Hyundai si z letošního slavnostního vyhlášení výsledků soutěže „Car of the Year“ (Vůz roku) odnesl celkem čtyři ocenění „What Car? Awards“. Z toho tři ocenění byla udělena za inovace v oblasti vozidel s alternativními pohony. Nejprestižnější ocenění za techniku, „Technology Award“, bylo značce Hyundai předáno za její práci na elektrifikaci a vývoji technologie palivových článků na vodík.
„Hyundai zvítězil nejen z toho důvodu, že vyrábí elektromobil s nejdelším dojezdem v reálném provozu, který jsme dosud testovali [KONA Electric], ale také za průkopnickou práci v rámci vývoje technologie vodíkových palivových článků, která by mohla jednoho dne nabídnout zákazníkům automobil s delším dojezdem na elektrický pohon bez potíží s nabíjením akumulátorů,“ poznamenal tým časopisu What Car?.
Hyundai nabízí jedinečnou produktovou řadu, která zahrnuje vozidla s pohonem na benzin i naftu, hybridní verze s možností vnějšího nabíjení i bez ní, elektromobily i vozidla s palivovými články na vodík. KONA Electric je nejnovějším zcela elektricky poháněným modelem Hyundai, který doplňuje modelovou řadu IONIQ a nové NEXO, poháněné palivovými články na vodík, jež bude uvedeno na trh začátkem letošního roku. KONA Electric disponuje nejmodernějším elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů, inovativní konektivitou a okouzlujícím designem. Ohromuje rovněž pozoruhodným dojezdem 449 km.
Odborníci z redakce časopisu What Car? již druhým rokem v řadě udělili titul „Hybrid Car of the Year“ (Hybridní vůz roku) modelu Hyundai IONIQ Hybrid. Ve svém odůvodnění uvedli, že IONIQ Hybrid představuje nejvytříbenější všestranný automobil ze všech konkurentů. IONIQ Hybrid dosahuje díky kombinaci hospodárného zážehového motoru 1,6 litru a elektromotoru kombinované spotřeby paliva 4,5 l/100 km (WLTP) a emisí CO2 84 g/km. IONIQ Plug-in byl navíc časopisem What Car? jmenován „Nejlepším externě nabíjitelným hybridním vozem za méně než 30 000 liber“ („Best Plug-in Hybrid for less than £30,000“).
„Myslíme si, že běžný IONIQ je nejlepším hybridním vozem, který si můžete koupit, ale patří také mezi nejlepší externě nabíjitelné hybridní vozy bez ohledu na cenu,“ dodal tým časopisu What Car?.
Modelová řada IONIQ – první vůz na světě, nabízený se třemi různými elektrifikovanými pohony – zahrnuje rovněž model IONIQ Electric, který zákazníkům nabízí dojezd až 280 km s nulovými emisemi.
Ashley Andrew, generální ředitel společnosti Hyundai Motor UK, k tomu řekl: „Máme největší radost, že inovativní práce značky Hyundai v oblasti pohonů byla oceněna nejprestižnějším motoristickým časopisem pro širokou veřejnost. Naše technologie elektrického a hybridního pohonu vstupuje neuvěřitelnou rychlostí do mainstreamového segmentu. Naše úsilí o snižování emisí napříč naší produktovou řadou tím nekončí. Do roku 2025 máme v plánu celkem 18 nových elektrifikovaných modelů.“
Čtvrté ocenění pro značku Hyundai bylo na slavnostním večeru uděleno modelu i30 N, který v soutěži časopisu What Car? zvítězil v kategorii „Best hot hatch for £22,000-£27,000“ („Nejlepší ostrý hatchback za 22 000 až 27 000 liber“). „První ostrý hatchback Hyundai nabízí velkou radost z jízdy a přichází s tak kompletní výbavou, že nemusíte vydat ani penci navíc za příplatkové doplňky. Je to ostrý hatchback, který potěší jak rozum, tak srdce,“ uvedla porota soutěže časopisu What Car?. Steve Huntingford, redaktor časopisu What Car?, řekl: „Hyundai si během velmi krátké doby vybudoval reputaci výrobce nejlepších vozidel s hybridním, elektrickým a dokonce i vodíkovým pohonem s palivovými články. Hyundai si proto zaslouží obě naše ocenění, Technology Award a Hybrid Car of the Year. Nemůžeme však ignorovat ani práci této značky na opačné straně spektra: Hyundai i30 N vstoupil na trh ostrých hatchbacků mimořádně úspěšně díky nabídce dokonalé jízdní dynamiky a neuvěřitelného poměru cena/výkon.“
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.