Budoucnost osobních aut je celkem neoddiskutovatelně v autonomním řízení a elektrickém či vodíkovém pohonu. Dodávky to mají podobně, avšak s tím rozdílem, že jejich primárním účelem je rozvážet zásilky či zboží. Jak bude tato činnost v budoucnu vypadat ukazuje Mercedes prostřednictvím futuristického konceptu Vision Van. A připravte se na pořádnou revoluci, kde řidič už skoro nebude potřeba!
Taxíky bez řidiče, traktory bez řidiče a nyní i dodávky bez řidiče. Vypadá to, že profesionálům nastanou brzy těžké časy. Abychom ale byli fér, ve světě užitkových automobilů bude osoba i za pár let ještě malinko potřeba. Nový koncept Mercedes-Benz Vision Van však naznačuje, že její místo už je ryze za volantem. Tedy za volantem, stříbrná dodávka žádný nemá. Stejné je to v případě pedálů a konvenční palubní desky. Místo toho je tady pohodlné sedadlo (jedno, se spolujezdcem se nepočítá) a joystick. Tím se díky technologii drive-by-wire ovládá veškerý pohyb dodávky. Kolem dokola celé kabiny je potom zakřivená modrá plocha, na níž se při jízdě objevují data z navigace, budíky nebo informace o nákladu. Ke komunikaci s řidiče je používána také podlaha z nerezové oceli, podsvícená LED diodami. Ty dávají do kabiny informace například o blížícím se cyklistovi.
Za sedadlem se nachází pomyslný terminál, spojující autonomně ovládaný nákladový prostor s řidičem. Právě zde jsou totiž vydávány zásilky v případě, že je chce řidič doručit osobně, objevují se zde ale také obecné informace o doručovaných zásilkách (kdy, kam a podobně). Tím se dostáváme k nejpozoruhodnějšímu řešení futuristického konceptu, kterým je autonomní nákladový prostor. Ten pracuje na základě algoritmu, jenž si sám hlídá vyzvednutí balíčků, jejich uložení a doručení, elektronika také umí vypočítat tu nejlepší trasu pro co nejrychlejší rozvoz. Doručení zásilek probíhá, jak již bylo řečeno, osobně, je zde ale i druhá možnost. Tou jsou dva drony s nosností 2 kilogramy a akčním rádiem 10 kilometrů, pracující na základě cloudem ovládaného softwaru. Až tedy jednou místo otravného pošťáka zazvoní u dveří divný bzučící přístroj, nebuďte překvapení.
Vnější design je a není futuristický. V kontextu s designem dnešního Sprinteru je určitě hodně zvláštní, pokud se ale podíváte na koncepty Mercedesu z poslední doby, najednou tak zvláštní není. Zajímavá je především přední maska s technologií matrix LED, díky které umí zobrazovat nejrůznější vzkazy nebo tvary. V přední i zadní části jsou LED diodové panely, jimiž vůz komunikuje se světem, také úzká přední světla využívá moderní diody. O něco normálněji vypadá přední sklo, tvořící spolu s těmi bočními v podstatě jeden celek. Již zmíněné drony jsou umístěny na střeše vozu. Díky autonomnímu nákladovému systému jsou boky i zadní část auta úplně hladké a jednoduché, nic nenarušuje jejich jednolitost. O pohon se stará elektromotor o výkonu 75 kW (102 k), umožňující dojezd 80 až 270 kilometrů v závislosti na podmínkách. Mercedes Vision Van patří do nové strategie adVANce, jejíž součástí jsou vedle aut i pokrokové technologie.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).