Jednou z hlavních novinek ženevského autosalonu je trojice velkých MPV od koncernu PSA a Toyoty. A zatímco Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller jsme do posledního šroubku již rozebrali, Japonci si s představením modelu ProAce Verso dávali na čas. Pokud však čekáte výraznější odlišení od francouzských sourozenců, budete zklamáni.
Stejně jako všechny nové Toyoty, má i ProAce Verso přední část ve stylu Under Priority. To znamená, že světlomety přímo vycházejí z masky chladiče, která je pro změnu vybavena (alespoň ve vyšších verzích výbavy) chromovanou linkou. Nárazník zdobí rozměrný nasávací otvor, opět s chromovanou linkou. Kola mají 16 nebo 17 palců v ocelovém provedení s ozdobnými kryty, respektive 17 palců, pokud chcete hliníkové disky.
Podobně jako u francouzských sourozenců budou v nabídce tři typy karosérie. Compact má délku 4,6 metru a rozvor 2,9 metru, Medium má délku 4,9 metru a rozvor 3,2 metru a konečně Long má délku 5,3 metru a rozvor 3,2 metru. Šířka 2,2 metru a výška 1,9 metru je pro všechny verze shodná. ProAce Verso Family nabízí místo osmi cestujícím s dvojicí trojmístných lavic, které jsou posuvné v rámci praktického kolejnicového systému. Zároveň jsou obě lavice sklopné v poměru 60:40, všechna místa vzadu mají úchyty Isofix a druhá řada dostala i výklopné stolečky. Z dalších praktických řešení jmenuje elektrické ovládání posuvných bočních dveří a oteviratelné okno víka kufru.
Společně s modelem Shuttle, jehož interiér nabízí 8 nebo 9 míst k sezení, má Family společnou nabídku všech tří typů karosérie. Naproti tomu ProAce Verso VIP je k dispozici jen s karosérií Medium a Long, uvnitř potom najdeme 6 nebo 7 míst. V prvním případě jsou samostatná sedadla ve všech třech řadách, v tom druhém je ve třetí řadě lavice, dělená v poměru 60:40. V obou případech jsou dvě prostřední sedačky otočné proti směru jízdy. Vedle této funkce má model VIP zatmavená boční okna nebo možnost koženého čalounění.
Nejslabším motorem je naftová šestnáctistovka o výkonu 95 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální nebo šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Výkonnější verze téže jednotky má 115 koní a výhradně šestistupňovou manuální převodovku. Dvoulitrový turbodiesel má 150 nebo 180 koní, v prvním případě s manuální šestistupňovou převodovkou a v tom druhém s automatickou šestistupňovou převodovkou. Volič manuálu nebo automatu je umístěn na středové konzoli v lepším dosahu řidiče, vedle něj má ProAce také multimediální systém nebo čitelné analogové budíky.
Stejně jako u dalších modelů Toyota se v nabídce objeví balíček Safety Sense. Ten zahrnuje varování před čelní srážkou, automatické nouzové brzdění, sledování slepého úhlu, udržování v jízdním pruhu, rozpoznávání únavy řidiče, čtení dopravních značek s inteligentním přizpůsobením rychlosti, adaptivní přední světla a automatická dálková světla.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.