Povýšená formule 1 aneb statistiky neříkají všechno

Sato, Takuma
Sato, Takuma, foto: IndyCar Media
iMotorSport.cz 29. května 2017 12:34
Sdílej:

Ve středověku byli lidé přesvědčeni, že Slunce obíhá kolem Země, která je středem vesmíru. Po včerejším 101. ročníku Indianapolis 500 je probuzení do dalšího dne velmi smutné, středem vesmíru je totiž formule 1 a ostatní jsou plebs.

Text: Aleš Sirný

Lewis Hamilton se opřel do úrovně jezdců série IndyCar, potažmo Indianapolis 500. Jestliže Fernando Alonso při svém debutu startuje z pátého místa, jak jsou tedy dobří tamní jezdci? Inu úroveň jezdců F1 v roce 2007 taktéž nebyla kdovíjak vysoká. Vždyť Hamilton při debutu v GP Austrálie obsadil na startu čtvrté místo.

A nebo je to všechno tím, že jak Hamilton, tak Alonso startovali v nejlepších týmech se špičkovou technikou? Hamilton v McLarenu, Alonso u Andrettiho, kde mu pomáhali čtyři týmoví kolegové, z nichž jeden vyhrál a další dva dojeli v TOP10? A ten čtvrtý byl horkým kandidátem na výhru, dokud mu neodešel, stejně jako Alonsovi, motor.

Mimochodem vítězný Takuma Sato měl velmi blízko k historickému triumfu v Indianapolisu v roce 2012. Bohužel při souboji s Dariem Franchittim se oba nevlezli do zatáčky v posledním kole a odnesl to nárazem do zdi právě Sato. Každopádně okamžitě po dojetí Indy 500 se z řad diváků i některých novinářů – znovu – začala zpochybňovat tamní jezdecká úroveň. Vždyť Sato v týmech Jordan, B.A.R. a Super Aguri F1 nic nedokázal. No, včera byl nejlepší z 33 pilotů včetně Juana Pabla Montoyi, který si jak známo, dokázal poradit i s Michaelem Schumacherem.

Z formule 1 se stalo pochybné měřítko úspěšnosti a kvality pilotů. A úspěšní piloti jsou pouze ti, kteří v F1 vyhrávají. Potíž je v tom, že musí sedět ve vítězném autě. V jiných sériích stačí sedět v dobrém autě a o zbytek se postará jezdecký um a bezchybná strategie.

Jeden z nejlepších pilotů sportovních prototypů André Lotterer si v roce 2014 vyzkoušel formuli 1. Na GP Belgie se s Caterhamem kvalifikoval o sekundu rychlejším časem než týmový kolega. V závodě odjel kvůli poruše jen jedno kolo a šel si dál po svých – vyhrávat v prototypu LMP1.

Sebastiena Buemiho vykoplo v F1 Toro Rosso. Špatný pilot? Ne, jen špatné auto. Letos dvakrát startoval s toyotou LMP1 a dvakrát vyhrál. A taky startuje ve formuli E, kde ovšem tak příznivou stoprocentní statistiku nemá – ze šesti startů „jen“ pět vítězství.

Hodnotit úroveň pilotů v jiných sérií podle jejich statistik ve formuli 1 je zkrátka pohrdání. Hanit ostatní piloty je u ortodoxního f1-člověka asi jen pud sebezáchovy, který jej chrání před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.