Před zahajovacím závodem World Endurance Championship přinášíme stručný přehled těch nejzásadnějších změn sportovních řádů. Co se oproti minulé sezóně změnilo, na co si týmy musí nově dát pozor a jaké nové výzvy čekají na samotné jezdce?
Sportovní řády prochází pravidelně po skončení aktuálního ročníku určitými úpravami tak, aby byla zachována atraktivita soutěže, a samozřejmě řády musí také reflektovat vývoj, kterým soutěž v dané sezóně přirozeně prochází. Nejinak tomu bylo i před letošním ročníkem. Zde je stručný přehled změn, které vstoupily v platnost pro letošní ročník World Endurance Championship, jehož úvodní závod se pojede o nadcházejícím Velikonočním víkendu na okruhu v Silverstone.
1. Mistrovství světa GTE - zavádí se dva nové oficiální tituly Mistrovství světa ve třídě GTE. V sezóně 2017 se tedy kromě dosavadního Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LM Prototype bude nově bojovat také v Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LMGTE.
2. Pohonné jednotky - v kategorii GTE již nemusí vůz použít v závodě stejný motor, s jakým absolvoval kvalifikaci. Doposud byla výměna pohonné jednotky mezi kvalifikací a závodem penalizována tříminutovým trestem stop& go.
U kategorie LMP2 se ruší limit 3 pohonných jednotek na sezónu.
U kategorie LMP1 Hybrid zůstává maximální limit 5 pohonných jednotek na sezónu i nadále v platnosti.
3. Pneumatiky - V kategorii LMP1 mají týmy nově na každý vůz pro celý závodní víkend přiděleno o 4 ks hladkých (slicks) pneumatik méně. To nutí týmy s pneumatikami více hospodařit již ve volných jízdách. V závodě mohou nyní použít pouze 3 sady (plus 2 ks pneumatik) oproti loňským 4 sadám + 2 ks.
Vozy v kategorii GTE Pro mohou použít maximálně 4 sady pneumatik ve volných jízdách a 3 sady (+2 ks pneu) pro kvalifikaci a vlastní závod.
Kategorie LMP2 a GTE Am zůstávají v oblasti počtu pneumatik oproti loňskému ročníku beze změny.
4. Testování a vývoj - Týmy kategorie LMP1 mají v průběhu sezóny pro potřeby soukromého testování k dispozici maximálně 7 dní.
Týmy LMP2 mají k dispozici jen 2 dny pro soukromý test a 8 dní pro test otevřený.
Týmy GTE mohou pro soukromé testování využít maximálně 10 dnů, otevřené testování těchto týmů není nijak časově omezeno.
Rookie test proběhne tradičně po posledním závodě v Bahrajnu a mistrovské týmy LMP2 a GTE Pro v nich musí povinně nasadit minimálně 1 vůz. Jezdce pro tyto povinné vozy určí pořadatel seriálu (ACO). Ostatní podmínky Rookie testu zůstávají beze změn.
Aerodynamické zkoušky ve větrném tunelu jsou nově omezeny na maximálně 800 hodin. Toto omezení se týká všech značek. Pro týmy soutěžící v kategorii LMP2 je aerodynamické testování ve větrném tunelu zapovězeno úplně.
5. Další ustanovení - techničtí komisaři mohou namátkově kontrolovat, zda je jezdec schopen v předepsaném vybavení (přilba, kombinéza...) opustit své vozidlo v čase do 7 sekund (na straně řidiče) nebo do 9 sekund (na straně „spolujezdce“).
V kategoriích LMP2 a GTE Am nemusí do závodu odstartovat ten jezdec, který v tomto voze dosáhl nejrychlejšího kvalifikačního času.
Před vlastním startem závodu absolvují vozy pouze jedno „formovací“ kolo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.