Britský inženýr, konstruktér a zakladatel značky Lola zemřel 28. května ve věku 88 let. Jeho závodní loly byly úspěšné ve formuli 1, v Indianapolisu i na poli sportovních vozů.
Text: Aleš Sirný
Eric Broadley postavil svůj první závodní vůz v roce 1958. Jmenoval se Lola Mk1 a například v letech 1960 a 1961 byl vítězným nástrojem tisíc kilometrů dlouhého podniku na Nurburgringu.
Co se týče továrního nasazení monopostů Lola ve formuli 1, tomu Broadley odolával až do roku 1997, kdy se pustil do neúspěšného projektu vlastní závodní stáje. Uspěchaný vstup do F1 z důvodu tlaku hlavního sponzora MasterCard skončil po dvou závodech fiaskem. Tým zanikl a Lola se ocitla v dluzích. V roce 1998 koupil značku Martin Birrane.
Nejúspěšněji si Lola počínala v F1 v šedesátých letech, kdy soukromník Bob Anderson vyhrál s modelem Mk4 nemistrovskou velkou cenu v Římě. Poté Broadley spolupracoval s Hondou a v roce 1967 na Monze oslavil s Japonci a Johnem Surteesem první vítězství. V dalších letech stavěl monoposty pro Grahama Hilla a jeho tým Embassy Hill, americký megalomanský projekt Haas Lola, francouzský tým Larrousse a italskou stáj Scuderia Italia.
Daleko úspěšnější byla Lola v jiných sériích. V roce 1996 získala lukrativní zakázku na stavbu monopostů pro šampionát formule 3000. V sedmdesátých letech působila Lola v seriálu formule 5000 a nejúspěšnější období zaznamenala v sérii IndyCar, potažmo Indianapolisu. První vítězství jí přivezl Graham Hill v roce 1966 a další na sebe nenechaly dlouho čekat. V letech 1984 až 2006 pak Lola získala v tamním šampionátu jedenáct titulů.
Ve sportovních vozech se Broadleyův návrh Mk6 stal inspirací pro slavný Ford GT40, na jehož vývoji se rodák z Bromley dokonce podílel. K legendárním výtvorům z dílny Erica Broadleye pak zcela jistě patří Lola T70, vítězící v sérii Can-Am i ve vytrvalostním podniku 24h v Daytoně.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!