Před zahajovacím závodem World Endurance Championship přinášíme stručný přehled těch nejzásadnějších změn sportovních řádů. Co se oproti minulé sezóně změnilo, na co si týmy musí nově dát pozor a jaké nové výzvy čekají na samotné jezdce?
Sportovní řády prochází pravidelně po skončení aktuálního ročníku určitými úpravami tak, aby byla zachována atraktivita soutěže, a samozřejmě řády musí také reflektovat vývoj, kterým soutěž v dané sezóně přirozeně prochází. Nejinak tomu bylo i před letošním ročníkem. Zde je stručný přehled změn, které vstoupily v platnost pro letošní ročník World Endurance Championship, jehož úvodní závod se pojede o nadcházejícím Velikonočním víkendu na okruhu v Silverstone.
1. Mistrovství světa GTE - zavádí se dva nové oficiální tituly Mistrovství světa ve třídě GTE. V sezóně 2017 se tedy kromě dosavadního Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LM Prototype bude nově bojovat také v Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LMGTE.
2. Pohonné jednotky - v kategorii GTE již nemusí vůz použít v závodě stejný motor, s jakým absolvoval kvalifikaci. Doposud byla výměna pohonné jednotky mezi kvalifikací a závodem penalizována tříminutovým trestem stop& go.
U kategorie LMP2 se ruší limit 3 pohonných jednotek na sezónu.
U kategorie LMP1 Hybrid zůstává maximální limit 5 pohonných jednotek na sezónu i nadále v platnosti.
3. Pneumatiky - V kategorii LMP1 mají týmy nově na každý vůz pro celý závodní víkend přiděleno o 4 ks hladkých (slicks) pneumatik méně. To nutí týmy s pneumatikami více hospodařit již ve volných jízdách. V závodě mohou nyní použít pouze 3 sady (plus 2 ks pneumatik) oproti loňským 4 sadám + 2 ks.
Vozy v kategorii GTE Pro mohou použít maximálně 4 sady pneumatik ve volných jízdách a 3 sady (+2 ks pneu) pro kvalifikaci a vlastní závod.
Kategorie LMP2 a GTE Am zůstávají v oblasti počtu pneumatik oproti loňskému ročníku beze změny.
4. Testování a vývoj - Týmy kategorie LMP1 mají v průběhu sezóny pro potřeby soukromého testování k dispozici maximálně 7 dní.
Týmy LMP2 mají k dispozici jen 2 dny pro soukromý test a 8 dní pro test otevřený.
Týmy GTE mohou pro soukromé testování využít maximálně 10 dnů, otevřené testování těchto týmů není nijak časově omezeno.
Rookie test proběhne tradičně po posledním závodě v Bahrajnu a mistrovské týmy LMP2 a GTE Pro v nich musí povinně nasadit minimálně 1 vůz. Jezdce pro tyto povinné vozy určí pořadatel seriálu (ACO). Ostatní podmínky Rookie testu zůstávají beze změn.
Aerodynamické zkoušky ve větrném tunelu jsou nově omezeny na maximálně 800 hodin. Toto omezení se týká všech značek. Pro týmy soutěžící v kategorii LMP2 je aerodynamické testování ve větrném tunelu zapovězeno úplně.
5. Další ustanovení - techničtí komisaři mohou namátkově kontrolovat, zda je jezdec schopen v předepsaném vybavení (přilba, kombinéza...) opustit své vozidlo v čase do 7 sekund (na straně řidiče) nebo do 9 sekund (na straně „spolujezdce“).
V kategoriích LMP2 a GTE Am nemusí do závodu odstartovat ten jezdec, který v tomto voze dosáhl nejrychlejšího kvalifikačního času.
Před vlastním startem závodu absolvují vozy pouze jedno „formovací“ kolo.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?