Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ chrání životy českých vojáků

-jka / AutoRoad.cz, 18. listopadu 2017, 15:28 Google+

Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ s pohonem 4x4 se vyznačuje vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní. Armáda České republiky je těmito vozidly vybavena od roku 2008, a i když jejich nákup provázely podvody, a vojáci si stěžovali na slabé motory i zbraňové systémy, z technického hlediska se jedná o zajímavý automobil, který musí ochránit posádku proti minám i jiným nástražným výbušným zařízením.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dingo 2 CZ

Dingo 2 CZ | foto: MO ČR

Sdílejte článek

Lehké obrněné vozidlo Dingo 2 CZ pochází od německého výrobce Krauss-Maffei Wegmann, a z konstrukčního hlediska je téměř identické s variantou Dingo 2 GE A2, kterou používá německý Bundeswehr. Vozidlo je určeno pro přepravu 6-ti osob. První verze byla určená pro 8 osob, nicméně na základně bojových zkušeností v Afghánistánů byl počet druhé verze snížen. Vozidlo musí osádku chránit v rizikovém prostředí, kde je vysoká pravděpodobnost náhlých útoků s použitím improvizovaných výbušných zařízeni IED (improvised explosive device).

Nyní k základním takticko-technickým datům:

Deseti tunové vozidlo pohání vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 litru, poskytující maximální výkon 163 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou s možností ručního řízení. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, 260-ti litrová palivová nádrž by měla umožnit jízdní dosah 900 až 1000 kilometrů. 

Vozidlo je schopné překonat stoupavost do 37° a boční náklon 21,5°. Brodit dokáže do hloubky 1,2 metru. Důležitá je také výzbroj, kterou tvoří zbraňová stanice 1530. Tu tvoří kulomet MG 3 A1T o ráži 7,62 mm. Česká varianta se od té německé odlišuje například interkomem VICM 100 domácího původu, satelitní navigací či americkými radiostanicemi s možností satelitního i VKV spojení. 

img-responsive

Dingo 2 CZ | foto: MO ČR

Při prvním bojovém nasazení se bohužel vyskytlo hned několik problémů. Nejznámější jsou události spojené s nízkým výkonem motoru. Obrněná vozidla Dingo nezvládala držet krok s kolonou jedoucí 60 km/h, některé kopce dokonce nedokázala vyjet vůbec. I když vozidlo skutečně nedisponuje přebytkem výkonu, garanční prohlídky výrobce ukázaly na problém citlivosti motoru na kvalitu paliva.

V Afghánistánu se totiž místo motorové nafty tankoval petrolej s označením F-34, který způsobil pokles výkonu i další potíže s chodem motoru. Problémy nakonec odstranila výměna palivových filtrů. Prvotní příčinou těchto problémů bylo, že čeští vojáci nepoužili patřičné filtry předepsané v provozní dokumentaci vozidel. Petrolej F-34 vyžadoval použití jiných filtrů než palivo F-54 (motorová nafta).

Vytisknout

Diskuze: Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ chrání životy českých vojáků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Elroq

První jízdy s novou Škodou Elroq – má potenciál dobýt český trh s elektromobily ?

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

reklama

Doporučujeme

GAZ 69 HEMI

Nezničitelné ruské off-roady? Nový GAZ nastartuje i v třeskutých mrazech

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud