Pověstné pořekadlo o „jablku, které nepadá daleko od stromu“ plně vystihuje Pavla a Davida Ševčíkovy. Táta Pavel jezdí rally již 20 let, syn David zatím druhou sezónu. Mladší zástupce rodiny z Fryštáku letos ovládl třídu 8 v RSS.
Můžeš se krátce představit?
„Ahoj, jmenuji se David Ševčík a je mi dvaadvacet let. Bydlím ve Fryštáku a pracuji v rodinné firmě, kde vyrábíme brambůrky a různé smažené snacky. Ve volném čase se snažím občas sportovat, především jezdím na kole, ale většinu času, ač si jako benzínový nadšenec nepřipadám, se věnuji autům. Když se nejedou žádné „větší“ závody, rád vezmu svoje subaru a vyjedu na nějaký amatérský závod nebo slalom se jen tak sklouznout a bavit se.“
Jak ses dostal k rally?
„K závodům jsem se dostal díky tátovi, který když někde závodil, já chtěl být u toho. Proto jsem s ním od malička objížděl různé závody. Tady jsem přičuchl ke krásné vůni závodního benzínu a následně hledal cestičky, jak se dostat za volant. To se mi podařilo a na Kopné 2019 jsem stanul na startu své první rally. Tehdy to bylo s Hondou Civic VTi. A se zkušeným a velmi šikovným spolujezdcem Honzou Pospíšilem jsme si došli na konci roku pro ocenění za 3. místo ve třídě 9 v rámci RSS. Pro letošek jsem přezbrojil, byť u hondy jsem zůstal. VTi jsem vyměnil za Type - R a Honzu vystřídala na místě spolujezdce Terka Šebáková. A i druhá má sezóna byla úspěšná, když se nám poštěstilo vyhrát v rallysprintech třídu 8.“
Vzpomínal jsi tátu, jak je složité nebo lehké, když je po ruce člověk, který má několik sezón odjetých? Táta ti radí nebo si jdeš svou cestou?
„Podle mne je určitě hlavně v začátcích výhodou, že táta se v rally nějakou dobu pohybuje. Rozhodně má spoustu užitečných zkušeností a informací, které mi dává. V tomto mám jistou výhodu oproti klukům, kteří jdou v rally sami bez pomoci druhých. Já jsem navíc mnoho věcí odkoukal. Tím, že jsem jezdil po závodech a trávil spoustu času v servisu nebo při trénincích, byla spousta momentů, ze kterých jsem se ponaučil. Táta mě tedy, ač neúmyslně, naučil vlastně všechny potřebné věci, co jsem k závodění potřeboval vědět.“
Jak by dopadl rodinný souboj, kdybyste se poměřovali ve stejných vozech, třeba právě v dvoukolce?
„Jak jsem již výše zmiňoval, občas jezdím po okolí se svým subaru. Tady jsem ale oproti tátovi stále ještě začátečník, takže pokud bychom závodili se čtyřkolkami, tam by měl rozhodně navrch táta. Ale jistě by bylo zajímavé porovnání, kdyby táta přesedl do dvoukolky. Tam by naše výkony mohly být vyrovnanější.“
Jak se na vaše závodění dívají doma?
„Samozřejmě, že když závodil táta, tak mamka nebyla nadšená, protože rally je přece jen docela nebezpečný sport. Ale postupem času to zvládla a z jeho úspěchů se těšila. A když jsem začal prosazovat ježdění i já, tak přišla také obava o mě. Jistě by byla radši, kdybych se věnoval třeba šachům. Ale musím říct objektivně, že i když se o mne bojí, tak mi fandí a podporuje mne. A to samé se dá říci o nejbližším okolí.“
Na loňském sprintu ve Vsetíně jsi měl svou první havárii, můžeš popsat, co se stalo?
