V neděli 11. a v pondělí 12. června se hlavní náměstí v Le Mans odělo do zvláštního hávu. Co se děje ve velkých bílých stanech, které se najednou objevili v centru tohoto malebného středofrancouzského města?
V neděli 11. a v pondělí 12. června se v Le Mans odehrávají technické přejímky a registrace jezdců, kterými de facto začíná týden vrcholící o následujícím víkendu legendárním závodem 24 hodin Le Mans. Všech 180 jezdců a 60 vozů se postupně představí na Place de la République v samém srdci Le Mans.
Tato dvoudenní událost nabízí jedinečnou příležitost pro skalní fanoušky i náhodné kolemjdoucí, kteří si tak mohou detailně prohlédnout závodní vozy a jejich piloty, kteří přijeli bojovat se štěstěnou v největší výzvě světového okruhového motorsportu.
Na náměstí jsou umístěny 3 velké bílé stany, do kterých jezdci s mechaniky postupně zatlačí jednotlivé závodní vozy. V prvním stanu je každý vůz přeměřen, aby se zkontrolovaly jeho rozměry. Kontrolují se zde nejenom tři základní míry, tedy délka, šířka a výška, ale také rozvor, přední a zadní převis, výška přítlačného křídla, rozměr ploutve (u prototypů) a další míry, které jsou jasně dané technickými regulemi. K tomu technici FIA používají 3D scannery, díky kterým lze vytvořit detailní „otisk“ konkrétního vozu přímo v měřícím zařízení, které tak velmi rychle zjistí veškeré předepsané rozměry s přesností na desetinu milimetru.
Po vyhotovení počítačového obrazu putují vozy do dalšího stanu, který ve svých útrobách skrývá zvedací plošinu a další potřebné technické vybavení. Zde se kontroluje podvozek a spodní část vozu. Plošina je vybavena laserem, který dokáže rychle a zcela přesně přeměřit tuto neméně důležitou část každého vozu, která je však jinak zcela skryta před zraky všech zúčastněných. Ovšem fyzika je všudypřítomná a platí pro všechny stejně a proto detailní technické předpisy pokrývají i tuto část vozů, která zůstává běžným pohledům skryta. V tomto stanu je umístěna také váha, která zjistí hmotnost závodních vozů.
Třetí stan představuje jakousi šatnu, ve které jsou z vozu sejmuty díly karoserie, aby bylo možné zkontrolovat všechny předepsané bezpečnostní prvky, jako jsou hasící zařízení, bezpečnostní rám a pásy, pojistky a vypínače, indikátory, hybridní bezpečnostní systémy a další předepsané vybavení. Kontroluje se samozřejmě i palivová nádrž, záchytná nádrž oleje, světelné a signalizační systémy, transpondéry, lokátory a další předepsaná zařízení. Testuje se datový systém, a samozřejmě i tzv. „černá skřínka“, kterou musí být vybaven každý závodní vůz. Zkouší se i komunikační systémy, které mají na starosti přenos dat a informací od ředitelství závodu a traťových maršálů do každého vozu. Rozsah kontroly je jasně specifikován a technici mají pro kontrolu každého vozu vyhrazeno 50 minut.
V sousedství těchto 3 velkých stanů se nachází ještě jeden, který je svými rozměry sice o něco menší, ale je neméně důležitý. V něm se odehrává oficiální registrace jezdců. V jejím rámci se kontrolují nejen závodní licence a další dokumenty, ale i předepsané jezdecké vybavení. Jezdec musí předložit kombinézu, helmu (včetně zádržného systému hlavy), nehořlavé prádlo a další vybavení. Po této kontrole se pořizují oficiální fotografie a případné další mediální náležitosti. Teprve poté se mohou jezdci vrátit ke svým vozům, aby se mohla provést velká skupinová fotografie. Ta slouží nejen jako doklad účasti pilota v závodě, ale objevuje se například i v ročence Le Mans.
Podívejte se na malou fotogalerii s přejímkou vozů Porsche:
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.