Segmentu osobních verzí středně velkých dodávek poměrně neohroženě vládnou Volkswagen Multivan a Mercedes-Benz Viano. Přidělat starosti by jim chtělo trio od PSA a Toyoty, poprvé odhalené koncem loňského roku. První z nich, Citroën SpaceTourer, se nyní představuje v nových detailech. A podle nich se německému duu minimálně vyrovná.
Nástupce modelu Jumpy stojí na podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí s C4 Picasso. Přední část je dokonce stejná jako u menších sourozenců, zbytek platformy byl uzpůsoben zaměření vozu. Důležité jsou především zesílené nápravy, vpředu typu pseudo MacPherson a vzadu s příčnými rameny. Důraz byl kladen také na komfort posádky, proto mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče proměnlivé tlumení podle zatížení.
Dostupné budou rozvory o délce 327 nebo 392 centimetrů, s nimiž lze kombinovat převisy karosérie o délce 80 nebo 115 centimetrů a hned tři délky karosérie. Nejkratší XS má 460 centimetrů, prostřední M 495 centimetrů a nejdelší XL celých 530 centimetrů. Provedení XS je kombinováno s krátkým rozvorem i převisem, čímž vznikne v zavazadelníku 1978 litrů, modely M a XL mají v obou případech delší rozvor a liší se pouze převisem. Krátký má v zavazadlovém prostoru 2381 litrů, dlouhý 2932 litrů. Všechny objemové hodnoty platí pro pětimístné uspořádání se vzad vysunutou druhou řadou sedadel.
Na šířku mají všechna tři provedení 192 centimetrů, na výšku potom jen o 2 centimetry méně. Pohodlnější nastupování do druhé a třetí řady sedadel (ty mají k dispozici vlastní střešní panel pro ovládání klimatizace a osvětlení) zajišťují boční posuvné dveře se šířkou až 93 centimetrů a možností automatického ovládání. Celkem se dovnitř usadí do tří řady maximálně devět cestujících. SpaceTourer Feel a Shine jsou k dispozici se všemi třemi délkami karosérie a pěti, sedmi nebo osmi místy k sezení. Tato provedení jsou určena především početnějším rodinám, neboť sedadla se pohybují po kolejničkách a kromě řidičova mají sklopitelné opěradlo.
Jako taxi nebo hotelový minibus nejlépe poslouží SpaceTourer Business ve třech délkách s pěti až devíti místy k sezení. SpaceTourer Business Lounge bude dostupný v délkách M a XL, dovnitř se poskládá šest nebo sedm lidí. Druhou řadu sedadel lze otočit proti směru jízdy, v nabídce nechybí ani kožené čalounění, skládací stolek nebo tónovaná skla. Citroën předpokládá největší poptávku z řad větších firem, využívajících vozidlo jako mobilní kancelář.
Pracoviště řidiče minimálně na fotkách působí dojmem téměř až osobního vozu. Mírně zvýšená palubní deska má údajně přinést pocit větší důvěry ve vozidlo, ruku v ruce s ní jde i zvýšená poloha sedadla řidiče. Středové konzoli dominuje, ve vyšších výbavových verzích, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a rozhraními MirrorLink, Mirror Screen a Apple CarPlay. Poslední jmenované ale nebude, minimálně v době uvedení na trh, v tuzemsku k dispozici.
Vyšší verzí infotainmentu je Citroën Connect Nav se sedmipalcovým displejem, trojdimenzionální navigací, hlasovým ovládáním, a funkcí Mirror Screen. Zajímavou položkou je head up displej, dříve se u podobných automobilů vůbec nevyskytující. Součástí volitelné výbavy bude také dvoudílné střešní okno s integrovanou clonou. Po celé kabině je celkem 74 litrů úložných prostor, přičemž do kapes ve dveřích dáte i PET láhve o objemu 1,5 litru. Čalounění obstarává jeden ze dvou vzorů látky, umělá kůže nebo pravá kůže. Méně hluku od motoru, kol i okolí se dovnitř dostane díky dodatečně namontovaným tlumícím materiálům a zesíleným sklům.
Zvenku SpaceTourer nenadchne, ale ani neurazí. Přední světla jsou umístěná hodně vysoko, mezi nimi nechybí tradiční maska s dvojitým šípem. V předním nárazníku nechybí černé otvory sání, do nichž jsou zakomponovány také mlhovky a nad nimi LED diody denního svícení. Nejzajímavější na zadní části nejsou ani tak vertikální světla, ale otevíratelné sklo pátých dveří, což usnadňuje nakládání menších předmětů. V nabídce bude celkem devět laků karosérie (černá Onyx, modrá Imperial, hnědá Rich Oak, šedá Platinum, šedá Aluminium, oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, písková Sable a bílá Banquise) a až 17palcová litá kola.
Motorová paleta obsahuje čtyři výkonové verze naftového čtyřválce BlueHDi s modulem selektivní katalytické redukce, filtrem pevných části s aditivem a oxidačním katalyzátorem, zabudovaným u výstupu z motoru. Nejslabší specifikace má 95 koní a je vybavena manuální nebo šestistupňovou pilotovanou převodovkou, následují výkony 115 a 150 koní s manuální převodovkou a konečně 180 koní se šestistupňovým automatem. Spotřeba se dle verze pohybuje mezi 5,2 - 5,8 l/100 km. Dostupný bude systém Grip Control, což je vylepšený protiprokluzový systém, optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu, podvozek je údajně připraven také na zástavbu pohonu všech kol od společnosti Dangel.
Nad bezpečnostní „bdí“ celá řada moderních asistentů. Dočkáme se tak sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení značek s rychlostním omezením, hlídání pozornosti řidiče, varování před rizikem srážky, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Specialitou jsou systémy Top Rear Vision, umožňující sledovat pomocí kamery až 180stupňový úhel za vozidlem, respektive Coffee Break Alert, upozorňující řidiče na nutnost přestávky po dvou hodinách nepřetržité jízdy. I díky tomu získal SpaceTourer loni pět hvězdiček Euro NCAP.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?