Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ s pohonem 4x4 se vyznačuje vysokou odolností proti minám a projektilům ručních palných zbraní. Armáda České republiky je těmito vozidly vybavena od roku 2008, a i když jejich nákup provázely podvody, a vojáci si stěžovali na slabé motory i zbraňové systémy, z technického hlediska se jedná o zajímavý automobil, který musí ochránit posádku proti minám i jiným nástražným výbušným zařízením.
Lehké obrněné vozidlo Dingo 2 CZ pochází od německého výrobce Krauss-Maffei Wegmann, a z konstrukčního hlediska je téměř identické s variantou Dingo 2 GE A2, kterou používá německý Bundeswehr. Vozidlo je určeno pro přepravu 6-ti osob. První verze byla určená pro 8 osob, nicméně na základně bojových zkušeností v Afghánistánů byl počet druhé verze snížen. Vozidlo musí osádku chránit v rizikovém prostředí, kde je vysoká pravděpodobnost náhlých útoků s použitím improvizovaných výbušných zařízeni IED (improvised explosive device).
Nyní k základním takticko-technickým datům:
Deseti tunové vozidlo pohání vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu 4,8 litru, poskytující maximální výkon 163 kW. Ten je spřažen s automatickou převodovkou s možností ručního řízení. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, 260-ti litrová palivová nádrž by měla umožnit jízdní dosah 900 až 1000 kilometrů.
Vozidlo je schopné překonat stoupavost do 37° a boční náklon 21,5°. Brodit dokáže do hloubky 1,2 metru. Důležitá je také výzbroj, kterou tvoří zbraňová stanice 1530. Tu tvoří kulomet MG 3 A1T o ráži 7,62 mm. Česká varianta se od té německé odlišuje například interkomem VICM 100 domácího původu, satelitní navigací či americkými radiostanicemi s možností satelitního i VKV spojení.
Při prvním bojovém nasazení se bohužel vyskytlo hned několik problémů. Nejznámější jsou události spojené s nízkým výkonem motoru. Obrněná vozidla Dingo nezvládala držet krok s kolonou jedoucí 60 km/h, některé kopce dokonce nedokázala vyjet vůbec. I když vozidlo skutečně nedisponuje přebytkem výkonu, garanční prohlídky výrobce ukázaly na problém citlivosti motoru na kvalitu paliva.
V Afghánistánu se totiž místo motorové nafty tankoval petrolej s označením F-34, který způsobil pokles výkonu i další potíže s chodem motoru. Problémy nakonec odstranila výměna palivových filtrů. Prvotní příčinou těchto problémů bylo, že čeští vojáci nepoužili patřičné filtry předepsané v provozní dokumentaci vozidel. Petrolej F-34 vyžadoval použití jiných filtrů než palivo F-54 (motorová nafta).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.