Fiat nedávno i na český trh uvedl omlazené užitkové Fiorino. Tak jako je tomu dobrým zvykem, i z něj Italové odvodili čistě osobní variantu s komfortem blízkým Puntu nebo Tipu. Jmenuje se Qubo a změnami při aktuální modernizaci kopíruje svého pracovního sourozence.
Fiat Qubo se v nabídce turínské automobilky objevuje již od roku 2008, rozhodně tedy není nejmladší. V Česku si však nikdy příliš velkou oblibu nezískal (letos zatím prodány 2 kusy), na čemž může mít jistě podíl i vyšší cena. Buď jak buď, nyní nastupuje Qubo omlazené, které dostalo novou masku chladiče, přední nárazník v barvě karosérie a přepracované víko zavazadlového prostoru. Spolu s bočním prosklením jsou to také prvky, jimiž vůz nejlépe odlišíte od užitkového Fiorina. Paletu barev rozšířily odstíny bronzová Magnetico a modrá Libertà, kombinovat je lze s 15palcovými ocelovými koly, 15palcovými litými koly s diamantovým efektem nebo 16palcovými černými ráfky.
Největším trumfem jen 3,9 metru dlouhého MPV je vnitřní variabilita. Pět sedadel lze uspořádat až v šestnácti různých kombinacích, zavazadlový prosto má základní objem 330 litrů (250 litrů ve verzi na CNG). Po sklopení sedadel objem vzroste na 2500 litrů, volitelné sklápěcí sedadlo spolujezdce pak dovoluje převážet až 2,5 metru dlouhé předměty. Pracoviště řidiče se pyšní novým volantem (na přání multifunkční a potažený kůží) a přepracovanými budíky, tou vůbec největší změnou je však zavedení multimediálního systém s pětipalcovou dotykovou obrazovkou. Základní verze má rádio s Bluetooth, MP3, USB a šesti reproduktory, dostupná je rovněž navigace. Podobně jako zvenku na kolech a barvách, zapracoval Fiat uvnitř na kvalitě materiálů a čalounění.
Základním motorem je zážehová čtrnáctistovka o výkonu 77 koní, následují naftová třináctistovka s výkonem 80 nebo 95 koní a čtrnáctistovka s pohonem na CNG, disponující výkonem 70 koní. Naftové motory budou k dispozici také v úsporném provedení se systémem start & stop, inteligentním alternátorem a upravenou olejovou pompou, slabší z nich může mít pětistupňovou robotizovanou převodovku. Ostatní jednotky disponují standardním pětistupňovým manuálem.
Základní výbava Easy obsahuje čtveřici airbagů, rádio s CD a MP3, klimatizaci, elektrická přední okna nebo dálkové centrální zamykání. Prostřední linie Lounge přidává infotainment, mlhovky, tempomat nebo vyhřívaná zpětná zrcátka. Nejvyšším a zároveň tak trochu samostatným stupněm je Trekking. Ten má vedle bohatší výbavy systém Traction+, pneumatiky Mud & Snow s 15palcovými litými koly, vyšší světlou výšku a především stříbrně lakovaný plast uprostřed nárazníků. Cílem je působit jako terénní auto, což se relativně dobře daří. Omlazená novinka je zatím v prodeji jen v Itálii, ceny startují na 13 950 eurech včetně DPH (cca 378 000 korun). Za nejdražší Qubo dáte 20 200 eur (cca 547 000 korun).
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?