Fiat nedávno i na český trh uvedl omlazené užitkové Fiorino. Tak jako je tomu dobrým zvykem, i z něj Italové odvodili čistě osobní variantu s komfortem blízkým Puntu nebo Tipu. Jmenuje se Qubo a změnami při aktuální modernizaci kopíruje svého pracovního sourozence.
Fiat Qubo se v nabídce turínské automobilky objevuje již od roku 2008, rozhodně tedy není nejmladší. V Česku si však nikdy příliš velkou oblibu nezískal (letos zatím prodány 2 kusy), na čemž může mít jistě podíl i vyšší cena. Buď jak buď, nyní nastupuje Qubo omlazené, které dostalo novou masku chladiče, přední nárazník v barvě karosérie a přepracované víko zavazadlového prostoru. Spolu s bočním prosklením jsou to také prvky, jimiž vůz nejlépe odlišíte od užitkového Fiorina. Paletu barev rozšířily odstíny bronzová Magnetico a modrá Libertà, kombinovat je lze s 15palcovými ocelovými koly, 15palcovými litými koly s diamantovým efektem nebo 16palcovými černými ráfky.
Největším trumfem jen 3,9 metru dlouhého MPV je vnitřní variabilita. Pět sedadel lze uspořádat až v šestnácti různých kombinacích, zavazadlový prosto má základní objem 330 litrů (250 litrů ve verzi na CNG). Po sklopení sedadel objem vzroste na 2500 litrů, volitelné sklápěcí sedadlo spolujezdce pak dovoluje převážet až 2,5 metru dlouhé předměty. Pracoviště řidiče se pyšní novým volantem (na přání multifunkční a potažený kůží) a přepracovanými budíky, tou vůbec největší změnou je však zavedení multimediálního systém s pětipalcovou dotykovou obrazovkou. Základní verze má rádio s Bluetooth, MP3, USB a šesti reproduktory, dostupná je rovněž navigace. Podobně jako zvenku na kolech a barvách, zapracoval Fiat uvnitř na kvalitě materiálů a čalounění.
Základním motorem je zážehová čtrnáctistovka o výkonu 77 koní, následují naftová třináctistovka s výkonem 80 nebo 95 koní a čtrnáctistovka s pohonem na CNG, disponující výkonem 70 koní. Naftové motory budou k dispozici také v úsporném provedení se systémem start & stop, inteligentním alternátorem a upravenou olejovou pompou, slabší z nich může mít pětistupňovou robotizovanou převodovku. Ostatní jednotky disponují standardním pětistupňovým manuálem.
Základní výbava Easy obsahuje čtveřici airbagů, rádio s CD a MP3, klimatizaci, elektrická přední okna nebo dálkové centrální zamykání. Prostřední linie Lounge přidává infotainment, mlhovky, tempomat nebo vyhřívaná zpětná zrcátka. Nejvyšším a zároveň tak trochu samostatným stupněm je Trekking. Ten má vedle bohatší výbavy systém Traction+, pneumatiky Mud & Snow s 15palcovými litými koly, vyšší světlou výšku a především stříbrně lakovaný plast uprostřed nárazníků. Cílem je působit jako terénní auto, což se relativně dobře daří. Omlazená novinka je zatím v prodeji jen v Itálii, ceny startují na 13 950 eurech včetně DPH (cca 378 000 korun). Za nejdražší Qubo dáte 20 200 eur (cca 547 000 korun).
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.