Profesionální řidiči nákladních vozidel a autobusů mají mezinárodními předpisy pevně stanovenou maximální dobu jízdy a časování přestávek. Jak je tato problematika ošetřena v závodě 24 hodin Le Mans?
Pro automobilové (ale i jiné) závody je nastaveno mnoho různých pravidel v mnoha oblastech. Je to nutné z hlediska udržení a rozvoje atraktivity vlastní soutěže, ale jednou z hlavních oblastí je bezpečnost. I když je motorsport činnost, která si s sebou, jako jeden ze základních stavebních kamenů, nese určitou míru rizika, je na bezpečnost okolo závodů kladen zvláštní důraz.
Vlastní bezpečnost se dá jednoduše rozdělit na dvě základní skupiny: aktivní a pasivní. Mezi aktivní bezpečnostní prvky patří obecně ty, které vzniku rizika aktivně předcházejí, naproti tomu pasivní bezpečnost se stará o maximální zmírnění následků a škod ve chvíli, kdy již vzniknou.
Jedním ze základních prvků, na který je v otázce aktivní bezpečnosti kladen velký důraz, je samotný jezdec. A zde se zase setkáváme s množstvím různých podoblastí, na které se zaměřují různé další detailní předpisy. Jednou z takových suboblastí je i únava pilotů. Proto je například stanoveno, že závod Formule 1 může být vypsán na vzdálenost 305 km, ale časová délka závodu nesmí přesáhnout 120 minut. Vytrvalostní závody jsou omezeny pouze z časového hlediska a za vítěze se vyhlásí ten vůz, který za předem stanovený časový úsek ujede největší vzdálenost. Protože je závod v Le Mans vypsaný na celých 24 hodin, je tato problematika speciálně pro tento závod, ošetřena zvláštními předpisy.
Časové omezení jízdy - pro kategorie LMP1, LMP2 a LMGTE Am platí pravidlo o minimální době, kterou musí každý člen posádky strávit na trati. Tato doba nesmí být v Le Mans kratší, než 6 hodin. Toto pravidlo zajistí, aby se jezdci dostatečně prostřídali. V kategorii LMGTE Pro není minimální doba řízení nijak předepsána.
Pro všechny čtyři kategorie dále platí, že žádný z jezdců nesmí strávit za volantem dobu delší, než 14 hodin. Tyto časy, tedy minimální a maximální doba řízení se samozřejmě počítají kumulovaně, tedy počítá se do nich doba trvání všech jízd konkrétního jezdce za jeden závod. Kontrole podléhá i doba trvání jednotlivých stintů. Žádný jezdec nesmí sedět za volantem nepřetržitě déle, než 4 hodiny. Do těchto časů se nezapočítává čas, po který vůz stojí v boxech a je v péči mechaniků. Jedná se tedy, podobně, jako např. v hokeji, o čistý čas strávený vlastním ovládáním závodního vozu.
Dalším aspektem, který se bedlivě sleduje, je teplota v kokpitu závodního vozu. Ta je detailně kontrolována jak vlastním týmem, tak i pořadateli. Je lékařsky prokázáno, že stoupající teplota v kokpitu má negativní vliv na kondici jezdce, zvyšuje jeho únavu a vyčerpanost a omezuje jeho výkon. Proto je zvláštními předpisy stanoveno, že pokud teplota v kokpitu vystoupá na 32°C a výše, může jízda každého z jezdců trvat maximálně 80 minut a současně minimální doba strávená jezdcem mimo kokpit mezi jednotlivými jízdami nesmí být kratší, než 30 minut. Tyto předpisy dále stanoví, že pořadatel závodu musí očekávané teploty a od nich odvozená časová omezení zveřejnit 120 minut před startem závodu.
A jak jsou na tom další členové týmů? Jim žádný předpis v této oblasti nepomáhá. Inženýři tráví celý čas trvání závodu na boxové zídce, odkud neustále sledují stav techniky a vývoj vlastního závodu a neustále vyhodnocují nejlepší možnou strategii. A mechanici? Ti si mohou odpočinout mezi jednotlivými zastávkami. Ale v okamžiku nenadálého technického problému musí být ihned připraveni přiložit ruku k dílu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.