Povýšená formule 1 aneb statistiky neříkají všechno

Sato, Takuma
Sato, Takuma, foto: IndyCar Media
iMotorSport.cz 29. května 2017 12:34
Sdílej:

Ve středověku byli lidé přesvědčeni, že Slunce obíhá kolem Země, která je středem vesmíru. Po včerejším 101. ročníku Indianapolis 500 je probuzení do dalšího dne velmi smutné, středem vesmíru je totiž formule 1 a ostatní jsou plebs.

Text: Aleš Sirný

Lewis Hamilton se opřel do úrovně jezdců série IndyCar, potažmo Indianapolis 500. Jestliže Fernando Alonso při svém debutu startuje z pátého místa, jak jsou tedy dobří tamní jezdci? Inu úroveň jezdců F1 v roce 2007 taktéž nebyla kdovíjak vysoká. Vždyť Hamilton při debutu v GP Austrálie obsadil na startu čtvrté místo.

A nebo je to všechno tím, že jak Hamilton, tak Alonso startovali v nejlepších týmech se špičkovou technikou? Hamilton v McLarenu, Alonso u Andrettiho, kde mu pomáhali čtyři týmoví kolegové, z nichž jeden vyhrál a další dva dojeli v TOP10? A ten čtvrtý byl horkým kandidátem na výhru, dokud mu neodešel, stejně jako Alonsovi, motor.

Mimochodem vítězný Takuma Sato měl velmi blízko k historickému triumfu v Indianapolisu v roce 2012. Bohužel při souboji s Dariem Franchittim se oba nevlezli do zatáčky v posledním kole a odnesl to nárazem do zdi právě Sato. Každopádně okamžitě po dojetí Indy 500 se z řad diváků i některých novinářů – znovu – začala zpochybňovat tamní jezdecká úroveň. Vždyť Sato v týmech Jordan, B.A.R. a Super Aguri F1 nic nedokázal. No, včera byl nejlepší z 33 pilotů včetně Juana Pabla Montoyi, který si jak známo, dokázal poradit i s Michaelem Schumacherem.

Z formule 1 se stalo pochybné měřítko úspěšnosti a kvality pilotů. A úspěšní piloti jsou pouze ti, kteří v F1 vyhrávají. Potíž je v tom, že musí sedět ve vítězném autě. V jiných sériích stačí sedět v dobrém autě a o zbytek se postará jezdecký um a bezchybná strategie.

Jeden z nejlepších pilotů sportovních prototypů André Lotterer si v roce 2014 vyzkoušel formuli 1. Na GP Belgie se s Caterhamem kvalifikoval o sekundu rychlejším časem než týmový kolega. V závodě odjel kvůli poruše jen jedno kolo a šel si dál po svých – vyhrávat v prototypu LMP1.

Sebastiena Buemiho vykoplo v F1 Toro Rosso. Špatný pilot? Ne, jen špatné auto. Letos dvakrát startoval s toyotou LMP1 a dvakrát vyhrál. A taky startuje ve formuli E, kde ovšem tak příznivou stoprocentní statistiku nemá – ze šesti startů „jen“ pět vítězství.

Hodnotit úroveň pilotů v jiných sérií podle jejich statistik ve formuli 1 je zkrátka pohrdání. Hanit ostatní piloty je u ortodoxního f1-člověka asi jen pud sebezáchovy, který jej chrání před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?