Britský inženýr, konstruktér a zakladatel značky Lola zemřel 28. května ve věku 88 let. Jeho závodní loly byly úspěšné ve formuli 1, v Indianapolisu i na poli sportovních vozů.
Text: Aleš Sirný
Eric Broadley postavil svůj první závodní vůz v roce 1958. Jmenoval se Lola Mk1 a například v letech 1960 a 1961 byl vítězným nástrojem tisíc kilometrů dlouhého podniku na Nurburgringu.
Co se týče továrního nasazení monopostů Lola ve formuli 1, tomu Broadley odolával až do roku 1997, kdy se pustil do neúspěšného projektu vlastní závodní stáje. Uspěchaný vstup do F1 z důvodu tlaku hlavního sponzora MasterCard skončil po dvou závodech fiaskem. Tým zanikl a Lola se ocitla v dluzích. V roce 1998 koupil značku Martin Birrane.
Nejúspěšněji si Lola počínala v F1 v šedesátých letech, kdy soukromník Bob Anderson vyhrál s modelem Mk4 nemistrovskou velkou cenu v Římě. Poté Broadley spolupracoval s Hondou a v roce 1967 na Monze oslavil s Japonci a Johnem Surteesem první vítězství. V dalších letech stavěl monoposty pro Grahama Hilla a jeho tým Embassy Hill, americký megalomanský projekt Haas Lola, francouzský tým Larrousse a italskou stáj Scuderia Italia.
Daleko úspěšnější byla Lola v jiných sériích. V roce 1996 získala lukrativní zakázku na stavbu monopostů pro šampionát formule 3000. V sedmdesátých letech působila Lola v seriálu formule 5000 a nejúspěšnější období zaznamenala v sérii IndyCar, potažmo Indianapolisu. První vítězství jí přivezl Graham Hill v roce 1966 a další na sebe nenechaly dlouho čekat. V letech 1984 až 2006 pak Lola získala v tamním šampionátu jedenáct titulů.
Ve sportovních vozech se Broadleyův návrh Mk6 stal inspirací pro slavný Ford GT40, na jehož vývoji se rodák z Bromley dokonce podílel. K legendárním výtvorům z dílny Erica Broadleye pak zcela jistě patří Lola T70, vítězící v sérii Can-Am i ve vytrvalostním podniku 24h v Daytoně.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.