„Před závěrečným podnikem sprintového mistrovství jsem byl na průběžném druhém místě ve třídě spolu s Martinem Minaříkem a kousek za námi byl Petr Daniel. Na vítěze třídy Ondru Mezihoráka jsme ani jeden z nás už nemohli dosáhnout, a tak jsme si to rozdali o zbývající příčky. První zkoušku sprintu jsem ve třídě vyhrál a spokojený jsem vyrazil do dvojky, kde jsem ale bohužel vyletěl mimo cestu a ztratil tak dlouhých osm minut. A to je obzvláště ve sprintu konec. Ale každý dojetý závod se počítá, tak jsme se snažili Vsetín dojet do konce. Ostatní posádky od nás byly daleko a nám nezbývalo, než se jízdou bavit. Předposlední zkouška Jabloňová ovšem pro nás nedopadla dobře. Já do ní vyrazil s až moc velkou chutí závodit a hned v jedné z prvních zatáček, kde bylo „vytaháno“, jsem to přehnal s rychlostí, ještě k tomu jsem měl relativně studené gumy, auto šlo do smyku, který jsem už na úzké cestě nebyl schopný vybrat, tak jsem jen auto nasměroval mezi stromy a vyletěli jsme ven. Bohužel to bylo ve velkém svahu, a ačkoliv autu skoro nic nebylo, nemohli jsme už pokračovat v závodu. Malou útěchou mi bylo jen to, že jsme nebyli jediní, co ve stejném místě chybovali, protože za námi vyletěla ve stejné zatáčce ještě dvě auta, z nich jedno bohužel do našeho kufru, což výrazně zvýšilo škody.“
Který závod považuješ prozatím za svůj nejlepší a který se ti naopak povedl méně?
„Vyloženě nejlepší závod asi vypíchnout nedokážu, neboť se raduji z každého závodu, kde mám dobrý pocit z jízdy, kde zajíždím dobré a hlavně zasloužené výsledky. Mnohem větší radost mám ze zaslouženého výkonu, než když vím, že jsem zdaleka nevyužil možnosti.“
V letošní neúplné sezoně se ti podařilo dvakrát vyhrát třídu 8, co to pro tebe znamená?
„ Je to určitě příjemný bonus vzhledem k tomu, že jsme si letošní sezónu řekli, že se budeme hlavně snažit sehrát v autě i s autem a především budeme závody dojíždět. A sehrání asi fungovalo skvěle. Terka perfektně četla, za což ji musím pochválit. Zaznamenali jsme jediné odstoupení, a to na Vyškově, kdy jsme na poslední zkoušce ukroutili poloosu. Do té doby krásné závodění s Markem Pilkou.“
Letos vedle tebe usedla spolujezdkyně, je to pro tebe lepší, když slyšíš rozpis od ženy?
„Myslím, že jestli čte rozpis žena nebo muž, u mě žádnou roli nehraje, spíš to, jakým způsobem daný spolujezdec rozpis podává a v tomto ohledu si na žádného ze svých dosavadních spolujezdců nemůžu ani náhodou stěžovat. Terka i přes to, že neměla prakticky žádné zkušenosti se čtením, se velmi rychle dostala do role a parádně jsme se spolu sžili.“
Jaké máš sny/cíle v rally?
„Žádné konkrétní cíle nebo sny vytyčené nemám. Jezdím, protože mě ježdění baví a tak nějak to nechávám plynout a jsem rád za každou novou příležitost.“
Kdo je tvůj vzor?
„Mnoho lidí by jistě vidělo vzor ve svém tátovi. Je jasné a z logiky věci to tak vyplývá. Také já vzhlížím k tátovi s pokorou a úctou. Ale pokud se jedná o vyloženě jezdecký vzor, tak já si jdu svou cestou a vzor nemám.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkovat bych chtěl určitě Ondrovi Mezihorákovi, v jehož týmu Silponix - Honda Motorsport jsem měl čest startovat, Ondra mi opravdu pomohl pochopit, jak co funguje a jak auto naplno využít a jet co nejrychleji, ale zároveň bez rizika nějaké nehody a v tom mi pomáhá prakticky dodnes, i přes to, že už v jeho týmu nejezdím a nemá to tak pro něj žádný přínos. Taky obrovské poděkování patří mechanikům, kteří dali auto do krásného a funkčního stavu a díky kterým jsme dojeli už spoustu závodů bez poruchy.V neposlední řadě patří poděkování tátovi, bez jehož podpory bych jezdil maximálně do práce.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.