Českokrumlovák Miroslav Čabaj zažil zajímavou sezonu. Nejen, že se mu podařilo potřetí za sebou vyhrát třídu v českém mistráku, ale pohár určený pro nejrychlejší posádku získal i na Slovensku. A aby to měl „Antoan“ pestré, tak sezonu zakončil s historikem… Naznačuje tímto startem pětatřicetiletý jezdec snad něco nového?
A malá kvízová otázka na úvod… Víte, proč se Mírovi Čabajovi říká „Antoan“? Odpověď najdete na konci rozhovoru.
Za sebou máš devátou sezonu, jaká podle tebe byla?
„Za mě to byla moc dobrá sezona. Na to, že to byla sezona s novými třídami a my ani pořádně nevěděli, kam budeme zařazeni, tak jsme nakonec jeli proti několika zajímavým autům, jako byly například Renault Clio S1600, Citroen Saxo Kit Car nebo Renault Clio R3. Musím pochválit pořadatele i za počet závodů. Letos jich bylo osm, což je skvělý počet na pěkné svezení. Nám se letos dařilo a na každé soutěži ve velké konkurenci jsme dosáhli na pódium, což je skvělé. Nakonec jsme vyhráli třídu, z čehož mám obrovskou radost, hlavně s ohledem na silnou konkurenci. Já jsem ale hlavně rád, že jsme v pořádku a dojeli vždy ve zdraví až na cílovou rampu. Ten pohár po závodě, to byla už jen ta pomyslná třešnička na dortu.“
Pojďme trošku rozebrat tvé letošní starty. Už jsi to lehce nakousl, co start, to cíl, tady budeš asi velmi spokojený…
„Samozřejmě… Každého jezdce závody vždy baví, když auto funguje a když nemusí řešit nějaké technické problémy. Od toho se odvíjí i pohoda v autě. Lhal bych, kdybych řekl, že jsme měli bezstarostnou sezonu, neboť vždy se něco najde. Ale vždy to byly drobné věci, které se rychle vyřešily. Takže pohoda.“
Která soutěž ti nejvíce sedla? A byla nějaká, kde ses trápil?
„Letos se mi nejvíce líbilo na Bohemce. Je trošku paradoxem, že právě tato soutěž patří mezi mé méně oblíbené. K dobré náladě mi nejvíce přispělo, že jsem s klukama ve třídě bojoval až do poslední rychlostní zkoušky. Ale jinak každá soutěž má své kouzlo. Valašská rally je krásná svou náročností, kdy se jede po zimě a na cestách je ještě sousta posypového materiálu, šumavská soutěž je zase pěkná svým charakterem. Byl bych asi špatný patriot, kdybych nevzpomenul domácí rally v Českém Krumlově, což je má srdeční záležitost. Hustopeče se jezdí v krásném prostředí a kdo nepoznal kouzlo „autobusáku“ na zlínské Barum rally, ten neví, o čem je šílené fandění diváků. Rovněž skvělá organizace funguje i v Pačejově. Prostě na každé soutěži je něco, co vás chytne. Jen v Německu jsem letos nestartoval, tak snad někdy jindy.“
Vedle českého mistrovství jsi bodoval a třídu vyhrál i ve slovenském mistráku, byl to záměr? Výhra u našich sousedů je o to úsměvnější, neboť jsi startoval pouze na dvou závodech, a to ještě v České republice…
„Záměr to nebyl, ale když jsme byli na Valašce, tak jsme si říkali, že se do slovenského mistráku přihlásíme a třeba v průběhu roku zkusíme nějakou soutěž u „bratrů Slováků“. No a když jsme se přihlásili na Valašce, tak proč do toho nejít i v Hustopečích (smích). A že jsem udělal slovenský titul, aniž bych odjel jedinou erzetu na Slovensku? Myslím, že se takový kousek ještě nikomu nepovedl, ale statistiky moc nesleduji. Je to rarita (smích).“
Jako poslední start v sezoně sis dal hezký bonbónek. Kde se zrodil nápad jet Rally Kroměříž s Opel Asconou?
„Do budoucna se předpokládá, že dieselové vozy v automobilových soutěžích skončí a tento fakt mne nutí pomalu řešit, s čím pojedu do budoucna. Rally mne hodně baví a nerad bych jí opouštěl. Soudobá auta jsou pro mne finančně nedostupná, nebo jsem nenašel takové, z kterého bych se posadil na zadek. Samozřejmě, myšleno super auto za super cenu. Proto jsem se rozhodl jít cestou historika, který u nás zažívá jakýsi comeback. Jsou zde různorodá auta a jezdci s nimi umí také pěkně jezdit. A tato skupina si nachází i čím dál víc diváků. No a start v Kroměříži se nabízel jako ideální test.“
A jaká byla moravská soutěž?
„Rally Kroměříž je taková malá „Barumka“. Byly to pěkné a těžké rychlostní zkoušky a celkově bych řekl, že to byla i těžká soutěž. Pro kluky z ČMPR to bylo určitě super svezení.“
Prozradíš něco více k Opelu?
„Opel Ascona B je dvoulitrový atmosférický „zadohrab“, který na svůj věk umí docela obstojně závodit. Auto jsem pořídil od Mirka Janoty, ale svůj závodní původ má ve Finsku.“
Trošku se obávám, že od dieselů utečeš do historiků. Vyvrátíš nebo potvrdíš mé obavy?
„Nenazval bych to obavami… Samotný přestup je běh na dlouhou trať, ale rozhodně bych chtěl minimálně zkusit, jaké to je jet s historikem.“
Co plánuješ do sezony 2023?
„Sezona 2023 je zatím jasná jen v tom, že bych jel i nadále s Fabií. V tuto chvíli ještě není určené, které mistrovství pojedeme. Vše je zatím v jednání.“
Nedá mi to, abych se nezeptal… Při Rally Český Krumlov jsem viděl v servisu patrně nejmladší mechaničku v kombinéze. Jak vnímá dcera tátův koníček a dovedeš si představit, že by šla ve tvých šlépějích? S klíči pod autem jí to docela šlo…
„Nejen na Krumlově, ale na všech dostupných závodech kolem baráku za mnou jezdí má tříletá dcera Petruška, která, jak se zdá, má ráda prostředí kolem aut a závodů. Když nemůže do servisu, tak fandí alespoň z domova. Uvidím, jakým směrem se rozhodne jít a pokud by měla zájem o závody, určitě ji v tom všichni z rodiny podpoříme.“
Poděkování…
„Chtěl bych určitě poděkovat obchodním partnerům a sponzorům za jejich pomoc, neboť tento krásný sport je čím dál víc finančně náročnější. Dále bych rád poděkoval tátovi za perfektní servis, pomoc a trpělivost. Mé díky patří i spolujezdcům za skvělou práci. A nesmím zapomenout ani na rodinu, u které nacházím maximální podporu. Asi bych dostal za uši, kdybych si nevzpomněl na fanoušky, takže díky všem, kteří nám fandíte podél tratí.“
Takže Míro, jak je to s tím „Antoanem“?
„Kdysi dávno jsem zdědil po mamce auto Opel Kadett, kterému říkala Toník. Když Kadett prošel několika sportovními úpravami, tak jsem jej pozvedl na Antoan. To se u lidí v mém okolí ujalo a tato přezdívka mi zůstala dodnes (smích).“
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.