Pokud se objevují ženy v mužském sportu, vždy vzbuzují velkou pozornost. A pokud tyto ženy dokážou muže porážet, vzbuzují u soupeřů velký respekt. Mezi „rychlíky“ patří i pětadvacetiletá Kristýna Fillová, které nikdo neřekne jinak, než „Kiki“. V závodech do vrchu už se dokázala prosadit a nyní se připravuje na vstup do rally.
Kristýno, v závodech do vrchu jsi už ostřílená jezdkyně, ale pro rally jsi přece jen nováčkem, představ se nám prosím…
„Je mi 25 let a pocházím z malé vesničky na Vysočině. V tuto chvíli jsem zaměstnaná jako asistent prodeje v Komvet Racing. Mezi mé záliby patří jednoznačně motorsport. Už od dětství sleduju F1 a závody do vrchu. Později jsem začala sledovat rally a rallycros. Ve volném čase ráda sportuju, především běh je můj velmi oblíbený. Když je více času, ráda jezdím na kole.“
V závodech do vrchu máš „odkrouceny“ čtyři sezóny, jaké podle tebe byly?
„Závody do vrchu jsem vždycky měla moc ráda, když se jel domácí závod v Náměšti, tak jsem k závodníkům vzhlížela, jak k supermanům J Nebudu lhát, občas se zamyslím nad tím, jak je vůbec možné, že jsem toho dnes součástí. Když po závodech vidím výsledky, popřípadě vidím výsledky za celou sezónu, tak si říkám, jestli jsem to fakt já – ta, co skončila v top 10. Sezón bylo myslím pět, poslední tři roky se silným autem. Každou sezónu a každý závod se stále učím. Časy ve srovnání s předchozí sezónou jsou vždycky lepší, nějaký progres tedy je, nemám důvod být s něčím nespokojená. Jezdím pro radost.“
Jakými výsledky se můžeš pochlubit?
„Nevím, jestli pochlubit, ale v sezóně 2021 jsem byla 8. absolutně z asi 230 startujících, 3. v kategorii cestovních vozů, a vítěz skupiny E1+20004WD – skupina nejrychlejších čtyřkolek nad 2.000cbm . V roce 2020 vítěz PF2 a tuším také 3. místo v kategorii cestovních vozů.“
Pod „svá křídla“ si tě vzal David Komárek, jak se ti líbí jeho koučování?
„Někdy je to pro mě složité, celkem mi trvá, než vstřebám všechny informace. Rady zkušeného, úspěšného závodníka a mistra jsou to, co mě dovedlo k výsledkům, jaké mám. Jsou to rady, které jsou k nezaplacení, vážím si, že mám možnost tyto informace dostávat.“
Společně startujete i na Rally Monte Komvet, co říkáš na tyto akce?
„Tyto akce jsem si hodně oblíbila. Závodit celý rok se každému nepodaří a start do prvního vrchařského závodu je kvůli Monte Komvet o hodně příjemnější. Vrchařské auto má sice větší výkon, ale ten cit v řízení se kvůli tomu, že nemáme zimní pauzu, nevytratí. Jsem ráda, že se David rozhodl tyto akce pořádat, za jeden den máme skoro 50 závodních kilometrů, což na akcích Monte Komvet podobným není ani zdaleka.“
„Monte“ je průprava do rally, jaké to je, když ti najednou někdo kecá do řízení?
„Je to fajn v tom, že si v autě můžu někomu postěžovat, když se mi třeba něco nepodaří. Je mi jasné, že stejně jako loni, tak i letos budu na prvním závodě vrchů hledat intercom a taky, že se budu dívat na pravou stranu, jestli tam už David je nebo není. Mít někoho vedle sebe je vlastně super :-).“
Tady se střídáte na sedačkách s Davidem, tedy když řídíš, David ti čte rozpis a obráceně. Která z těch rolí se ti víc zamlouvá, a poslouchá tě David?
„Tuto otázku si pokládám sama docela často. Když jsem já ta, co čte rozpis, odpadají mi takové ty moje závodní ‘‘stresy‘‘, protože jen sedím, čtu a užívám si, jak EVO jede na hraně. Když závodím a čte mi David, tak vím, že se učím jet na to, co se mi zrovna říká, ale nejedu tak rychle. Myslím, že moje čtení David vnímá lépe než já jeho. Sice jsem asi lepší na čtení rozpisu, David je tak rychlejší za volantem J. Ale sedět za volantem mě baví taky, a moc. Takže vlastně obě role v autě si užívám.“
A nyní asi těžká otázka – kopce nebo rally?
„Na kopcích už po těch letech vím, do čeho jdu. To je jednoznačně velká výhoda, zároveň se mi ale líbí učit se nové věci a poznávat nová místa. Na rally by bylo všechno nové, byla by to spousta kilometrů a opravdu hodně zkušeností, ať už z pozice navigátora nebo řidiče. Na kopcích se jede kilometrů málo, ale určitě zde mám větší nasazení, než bych měla na rally, kde bych začínala téměř od nuly. Nějaké plány do budoucna jsou, uvidíme, jak to dopadne, nerada bych předbíhala.“
Kde tě letos uvidíme závodit, jaký máš plán?
„Prioritní bude vrchařská sezóna a také máme vybraných pár rally, kde budu navigátor. Měli jsme jet Jänne rrally, ale tu bohužel zrušili.“
Ještě ale než se naplno rozběhne nová sezóna, tak už soutěžíš. Mám na mysli „Zlatý volant 2022“, kde jsi nominována na cenu Elišky Junkové. Co tato nominace pro tebe znamená?
„Je to zvláštní soutěž, kde se srovnávají vrchy, rally, autocross, okruhy, motocross…za mě osobně zde nejde zvolit vítěze. Beru to tak, že zde byly vybrány ty nejlepší ženy motorsportu, nominace si vážím a jsem ráda, že jsem mezi velkými jmény. Touto cestou bych moc chtěla poděkovat všem těm, co mi dali nebo dají hlas, vážím si toho, a ať už anketa dopadne jakkoli, doufám, že nikoho z těch, co mě zvolili, v nové závodní sezóně 2022 nezklamu.“
Pokud Vás Kristýna zaujala svými výkony nebo předchozím rozhovorem, můžete jí podpořit v anketě Zlatý volant na tomto odkazu HLASOVÁNÍ – 45. ROČNÍK | Zlatý volant (www.zlatyvolant.cz)
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.