Ve středověku byli lidé přesvědčeni, že Slunce obíhá kolem Země, která je středem vesmíru. Po včerejším 101. ročníku Indianapolis 500 je probuzení do dalšího dne velmi smutné, středem vesmíru je totiž formule 1 a ostatní jsou plebs.
Text: Aleš Sirný
Lewis Hamilton se opřel do úrovně jezdců série IndyCar, potažmo Indianapolis 500. Jestliže Fernando Alonso při svém debutu startuje z pátého místa, jak jsou tedy dobří tamní jezdci? Inu úroveň jezdců F1 v roce 2007 taktéž nebyla kdovíjak vysoká. Vždyť Hamilton při debutu v GP Austrálie obsadil na startu čtvrté místo.
A nebo je to všechno tím, že jak Hamilton, tak Alonso startovali v nejlepších týmech se špičkovou technikou? Hamilton v McLarenu, Alonso u Andrettiho, kde mu pomáhali čtyři týmoví kolegové, z nichž jeden vyhrál a další dva dojeli v TOP10? A ten čtvrtý byl horkým kandidátem na výhru, dokud mu neodešel, stejně jako Alonsovi, motor.
Mimochodem vítězný Takuma Sato měl velmi blízko k historickému triumfu v Indianapolisu v roce 2012. Bohužel při souboji s Dariem Franchittim se oba nevlezli do zatáčky v posledním kole a odnesl to nárazem do zdi právě Sato. Každopádně okamžitě po dojetí Indy 500 se z řad diváků i některých novinářů – znovu – začala zpochybňovat tamní jezdecká úroveň. Vždyť Sato v týmech Jordan, B.A.R. a Super Aguri F1 nic nedokázal. No, včera byl nejlepší z 33 pilotů včetně Juana Pabla Montoyi, který si jak známo, dokázal poradit i s Michaelem Schumacherem.
Z formule 1 se stalo pochybné měřítko úspěšnosti a kvality pilotů. A úspěšní piloti jsou pouze ti, kteří v F1 vyhrávají. Potíž je v tom, že musí sedět ve vítězném autě. V jiných sériích stačí sedět v dobrém autě a o zbytek se postará jezdecký um a bezchybná strategie.
Jeden z nejlepších pilotů sportovních prototypů André Lotterer si v roce 2014 vyzkoušel formuli 1. Na GP Belgie se s Caterhamem kvalifikoval o sekundu rychlejším časem než týmový kolega. V závodě odjel kvůli poruše jen jedno kolo a šel si dál po svých – vyhrávat v prototypu LMP1.
Sebastiena Buemiho vykoplo v F1 Toro Rosso. Špatný pilot? Ne, jen špatné auto. Letos dvakrát startoval s toyotou LMP1 a dvakrát vyhrál. A taky startuje ve formuli E, kde ovšem tak příznivou stoprocentní statistiku nemá – ze šesti startů „jen“ pět vítězství.
Hodnotit úroveň pilotů v jiných sérií podle jejich statistik ve formuli 1 je zkrátka pohrdání. Hanit ostatní piloty je u ortodoxního f1-člověka asi jen pud sebezáchovy, který jej chrání před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).