Budoucnost osobních aut je celkem neoddiskutovatelně v autonomním řízení a elektrickém či vodíkovém pohonu. Dodávky to mají podobně, avšak s tím rozdílem, že jejich primárním účelem je rozvážet zásilky či zboží. Jak bude tato činnost v budoucnu vypadat ukazuje Mercedes prostřednictvím futuristického konceptu Vision Van. A připravte se na pořádnou revoluci, kde řidič už skoro nebude potřeba!
Taxíky bez řidiče, traktory bez řidiče a nyní i dodávky bez řidiče. Vypadá to, že profesionálům nastanou brzy těžké časy. Abychom ale byli fér, ve světě užitkových automobilů bude osoba i za pár let ještě malinko potřeba. Nový koncept Mercedes-Benz Vision Van však naznačuje, že její místo už je ryze za volantem. Tedy za volantem, stříbrná dodávka žádný nemá. Stejné je to v případě pedálů a konvenční palubní desky. Místo toho je tady pohodlné sedadlo (jedno, se spolujezdcem se nepočítá) a joystick. Tím se díky technologii drive-by-wire ovládá veškerý pohyb dodávky. Kolem dokola celé kabiny je potom zakřivená modrá plocha, na níž se při jízdě objevují data z navigace, budíky nebo informace o nákladu. Ke komunikaci s řidiče je používána také podlaha z nerezové oceli, podsvícená LED diodami. Ty dávají do kabiny informace například o blížícím se cyklistovi.
Za sedadlem se nachází pomyslný terminál, spojující autonomně ovládaný nákladový prostor s řidičem. Právě zde jsou totiž vydávány zásilky v případě, že je chce řidič doručit osobně, objevují se zde ale také obecné informace o doručovaných zásilkách (kdy, kam a podobně). Tím se dostáváme k nejpozoruhodnějšímu řešení futuristického konceptu, kterým je autonomní nákladový prostor. Ten pracuje na základě algoritmu, jenž si sám hlídá vyzvednutí balíčků, jejich uložení a doručení, elektronika také umí vypočítat tu nejlepší trasu pro co nejrychlejší rozvoz. Doručení zásilek probíhá, jak již bylo řečeno, osobně, je zde ale i druhá možnost. Tou jsou dva drony s nosností 2 kilogramy a akčním rádiem 10 kilometrů, pracující na základě cloudem ovládaného softwaru. Až tedy jednou místo otravného pošťáka zazvoní u dveří divný bzučící přístroj, nebuďte překvapení.
Vnější design je a není futuristický. V kontextu s designem dnešního Sprinteru je určitě hodně zvláštní, pokud se ale podíváte na koncepty Mercedesu z poslední doby, najednou tak zvláštní není. Zajímavá je především přední maska s technologií matrix LED, díky které umí zobrazovat nejrůznější vzkazy nebo tvary. V přední i zadní části jsou LED diodové panely, jimiž vůz komunikuje se světem, také úzká přední světla využívá moderní diody. O něco normálněji vypadá přední sklo, tvořící spolu s těmi bočními v podstatě jeden celek. Již zmíněné drony jsou umístěny na střeše vozu. Díky autonomnímu nákladovému systému jsou boky i zadní část auta úplně hladké a jednoduché, nic nenarušuje jejich jednolitost. O pohon se stará elektromotor o výkonu 75 kW (102 k), umožňující dojezd 80 až 270 kilometrů v závislosti na podmínkách. Mercedes Vision Van patří do nové strategie adVANce, jejíž součástí jsou vedle aut i pokrokové technologie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.