svézt, jste nároční na styl jízdy, ale jízdou se bavíte, pak je Alpinka dobrá volba. Samozřejmě vše závisí na podmínkách, které panují během závodu. Pokud se chcete vcelku dobře svézt kdekoliv nezávisle na podmínkách, nebo vyloženě útočit na TOP výsledky, tak doporučuji R5. Myslím si, že R5 je auto, které padne do ruky každému napříč všemi „levely“ jezdců. R5 je hodně univerzální nářadí, ať už je to škodovka, Citroën, Hyundai atd…“
Přeskakoval jsi z dvoukolky do čtyřkolky, jak složité to bylo na jízdní styl a rozpis?
„Právě jak jsem říkal v předchozí odpovědi. R5 je opravdu intuitivní auto. Byly tam věci, na které jsem si musel zvyknout, že jsou jinak, ale rozhodně to nebylo tak těžké, jako když jsem si poprvé sednul do Alpiny nebo Adama.“
Ve kterém voze ses cítil lépe?
„Obě auta mi dobře sedla a nedokážu říct, které bylo lepší, nebo ve kterém jsem se jízdou bavil víc. Ty pocity bych rozdělil podle soutěží. Například na zlínské Barum rally jsem byl rád, že jsem jel s Fabii R5, protože například na erzetě Semetín jsem si víc věřil a mohl jsem jet tak, aby mne jízda hodně bavila. Naopak na Pačejově jsem s radostí usedl do Alpiny, protože jsem věděl, že trať rally vede po čistém rychlém asfaltu, kde se dá výkon francouzského vozu plně využít.“
S Alpinkou jsi letos startoval čtyřikrát, a pokud pominu nepodařený závod na Bohemce, tak to bylo pěkné závodění…
„Jo, musím říct, že i tu blátivou Valašku jsme si s Petrem v Alpině fakt užili. Bohužel na Bohemce jsme doplatili na technickou závadu, kterou jsme nebyli schopni na místě vyřešit. To mne vážně hodně mrzelo, už jen kvůli tomu, že se povedlo počasí a na místních rychlostních zkouškách nám to mělo sedět. Jak už to ale bývá, někde se nám dařilo víc, jinde méně, ale myslím si, že jsme vozili domů slušné výsledky.“
Nejvíce sis patrně užil domácí Rally Pačejov…
„Samozřejmě, to je výsledek, na který jsem hrdý. Dali jsme s Petrem do toho všechno, abychom udrželi v poslední sekci erzet 7. místo a na poslední rychlostní zkoušce jsme sami sobě nadělili skoro dvanáct vteřin. I když to neklaplo a David Soldát nás ve finále porazil o 6,9 vteřiny a my dokončili rally na 8. místě, tak jsem si úžasně zazávodil.“
Ale i dílčí výsledky byly krásné, například po prvním Čínovu spadla mnoha lidem brada…
„Někde se nám to opravdu moc hezky povedlo (smích)… Ale ruku na srdce, Čínovský okruh je jednodušší typ rychlostní zkoušky, která svým charakterem dává možnost zajet silným autům dobré výsledky. Ideální by pak bylo stejný výsledek na této zkoušce zopakovat i druhý den, ale tady bych si měl sypat popel na hlavu. Když ale vzpomínáme erzety, které sedly Alpině, pak tu máme ještě například RZ Choryně při Rally ValMez nebo Skelná Huť při Šumavě. Tam se mi hodně zadařilo.“
Tři starty s Fabií a vždy dokončená soutěž. Jak sis užíval závody s R5?
„Jak jsem již zmiňoval, Fabie je super auto. Opravdu se dá do něj sednout s minimálními zkušenostmi a jezdec se s ní pěkně sveze. Bavilo mne poznávat, jak auto funguje a co všechno snese. Ale upřímně si neumím představit, jaké to je, když s tím jedou Honza Kopecký, Dominik Stříteský, nebo Adam Březík… To je nadpozemský level (smích).“
Předpokládám, že tady si nejvíce budeš cenit umístění z Barumky…
„Umístění bylo fajn, ale ještě lepší to byl zážitek. Krom RZ Troják, který jsem nějak neuměl a oba průjezdy jsem celkem zazdil, tak jsem se všude bavil a občas tam přišly i pěkné časy. Je to podle mne tratěmi, které jsou dost náročné a i na suchu jsou hodně rychlé.“
Který z těch letošních závodů byl pro tebe nejtěžší?
„Za mne to byla jednoznačně Šumava kvůli proměnlivým podmínkám. Tím, že v Alpině máme jen jednu rezervu, tak nejsme schopní dělat moc kombinací. Proto jsme pokaždé vyrazili na tom, co nám přišlo nejvhodnější pro celou sekci.“
Ty jsi při CER usedl do rodinného klenotu Porsche a v rámci doprovodného programu jezdil po Čínovském okruhu. Tady jsi vylomil kolo, co se stalo?
„Přiznám se, že jsem udělal opravdu nesmyslnou jezdeckou chybu a v kombinaci s ne úplně zahřátou pneumatikou mě to vyškolilo. Mrzelo mne to hlavně kvůli tátovi, kterému jsem těsně před jeho startem na CER vyrobil velkou vrásku na čele.“
Jak se ti CER jinak líbila?
„Já jsem bohužel krom Čínova viděl CER jen ze servisní zóny. Podle mne to ale byla vydařená soutěž. Samozřejmě, rally měla nějaké chyby, to už dnes všichni víme, ale ta soutěž je čerstvá a v takovém velkém rozměru, jako je podnik mistrovství světa, to rozhodně není jednoduchá práce. Myslím si, že pačejovští pořadatelé odvedli dobrou práci.“
Jak bude vypadat tvá příprava na novou sezonu?
„Doufám, že se nám podaří před začátkem sezóny uskutečnit nějaký test. Kromě toho chceme s Petrem po novém roce trénovat rozpis a já se půjdu občas vyřádit na motokáry (smích).“
V příštím roce tě tedy uvidíme za volantem Škody Fabie R5, už máš naplánované, kde bychom tě mohli vidět? A jaké budou cíle do sezony?
„To, co jsem avizoval ke konci letošní sezony, to mohu potvrdit. V příštím roce bych měl opravdu startovat se Škodou Fabia R5 po celou sezonu. V této chvíli ještě ale není přesně určeno, na jakých soutěžích to bude. Do začátku sezony je docela daleko, a kolem toho, kde pojedu, bude čas na mnoho debat s tátou. Teď si dáváme od sportu trochu pauzu a věnujeme se práci.“
Poděkování, vzkaz fans…
„Chtěl bych za mne i za Petra poděkovat každému, kdo se na našem závodění letos podílel a kdo nám fandil. Letos jsem viděl na erzetách naše vlajky často a dělá nám to velkou radost, že nám fandí tolik lidí. Děkujeme!
A největší dík patří hlavně mému tátovi, bez kterého bych se na žádnou rychlostní zkoušku z pohledu jezdce nikdy nepodíval. Díky, táto.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.