Citroënu SpaceTourer jsme se podívali na zoubek minulý týden, takže byste řekli, že jeho sourozenci už nemají čím překvapit. Minimálně v případě Peugeotu Traveller ale platí, že odlišností nabízí více než dost.
Základ velkoprostorového modelu s lvíčkem na kapotě je samozřejmě stejný. Znamená to použití modifikované platformy EMP2, kterou (v základní podobě) najdeme třeba v útrobách Peugeotu 308. Vzhledem k velikosti Travelleru je důležitá úprava obou náprav - vpředu najdeme typ pseudo MacPherson, zadní náprava dostala příčná ramena. Díky nim dokáže uvézt až 1400 kilogramů nákladu. Vyšší komfort cestování zajišťují speciálně nastavená nápravnice, kloubová spojení a trojúhelníková ramena. Stejně jako u Citroënu mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče proměnlivé tlumení podle zatížení.
„Nejmenším“ Travellerem je provedení Compact s délkou 460 centimetrů, rozvorem 327 centimetrů a zadním převisem o délce 80 centimetrů. Dovnitř se i tak naskládá devět osob, zavazadelník může mít, po vyjmutí zadních sedadel, až 3600 litrů. Střední cestou je model Standard s délkou 495 centimetrů, rozvorem 392 centimetrů a zadním převisem o délce 80 centimetrů. Zdaleka největší je Traveller Long s délkou 530 centimetrů, rozvorem 392 centimetrů a zadním převisem o délce 115 centimetrů. Do zavazadlového prostoru tohoto modelu naložíte po vyjmutí sedaček až 4900 litrů nákladu, i s devíti místy k sezení ale zůstává k dispozici 1500 litrů!
Soukromým zákazníkům bude určena verze Combispace ve výbavových liniích Active a Allure, které usadí 5, 7 nebo 8 pasažérů. Druhou řadu sedadel tvoří buď dělená trojmístná lavice, nebo dvě samostatná sedadla s loketními opěrkami, ve třetí řadě je vždy trojmístná dělená lavice. Jednotlivá sedadla lze posouvat či dokonce vyjímat. Vnitřní komfort mají na starosti výklopné stolky pro druhou řadu sedadel, trojzónová klimatizace, sluneční clony pro druhou řadu sedadel nebo dětské vnitřní zpětné zrcátko. Jen této verzi je určeno vyklápění okna víka kufru.
Firemní zákazníci dostanou verzi Shuttle v liniích Business s 5 až 9 místy k sezení nebo Business VIP s 6 nebo 7 sedadly. Ve druhém případě jsou zadní sedadla potažena kůží a umístěná proti sobě (čtyři samostatná křesla nebo trojmístná zadní lavice), vzniknout tak může improvizovaná konferenční místnost. Výhodou je též střešní panel s ovládáním trojzónové klimatizace a příjemným ambientním osvětlením nebo příplatkové střešní okno.
Pro soukromé i firemní účely se hodí široké boční posuvné dveře, na přání opatřené bezdotykovým ovládáním, stejně jako po celé kabině rozmístěné čtyři zásuvky 12 V, zásuvka 230 V a USB port. Uvnitř také nechybí odkládací prostory, jejichž souhrnný objem je 74 litrů. Všechny verze mají společnou výšku 192 centimetrů a šířku 190 centimetrů. I přes velké vnější rozměry má Traveller poloměr otáčení nejméně 11,3 metru, což se hodí především při manévrování ve městě.
Palubní deska je úplně stejná jako u SpaceToureru, jedinou změnou je logo na volantu. I ten má mimochodem stejné tvarování. Hlavním prvkem kabiny je sedmipalcový displej multimediálního systému, ovládaný dotykem nebo hlasem. Jeho součástí může být mimo jiné také navigace s trojdimenzionálním zobrazování, doživotní bezplatnou aktualizací map a online službami Peugeot Connect. Součástí „online balíčku“ je funkce Mirror Screen, zahrnující rozhraní Mirror Link a Android Auto. Vysoký akustický komfort je zajištěn dodatečně namontovanými tlumícími materiály a zesílením skel.
Nejvýraznější odlišností mezi trojčaty koncernu PSA a Toyoty je vnější vzhled. Peugeot kupříkladu dostal přední „vykrojené“ světlomety (ve vyšší výbavách xenonové) a masku chladiče s chromovaným rámečkem. To jsou prvky, typické pro poslední modely značky. V předním nárazníku nechybí LED diody denního svícení, začleněné do chromované lišty ve tvaru bumerangu. V zadní části jsou vertikální zadní světla, doplněná výrazným madlem pro otevírání pátých dveří. Kola mají šestnáct palců a ozdobné kryty nebo sedmnáct palců a hliníkové disky.
Motorová paleta obsahuje čtyři výkonové verze naftových čtyřválců 1.6 nebo 2.0 BlueHDi s modulem selektivní katalytické redukce, filtrem pevných části s aditivem a oxidačním katalyzátorem, zabudovaným u výstupu z motoru. Nejslabší specifikace má 95 koní a je vybavena pětistupňovou manuální nebo šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Následují výkony 115 a 150 koní s manuální šestistupňovou převodovkou, a konečně 180 koní se šestistupňovým automatem. Spotřeba se dle verze pohybuje mezi 5,1 - 5,8 l/100 km. Dostupný bude systém Grip Control s celkem pěti režimy (Standard, Sníh, Terén, Písek a ESP Off), což je vylepšený protiprokluzový systém, optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu, podvozek je údajně připraven také na zástavbu pohonu všech kol od společnosti Dangel.
Bezpečnost má na starosti celá řada moderních pomocníků. Mezi ně patří sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení značek s rychlostním omezením, hlídání pozornosti řidiče, varování před rizikem srážky, nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo head up displej. Specialitou je kamera, snímající až 180stupňový úhel za vozidlem, respektive upozorňení řidiče na nutnost přestávky po dvou hodinách nepřetržité jízdy. I díky tomu získal Traveller loni pět hvězdiček Euro NCAP.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.