Dle jezdců Toyoty má Peugeot na Dakaru neférovou výhodu

Giniel de Villiers na trati letošního Dakaru
Giniel de Villiers na trati letošního Dakaru, foto: Red Bull
-haj 12. ledna 2018 18:03
Sdílej:

Jezdci Toyoty, Nasser Al-Attiyah a Giniel de Villiers, cítí velkou křivdu v pravidlech, která jim neumožňují přímo z kabiny měnit tlak v pneumatikách.

Nejvíce se s tím Toyoty trápily v průběhu 4 etapy, kde je potkalo hodně defektů. Tato etapa byla pro Toyoty docela nešťastnou, když Nasser Al-Attiyah do ní startoval ze třetího místa poté, co předchozí třetí etapu vyhrál. V průběhu této etapy ale na jejího vítěze (Sébastiena Loeba) ztratil skoro hodinu a propadl se na páté místo. Giniel de Villiers do etapy odstartoval z pátého místa a propadl se až na osmé. 

V čem byl problém? Podle obou jezdců šlo hlavně o to vybalancování tlaku v pneumatikách před měkkými dunami, které vyžadují měkké gumy, a na druhé straně kamenitými cestami, na kterých mohou být podhuštěné gumy jednoduše poškozeny. Problém je pak v tom, že pravidla zakazují systémy ovládání dohušťování pneumatik přímo z kabiny u speciálů s pohonem všech 4 kol a naopak buggy od Peugeotu mohou dle pravidel podobné systémy klidně používat. 

"Ze začátku to bylo velmi, velmi obtížné, protože, jak víte, musíme jet s o něco menším tlakem v pneumatikách a pak přijedete na silniční část trati s podhuštěnými pneumatikami a dostanete velmi jednoduše defekt," říká Nasser Al-Attiyah. "Měli jsme dva defekty a to jsme se snažili tlak v pneumatikách držet velmi vysoký, ale to v písčitých dunách moc nefungovalo. Bylo to velmi, velmi těžké. Dvakrát jsme uvízli a ztratili jsme tak hodně času. Pro buggy je [palubní systém dohušťování] tou největší výhodou. Když se na to dnes podíváte, tak na čele jsou čtyři buggy. My nemůžeme jet s nízkým tlakem, protože pak dostanete jednoduše defekt. Auto je opravdu velmi dobré, ale pravidla nejsou fér," zakončil Katařan. 

Giniel de Villiers, který ten den ztratil 73 minut, když několikrát zapadl, se také přidává k názoru, že pravidla představují pro čtyřkolky velkou nevýhodu. "Měli jsme dva defekty, protože jsme měli samozřejmě trochu podhuštěno, protože nemůžeme gumy dofukovat a upouštět z kabiny, jak to může dělat Peugeot. Takže jsme museli jet s nízkým, abychom se dostali přes duny, jinak to nebylo možné. Auto bylo fajn, ale je škoda, že nemůžeme mít palubní systém kontroly tlaku v gumách, protože na začátku bylo hodně kamenů. Musím pak jet s vyšším tlakem. Ale protože víme, že písek je měkký a je tam množství dun, tak jedeme s nízkým tlakem a děláme defekty. Tam začíná celý problém."

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?