Segmentu osobních verzí středně velkých dodávek poměrně neohroženě vládnou Volkswagen Multivan a Mercedes-Benz Viano. Přidělat starosti by jim chtělo trio od PSA a Toyoty, poprvé odhalené koncem loňského roku. První z nich, Citroën SpaceTourer, se nyní představuje v nových detailech. A podle nich se německému duu minimálně vyrovná.
Nástupce modelu Jumpy stojí na podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí s C4 Picasso. Přední část je dokonce stejná jako u menších sourozenců, zbytek platformy byl uzpůsoben zaměření vozu. Důležité jsou především zesílené nápravy, vpředu typu pseudo MacPherson a vzadu s příčnými rameny. Důraz byl kladen také na komfort posádky, proto mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče proměnlivé tlumení podle zatížení.
Dostupné budou rozvory o délce 327 nebo 392 centimetrů, s nimiž lze kombinovat převisy karosérie o délce 80 nebo 115 centimetrů a hned tři délky karosérie. Nejkratší XS má 460 centimetrů, prostřední M 495 centimetrů a nejdelší XL celých 530 centimetrů. Provedení XS je kombinováno s krátkým rozvorem i převisem, čímž vznikne v zavazadelníku 1978 litrů, modely M a XL mají v obou případech delší rozvor a liší se pouze převisem. Krátký má v zavazadlovém prostoru 2381 litrů, dlouhý 2932 litrů. Všechny objemové hodnoty platí pro pětimístné uspořádání se vzad vysunutou druhou řadou sedadel.
Na šířku mají všechna tři provedení 192 centimetrů, na výšku potom jen o 2 centimetry méně. Pohodlnější nastupování do druhé a třetí řady sedadel (ty mají k dispozici vlastní střešní panel pro ovládání klimatizace a osvětlení) zajišťují boční posuvné dveře se šířkou až 93 centimetrů a možností automatického ovládání. Celkem se dovnitř usadí do tří řady maximálně devět cestujících. SpaceTourer Feel a Shine jsou k dispozici se všemi třemi délkami karosérie a pěti, sedmi nebo osmi místy k sezení. Tato provedení jsou určena především početnějším rodinám, neboť sedadla se pohybují po kolejničkách a kromě řidičova mají sklopitelné opěradlo.
Jako taxi nebo hotelový minibus nejlépe poslouží SpaceTourer Business ve třech délkách s pěti až devíti místy k sezení. SpaceTourer Business Lounge bude dostupný v délkách M a XL, dovnitř se poskládá šest nebo sedm lidí. Druhou řadu sedadel lze otočit proti směru jízdy, v nabídce nechybí ani kožené čalounění, skládací stolek nebo tónovaná skla. Citroën předpokládá největší poptávku z řad větších firem, využívajících vozidlo jako mobilní kancelář.
Pracoviště řidiče minimálně na fotkách působí dojmem téměř až osobního vozu. Mírně zvýšená palubní deska má údajně přinést pocit větší důvěry ve vozidlo, ruku v ruce s ní jde i zvýšená poloha sedadla řidiče. Středové konzoli dominuje, ve vyšších výbavových verzích, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a rozhraními MirrorLink, Mirror Screen a Apple CarPlay. Poslední jmenované ale nebude, minimálně v době uvedení na trh, v tuzemsku k dispozici.
Vyšší verzí infotainmentu je Citroën Connect Nav se sedmipalcovým displejem, trojdimenzionální navigací, hlasovým ovládáním, a funkcí Mirror Screen. Zajímavou položkou je head up displej, dříve se u podobných automobilů vůbec nevyskytující. Součástí volitelné výbavy bude také dvoudílné střešní okno s integrovanou clonou. Po celé kabině je celkem 74 litrů úložných prostor, přičemž do kapes ve dveřích dáte i PET láhve o objemu 1,5 litru. Čalounění obstarává jeden ze dvou vzorů látky, umělá kůže nebo pravá kůže. Méně hluku od motoru, kol i okolí se dovnitř dostane díky dodatečně namontovaným tlumícím materiálům a zesíleným sklům.
Zvenku SpaceTourer nenadchne, ale ani neurazí. Přední světla jsou umístěná hodně vysoko, mezi nimi nechybí tradiční maska s dvojitým šípem. V předním nárazníku nechybí černé otvory sání, do nichž jsou zakomponovány také mlhovky a nad nimi LED diody denního svícení. Nejzajímavější na zadní části nejsou ani tak vertikální světla, ale otevíratelné sklo pátých dveří, což usnadňuje nakládání menších předmětů. V nabídce bude celkem devět laků karosérie (černá Onyx, modrá Imperial, hnědá Rich Oak, šedá Platinum, šedá Aluminium, oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, písková Sable a bílá Banquise) a až 17palcová litá kola.
Motorová paleta obsahuje čtyři výkonové verze naftového čtyřválce BlueHDi s modulem selektivní katalytické redukce, filtrem pevných části s aditivem a oxidačním katalyzátorem, zabudovaným u výstupu z motoru. Nejslabší specifikace má 95 koní a je vybavena manuální nebo šestistupňovou pilotovanou převodovkou, následují výkony 115 a 150 koní s manuální převodovkou a konečně 180 koní se šestistupňovým automatem. Spotřeba se dle verze pohybuje mezi 5,2 - 5,8 l/100 km. Dostupný bude systém Grip Control, což je vylepšený protiprokluzový systém, optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu, podvozek je údajně připraven také na zástavbu pohonu všech kol od společnosti Dangel.
Nad bezpečnostní „bdí“ celá řada moderních asistentů. Dočkáme se tak sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení značek s rychlostním omezením, hlídání pozornosti řidiče, varování před rizikem srážky, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Specialitou jsou systémy Top Rear Vision, umožňující sledovat pomocí kamery až 180stupňový úhel za vozidlem, respektive Coffee Break Alert, upozorňující řidiče na nutnost přestávky po dvou hodinách nepřetržité jízdy. I díky tomu získal SpaceTourer loni pět hvězdiček Euro NCAP.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?