O Hummeru dnes můžeme zcela oprávněně mluvit jako o opravdové legendě. Značka firmy General Motors vyrábějící off-roadové vozidla již od roku 1992 procházela neustálými změnami a jednotlivé modely přizpůsobovala poptávkám zákazníků a podmínkám trhu. Hummer se tak nejen postupně zmenšoval, ale především ztrácel své terénní schopnosti. Jeden jmenovatel byl ale pro všechny verze společný – příliš vysoká spotřeba.
Celá historie Hummeru začíná po válce v Perském zálivu, kde byl velmi úspěšně nasazen vůz označený jako HMMWV, nebo-li Humvee. Na tomto základě začala automobilka AM General vyrábět v roce 1992 civilní verzi Hummeru, později označenou jako H1. Značnou zásluhu na uvedení civilní verze má dokonce i Arnold Schwarzenegger, který si koupil 5 vozů H1 hned po jejich uvedení na trh. Průměrná roční produkce se tehdy pohybovala kolem 1000 vyrobených kusů ročně.
V roce 1999 začal původní výrobce AM General spolupráci s General Motors a odstartoval tím tak vývoj dalšího modelu Hummer H2. Původní Hummer se ale vyráběl až do roku 2006, během kterých vystřídal celkem pět typů pohonných jednotek a tři automatické převodovky. K dispozici byl naftový osmiválec o objemu 6,2 litru spřažený s třístupňovým automatem. Ten později vystřídal čtyřstupňový automat, který mohl spolupracovat s naftovým motorem 6,5 L V8; 6,5 L turbo V8 a benzinovou 5,7 L V8.
V posledním roce výroby (2006) dostala H1 silnější motor 6,6 L turbo Duramax V8, který pod názvem Hummer H1 Alpha konečně poskytoval dostatek výkonu a točivého momentu. Společným jmenovatelem pro všechny motory je ale vysoká spotřeba, která se naprosto běžně pohybovala kolem 25 litrů při silničním provozu. Pokud ale vezmeme v úvahu i hmotnost vozu, která se pohybuje mezi 3000 a 4000 kg, nemůžeme se tak vysoké spotřebě divit.
Výroba Hummeru H1 byla zastavena v roce 2007 kvůli nesplnění emisních limitů. Nově jsme se tak mohli dočkat už pouze mladších nástupců, v podobě Hummeru H2, H3 a dalších upravených verzí. Ty už ale bohužel postupně přišly o veškeré vlastnosti, které vozidlu H1 vynesly obdiv – atraktivní robustní vzhled a nekompromisní terénní schopnosti. Vysoká pořizovací cena spolu s neekologičností motorů pak stojí za postupným úpadkem zájmu o nastupující modely H2 a H3, který vyvrcholil v roce 2010 celkovým zastavením produkce.
To bylo způsobeno i postupným bankrotem, se kterým automobilka General Motors bojovala již od konce roku 2009. Poslední záchranou značky Hummer mělo být její odkoupení čínskou firmou Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd. za 150 mil. USD. Než se však povedlo zařídit souhlas čínské vlády, z prodeje sešlo. 7. dubna byl tedy definitivně oznámen konec produkce vozidel Hummer a na zbývajících 2 200 vozidel byly dány velké slevy.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.