Profesionální řidiči nákladních vozidel a autobusů mají mezinárodními předpisy pevně stanovenou maximální dobu jízdy a časování přestávek. Jak je tato problematika ošetřena v závodě 24 hodin Le Mans?
Pro automobilové (ale i jiné) závody je nastaveno mnoho různých pravidel v mnoha oblastech. Je to nutné z hlediska udržení a rozvoje atraktivity vlastní soutěže, ale jednou z hlavních oblastí je bezpečnost. I když je motorsport činnost, která si s sebou, jako jeden ze základních stavebních kamenů, nese určitou míru rizika, je na bezpečnost okolo závodů kladen zvláštní důraz.
Vlastní bezpečnost se dá jednoduše rozdělit na dvě základní skupiny: aktivní a pasivní. Mezi aktivní bezpečnostní prvky patří obecně ty, které vzniku rizika aktivně předcházejí, naproti tomu pasivní bezpečnost se stará o maximální zmírnění následků a škod ve chvíli, kdy již vzniknou.
Jedním ze základních prvků, na který je v otázce aktivní bezpečnosti kladen velký důraz, je samotný jezdec. A zde se zase setkáváme s množstvím různých podoblastí, na které se zaměřují různé další detailní předpisy. Jednou z takových suboblastí je i únava pilotů. Proto je například stanoveno, že závod Formule 1 může být vypsán na vzdálenost 305 km, ale časová délka závodu nesmí přesáhnout 120 minut. Vytrvalostní závody jsou omezeny pouze z časového hlediska a za vítěze se vyhlásí ten vůz, který za předem stanovený časový úsek ujede největší vzdálenost. Protože je závod v Le Mans vypsaný na celých 24 hodin, je tato problematika speciálně pro tento závod, ošetřena zvláštními předpisy.
Časové omezení jízdy - pro kategorie LMP1, LMP2 a LMGTE Am platí pravidlo o minimální době, kterou musí každý člen posádky strávit na trati. Tato doba nesmí být v Le Mans kratší, než 6 hodin. Toto pravidlo zajistí, aby se jezdci dostatečně prostřídali. V kategorii LMGTE Pro není minimální doba řízení nijak předepsána.
Pro všechny čtyři kategorie dále platí, že žádný z jezdců nesmí strávit za volantem dobu delší, než 14 hodin. Tyto časy, tedy minimální a maximální doba řízení se samozřejmě počítají kumulovaně, tedy počítá se do nich doba trvání všech jízd konkrétního jezdce za jeden závod. Kontrole podléhá i doba trvání jednotlivých stintů. Žádný jezdec nesmí sedět za volantem nepřetržitě déle, než 4 hodiny. Do těchto časů se nezapočítává čas, po který vůz stojí v boxech a je v péči mechaniků. Jedná se tedy, podobně, jako např. v hokeji, o čistý čas strávený vlastním ovládáním závodního vozu.
Dalším aspektem, který se bedlivě sleduje, je teplota v kokpitu závodního vozu. Ta je detailně kontrolována jak vlastním týmem, tak i pořadateli. Je lékařsky prokázáno, že stoupající teplota v kokpitu má negativní vliv na kondici jezdce, zvyšuje jeho únavu a vyčerpanost a omezuje jeho výkon. Proto je zvláštními předpisy stanoveno, že pokud teplota v kokpitu vystoupá na 32°C a výše, může jízda každého z jezdců trvat maximálně 80 minut a současně minimální doba strávená jezdcem mimo kokpit mezi jednotlivými jízdami nesmí být kratší, než 30 minut. Tyto předpisy dále stanoví, že pořadatel závodu musí očekávané teploty a od nich odvozená časová omezení zveřejnit 120 minut před startem závodu.
A jak jsou na tom další členové týmů? Jim žádný předpis v této oblasti nepomáhá. Inženýři tráví celý čas trvání závodu na boxové zídce, odkud neustále sledují stav techniky a vývoj vlastního závodu a neustále vyhodnocují nejlepší možnou strategii. A mechanici? Ti si mohou odpočinout mezi jednotlivými zastávkami. Ale v okamžiku nenadálého technického problému musí být ihned připraveni přiložit ruku k dílu.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?