Příbramský Filip Kohn jistě patří mezi velké české talenty v automobilových soutěžích. Své jezdecké dovednosti předváděl v loňském roce na domácích rychlostních zkouškách, kde opanoval třídu RC3. Nyní čekají na devatenáctiletého mladíka erzety světové a startujeme již opravdu hodně brzy.
Filipe, o tobě vím, že jsi mladý a pekelně rychlý jezdec, ale trošku postrádám další informace. Představ se nám prosím…
„Ahoj, je mi 19 let a momentálně jsem vysokoškolským studentem. Ve volném čase se věnuji přípravě na závody v rally. To je můj největší koníček. Baví mě také lyžování a v létě vodní sporty. Rád si zajdu s kamarády na koncert nebo na procházku s naším psem.“
Ty se v rally pohybuješ docela krátce, ale hodně se o tobě mluví. Co tě přivedlo k soutěžím?
„Motosport mě odmala přitahoval, dětství jsem strávil na čtyřkolce a v buggyně. Chodil jsem se dívat na rally s tátou, který mně v mém snu vždy podporoval. V rodině nemáme žádného rally jezdce, ale k závodění jsem se dostal blíž, když jsem se seznámil s Honzou Černým, který pochází z Příbrami, stejně jako já. Poté, co mě svezl ve Fiestě R5, jsem rally úplně propadl a bylo mi jasné, že pod vedením Honzy to prostě musím vyzkoušet a buď to bude mít smysl, nebo nebude.“
První rok ve dvoukolce a pak přestup do čtyřkolky, jak jsi to vnímal?
„Jak se říká, na lepší se zvyká vždy dobře. Byl jsem z Fiesty Rally3 nadšený, najednou jsem řadil pátý stupeň a auto pořád zrychlovalo. Byl to velký skok ze slabé dvoukolky, ale myslím, že jsem se s tím vyrovnal rychle a auto už na první rally neřídil úplně špatně.“
Samozřejmě se musím zeptat i na program Rally Star, což byla jistě velmi dobrá zkušenost…
„Rally Star byl super projekt a zážitek. Když si zpětně vzpomenu na to, co jsem prožíval na evropském finále v Buxtehude, nebylo to vůbec lehké – adrenalin a stres. Přesto jsem se snažil podat výsledek a ten přišel. Na výhru Rally star to nebylo, ale to, že jsem se dostal do finále mezi dvanáct nejrychlejších kluků v celé Evropě, snad ukázalo můj potenciál.“
Máme za sebou sezonu 2022, jaká byla z tvého pohledu?
„V sezoně 2022 jsem udělal velký posun, jak v řízení, tak i po fyzické nebo psychické stránce. Myslím, že není dobré věci moc uspěchat, a proto sezona 2022 byla spíše poznávací a byla to taková příprava na těžké závody, které mě čekají v letošním roce.“
Lze nějak vyčíslit, na kolik dokážeš využít potenciál vozu Rally3, v porovnání od tvého prvního startu na Valašské rally, až po závěr sezony 2022?
„V autě se cítím o dost lépe a vím, jak se bude chovat. Na Valašce to byl pokus – omyl, což k rally samozřejmě patří, pokud chcete jet rychle. Posun v průběhu sezony byl nezpochybnitelný, ale číselně nedokážu odhadnout, o kolik procent jsem zvýšil využití potenciálu vozu.“
Který závod v loňském roce se ti nejvíce podařil?
„Při Rally Pačejov jsem ve svůj prospěch využil těžkých podmínek. Úzké cesty byly mokré a klouzavé, potkaly nás nečekané přeháňky a spousta bahna z krajnic, přesto jsem naštěstí neudělal velké chyby a vyjel si své první top 10 mezi auty vyšší specifikace Rally2 a R5. Bylo to boží!“
Rád bych se vrátil i k rallysprintu v Příbrami, kde jsi startoval s R5 a po dvou erzetách jsi držel luxusní postavení. Jak jsi vnímal tento start?
