V neděli 11. a v pondělí 12. června se hlavní náměstí v Le Mans odělo do zvláštního hávu. Co se děje ve velkých bílých stanech, které se najednou objevili v centru tohoto malebného středofrancouzského města?
V neděli 11. a v pondělí 12. června se v Le Mans odehrávají technické přejímky a registrace jezdců, kterými de facto začíná týden vrcholící o následujícím víkendu legendárním závodem 24 hodin Le Mans. Všech 180 jezdců a 60 vozů se postupně představí na Place de la République v samém srdci Le Mans.
Tato dvoudenní událost nabízí jedinečnou příležitost pro skalní fanoušky i náhodné kolemjdoucí, kteří si tak mohou detailně prohlédnout závodní vozy a jejich piloty, kteří přijeli bojovat se štěstěnou v největší výzvě světového okruhového motorsportu.
Na náměstí jsou umístěny 3 velké bílé stany, do kterých jezdci s mechaniky postupně zatlačí jednotlivé závodní vozy. V prvním stanu je každý vůz přeměřen, aby se zkontrolovaly jeho rozměry. Kontrolují se zde nejenom tři základní míry, tedy délka, šířka a výška, ale také rozvor, přední a zadní převis, výška přítlačného křídla, rozměr ploutve (u prototypů) a další míry, které jsou jasně dané technickými regulemi. K tomu technici FIA používají 3D scannery, díky kterým lze vytvořit detailní „otisk“ konkrétního vozu přímo v měřícím zařízení, které tak velmi rychle zjistí veškeré předepsané rozměry s přesností na desetinu milimetru.
Po vyhotovení počítačového obrazu putují vozy do dalšího stanu, který ve svých útrobách skrývá zvedací plošinu a další potřebné technické vybavení. Zde se kontroluje podvozek a spodní část vozu. Plošina je vybavena laserem, který dokáže rychle a zcela přesně přeměřit tuto neméně důležitou část každého vozu, která je však jinak zcela skryta před zraky všech zúčastněných. Ovšem fyzika je všudypřítomná a platí pro všechny stejně a proto detailní technické předpisy pokrývají i tuto část vozů, která zůstává běžným pohledům skryta. V tomto stanu je umístěna také váha, která zjistí hmotnost závodních vozů.
Třetí stan představuje jakousi šatnu, ve které jsou z vozu sejmuty díly karoserie, aby bylo možné zkontrolovat všechny předepsané bezpečnostní prvky, jako jsou hasící zařízení, bezpečnostní rám a pásy, pojistky a vypínače, indikátory, hybridní bezpečnostní systémy a další předepsané vybavení. Kontroluje se samozřejmě i palivová nádrž, záchytná nádrž oleje, světelné a signalizační systémy, transpondéry, lokátory a další předepsaná zařízení. Testuje se datový systém, a samozřejmě i tzv. „černá skřínka“, kterou musí být vybaven každý závodní vůz. Zkouší se i komunikační systémy, které mají na starosti přenos dat a informací od ředitelství závodu a traťových maršálů do každého vozu. Rozsah kontroly je jasně specifikován a technici mají pro kontrolu každého vozu vyhrazeno 50 minut.
V sousedství těchto 3 velkých stanů se nachází ještě jeden, který je svými rozměry sice o něco menší, ale je neméně důležitý. V něm se odehrává oficiální registrace jezdců. V jejím rámci se kontrolují nejen závodní licence a další dokumenty, ale i předepsané jezdecké vybavení. Jezdec musí předložit kombinézu, helmu (včetně zádržného systému hlavy), nehořlavé prádlo a další vybavení. Po této kontrole se pořizují oficiální fotografie a případné další mediální náležitosti. Teprve poté se mohou jezdci vrátit ke svým vozům, aby se mohla provést velká skupinová fotografie. Ta slouží nejen jako doklad účasti pilota v závodě, ale objevuje se například i v ročence Le Mans.
Podívejte se na malou fotogalerii s přejímkou vozů Porsche:
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.