V neděli 11. a v pondělí 12. června se hlavní náměstí v Le Mans odělo do zvláštního hávu. Co se děje ve velkých bílých stanech, které se najednou objevili v centru tohoto malebného středofrancouzského města?
V neděli 11. a v pondělí 12. června se v Le Mans odehrávají technické přejímky a registrace jezdců, kterými de facto začíná týden vrcholící o následujícím víkendu legendárním závodem 24 hodin Le Mans. Všech 180 jezdců a 60 vozů se postupně představí na Place de la République v samém srdci Le Mans.
Tato dvoudenní událost nabízí jedinečnou příležitost pro skalní fanoušky i náhodné kolemjdoucí, kteří si tak mohou detailně prohlédnout závodní vozy a jejich piloty, kteří přijeli bojovat se štěstěnou v největší výzvě světového okruhového motorsportu.
Na náměstí jsou umístěny 3 velké bílé stany, do kterých jezdci s mechaniky postupně zatlačí jednotlivé závodní vozy. V prvním stanu je každý vůz přeměřen, aby se zkontrolovaly jeho rozměry. Kontrolují se zde nejenom tři základní míry, tedy délka, šířka a výška, ale také rozvor, přední a zadní převis, výška přítlačného křídla, rozměr ploutve (u prototypů) a další míry, které jsou jasně dané technickými regulemi. K tomu technici FIA používají 3D scannery, díky kterým lze vytvořit detailní „otisk“ konkrétního vozu přímo v měřícím zařízení, které tak velmi rychle zjistí veškeré předepsané rozměry s přesností na desetinu milimetru.
Po vyhotovení počítačového obrazu putují vozy do dalšího stanu, který ve svých útrobách skrývá zvedací plošinu a další potřebné technické vybavení. Zde se kontroluje podvozek a spodní část vozu. Plošina je vybavena laserem, který dokáže rychle a zcela přesně přeměřit tuto neméně důležitou část každého vozu, která je však jinak zcela skryta před zraky všech zúčastněných. Ovšem fyzika je všudypřítomná a platí pro všechny stejně a proto detailní technické předpisy pokrývají i tuto část vozů, která zůstává běžným pohledům skryta. V tomto stanu je umístěna také váha, která zjistí hmotnost závodních vozů.
Třetí stan představuje jakousi šatnu, ve které jsou z vozu sejmuty díly karoserie, aby bylo možné zkontrolovat všechny předepsané bezpečnostní prvky, jako jsou hasící zařízení, bezpečnostní rám a pásy, pojistky a vypínače, indikátory, hybridní bezpečnostní systémy a další předepsané vybavení. Kontroluje se samozřejmě i palivová nádrž, záchytná nádrž oleje, světelné a signalizační systémy, transpondéry, lokátory a další předepsaná zařízení. Testuje se datový systém, a samozřejmě i tzv. „černá skřínka“, kterou musí být vybaven každý závodní vůz. Zkouší se i komunikační systémy, které mají na starosti přenos dat a informací od ředitelství závodu a traťových maršálů do každého vozu. Rozsah kontroly je jasně specifikován a technici mají pro kontrolu každého vozu vyhrazeno 50 minut.
V sousedství těchto 3 velkých stanů se nachází ještě jeden, který je svými rozměry sice o něco menší, ale je neméně důležitý. V něm se odehrává oficiální registrace jezdců. V jejím rámci se kontrolují nejen závodní licence a další dokumenty, ale i předepsané jezdecké vybavení. Jezdec musí předložit kombinézu, helmu (včetně zádržného systému hlavy), nehořlavé prádlo a další vybavení. Po této kontrole se pořizují oficiální fotografie a případné další mediální náležitosti. Teprve poté se mohou jezdci vrátit ke svým vozům, aby se mohla provést velká skupinová fotografie. Ta slouží nejen jako doklad účasti pilota v závodě, ale objevuje se například i v ročence Le Mans.
Podívejte se na malou fotogalerii s přejímkou vozů Porsche:
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?