Společnost Bridgestone Corporation úspěšně vyrobila pneumatiky pro osobní vozy se 100% podílem přírodního kaučuku z pouštního keře guayule, který roste ve vyprahlých oblastech.
Pneumatiky vyrobené v japonském Technickém středisku Bridgestone jsou mimořádně pozoruhodné tím, že byly vyrobeny z přírodního kaučuku keřů guayule, vypěstovaných společností Bridgestone v jejím centru pro výzkum procesu získávání biokaučuku BPRC (Biorubber Process Research Center (BPRC) ve městě Mesa, v americkém státě Arizona.
Bridgestone vyrobil podobné pneumatiky pro osobní vozy začátkem léta, v rámci svého skutečně globálního projektu, ve svém italském vývojovém centru v Římě. Běžný přírodní kaučuk byl ve všech hlavních částech těchto pneumatik – včetně směsí běhounu, bočnic a plniva v oblasti patky – nahrazen přírodním kaučukem získaným z keře guayule, vypěstovaného a zpracovaného společností Bridgestone.
V souvislosti s globálním růstem počtu obyvatel a rozvojem motorizace v rozvojových zemích se očekává další zvyšování poptávky po pneumatikách. V současnosti je přibližně 90 procent veškerého přírodního kaučuku získáváno z kaučukovníku brazilského (hevea brasiliensis), který se pěstuje převážně v tropických oblastech jihovýchodní Asie. Bridgestone, největší výrobce pneumatik a gumárenských produktů na světě, pokračuje v investicích do výzkumu a vývoje zaměřeného na hledání nových a trvale udržitelnějších zdrojů přírodního kaučuku, aby se zmírnila nadměrná koncentrace výroby přírodního kaučuku v některých regionech.
Přírodní kaučuk je primární surovinou pro výrobu pneumatik na celém světě a jeho spotřeba je vysoká. Budoucí výzkum společnosti Bridgestone se zaměří na optimalizaci obsahu přírodního kaučuku v každém keři guayale a na zhodnocení možností aplikací v různých druzích pneumatik a kaučukových směsí.
Keř guayule roste na jihozápadě USA a v Mexiku a přírodní kaučuk vyrobený z guayule je biomateriálem rostlinného původu, který má podobné vlastnosti jako přírodní kaučuk získávaný z kaučukovníku brazilského (hevea brasiliensis). Další vývoj kaučuku z guayule má přispět k diverzifikaci zdrojů přírodního kaučuku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.