„Při závodě jsem neměl co dokazovat, právě naopak jsem mohl jenom překvapit. Hned při první erzetě se mi podařilo zajet první čas mezi vozy Rally2. Pocit, když mi to Tomáš (spolujezdec Tomáš Třeska) řekl, byl neuvěřitelný. Stejným tempem jsem pokračoval celý závod až do onoho incidentu. Pro ty, kteří neviděli „ohnivou show” naživo, připomenu, že na třetí erzetě po „dublovickém“ skoku praskla hadička na servu a v ten moment začal stříkat olej na rozpálený výfuk a ten následně vzplanul. Naštěstí auto neshořelo a dokonce jsme závod dojeli. Právě tyhle těžké situace mě strašně moc posunuly a ve finále měly i svojí pozitivní stránku.“
Jak velký je rozdíl mezi vozem R5 a Rally3?
„Obě auta jsou rychlé závodní vozy. Rozdíl je v tom, že Rally3 stojí polovinu než vůz Rally2, respektive R5. Logicky je tedy dražší auto lepší ve všech směrech. Loni byla pro náš tým hlavní měrná jednotka to, že když jsem na Honzu Kopeckého ztrácel do dvou sekund na kilometr, tak jsem jel na hraně mého auta.“
Jak jsi vyplňoval pauzu mezi sezonami?
„V pauze jsem se snažil věnovat studiu společně s fyzickou a psychickou přípravou pod vedením MUDr. Jaromíra Jiříka. Samozřejmě jsem také plánoval nadcházející sezonu, které se již nemohu dočkat. Věnoval jsem se i sociálním sítím, které chci letos posunout na jinou úroveň, aby si na své přišli i fanoušci. Pokud vás zajímají soutěže, závody a můj život, tak mě začněte určitě sledovat!“ (instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn)
Pro rok 2023 se u tebe avizoval přestup do JWRC, jak se u tebe posunul tento program?
„Rok 2023 je pro mě zlomovým, protože pojedu první závody mistrovství světa! Do kalendáře jsme zahrnuli šest závodů ze seriálu WRC. S pomocí Honzy Černého a Michala Lanka (LMP) jsme vybrali závody s nejsilnější konkurencí, což znamená, že pojedu všech pět závodů, kde pojedou junioři o titul JWRC. V JWRC se jede s vozy Rally3 neuvěřitelně rychle a já doufám, že mě konkurence přinutí posunout můj styl jízdy na světovou úroveň. První závod WRC, ve kterém pojedu, již klepe na dveře. Je to Švédsko! Nejrychlejší závod v mistrovství světa a přitom jedete na velkých hřebíkách po švédských zledovatělých cestách. Prostě bomba!“
Znamená to, že tě v Česku letos neuvidíme?
„V Česku se ukážu určitě, zatím mohu potvrdit Barum Rally a Bohemia Rally, ale kdybych mohl, tak bych si projel více krásných českých rychlostních zkoušek a soutěží.“
Nyní máš za sebou úspěšný start na Jänner rally, jaká byla rakouská rally z tvého pohledu a jaké dojmy sis přivezl domů?
„Jänner rally byla pro mě strašně moc důležitá. Naučil jsem se jezdit v „katech“ po zablácených cestách, které se v českém mistrovství moc nevyskytují, hlavně kvůli tyčkám v krajnicích nebo antikatům. Celý pátek jsem jel na zimních pneumatikách a zvykal si na neustálý pohyb auta kvůli měkké směsi. Když jsem však přišel na to, jak s nimi jet, tak to bylo boží. V sobotu jsem pro změnu nasadil na auto řezaný slick a zkoušel různá nastavení na autě. Nejrychlejší tempo jsem si nechal na powerstage, kde jsem byl nejblíže k vozům Rally2. Z celé rally mám dobrý pocit a těší mne, že se dokážu rychle učit a přizpůsobovat se podmínkám na tratích. Samozřejmě v tom hrají velkou roli rady od Honzy Černého a Michala Lanka, kteří mne svými zkušenostmi hodně posouvají v progresu v jízdě s Fiestou.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Díky za fandění u tratí, podporu na sociálních sítích a těším se, až se uvidíme v roce 2023 na závodech nebo i mimo ně. Máte se na co těšit!“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.