Před zahajovacím závodem World Endurance Championship přinášíme stručný přehled těch nejzásadnějších změn sportovních řádů. Co se oproti minulé sezóně změnilo, na co si týmy musí nově dát pozor a jaké nové výzvy čekají na samotné jezdce?
Sportovní řády prochází pravidelně po skončení aktuálního ročníku určitými úpravami tak, aby byla zachována atraktivita soutěže, a samozřejmě řády musí také reflektovat vývoj, kterým soutěž v dané sezóně přirozeně prochází. Nejinak tomu bylo i před letošním ročníkem. Zde je stručný přehled změn, které vstoupily v platnost pro letošní ročník World Endurance Championship, jehož úvodní závod se pojede o nadcházejícím Velikonočním víkendu na okruhu v Silverstone.
1. Mistrovství světa GTE - zavádí se dva nové oficiální tituly Mistrovství světa ve třídě GTE. V sezóně 2017 se tedy kromě dosavadního Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LM Prototype bude nově bojovat také v Mistrovství světa značek a Mistrovství světa jezdců v kategorii LMGTE.
2. Pohonné jednotky - v kategorii GTE již nemusí vůz použít v závodě stejný motor, s jakým absolvoval kvalifikaci. Doposud byla výměna pohonné jednotky mezi kvalifikací a závodem penalizována tříminutovým trestem stop& go.
U kategorie LMP2 se ruší limit 3 pohonných jednotek na sezónu.
U kategorie LMP1 Hybrid zůstává maximální limit 5 pohonných jednotek na sezónu i nadále v platnosti.
3. Pneumatiky - V kategorii LMP1 mají týmy nově na každý vůz pro celý závodní víkend přiděleno o 4 ks hladkých (slicks) pneumatik méně. To nutí týmy s pneumatikami více hospodařit již ve volných jízdách. V závodě mohou nyní použít pouze 3 sady (plus 2 ks pneumatik) oproti loňským 4 sadám + 2 ks.
Vozy v kategorii GTE Pro mohou použít maximálně 4 sady pneumatik ve volných jízdách a 3 sady (+2 ks pneu) pro kvalifikaci a vlastní závod.
Kategorie LMP2 a GTE Am zůstávají v oblasti počtu pneumatik oproti loňskému ročníku beze změny.
4. Testování a vývoj - Týmy kategorie LMP1 mají v průběhu sezóny pro potřeby soukromého testování k dispozici maximálně 7 dní.
Týmy LMP2 mají k dispozici jen 2 dny pro soukromý test a 8 dní pro test otevřený.
Týmy GTE mohou pro soukromé testování využít maximálně 10 dnů, otevřené testování těchto týmů není nijak časově omezeno.
Rookie test proběhne tradičně po posledním závodě v Bahrajnu a mistrovské týmy LMP2 a GTE Pro v nich musí povinně nasadit minimálně 1 vůz. Jezdce pro tyto povinné vozy určí pořadatel seriálu (ACO). Ostatní podmínky Rookie testu zůstávají beze změn.
Aerodynamické zkoušky ve větrném tunelu jsou nově omezeny na maximálně 800 hodin. Toto omezení se týká všech značek. Pro týmy soutěžící v kategorii LMP2 je aerodynamické testování ve větrném tunelu zapovězeno úplně.
5. Další ustanovení - techničtí komisaři mohou namátkově kontrolovat, zda je jezdec schopen v předepsaném vybavení (přilba, kombinéza...) opustit své vozidlo v čase do 7 sekund (na straně řidiče) nebo do 9 sekund (na straně „spolujezdce“).
V kategoriích LMP2 a GTE Am nemusí do závodu odstartovat ten jezdec, který v tomto voze dosáhl nejrychlejšího kvalifikačního času.
Před vlastním startem závodu absolvují vozy pouze jedno „formovací“ kolo.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).