Fiat nedávno i na český trh uvedl omlazené užitkové Fiorino. Tak jako je tomu dobrým zvykem, i z něj Italové odvodili čistě osobní variantu s komfortem blízkým Puntu nebo Tipu. Jmenuje se Qubo a změnami při aktuální modernizaci kopíruje svého pracovního sourozence.
Fiat Qubo se v nabídce turínské automobilky objevuje již od roku 2008, rozhodně tedy není nejmladší. V Česku si však nikdy příliš velkou oblibu nezískal (letos zatím prodány 2 kusy), na čemž může mít jistě podíl i vyšší cena. Buď jak buď, nyní nastupuje Qubo omlazené, které dostalo novou masku chladiče, přední nárazník v barvě karosérie a přepracované víko zavazadlového prostoru. Spolu s bočním prosklením jsou to také prvky, jimiž vůz nejlépe odlišíte od užitkového Fiorina. Paletu barev rozšířily odstíny bronzová Magnetico a modrá Libertà, kombinovat je lze s 15palcovými ocelovými koly, 15palcovými litými koly s diamantovým efektem nebo 16palcovými černými ráfky.
Největším trumfem jen 3,9 metru dlouhého MPV je vnitřní variabilita. Pět sedadel lze uspořádat až v šestnácti různých kombinacích, zavazadlový prosto má základní objem 330 litrů (250 litrů ve verzi na CNG). Po sklopení sedadel objem vzroste na 2500 litrů, volitelné sklápěcí sedadlo spolujezdce pak dovoluje převážet až 2,5 metru dlouhé předměty. Pracoviště řidiče se pyšní novým volantem (na přání multifunkční a potažený kůží) a přepracovanými budíky, tou vůbec největší změnou je však zavedení multimediálního systém s pětipalcovou dotykovou obrazovkou. Základní verze má rádio s Bluetooth, MP3, USB a šesti reproduktory, dostupná je rovněž navigace. Podobně jako zvenku na kolech a barvách, zapracoval Fiat uvnitř na kvalitě materiálů a čalounění.
Základním motorem je zážehová čtrnáctistovka o výkonu 77 koní, následují naftová třináctistovka s výkonem 80 nebo 95 koní a čtrnáctistovka s pohonem na CNG, disponující výkonem 70 koní. Naftové motory budou k dispozici také v úsporném provedení se systémem start & stop, inteligentním alternátorem a upravenou olejovou pompou, slabší z nich může mít pětistupňovou robotizovanou převodovku. Ostatní jednotky disponují standardním pětistupňovým manuálem.
Základní výbava Easy obsahuje čtveřici airbagů, rádio s CD a MP3, klimatizaci, elektrická přední okna nebo dálkové centrální zamykání. Prostřední linie Lounge přidává infotainment, mlhovky, tempomat nebo vyhřívaná zpětná zrcátka. Nejvyšším a zároveň tak trochu samostatným stupněm je Trekking. Ten má vedle bohatší výbavy systém Traction+, pneumatiky Mud & Snow s 15palcovými litými koly, vyšší světlou výšku a především stříbrně lakovaný plast uprostřed nárazníků. Cílem je působit jako terénní auto, což se relativně dobře daří. Omlazená novinka je zatím v prodeji jen v Itálii, ceny startují na 13 950 eurech včetně DPH (cca 378 000 korun). Za nejdražší Qubo dáte 20 200 eur (cca 547 000 korun).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?