Toyota nasadí ve SPA-Francorchamps do závodu 3 prototypy. To však vyžaduje poměrně sofistikovaný systém přípravy i vlastní práce celého týmu.
Japonský tým Toyota GAZOO Racing se rozhodl, že ve dvou závodech sezóny, ve SPA-Francorchamps a v Le Mans, nasadí do závodu hned tři prototypy. To však představuje celkem velkou změnu v logistice a samozřejmě i práci celého týmu již dlouho před prvním z obou zmíněných závodů.
Veškerou logistiku má na starosti šéf managementu logistiky John Steeghs, který pracuje pro Toyota Motorsport od roku 1997 a v průběhu té doby prošel mnoha pozicemi. V roce 1998 byl John Steeghs odpovědný za logistickou a materiálovou podporu týmu při nasazování legendárního modelu Toyota GT-One, který měl velmi blízko k vítězství v Le Mans v letech 1998 a 1999. Steeghs byl již tehdy velmi schopný a díky jeho organizačním schopnostem si rychle získal respekt na pit lane i v garáži.
„Byl jsem již tehdy, v letech 1998 a 1999, součástí týmu, který nasazoval do závodu tři vozy GT-One," vzpomíná John Steeghs. „Byla to velká výzva, jelikož to bylo organizačně poměrně náročné zvládnout. Ale od té doby se vše změnilo a současné vytrvalostní závody jsou od těch minulých hodně odlišné jak po sportovní, tak i obchodní stránce. Samozřejmě, že když nasazujete tři vozy, musíte mít k dispozici daleko více lidí a všechny je musíte rychle dostat na správnou operační úroveň. Ale má to také své kladné stránky. Pro tři vozy potřebujeme tři garáže a díky tomu se úměrně zvětší i zázemí, což celé věci prospívá. Máme díky tomu víc místa v zadní části garáží a to se vždycky hodí.“
Toyota GAZOO Racing není nijak omezena počtem členů týmu pro závody ve SPA-Francorchamps a v Le Mans, ale v dalších závodech již platí limity 65 (2 vozy) nebo 90 (3 vozy) lidí.
„Máme dvě posádky pro celou sezónu a ty mají vycvičené a vyškolené vlastní týmy mechaniků. Třetí vůz nasazujeme nyní poprvé a pro něj je nutné vytrénovat nové lidi. Tento proces samozřejmě již běží, ale ve SPA-Francorchamps to budeme celé ještě ladit v ostrém závodním režimu. Jednak tým mechaniků určených k práci na třetím voze, ale také celou část týmu, která má na starosti další návazné procesy u třetího vozu a jeho posádky. A samozřejmě budeme potřebovat také více náhradních dílů a tomu musíme náležitě přizpůsobit naše týmové zázemí,“ vysvětluje John Steeghs.
Toyota GAZOO Racing se do Arden tradičně vrátí ještě jednou na konci května, aby si zde celý tým definitivně odzkoušel všechny potřebné procesy před Le Mans. Je to poslední shakedown před odjezdem do Francie. „SPA-Francorchamps je velmi dobře umístěné, do Le Mans to odtud není daleko a máme to také velmi blízko na druhou stranu, čímž mám na mysli naší základnu v Kolíně nad Rýnem. Zde si můžeme naposledy vyzkoušet, jak rychle jsme schopni dostat tu kterou součástku nebo díl až k vozu, a nebo i pohyb lidí, aby si navzájem nepřekáželi. Není to jednoduché, ale to nebyly vytrvalostní závody nikdy,“ uzavírá John Steeghs.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.