Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ s pohonem 4x4 se vyznačuje vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní. Armáda České republiky je těmito vozidly vybavena od roku 2008, a i když jejich nákup provázely podvody, a vojáci si stěžovali na slabé motory i zbraňové systémy, z technického hlediska se jedná o zajímavý automobil, který musí ochránit posádku proti minám i jiným nástražným výbušným zařízením.
Lehké obrněné vozidlo Dingo 2 CZ pochází od německého výrobce Krauss-Maffei Wegmann, a z konstrukčního hlediska je téměř identické s variantou Dingo 2 GE A2, kterou používá německý Bundeswehr. Vozidlo je určeno pro přepravu 6-ti osob. První verze byla určená pro 8 osob, nicméně na základně bojových zkušeností v Afghánistánů byl počet druhé verze snížen. Vozidlo musí osádku chránit v rizikovém prostředí, kde je vysoká pravděpodobnost náhlých útoků s použitím improvizovaných výbušných zařízeni IED (improvised explosive device).
Nyní k základním takticko-technickým datům:
Deseti tunové vozidlo pohání vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 litru, poskytující maximální výkon 163 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou s možností ručního řízení. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, 260-ti litrová palivová nádrž by měla umožnit jízdní dosah 900 až 1000 kilometrů.
Vozidlo je schopné překonat stoupavost do 37° a boční náklon 21,5°. Brodit dokáže do hloubky 1,2 metru. Důležitá je také výzbroj, kterou tvoří zbraňová stanice 1530. Tu tvoří kulomet MG 3 A1T o ráži 7,62 mm. Česká varianta se od té německé odlišuje například interkomem VICM 100 domácího původu, satelitní navigací či americkými radiostanicemi s možností satelitního i VKV spojení.
Při prvním bojovém nasazení se bohužel vyskytlo hned několik problémů. Nejznámější jsou události spojené s nízkým výkonem motoru. Obrněná vozidla Dingo nezvládala držet krok s kolonou jedoucí 60 km/h, některé kopce dokonce nedokázala vyjet vůbec. I když vozidlo skutečně nedisponuje přebytkem výkonu, garanční prohlídky výrobce ukázaly na problém citlivosti motoru na kvalitu paliva.
V Afghánistánu se totiž místo motorové nafty tankoval petrolej s označením F-34, který způsobil pokles výkonu i další potíže s chodem motoru. Problémy nakonec odstranila výměna palivových filtrů. Prvotní příčinou těchto problémů bylo, že čeští vojáci nepoužili patřičné filtry předepsané v provozní dokumentaci vozidel. Petrolej F-34 vyžadoval použití jiných filtrů než palivo F-54 (motorová nafta).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.