Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ s pohonem 4x4 se vyznačuje vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní. Armáda České republiky je těmito vozidly vybavena od roku 2008, a i když jejich nákup provázely podvody, a vojáci si stěžovali na slabé motory i zbraňové systémy, z technického hlediska se jedná o zajímavý automobil, který musí ochránit posádku proti minám i jiným nástražným výbušným zařízením.
Lehké obrněné vozidlo Dingo 2 CZ pochází od německého výrobce Krauss-Maffei Wegmann, a z konstrukčního hlediska je téměř identické s variantou Dingo 2 GE A2, kterou používá německý Bundeswehr. Vozidlo je určeno pro přepravu 6-ti osob. První verze byla určená pro 8 osob, nicméně na základně bojových zkušeností v Afghánistánů byl počet druhé verze snížen. Vozidlo musí osádku chránit v rizikovém prostředí, kde je vysoká pravděpodobnost náhlých útoků s použitím improvizovaných výbušných zařízeni IED (improvised explosive device).
Nyní k základním takticko-technickým datům:
Deseti tunové vozidlo pohání vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 litru, poskytující maximální výkon 163 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou s možností ručního řízení. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, 260-ti litrová palivová nádrž by měla umožnit jízdní dosah 900 až 1000 kilometrů.
Vozidlo je schopné překonat stoupavost do 37° a boční náklon 21,5°. Brodit dokáže do hloubky 1,2 metru. Důležitá je také výzbroj, kterou tvoří zbraňová stanice 1530. Tu tvoří kulomet MG 3 A1T o ráži 7,62 mm. Česká varianta se od té německé odlišuje například interkomem VICM 100 domácího původu, satelitní navigací či americkými radiostanicemi s možností satelitního i VKV spojení.
Při prvním bojovém nasazení se bohužel vyskytlo hned několik problémů. Nejznámější jsou události spojené s nízkým výkonem motoru. Obrněná vozidla Dingo nezvládala držet krok s kolonou jedoucí 60 km/h, některé kopce dokonce nedokázala vyjet vůbec. I když vozidlo skutečně nedisponuje přebytkem výkonu, garanční prohlídky výrobce ukázaly na problém citlivosti motoru na kvalitu paliva.
V Afghánistánu se totiž místo motorové nafty tankoval petrolej s označením F-34, který způsobil pokles výkonu i další potíže s chodem motoru. Problémy nakonec odstranila výměna palivových filtrů. Prvotní příčinou těchto problémů bylo, že čeští vojáci nepoužili patřičné filtry předepsané v provozní dokumentaci vozidel. Petrolej F-34 vyžadoval použití jiných filtrů než palivo F-54 (motorová nafta).
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.