Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ s pohonem 4x4 se vyznačuje vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní. Armáda České republiky je těmito vozidly vybavena od roku 2008, a i když jejich nákup provázely podvody, a vojáci si stěžovali na slabé motory i zbraňové systémy, z technického hlediska se jedná o zajímavý automobil, který musí ochránit posádku proti minám i jiným nástražným výbušným zařízením.
Lehké obrněné vozidlo Dingo 2 CZ pochází od německého výrobce Krauss-Maffei Wegmann, a z konstrukčního hlediska je téměř identické s variantou Dingo 2 GE A2, kterou používá německý Bundeswehr. Vozidlo je určeno pro přepravu 6-ti osob. První verze byla určená pro 8 osob, nicméně na základně bojových zkušeností v Afghánistánů byl počet druhé verze snížen. Vozidlo musí osádku chránit v rizikovém prostředí, kde je vysoká pravděpodobnost náhlých útoků s použitím improvizovaných výbušných zařízeni IED (improvised explosive device).
Nyní k základním takticko-technickým datům:
Deseti tunové vozidlo pohání vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 litru, poskytující maximální výkon 163 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou s možností ručního řízení. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, 260-ti litrová palivová nádrž by měla umožnit jízdní dosah 900 až 1000 kilometrů.
Vozidlo je schopné překonat stoupavost do 37° a boční náklon 21,5°. Brodit dokáže do hloubky 1,2 metru. Důležitá je také výzbroj, kterou tvoří zbraňová stanice 1530. Tu tvoří kulomet MG 3 A1T o ráži 7,62 mm. Česká varianta se od té německé odlišuje například interkomem VICM 100 domácího původu, satelitní navigací či americkými radiostanicemi s možností satelitního i VKV spojení.
Při prvním bojovém nasazení se bohužel vyskytlo hned několik problémů. Nejznámější jsou události spojené s nízkým výkonem motoru. Obrněná vozidla Dingo nezvládala držet krok s kolonou jedoucí 60 km/h, některé kopce dokonce nedokázala vyjet vůbec. I když vozidlo skutečně nedisponuje přebytkem výkonu, garanční prohlídky výrobce ukázaly na problém citlivosti motoru na kvalitu paliva.
V Afghánistánu se totiž místo motorové nafty tankoval petrolej s označením F-34, který způsobil pokles výkonu i další potíže s chodem motoru. Problémy nakonec odstranila výměna palivových filtrů. Prvotní příčinou těchto problémů bylo, že čeští vojáci nepoužili patřičné filtry předepsané v provozní dokumentaci vozidel. Petrolej F-34 vyžadoval použití jiných filtrů než palivo F-54 (motorová nafta).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?