V sezoně 2022 uvidíme na českých tratích nově složenou posádku Jiří Rybák – Jan Houšť, která bude startovat za tým City Taxi Racing s vozem Renault Clio Rally4 v týmu DH Racing. S dalším identickým vozem bude v týmu startovat Luděk Blanda s Jiřím Hlávkou.
Oba dva členové nově složené posádky budou moci navazovat na své úspěchy minulých let. Jiřímu Rybákovi se v loňské sezoně podařilo obsadit čtvrtá místa ve třídě 5 jak v MČR v rally, tak v Rallysprint sérii. Přestože šlo o jeho první kompletní sezónu, dokázal například zvítězit ve třídě při Rally Pačejov. Jan Houšť v minulých dvou letech působil v roli manažera týmu DH Racing, nicméně ještě v roce 2018 získal po boku Petra Krajči mistrovské tituly ve třídě 8 v MČR v rally i v Rallysprint sérii a navíc ještě i vicemistrovské tituly ve třídě 5 v Rallysprint sérii v roce 2019 a ve třídě 8 ve slovenském mistrovství v roce 2018.
Oba členy nově složené posádky jsme vyzpovídali na téma jejich plánů a předsevzetí do nové sezony, ale zavzpomínali jsme i na sezonu loňskou. Nejprve jsme se zeptali jezdce Jiřího Rybáka.
Jirko, v druhé polovině loňské sezony po přestupu do nového Renault Clio Rally4 jsi začal být poměrně výrazně vidět, když ses kromě medailových příček ve třídě začal umísťovat i v první desítce Rallysprint série absolutně a na pomezí druhé a třetí desítky v MČR v rally. Jak bys za sebe zhodnotil loňskou sezonu?
JR: „Já jsem v první řadě moc rád, že mám vůbec možnost v rallye startovat. Za skvělou partu z obou týmů City Taxi Racing i DH Racing a všechny sponzory, kteří na mě nevyvíjí tlak na umístění, ale mají radost i z drobností, jako já.
Sezona byla o sbírání zkušeností a myslím, že postup z „Nkového“ Clia na Rally
4 byl správným krokem. Každý závod znamenal posun o kus dál, kde jsem poznával limity auta i svoje.
Na loňské závěrečné Rallye Český Krumlov už jsem se pohyboval na prvním místě ve třídě a atakoval TOP 3 ve dvoukolkách. Pak jsem to trochu smolně zahodil do lesa, ale i to dnes beru jako další zkušenost, která k rallye prostě patří. Pro mě je třeba neskutečné, co opět dokázali kluci z DH Racingu, kteří auto i mě dostali v neděli opět na start.
Prostě pořád fantastické nové zážitky a zkušenosti. Takže sezóna byla super a také obrovská škola.“
Jak jsme již částečně zmínili, první polovinu loňské sezony jsi absolvoval ještě se starším Renaultem Clio Sport a na moderní Renault Clio Rally4 sis mohl začít zvykat až od loňské Barum Czech Rally Zlín. Můžeš tyto dva vozy porovnat?
JR: „Starší Clio je rozhodně perfektní volbou pro získání zkušeností. Výkon a odezva podvozku je naprosto dostačující k tomu, aby člověk stíhal poslouchat rozpis, volil stopu a u toho řešil samotné řízení. Rozhodně předčilo moje očekávání a je s ním hodně zábavy za rozumné peníze.
Clio rallye 4 je už úplně jinde. Především má podstatně větší možnosti nastavení. Vše je stavěno na závodění a není to jen upravená sériovka.
Dle mě je asi největší rozdíl v řazení a brzdách. Nevím, jak bych ty vozy porovnal, protože je to každé úplně jiná kategorie. V Rally4 je už to svezení o poznání veselejší, ale zároveň o hodně dražší, takže ono má všechno své plus a mínus. Pro mě je fantazie, že mohu tento vůz řídit.“
Jaké jsou tvé plány na letošní sezonu a na co si v ní v duchu troufáš?
JR: „Chtěl jsem začít jednou velkou novinkou, ale začnu tím důležitějším. Plány jsou bohužel hodně ovlivněny momentální situací. Velká část mých zaměstnanců - spolupracovníků jsou lidé z Ukrajiny. Je pro mě těžké přemýšlet nad zábavou, když moji spolupracovníci a jejich rodiny prožívají něco, co si neumíme ani představit.
Takže plány jsou celkem prosté. Chtěli bychom odjet sezonu tak, abychom neudělali ostudu a pokusili se tím i nějak pomoci Ukrajině. Připravujeme s týmem sbírky a akce, kterými bychom mohli buď materiálně nebo morálně podpořit lidičky z Ukrajiny.
A teď tedy už k té novince. Jsem moc rád, že mohu pro letošní sezonu počítat s novým a hlavně snad stálým spolujezdcem. Vedle mě na sedačku usedne Honza Houšť, se kterým máme stejné oktanové číslo v žilách a stejný zápal pro rallye. Jsem moc rád, že souhlasil a doufám, že nám to jako posádce půjde. Do teď se o nás staral jako manager týmu DH Racing. Protože ale v depu strašně rychle mizelo občerstvení, tak ho raději posadím vedle sebe, aby zbylo i na ostatní J
Na co si v duchu troufám? Já už netoužím tolik po vavřínech. Strašně rád bych měl z každého závodu dobrý pocit, že jsem udělal maximum a nezklamal ty co mě podporují. Když to klapne na dobré umístění, tak to bude jen bonus, ale konkurence je veliká.“
O vyjádření k okolnostem návratu na „horkou“ sedačku jsme požádali také Jana Houště, spolujezdce a zároveň manažera týmu DH Racing, který provozuje oba dva vozy týmu City Taxi Racing.
Honzo, co Tě vedlo k návratu na sedačku spolujezdce po dvouleté odmlce?
JH: „Ahoj všem fanouškům, pauza byla delší, než jsem čekal, ale role manažera mě velmi bavila a byl jsem rád, že mohu být na závodech. Už minulý rok jsem měl velmi zajímavou nabídku, ale ta bohužel nevyšla, a tak jsem si řekl, že už helmu pověsím na hřebík a zůstanu pouze ve funkci manažera. Nicméně letos v lednu, když jsme řešili spolujezdce k Jirkovi, tak jsme se domluvili na spolupráci spolu. Tak uvidíme, jak nám to půjde. Doufám, že navážeme na úspěchy, na které jsem zvyklý od „Balvana“ (Petr Krajča).“
V týmu DH Racing se budete v letošní sezoně starat hned o dvě posádky, když s druhým Renaultem Clio Rally4 pojede ještě Luděk Blanda. Půjde tvá staronová role spolujezdce skloubit s rolí týmového manažera?
JH: „Rozhodování bylo dlouhé, stále to mam jako zábavu, jsme malý rodinný tým. Ale jsem přesvědčený, že to bude všechno v pohodě. Samozřejmě rozhodující bylo, že jedna Rally4 pojede MČR a druhá Rally4 by měla jet sprinty, pokud se neobjeví nějaký nájemce.“
Disponuje Váš tým ještě i staršími Renaulty Clio Sport a jsou tyto případně k dispozici k pronájmu?
JH: „Ano, náš momentální vozový park je 3x Renault Clio Sport a 2x Renault Clio Rally4, všechny vozy jsou k pronájmu. Máme v hlavě i nějaké firemní akce či nějaký cup pro začátečníky, třeba v Kopřivnici.“
Jirko a Honzo, děkuji Vám za rozhovor a přeji mnoho štěstí a úspěchů v letošní sezoně!
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?