V neděli 11. a v pondělí 12. června se hlavní náměstí v Le Mans odělo do zvláštního hávu. Co se děje ve velkých bílých stanech, které se najednou objevili v centru tohoto malebného středofrancouzského města?
V neděli 11. a v pondělí 12. června se v Le Mans odehrávají technické přejímky a registrace jezdců, kterými de facto začíná týden vrcholící o následujícím víkendu legendárním závodem 24 hodin Le Mans. Všech 180 jezdců a 60 vozů se postupně představí na Place de la République v samém srdci Le Mans.
Tato dvoudenní událost nabízí jedinečnou příležitost pro skalní fanoušky i náhodné kolemjdoucí, kteří si tak mohou detailně prohlédnout závodní vozy a jejich piloty, kteří přijeli bojovat se štěstěnou v největší výzvě světového okruhového motorsportu.
Na náměstí jsou umístěny 3 velké bílé stany, do kterých jezdci s mechaniky postupně zatlačí jednotlivé závodní vozy. V prvním stanu je každý vůz přeměřen, aby se zkontrolovaly jeho rozměry. Kontrolují se zde nejenom tři základní míry, tedy délka, šířka a výška, ale také rozvor, přední a zadní převis, výška přítlačného křídla, rozměr ploutve (u prototypů) a další míry, které jsou jasně dané technickými regulemi. K tomu technici FIA používají 3D scannery, díky kterým lze vytvořit detailní „otisk“ konkrétního vozu přímo v měřícím zařízení, které tak velmi rychle zjistí veškeré předepsané rozměry s přesností na desetinu milimetru.
Po vyhotovení počítačového obrazu putují vozy do dalšího stanu, který ve svých útrobách skrývá zvedací plošinu a další potřebné technické vybavení. Zde se kontroluje podvozek a spodní část vozu. Plošina je vybavena laserem, který dokáže rychle a zcela přesně přeměřit tuto neméně důležitou část každého vozu, která je však jinak zcela skryta před zraky všech zúčastněných. Ovšem fyzika je všudypřítomná a platí pro všechny stejně a proto detailní technické předpisy pokrývají i tuto část vozů, která zůstává běžným pohledům skryta. V tomto stanu je umístěna také váha, která zjistí hmotnost závodních vozů.
Třetí stan představuje jakousi šatnu, ve které jsou z vozu sejmuty díly karoserie, aby bylo možné zkontrolovat všechny předepsané bezpečnostní prvky, jako jsou hasící zařízení, bezpečnostní rám a pásy, pojistky a vypínače, indikátory, hybridní bezpečnostní systémy a další předepsané vybavení. Kontroluje se samozřejmě i palivová nádrž, záchytná nádrž oleje, světelné a signalizační systémy, transpondéry, lokátory a další předepsaná zařízení. Testuje se datový systém, a samozřejmě i tzv. „černá skřínka“, kterou musí být vybaven každý závodní vůz. Zkouší se i komunikační systémy, které mají na starosti přenos dat a informací od ředitelství závodu a traťových maršálů do každého vozu. Rozsah kontroly je jasně specifikován a technici mají pro kontrolu každého vozu vyhrazeno 50 minut.
V sousedství těchto 3 velkých stanů se nachází ještě jeden, který je svými rozměry sice o něco menší, ale je neméně důležitý. V něm se odehrává oficiální registrace jezdců. V jejím rámci se kontrolují nejen závodní licence a další dokumenty, ale i předepsané jezdecké vybavení. Jezdec musí předložit kombinézu, helmu (včetně zádržného systému hlavy), nehořlavé prádlo a další vybavení. Po této kontrole se pořizují oficiální fotografie a případné další mediální náležitosti. Teprve poté se mohou jezdci vrátit ke svým vozům, aby se mohla provést velká skupinová fotografie. Ta slouží nejen jako doklad účasti pilota v závodě, ale objevuje se například i v ročence Le Mans.
Podívejte se na malou fotogalerii s přejímkou vozů Porsche:
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).