Osobní trojici SpaceTourer, Traveller a ProAce Verso z dílen PSA a Toyoty jsme si mohli poprvé prohlédnout letos v Ženevě a nutno podotknout, že konkurenti Volkswagenu Multivan zanechali hodně pozitivní dojem. Nyní se ke slovu hlásí jejich užitkoví sourozenci, kteří si v případě francouzských zástupců ponechali jména populárních předchůdců.
Do segmentu, kterému tradičně kraluje Volkswagen Transporter a nově třeba Ford Transit Custom, se během letošního roku podívají trojčata Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Toyota ProAce. Jak už víte z představení osobních provedení, Fiat ze spolupráce vycouval a jako nástupce Scuda nabídne rembrandovaný Renault Trafic s označením Talento. O něm ale tento článek není, takže se zpět pojďme věnovat francouzsko-japonskému triu.
Základ Jumpyho, Experta i ProAce tvoří modulární platforma EMP2, umožňující nabídnout užitečné zatížení až 1400 kilogramů a táhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. Výhodou technického základu je rovněž široká nabídka možných verzí. Vedle klasické dodávky bude k dispozici až šestimístné polokombi (u Toyoty značené jako Crew Cab), devítimístné kombi a kabina s plošinou pro nástavby (u Toyoty Platform Cab).
Furgon je vpředu k dispozici s dvou- nebo trojmístnou lavicí a hned ve třech různých verzích. Compact (XS u Citroënu) má na délku 4,6 metru, rozvor 2,92 metru a nákladový prostor o objemu 4,6 m3. Standard (u Citroënu M) má na délku 4,95 metru, rozvor 3,27 metru a nákladový prostor o objemu 5,3 m3. Long (u Citroënu XL) disponuje délkou 5,3 metru, rozvorem 3,27 metru a nákladovým prostorem o objemu 6,1 m3. Výška karosérie je 1,9 metru v případě prvních dvou verzí a 1,93 metru v případě nejdelšího provedení, šířka 2,2 metru spojuje všechna provedení. Zajímavou vychytávkou je otevíratelná přepážka v kombinaci se sklopnou základnou sedadla spolujezdce, zvětšující nákladový prostor shodně o 0,5 m3.
Polokombi bude nabízeno v provedení Standard (M) nebo Long (XL), a to s pevnou nebo sklopitelnou přepážkou. V prvním případě je objem nákladového prostoru 3,2 - 4 m3, v tom druhém narůstá objem až na 5 m3. Kombi nabízí od dvou do devíti míst k sezení a všechny tří výše zmíněné varianty karosérie (u Toyoty chybí nejkratší verze). Nejkratší provedení disponuje objemem zavazadlového prostoru až 3600 litrů, naopak to nejdelší má po vyjmutí druhé i třetí řady sedadel dokonce až 4900 litrů zavazadlového prostoru. Posledním do party je verze pro instalaci nástaveb, jezdící s délkou 4,95 metru a rozvorem o délce 3,27 metru.
Na obou bocích karosérie najdeme posuvné dveře (nejkratší varianta je má jen napravo), za příplatek vybavené bezdotykovým elektrickým ovládáním, umožňující, s výjimkou nejkratší verze, naložit dokonce europaletu. Vzadu jsou standardně dvoukřídlé dveře, dělené v poměru 50:50. Pokud by toto řešení nebylo vyhovující, umí Jumpy, Expert nebo ProAce nabídnout prosklené křídlové dveře se stěrači a vyhříváním, křídlové dveře se závěsy, dovolující otevírání v úhlu až 250 stupňů, s možností sklopit dveře podél bočních stěn vozu (pouze verze Long/XL) nebo nahoru výklopné víko kufru se stěračem a vyhříváním. Součástí nákladového prostoru mohou být praktické háčky nebo dřevěné obložení, existují také střešní nosiče nebo zadní žebřík.
Nejvíce rozdělujícím prvkem všech tří vozů je design, kopírující dříve představené osobní verze. Základní varianty dostanete pouze s nelakovanými nárazníky, zrcátky a otěrovými lištami, respektive ocelovými koly s okrasnými kryty. V nabídce ale budou i výše zmíněné prvky v barvě karosérie, 17palcová litá kola, LED diody denního svícení nebo mlhovky. Co nejvíce osobním automobilům se snaží přiblížit také kabina s množstvím odkládacích prostor (celkový objem 49 litrů u furgonu a 121 litrů u polokombi). V nabídce je multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním, navigací, 180stupňovou zadní kamerou a rozhraním Apple CarPlay a Mirror Link. Zajímavým prvkem je světě užitkových automobilů head up displej. Čalounění obstarává látka, syntetická kůže nebo kombinace obou materiálů.
Pod kapotou jsou výhradně naftové čtyřválce o objemu 1.6 nebo 2.0 litru. Šestnáctistovka má 95 koní a 210 (pětistupňový manuál) nebo 240 Nm (šestistupňový robotizovaný manuál), respektive 115 koní a 300 Nm v kombinaci se šestistupňovým manuálem. Dvoulitr má 122, 150 nebo 180 koní a 340, 370 nebo 400 Nm. Slabší verze mají šestistupňovou manuální převodovku, vrcholné provedení nabízí šestistupňový automat. Mimo nejslabší 1.6 s manuálem mají všechny motorizace systém Stop & Start (Peugeot a Citroën ho mají za příplatek i pro nejslabší dvoulitr).
Zajímavou alternativou je pro Citroën a Peugeot pohon všech kol od společnosti Dangel s uzamykatelným zadním diferenciálem a možností pohonu jen dvou kol. V nabídce budou dvě verze, přičemž ta více „hardcorová“ má o 60 milimetrů vyšší světlou výšku. Pod kapotou může být dvoulitr s výkonem 122 nebo 150 koní a šestistupňovým manuálem. Pokud byste náhodou jezdili po horších cestách, ale nepotřebovali pohon všech kol, nabídnou všechny tři automobilky verzi s vyšší světlou výškou (PSA + 20 milimetrů, Toyota + 25 milimetrů) a upraveným protiprokluzovým systémem.
Ani ve světě užitkových vozů nejsou zapovězeny moderní bezpečnostní prvky. Mezi takové patří asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, hlídání únavy řidiče, automatická dálková světla, varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění s funkcí rozpoznávání chodců a přisvěcování do zatáček. Jednotlivé prvky jsou u všech značek rozdělené do dvou paketů, u Toyoty s klasickým označením Safety Sense.
Citroën i Peugeot nabídnout celkem tři výbavové stupně pro furgon i polokombi, na bližší specifikace si ale budeme muset počkat. To Toyota má pro furgon nachystány stupně Base a Comfort, osobní verze pak dostane pouze jedinou výbavu Combi. Ta spolu se linií Base nabízí přední airbagy, centrální zamykání nebo tempomat, vyšší stupeň Comfort přidává výškově stavitelné sedadlo řidiče, audiosystém, manuální klimatizaci nebo dálkové ovládání centrálního zamykání. Japonci také lákají na bohatou příplatkovou výbavu včetně bočních airbagů, bezklíčkového vstupu, xenonových světlometů nebo předních a zadních parkovacích senzorů.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.