Kroměřížský Petr Zedník patří mezi inventář české rally. Pokud pomineme jeho první roky v rally a malé výjimky, tak je kariéra jedenašedesátiletého jezdce spjatá s různými typy vozu Ford. Nyní do vozového parku Petra Zedníka přibyl další vůz, a tím si splnil „důchodcovský“ sen.
Než odhalíme tvou novinku, pojďme ještě na skok do loňské sezóny. Jaká podle tebe byla?
„Loňská sezóna byla pro mne velmi dobrá. Vyzkoušel jsem si Ford Fiesta Rally 4 a musím říct, že toto auto jede perfektně a je spolehlivé. Já jsem se svými výsledky spokojený. Beru to i z pohledu toho, kdo všechno jel v naší třídě, a bylo by asi velmi smutné, kdybych mladé kluky porážel. Za mne tedy super. Ano, klidně jsme mohli být víc vpředu, ale to už je taky otázka financí a dalších možností. Já jsem spokojený.“
Vzpomínal jsi mladé kluky ve třídě, ale ty jsi jim nedaroval nic zadarmo…
„Auto je skvělé a dá se s ním jet hodně rychle. A pokud do něj usedne dobrý jezdec, tak bude vysoko ve výsledcích. My jsme jeli rozumně a při zdi. Jen mne trochu mrzí školácká chyba ve Fulneku, kdy jsem si málo zahřál pneumatiky a následně havaroval. Ale jinak jedu úměrně svému věku, a abych se udržel na cestě (smích).“
Říkáš perfektní auto, super sezóna a přesto přichází změna…
„To je taková „důchodcovská“ radost, kterou jsem si udělal, a nic jiného v tom nehledejte. Je to sen ještě se povozit se čtyřkolkou. A po dnešním testu mohu říct, že to je krásné svezení v opravdovém závodním autě.“
Jak vůbec došlo k tomu, že jsi sáhl po tomto snu?
„(Smích) Svůj podíl na tom má i manželka. Když jsem ji svezl poprvé v Kroměříži 2020, tak se jí závodění natolik zalíbilo, že chtěla znovu a znovu závodit. Řekl jsem dobrá, ale pořídíme si auto, které bude spolehlivé a bude držák. Proto jsem zakoupil Rally4 a vloni s ní několik závodů odjel. To už jsem si říkal, že by mohl být vrchol kariéry a na konci roku pověsím kombinézu na hřebík. Fiesta byla super, kdy jsem se opravdu jen bavil, a za celou sezónu jsme vyměnili jen pár brzdových destiček. Ale pořád ve mně dřímal sen jednou usednout do R5. Po Fiestě R5 jsem pošilhával už od doby, co se zplodila. Jenomže dřív byly jiné priority jako rodina a podobné. Nyní se podařilo poskládat finance, a tak jsem si řekl, že bych na ni mohl dosáhnout. O tom nevěděl nikdo jiný než já. Celá akce byla jedno velké tajemství. No, a když jsem dovezl Fiestu před barák, tak všichni čučeli (smích).“
To muselo být docela překvapení, když ti před dům přistavili Fiestu R5…
„(smích) Já si nového Forda nechal dovézt do Prahy, kde jsem si ho vyzvedl. A když jsem jej dovezl domů, tak se mne manželka ptala, co to je? Říkám naše Fiesta, jen se trochu nafoukla (smích).“
Opravdu to byla taková super tajná akce mezi tebou a Malcolmem, o které nikdo nevěděl?
„Přesně tak. Byla to akce, kterou jsem řešil nejprve s Malcolmem a následně vše dojednal s obchodním manažerem Tomem Krawszikem. Jednání začalo vloni před Barumkou. Já jsem nechtěl zcela nové auto, ale vůz, který má něco odjeto a jsou za ním výsledky. Nakonec jsem si vybral Fiestu s označením karoserie 65. S tímto autem jeli vloni Francouz Fourmaux světovou soutěž v Estonsku a Fin Suninen v Belgii a oba zajížděli časy hodně v popředí. Auto mi v M – Sportu zrepasovali a nyní je u mě na dílně.“
Takže nyní pojedeš jako Suninen?
„Některé zatáčky se určitě budu snažit jet jako Suninen (smích). Ostatně už dnes na testu to tak občas asi i vypadalo. První ostřejší svezení jsem si užíval. Nevím, jestli se má s R5 tak jet, protože jsem hodně jezdil bokem. Ale to je to, co chci, jezdit pro diváky. Dnes to ale bylo zapříčiněno i ne zcela vhodnými pneumatikami, ale já se šel svézt a ne závodit. Já nechci jezdit jak mnoho kluků vpředu, kteří jedou pro dosažení nejrychlejšího času čistou stopu. Chci patřit do skupiny jezdců, kteří budou bavit lidi. Nepojedu na výsledek, ale pro pobavení sebe a diváků.“
Nyní máš za sebou první ostrý start, jaké jsou tvé pocity?
„Jedním slovem úžasné. Fiesta jede skvěle, má perfektní zrychlení. Nyní musím hlavně zjistit, kde jsou brzdné body. Ve dvoukolce pořád držíš volant a „bojuješ“, kdežto tady si s autem „hraješ“, ale je potřeba vědět, jak si správně hrát. Pocity výborné, těším se na závody.“
Logicky musí následovat otázka kde a s kým tě uvidíme v novém voze?
„Úplně poprvé jsem vytáhl Fiestu R5 z dílny včera, tedy den před tímto testem a svezl jsem manželku. Ta zhodnotila, že auto tedy opravdu jede a ať jedu první závod s Milanem Pražákem. Na dalších startech se bude manželka s Milanem střídat, neboť Milan má zase program se synem v motokárách. Začnu na Valašce a dál se uvidí. Uvažuji o závodech v evropské zóně a na odreagování nějaké sprinty.“
Jsou nějaké cíle do sezóny?
„Cíle nemám žádné. Uvidím, jak bude probíhat sžívání s autem. Ale přece jen nějaký malý cíl mám… Letos je být vypsaná nová kategorie Master cup 55+ a ten bych mohl vyhrát (smích).“
Ale jsou i jiné cíle…
„Přesně tak, i když já bych to označením cíle nenazýval. Nedávno se mne někdo ptal, zda budu jezdit tak dlouho jako Polák. Nevím, zda naráželi na můj věk (smích). Tento Polák letos oslavil 92 let a vloni jel světovou soutěž v Keni. Tímto směrem se nechci ubírat. Ale když jsem viděl, že Jindra Štolfa oslavil sedmdesátiny a stále jej závody baví, tak si říkám proč ne. Necítím žádné bolístky, takže dokud mne rally bude bavit, budu se rally bavit i já.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.