Osobní trojici SpaceTourer, Traveller a ProAce Verso z dílen PSA a Toyoty jsme si mohli poprvé prohlédnout letos v Ženevě a nutno podotknout, že konkurenti Volkswagenu Multivan zanechali hodně pozitivní dojem. Nyní se ke slovu hlásí jejich užitkoví sourozenci, kteří si v případě francouzských zástupců ponechali jména populárních předchůdců.
Do segmentu, kterému tradičně kraluje Volkswagen Transporter a nově třeba Ford Transit Custom, se během letošního roku podívají trojčata Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Toyota ProAce. Jak už víte z představení osobních provedení, Fiat ze spolupráce vycouval a jako nástupce Scuda nabídne rembrandovaný Renault Trafic s označením Talento. O něm ale tento článek není, takže se zpět pojďme věnovat francouzsko-japonskému triu.
Základ Jumpyho, Experta i ProAce tvoří modulární platforma EMP2, umožňující nabídnout užitečné zatížení až 1400 kilogramů a táhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. Výhodou technického základu je rovněž široká nabídka možných verzí. Vedle klasické dodávky bude k dispozici až šestimístné polokombi (u Toyoty značené jako Crew Cab), devítimístné kombi a kabina s plošinou pro nástavby (u Toyoty Platform Cab).
Furgon je vpředu k dispozici s dvou- nebo trojmístnou lavicí a hned ve třech různých verzích. Compact (XS u Citroënu) má na délku 4,6 metru, rozvor 2,92 metru a nákladový prostor o objemu 4,6 m3. Standard (u Citroënu M) má na délku 4,95 metru, rozvor 3,27 metru a nákladový prostor o objemu 5,3 m3. Long (u Citroënu XL) disponuje délkou 5,3 metru, rozvorem 3,27 metru a nákladovým prostorem o objemu 6,1 m3. Výška karosérie je 1,9 metru v případě prvních dvou verzí a 1,93 metru v případě nejdelšího provedení, šířka 2,2 metru spojuje všechna provedení. Zajímavou vychytávkou je otevíratelná přepážka v kombinaci se sklopnou základnou sedadla spolujezdce, zvětšující nákladový prostor shodně o 0,5 m3.
Polokombi bude nabízeno v provedení Standard (M) nebo Long (XL), a to s pevnou nebo sklopitelnou přepážkou. V prvním případě je objem nákladového prostoru 3,2 - 4 m3, v tom druhém narůstá objem až na 5 m3. Kombi nabízí od dvou do devíti míst k sezení a všechny tří výše zmíněné varianty karosérie (u Toyoty chybí nejkratší verze). Nejkratší provedení disponuje objemem zavazadlového prostoru až 3600 litrů, naopak to nejdelší má po vyjmutí druhé i třetí řady sedadel dokonce až 4900 litrů zavazadlového prostoru. Posledním do party je verze pro instalaci nástaveb, jezdící s délkou 4,95 metru a rozvorem o délce 3,27 metru.
Na obou bocích karosérie najdeme posuvné dveře (nejkratší varianta je má jen napravo), za příplatek vybavené bezdotykovým elektrickým ovládáním, umožňující, s výjimkou nejkratší verze, naložit dokonce europaletu. Vzadu jsou standardně dvoukřídlé dveře, dělené v poměru 50:50. Pokud by toto řešení nebylo vyhovující, umí Jumpy, Expert nebo ProAce nabídnout prosklené křídlové dveře se stěrači a vyhříváním, křídlové dveře se závěsy, dovolující otevírání v úhlu až 250 stupňů, s možností sklopit dveře podél bočních stěn vozu (pouze verze Long/XL) nebo nahoru výklopné víko kufru se stěračem a vyhříváním. Součástí nákladového prostoru mohou být praktické háčky nebo dřevěné obložení, existují také střešní nosiče nebo zadní žebřík.
Nejvíce rozdělujícím prvkem všech tří vozů je design, kopírující dříve představené osobní verze. Základní varianty dostanete pouze s nelakovanými nárazníky, zrcátky a otěrovými lištami, respektive ocelovými koly s okrasnými kryty. V nabídce ale budou i výše zmíněné prvky v barvě karosérie, 17palcová litá kola, LED diody denního svícení nebo mlhovky. Co nejvíce osobním automobilům se snaží přiblížit také kabina s množstvím odkládacích prostor (celkový objem 49 litrů u furgonu a 121 litrů u polokombi). V nabídce je multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním, navigací, 180stupňovou zadní kamerou a rozhraním Apple CarPlay a Mirror Link. Zajímavým prvkem je světě užitkových automobilů head up displej. Čalounění obstarává látka, syntetická kůže nebo kombinace obou materiálů.
Pod kapotou jsou výhradně naftové čtyřválce o objemu 1.6 nebo 2.0 litru. Šestnáctistovka má 95 koní a 210 (pětistupňový manuál) nebo 240 Nm (šestistupňový robotizovaný manuál), respektive 115 koní a 300 Nm v kombinaci se šestistupňovým manuálem. Dvoulitr má 122, 150 nebo 180 koní a 340, 370 nebo 400 Nm. Slabší verze mají šestistupňovou manuální převodovku, vrcholné provedení nabízí šestistupňový automat. Mimo nejslabší 1.6 s manuálem mají všechny motorizace systém Stop & Start (Peugeot a Citroën ho mají za příplatek i pro nejslabší dvoulitr).
Zajímavou alternativou je pro Citroën a Peugeot pohon všech kol od společnosti Dangel s uzamykatelným zadním diferenciálem a možností pohonu jen dvou kol. V nabídce budou dvě verze, přičemž ta více „hardcorová“ má o 60 milimetrů vyšší světlou výšku. Pod kapotou může být dvoulitr s výkonem 122 nebo 150 koní a šestistupňovým manuálem. Pokud byste náhodou jezdili po horších cestách, ale nepotřebovali pohon všech kol, nabídnou všechny tři automobilky verzi s vyšší světlou výškou (PSA + 20 milimetrů, Toyota + 25 milimetrů) a upraveným protiprokluzovým systémem.
Ani ve světě užitkových vozů nejsou zapovězeny moderní bezpečnostní prvky. Mezi takové patří asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, hlídání únavy řidiče, automatická dálková světla, varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění s funkcí rozpoznávání chodců a přisvěcování do zatáček. Jednotlivé prvky jsou u všech značek rozdělené do dvou paketů, u Toyoty s klasickým označením Safety Sense.
Citroën i Peugeot nabídnout celkem tři výbavové stupně pro furgon i polokombi, na bližší specifikace si ale budeme muset počkat. To Toyota má pro furgon nachystány stupně Base a Comfort, osobní verze pak dostane pouze jedinou výbavu Combi. Ta spolu se linií Base nabízí přední airbagy, centrální zamykání nebo tempomat, vyšší stupeň Comfort přidává výškově stavitelné sedadlo řidiče, audiosystém, manuální klimatizaci nebo dálkové ovládání centrálního zamykání. Japonci také lákají na bohatou příplatkovou výbavu včetně bočních airbagů, bezklíčkového vstupu, xenonových světlometů nebo předních a zadních parkovacích senzorů.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.