Do segmentu, kterému tradičně kraluje Volkswagen Transporter a nově třeba Ford Transit Custom, se během letošního roku podívají trojčata Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Toyota ProAce. Jak už víte z představení osobních provedení, Fiat ze spolupráce vycouval a jako nástupce Scuda nabídne rembrandovaný Renault Trafic s označením Talento. O něm ale tento článek není, takže se zpět pojďme věnovat francouzsko-japonskému triu.
Základ Jumpyho, Experta i ProAce tvoří modulární platforma EMP2, umožňující nabídnout užitečné zatížení až 1400 kilogramů a táhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. Výhodou technického základu je rovněž široká nabídka možných verzí. Vedle klasické dodávky bude k dispozici až šestimístné polokombi (u Toyoty značené jako Crew Cab), devítimístné kombi a kabina s plošinou pro nástavby (u Toyoty Platform Cab).
Furgon je vpředu k dispozici s dvou- nebo trojmístnou lavicí a hned ve třech různých verzích. Compact (XS u Citroënu) má na délku 4,6 metru, rozvor 2,92 metru a nákladový prostor o objemu 4,6 m3. Standard (u Citroënu M) má na délku 4,95 metru, rozvor 3,27 metru a nákladový prostor o objemu 5,3 m3. Long (u Citroënu XL) disponuje délkou 5,3 metru, rozvorem 3,27 metru a nákladovým prostorem o objemu 6,1 m3. Výška karosérie je 1,9 metru v případě prvních dvou verzí a 1,93 metru v případě nejdelšího provedení, šířka 2,2 metru spojuje všechna provedení. Zajímavou vychytávkou je otevíratelná přepážka v kombinaci se sklopnou základnou sedadla spolujezdce, zvětšující nákladový prostor shodně o 0,5 m3.
Polokombi bude nabízeno v provedení Standard (M) nebo Long (XL), a to s pevnou nebo sklopitelnou přepážkou. V prvním případě je objem nákladového prostoru 3,2 - 4 m3, v tom druhém narůstá objem až na 5 m3. Kombi nabízí od dvou do devíti míst k sezení a všechny tří výše zmíněné varianty karosérie (u Toyoty chybí nejkratší verze). Nejkratší provedení disponuje objemem zavazadlového prostoru až 3600 litrů, naopak to nejdelší má po vyjmutí druhé i třetí řady sedadel dokonce až 4900 litrů zavazadlového prostoru. Posledním do party je verze pro instalaci nástaveb, jezdící s délkou 4,95 metru a rozvorem o délce 3,27 metru.
Na obou bocích karosérie najdeme posuvné dveře (nejkratší varianta je má jen napravo), za příplatek vybavené bezdotykovým elektrickým ovládáním, umožňující, s výjimkou nejkratší verze, naložit dokonce europaletu. Vzadu jsou standardně dvoukřídlé dveře, dělené v poměru 50:50. Pokud by toto řešení nebylo vyhovující, umí Jumpy, Expert nebo ProAce nabídnout prosklené křídlové dveře se stěrači a vyhříváním, křídlové dveře se závěsy, dovolující otevírání v úhlu až 250 stupňů, s možností sklopit dveře podél bočních stěn vozu (pouze verze Long/XL) nebo nahoru výklopné víko kufru se stěračem a vyhříváním. Součástí nákladového prostoru mohou být praktické háčky nebo dřevěné obložení, existují také střešní nosiče nebo zadní žebřík.
Nejvíce rozdělujícím prvkem všech tří vozů je design, kopírující dříve představené osobní verze. Základní varianty dostanete pouze s nelakovanými nárazníky, zrcátky a otěrovými lištami, respektive ocelovými koly s okrasnými kryty. V nabídce ale budou i výše zmíněné prvky v barvě karosérie, 17palcová litá kola, LED diody denního svícení nebo mlhovky. Co nejvíce osobním automobilům se snaží přiblížit také kabina s množstvím odkládacích prostor (celkový objem 49 litrů u furgonu a 121 litrů u polokombi). V nabídce je multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním, navigací, 180stupňovou zadní kamerou a rozhraním Apple CarPlay a Mirror Link. Zajímavým prvkem je světě užitkových automobilů head up displej. Čalounění obstarává látka, syntetická kůže nebo kombinace obou materiálů.
Pod kapotou jsou výhradně naftové čtyřválce o objemu 1.6 nebo 2.0 litru. Šestnáctistovka má 95 koní a 210 (pětistupňový manuál) nebo 240 Nm (šestistupňový robotizovaný manuál), respektive 115 koní a 300 Nm v kombinaci se šestistupňovým manuálem. Dvoulitr má 122, 150 nebo 180 koní a 340, 370 nebo 400 Nm. Slabší verze mají šestistupňovou manuální převodovku, vrcholné provedení nabízí šestistupňový automat. Mimo nejslabší 1.6 s manuálem mají všechny motorizace systém Stop & Start (Peugeot a Citroën ho mají za příplatek i pro nejslabší dvoulitr).
Zajímavou alternativou je pro Citroën a Peugeot pohon všech kol od společnosti Dangel s uzamykatelným zadním diferenciálem a možností pohonu jen dvou kol. V nabídce budou dvě verze, přičemž ta více „hardcorová“ má o 60 milimetrů vyšší světlou výšku. Pod kapotou může být dvoulitr s výkonem 122 nebo 150 koní a šestistupňovým manuálem. Pokud byste náhodou jezdili po horších cestách, ale nepotřebovali pohon všech kol, nabídnou všechny tři automobilky verzi s vyšší světlou výškou (PSA + 20 milimetrů, Toyota + 25 milimetrů) a upraveným protiprokluzovým systémem.
Ani ve světě užitkových vozů nejsou zapovězeny moderní bezpečnostní prvky. Mezi takové patří asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, hlídání únavy řidiče, automatická dálková světla, varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění s funkcí rozpoznávání chodců a přisvěcování do zatáček. Jednotlivé prvky jsou u všech značek rozdělené do dvou paketů, u Toyoty s klasickým označením Safety Sense.
Citroën i Peugeot nabídnout celkem tři výbavové stupně pro furgon i polokombi, na bližší specifikace si ale budeme muset počkat. To Toyota má pro furgon nachystány stupně Base a Comfort, osobní verze pak dostane pouze jedinou výbavu Combi. Ta spolu se linií Base nabízí přední airbagy, centrální zamykání nebo tempomat, vyšší stupeň Comfort přidává výškově stavitelné sedadlo řidiče, audiosystém, manuální klimatizaci nebo dálkové ovládání centrálního zamykání. Japonci také lákají na bohatou příplatkovou výbavu včetně bočních airbagů, bezklíčkového vstupu, xenonových světlometů nebo předních a zadních parkovacích senzorů.