Ve středověku byli lidé přesvědčeni, že Slunce obíhá kolem Země, která je středem vesmíru. Po včerejším 101. ročníku Indianapolis 500 je probuzení do dalšího dne velmi smutné, středem vesmíru je totiž formule 1 a ostatní jsou plebs.
Text: Aleš Sirný
Lewis Hamilton se opřel do úrovně jezdců série IndyCar, potažmo Indianapolis 500. Jestliže Fernando Alonso při svém debutu startuje z pátého místa, jak jsou tedy dobří tamní jezdci? Inu úroveň jezdců F1 v roce 2007 taktéž nebyla kdovíjak vysoká. Vždyť Hamilton při debutu v GP Austrálie obsadil na startu čtvrté místo.
A nebo je to všechno tím, že jak Hamilton, tak Alonso startovali v nejlepších týmech se špičkovou technikou? Hamilton v McLarenu, Alonso u Andrettiho, kde mu pomáhali čtyři týmoví kolegové, z nichž jeden vyhrál a další dva dojeli v TOP10? A ten čtvrtý byl horkým kandidátem na výhru, dokud mu neodešel, stejně jako Alonsovi, motor.
Mimochodem vítězný Takuma Sato měl velmi blízko k historickému triumfu v Indianapolisu v roce 2012. Bohužel při souboji s Dariem Franchittim se oba nevlezli do zatáčky v posledním kole a odnesl to nárazem do zdi právě Sato. Každopádně okamžitě po dojetí Indy 500 se z řad diváků i některých novinářů – znovu – začala zpochybňovat tamní jezdecká úroveň. Vždyť Sato v týmech Jordan, B.A.R. a Super Aguri F1 nic nedokázal. No, včera byl nejlepší z 33 pilotů včetně Juana Pabla Montoyi, který si jak známo, dokázal poradit i s Michaelem Schumacherem.
Z formule 1 se stalo pochybné měřítko úspěšnosti a kvality pilotů. A úspěšní piloti jsou pouze ti, kteří v F1 vyhrávají. Potíž je v tom, že musí sedět ve vítězném autě. V jiných sériích stačí sedět v dobrém autě a o zbytek se postará jezdecký um a bezchybná strategie.
Jeden z nejlepších pilotů sportovních prototypů André Lotterer si v roce 2014 vyzkoušel formuli 1. Na GP Belgie se s Caterhamem kvalifikoval o sekundu rychlejším časem než týmový kolega. V závodě odjel kvůli poruše jen jedno kolo a šel si dál po svých – vyhrávat v prototypu LMP1.
Sebastiena Buemiho vykoplo v F1 Toro Rosso. Špatný pilot? Ne, jen špatné auto. Letos dvakrát startoval s toyotou LMP1 a dvakrát vyhrál. A taky startuje ve formuli E, kde ovšem tak příznivou stoprocentní statistiku nemá – ze šesti startů „jen“ pět vítězství.
Hodnotit úroveň pilotů v jiných sérií podle jejich statistik ve formuli 1 je zkrátka pohrdání. Hanit ostatní piloty je u ortodoxního f1-člověka asi jen pud sebezáchovy, který jej chrání před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.