Před zahajovacím závodem World Endurance Championship přinášíme stručný přehled těch nejzásadnějších změn sportovních řádů. Co se oproti minulé sezóně změnilo, na co si týmy musí nově dát pozor a jaké nové výzvy čekají na samotné jezdce?
Sportovní řády prochází pravidelně po skončení aktuálního ročníku určitými úpravami tak, aby byla zachována atraktivita soutěže, a samozřejmě řády musí také reflektovat vývoj, kterým soutěž v dané sezóně přirozeně prochází. Nejinak tomu bylo i před letošním ročníkem. Zde je stručný přehled změn, které vstoupily v platnost pro letošní ročník World Endurance Championship, jehož úvodní závod se pojede o nadcházejícím Velikonočním víkendu na okruhu v Silverstone.
1. Mistrovství světa GTE - zavádí se dva nové oficiální tituly Mistrovství světa ve třídě GTE. V sezóně 2017 se tedy kromě dosavadního Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LM Prototype bude nově bojovat také v Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LMGTE.
2. Pohonné jednotky - v kategorii GTE již nemusí vůz použít v závodě stejný motor, s jakým absolvoval kvalifikaci. Doposud byla výměna pohonné jednotky mezi kvalifikací a závodem penalizována tříminutovým trestem stop& go.
U kategorie LMP2 se ruší limit 3 pohonných jednotek na sezónu.
U kategorie LMP1 Hybrid zůstává maximální limit 5 pohonných jednotek na sezónu i nadále v platnosti.
3. Pneumatiky - V kategorii LMP1 mají týmy nově na každý vůz pro celý závodní víkend přiděleno o 4 ks hladkých (slicks) pneumatik méně. To nutí týmy s pneumatikami více hospodařit již ve volných jízdách. V závodě mohou nyní použít pouze 3 sady (plus 2 ks pneumatik) oproti loňským 4 sadám + 2 ks.
Vozy v kategorii GTE Pro mohou použít maximálně 4 sady pneumatik ve volných jízdách a 3 sady (+2 ks pneu) pro kvalifikaci a vlastní závod.
Kategorie LMP2 a GTE Am zůstávají v oblasti počtu pneumatik oproti loňskému ročníku beze změny.
4. Testování a vývoj - Týmy kategorie LMP1 mají v průběhu sezóny pro potřeby soukromého testování k dispozici maximálně 7 dní.
Týmy LMP2 mají k dispozici jen 2 dny pro soukromý test a 8 dní pro test otevřený.
Týmy GTE mohou pro soukromé testování využít maximálně 10 dnů, otevřené testování těchto týmů není nijak časově omezeno.
Rookie test proběhne tradičně po posledním závodě v Bahrajnu a mistrovské týmy LMP2 a GTE Pro v nich musí povinně nasadit minimálně 1 vůz. Jezdce pro tyto povinné vozy určí pořadatel seriálu (ACO). Ostatní podmínky Rookie testu zůstávají beze změn.
Aerodynamické zkoušky ve větrném tunelu jsou nově omezeny na maximálně 800 hodin. Toto omezení se týká všech značek. Pro týmy soutěžící v kategorii LMP2 je aerodynamické testování ve větrném tunelu zapovězeno úplně.
5. Další ustanovení - techničtí komisaři mohou namátkově kontrolovat, zda je jezdec schopen v předepsaném vybavení (přilba, kombinéza...) opustit své vozidlo v čase do 7 sekund (na straně řidiče) nebo do 9 sekund (na straně „spolujezdce“).
V kategoriích LMP2 a GTE Am nemusí do závodu odstartovat ten jezdec, který v tomto voze dosáhl nejrychlejšího kvalifikačního času.
Před vlastním startem závodu absolvují vozy pouze jedno „formovací“ kolo.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.