Českokrumlovák Miroslav Čabaj zažil zajímavou sezonu. Nejen, že se mu podařilo potřetí za sebou vyhrát třídu v českém mistráku, ale pohár určený pro nejrychlejší posádku získal i na Slovensku. A aby to měl „Antoan“ pestré, tak sezonu zakončil s historikem… Naznačuje tímto startem pětatřicetiletý jezdec snad něco nového?
A malá kvízová otázka na úvod… Víte, proč se Mírovi Čabajovi říká „Antoan“? Odpověď najdete na konci rozhovoru.
Za sebou máš devátou sezonu, jaká podle tebe byla?
„Za mě to byla moc dobrá sezona. Na to, že to byla sezona s novými třídami a my ani pořádně nevěděli, kam budeme zařazeni, tak jsme nakonec jeli proti několika zajímavým autům, jako byly například Renault Clio S1600, Citroen Saxo Kit Car nebo Renault Clio R3. Musím pochválit pořadatele i za počet závodů. Letos jich bylo osm, což je skvělý počet na pěkné svezení. Nám se letos dařilo a na každé soutěži ve velké konkurenci jsme dosáhli na pódium, což je skvělé. Nakonec jsme vyhráli třídu, z čehož mám obrovskou radost, hlavně s ohledem na silnou konkurenci. Já jsem ale hlavně rád, že jsme v pořádku a dojeli vždy ve zdraví až na cílovou rampu. Ten pohár po závodě, to byla už jen ta pomyslná třešnička na dortu.“
Pojďme trošku rozebrat tvé letošní starty. Už jsi to lehce nakousl, co start, to cíl, tady budeš asi velmi spokojený…
„Samozřejmě… Každého jezdce závody vždy baví, když auto funguje a když nemusí řešit nějaké technické problémy. Od toho se odvíjí i pohoda v autě. Lhal bych, kdybych řekl, že jsme měli bezstarostnou sezonu, neboť vždy se něco najde. Ale vždy to byly drobné věci, které se rychle vyřešily. Takže pohoda.“
Která soutěž ti nejvíce sedla? A byla nějaká, kde ses trápil?
„Letos se mi nejvíce líbilo na Bohemce. Je trošku paradoxem, že právě tato soutěž patří mezi mé méně oblíbené. K dobré náladě mi nejvíce přispělo, že jsem s klukama ve třídě bojoval až do poslední rychlostní zkoušky. Ale jinak každá soutěž má své kouzlo. Valašská rally je krásná svou náročností, kdy se jede po zimě a na cestách je ještě sousta posypového materiálu, šumavská soutěž je zase pěkná svým charakterem. Byl bych asi špatný patriot, kdybych nevzpomenul domácí rally v Českém Krumlově, což je má srdeční záležitost. Hustopeče se jezdí v krásném prostředí a kdo nepoznal kouzlo „autobusáku“ na zlínské Barum rally, ten neví, o čem je šílené fandění diváků. Rovněž skvělá organizace funguje i v Pačejově. Prostě na každé soutěži je něco, co vás chytne. Jen v Německu jsem letos nestartoval, tak snad někdy jindy.“
Vedle českého mistrovství jsi bodoval a třídu vyhrál i ve slovenském mistráku, byl to záměr? Výhra u našich sousedů je o to úsměvnější, neboť jsi startoval pouze na dvou závodech, a to ještě v České republice…
„Záměr to nebyl, ale když jsme byli na Valašce, tak jsme si říkali, že se do slovenského mistráku přihlásíme a třeba v průběhu roku zkusíme nějakou soutěž u „bratrů Slováků“. No a když jsme se přihlásili na Valašce, tak proč do toho nejít i v Hustopečích (smích). A že jsem udělal slovenský titul, aniž bych odjel jedinou erzetu na Slovensku? Myslím, že se takový kousek ještě nikomu nepovedl, ale statistiky moc nesleduji. Je to rarita (smích).“
Jako poslední start v sezoně sis dal hezký bonbónek. Kde se zrodil nápad jet Rally Kroměříž s Opel Asconou?
„Do budoucna se předpokládá, že dieselové vozy v automobilových soutěžích skončí a tento fakt mne nutí pomalu řešit, s čím pojedu do budoucna. Rally mne hodně baví a nerad bych jí opouštěl. Soudobá auta jsou pro mne finančně nedostupná, nebo jsem nenašel takové, z kterého bych se posadil na zadek. Samozřejmě, myšleno super auto za super cenu. Proto jsem se rozhodl jít cestou historika, který u nás zažívá jakýsi comeback. Jsou zde různorodá auta a jezdci s nimi umí také pěkně jezdit. A tato skupina si nachází i čím dál víc diváků. No a start v Kroměříži se nabízel jako ideální test.“
A jaká byla moravská soutěž?
„Rally Kroměříž je taková malá „Barumka“. Byly to pěkné a těžké rychlostní zkoušky a celkově bych řekl, že to byla i těžká soutěž. Pro kluky z ČMPR to bylo určitě super svezení.“
Prozradíš něco více k Opelu?
„Opel Ascona B je dvoulitrový atmosférický „zadohrab“, který na svůj věk umí docela obstojně závodit. Auto jsem pořídil od Mirka Janoty, ale svůj závodní původ má ve Finsku.“
Trošku se obávám, že od dieselů utečeš do historiků. Vyvrátíš nebo potvrdíš mé obavy?
„Nenazval bych to obavami… Samotný přestup je běh na dlouhou trať, ale rozhodně bych chtěl minimálně zkusit, jaké to je jet s historikem.“
Co plánuješ do sezony 2023?
„Sezona 2023 je zatím jasná jen v tom, že bych jel i nadále s Fabií. V tuto chvíli ještě není určené, které mistrovství pojedeme. Vše je zatím v jednání.“
Nedá mi to, abych se nezeptal… Při Rally Český Krumlov jsem viděl v servisu patrně nejmladší mechaničku v kombinéze. Jak vnímá dcera tátův koníček a dovedeš si představit, že by šla ve tvých šlépějích? S klíči pod autem jí to docela šlo…
„Nejen na Krumlově, ale na všech dostupných závodech kolem baráku za mnou jezdí má tříletá dcera Petruška, která, jak se zdá, má ráda prostředí kolem aut a závodů. Když nemůže do servisu, tak fandí alespoň z domova. Uvidím, jakým směrem se rozhodne jít a pokud by měla zájem o závody, určitě ji v tom všichni z rodiny podpoříme.“
Poděkování…
„Chtěl bych určitě poděkovat obchodním partnerům a sponzorům za jejich pomoc, neboť tento krásný sport je čím dál víc finančně náročnější. Dále bych rád poděkoval tátovi za perfektní servis, pomoc a trpělivost. Mé díky patří i spolujezdcům za skvělou práci. A nesmím zapomenout ani na rodinu, u které nacházím maximální podporu. Asi bych dostal za uši, kdybych si nevzpomněl na fanoušky, takže díky všem, kteří nám fandíte podél tratí.“
Takže Míro, jak je to s tím „Antoanem“?
„Kdysi dávno jsem zdědil po mamce auto Opel Kadett, kterému říkala Toník. Když Kadett prošel několika sportovními úpravami, tak jsem jej pozvedl na Antoan. To se u lidí v mém okolí ujalo a tato přezdívka mi zůstala dodnes (smích).“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?