Budoucnost osobních aut je celkem neoddiskutovatelně v autonomním řízení a elektrickém či vodíkovém pohonu. Dodávky to mají podobně, avšak s tím rozdílem, že jejich primárním účelem je rozvážet zásilky či zboží. Jak bude tato činnost v budoucnu vypadat ukazuje Mercedes prostřednictvím futuristického konceptu Vision Van. A připravte se na pořádnou revoluci, kde řidič už skoro nebude potřeba!
Taxíky bez řidiče, traktory bez řidiče a nyní i dodávky bez řidiče. Vypadá to, že profesionálům nastanou brzy těžké časy. Abychom ale byli fér, ve světě užitkových automobilů bude osoba i za pár let ještě malinko potřeba. Nový koncept Mercedes-Benz Vision Van však naznačuje, že její místo už je ryze za volantem. Tedy za volantem, stříbrná dodávka žádný nemá. Stejné je to v případě pedálů a konvenční palubní desky. Místo toho je tady pohodlné sedadlo (jedno, se spolujezdcem se nepočítá) a joystick. Tím se díky technologii drive-by-wire ovládá veškerý pohyb dodávky. Kolem dokola celé kabiny je potom zakřivená modrá plocha, na níž se při jízdě objevují data z navigace, budíky nebo informace o nákladu. Ke komunikaci s řidiče je používána také podlaha z nerezové oceli, podsvícená LED diodami. Ty dávají do kabiny informace například o blížícím se cyklistovi.
Za sedadlem se nachází pomyslný terminál, spojující autonomně ovládaný nákladový prostor s řidičem. Právě zde jsou totiž vydávány zásilky v případě, že je chce řidič doručit osobně, objevují se zde ale také obecné informace o doručovaných zásilkách (kdy, kam a podobně). Tím se dostáváme k nejpozoruhodnějšímu řešení futuristického konceptu, kterým je autonomní nákladový prostor. Ten pracuje na základě algoritmu, jenž si sám hlídá vyzvednutí balíčků, jejich uložení a doručení, elektronika také umí vypočítat tu nejlepší trasu pro co nejrychlejší rozvoz. Doručení zásilek probíhá, jak již bylo řečeno, osobně, je zde ale i druhá možnost. Tou jsou dva drony s nosností 2 kilogramy a akčním rádiem 10 kilometrů, pracující na základě cloudem ovládaného softwaru. Až tedy jednou místo otravného pošťáka zazvoní u dveří divný bzučící přístroj, nebuďte překvapení.
Vnější design je a není futuristický. V kontextu s designem dnešního Sprinteru je určitě hodně zvláštní, pokud se ale podíváte na koncepty Mercedesu z poslední doby, najednou tak zvláštní není. Zajímavá je především přední maska s technologií matrix LED, díky které umí zobrazovat nejrůznější vzkazy nebo tvary. V přední i zadní části jsou LED diodové panely, jimiž vůz komunikuje se světem, také úzká přední světla využívá moderní diody. O něco normálněji vypadá přední sklo, tvořící spolu s těmi bočními v podstatě jeden celek. Již zmíněné drony jsou umístěny na střeše vozu. Díky autonomnímu nákladovému systému jsou boky i zadní část auta úplně hladké a jednoduché, nic nenarušuje jejich jednolitost. O pohon se stará elektromotor o výkonu 75 kW (102 k), umožňující dojezd 80 až 270 kilometrů v závislosti na podmínkách. Mercedes Vision Van patří do nové strategie adVANce, jejíž součástí jsou vedle aut i pokrokové technologie.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.