Segmentu osobních verzí středně velkých dodávek poměrně neohroženě vládnou Volkswagen Multivan a Mercedes-Benz Viano. Přidělat starosti by jim chtělo trio od PSA a Toyoty, poprvé odhalené koncem loňského roku. První z nich, Citroën SpaceTourer, se nyní představuje v nových detailech. A podle nich se německému duu minimálně vyrovná.
Nástupce modelu Jumpy stojí na podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí s C4 Picasso. Přední část je dokonce stejná jako u menších sourozenců, zbytek platformy byl uzpůsoben zaměření vozu. Důležité jsou především zesílené nápravy, vpředu typu pseudo MacPherson a vzadu s příčnými rameny. Důraz byl kladen také na komfort posádky, proto mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče proměnlivé tlumení podle zatížení.
Dostupné budou rozvory o délce 327 nebo 392 centimetrů, s nimiž lze kombinovat převisy karosérie o délce 80 nebo 115 centimetrů a hned tři délky karosérie. Nejkratší XS má 460 centimetrů, prostřední M 495 centimetrů a nejdelší XL celých 530 centimetrů. Provedení XS je kombinováno s krátkým rozvorem i převisem, čímž vznikne v zavazadelníku 1978 litrů, modely M a XL mají v obou případech delší rozvor a liší se pouze převisem. Krátký má v zavazadlovém prostoru 2381 litrů, dlouhý 2932 litrů. Všechny objemové hodnoty platí pro pětimístné uspořádání se vzad vysunutou druhou řadou sedadel.
Na šířku mají všechna tři provedení 192 centimetrů, na výšku potom jen o 2 centimetry méně. Pohodlnější nastupování do druhé a třetí řady sedadel (ty mají k dispozici vlastní střešní panel pro ovládání klimatizace a osvětlení) zajišťují boční posuvné dveře se šířkou až 93 centimetrů a možností automatického ovládání. Celkem se dovnitř usadí do tří řady maximálně devět cestujících. SpaceTourer Feel a Shine jsou k dispozici se všemi třemi délkami karosérie a pěti, sedmi nebo osmi místy k sezení. Tato provedení jsou určena především početnějším rodinám, neboť sedadla se pohybují po kolejničkách a kromě řidičova mají sklopitelné opěradlo.
Jako taxi nebo hotelový minibus nejlépe poslouží SpaceTourer Business ve třech délkách s pěti až devíti místy k sezení. SpaceTourer Business Lounge bude dostupný v délkách M a XL, dovnitř se poskládá šest nebo sedm lidí. Druhou řadu sedadel lze otočit proti směru jízdy, v nabídce nechybí ani kožené čalounění, skládací stolek nebo tónovaná skla. Citroën předpokládá největší poptávku z řad větších firem, využívajících vozidlo jako mobilní kancelář.
Pracoviště řidiče minimálně na fotkách působí dojmem téměř až osobního vozu. Mírně zvýšená palubní deska má údajně přinést pocit větší důvěry ve vozidlo, ruku v ruce s ní jde i zvýšená poloha sedadla řidiče. Středové konzoli dominuje, ve vyšších výbavových verzích, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a rozhraními MirrorLink, Mirror Screen a Apple CarPlay. Poslední jmenované ale nebude, minimálně v době uvedení na trh, v tuzemsku k dispozici.
Vyšší verzí infotainmentu je Citroën Connect Nav se sedmipalcovým displejem, trojdimenzionální navigací, hlasovým ovládáním, a funkcí Mirror Screen. Zajímavou položkou je head up displej, dříve se u podobných automobilů vůbec nevyskytující. Součástí volitelné výbavy bude také dvoudílné střešní okno s integrovanou clonou. Po celé kabině je celkem 74 litrů úložných prostor, přičemž do kapes ve dveřích dáte i PET láhve o objemu 1,5 litru. Čalounění obstarává jeden ze dvou vzorů látky, umělá kůže nebo pravá kůže. Méně hluku od motoru, kol i okolí se dovnitř dostane díky dodatečně namontovaným tlumícím materiálům a zesíleným sklům.
Zvenku SpaceTourer nenadchne, ale ani neurazí. Přední světla jsou umístěná hodně vysoko, mezi nimi nechybí tradiční maska s dvojitým šípem. V předním nárazníku nechybí černé otvory sání, do nichž jsou zakomponovány také mlhovky a nad nimi LED diody denního svícení. Nejzajímavější na zadní části nejsou ani tak vertikální světla, ale otevíratelné sklo pátých dveří, což usnadňuje nakládání menších předmětů. V nabídce bude celkem devět laků karosérie (černá Onyx, modrá Imperial, hnědá Rich Oak, šedá Platinum, šedá Aluminium, oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, písková Sable a bílá Banquise) a až 17palcová litá kola.
Motorová paleta obsahuje čtyři výkonové verze naftového čtyřválce BlueHDi s modulem selektivní katalytické redukce, filtrem pevných části s aditivem a oxidačním katalyzátorem, zabudovaným u výstupu z motoru. Nejslabší specifikace má 95 koní a je vybavena manuální nebo šestistupňovou pilotovanou převodovkou, následují výkony 115 a 150 koní s manuální převodovkou a konečně 180 koní se šestistupňovým automatem. Spotřeba se dle verze pohybuje mezi 5,2 - 5,8 l/100 km. Dostupný bude systém Grip Control, což je vylepšený protiprokluzový systém, optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu, podvozek je údajně připraven také na zástavbu pohonu všech kol od společnosti Dangel.
Nad bezpečnostní „bdí“ celá řada moderních asistentů. Dočkáme se tak sledování mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení značek s rychlostním omezením, hlídání pozornosti řidiče, varování před rizikem srážky, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Specialitou jsou systémy Top Rear Vision, umožňující sledovat pomocí kamery až 180stupňový úhel za vozidlem, respektive Coffee Break Alert, upozorňující řidiče na nutnost přestávky po dvou hodinách nepřetržité jízdy. I díky tomu získal SpaceTourer loni pět hvězdiček Euro NCAP.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?