PEUGEOT 2008 DKR: lev dobývá nová území

Peugeot
Peugeot, foto: Archiv autora
Radka Matthey 15. dubna 2014 16:17
Sdílej:

Peugeot 2008 DKR je vypracovaný a temperamentní. Sešly se v něm veškeré atributy dobyvatele s obrovskou touhou po úspěchu. A právě za volant tohoto ohromujícího vozu vyrobeného na míru zasednou Carlos Sainz a Cyril Despres a vyrazí hájit barvy týmu Peugeot Total na Rally Dakar, která se pojede příští rok v lednu.

Tři týdny po oznámení o účasti společností Peugeot, Red Bull a Total na Rally Dakar 2015 odhaluje vůz, který ponese barvy týmu, svoji tolik očekávanou podobu. Nezaměnitelná rodinná příslušnost s posledním z crossoverů značky Peugeot je nepopiratelná. Vůz však nabral kvůli závodu, který před ním stojí, svaly a celkově nabízí impozantnější proporce. Jeho linie jsou výsledkem úzké spolupráce mezi design centrem Peugeot a týmem Peugeot Sport. Podoba se sériovou verzí je ohromující!Vůz 2008 DKR je mnohem víc než jen další stylový výtvor. Jeho agresivní linie byly pochopitelně ovlivněny technickými požadavky, což potvrzuje i šéf projektu v rámci týmu Peugeot Sport Jean-Christophe Pailler: „Design centru jsme dali velmi přesné zadání se základními rozměry, údaji o požadovaném objemu kabiny, velikosti kol, rozsahu odpružení. Měli k dispozici i aerodynamická data z našich předchozích simulací.“

Tým Peugeot Sport se totiž musel velmi brzy rozhodnout v zásadní věci. Jaký zvolit pohon? Všech 4 kol, nebo jen 2 kol? Podle pravidel totiž tento faktor ovlivní dva významné parametry vozu. „Provedli jsme velmi důkladnou analýzu toho, co se používá v závodech typu Dakar a velmi přesně jsme zhodnotili výhody jednotlivých možností. Zvolili jsme o hodně rozdílný přístup než naše konkurence. Po zvážení schopnosti jízdy v terénu a v písku u aut s pohonem jedné nápravy jsme se nakonec rozhodli právě pro něj. Můžeme tak využít větší kola a větší odpružení.“ Vůz 2008 DKR je tudíž opatřen 37palcovými pneumatikami Michelin, což představuje průměr téměř 94 cm.Tyto úvahy měly pochopitelně dopad na práci designérů Peugeot. Čtyřčlenný tým nadšeně přijal tuto výzvu a pustil se do práce na návrhu vozu, který se již zanedlouho postaví čelem léčkám Rally Dakar: „Nejobtížnější bylo upravit styl vozu podle jednotlivých technických omezení, která si diktuje nehostinný terén,“ vysvětluje Giovanni Rizzo, designér exteriéru vozu 2008. „Byly dvě možnosti, jak postupovat: vzít sériový vůz 2008 a přidat k němu díly vyrobené na míru, nebo se inspirovat od vozu 2008 a vymyslet nový vůz s ohledem na daná omezení. Nakonec jsme se rozhodli jít tou druhou cestou a přijít s čerstvou reinterpretací vozu 2008. Model 2008 DKR například nemá zadní dveře a vypadá proto spíše jako vize toho, jak by mohlo vypadat kupé 2008."

„Ukázalo se, že převést stylové přednosti sériového vozu na zadní část bylo poměrně snadné, zato přední část si vyžádala více práce,“ jak potvrdil Michaël Trouvé, designový manažer v design centru Peugeot. „Vzhledem k tomu, jaké obtíže čekají na naše piloty v terénu, rozhodli jsme se pro výrazně vertikální řešení. Znamená to velmi zkrácený převis a tedy velmi odlišnou přední část, než má sériový vůz. Technický tým si naštěstí pečlivě vyslechl naše argumenty a souhlasil s přemístěním některých částí, které by nám mohly působit obtíže. Nechal nám tak částečně volnou ruku, abychom navrhli přední masku, která se bude co nejvíc blížit vzhledu vozu 2008.“Díky této úzké spolupráci, která trvala od září 2013 do ledna 2014, získal vůz 2008 DKR jedinečný atraktivní vzhled, který se vzdaluje od tradičních principů. Carlos Sainz, který se již Rally Dakar zúčastnil sedmkrát v týmu Red Bull, a to jak s vozy 4×4, tak 2×4, zná nazpaměť technická omezení, která s sebou přináší náročné jihoamerické etapy, a design nového vozu si ho okamžitě získal:

„Filozofie vozu 2008 DKR je opravdu radikální a přináší řadu nových myšlenek. Nepodobá se žádnému jinému vozu s pohonem 2×4. Je opravdu velmi kompaktní, a to je dobře. Poslední dvě Rally Dakar jsem odjel s vozem s pohonem na jednu nápravu a jsem přesvědčen o tom, že toto technické řešení umožňuje Dakar vyhrát. Vyžaduje to pochopitelně velmi speciální vůz, který si poradí se všemi typy terénu. Jsem přesvědčen, že Peugeot Sport má k dispozici veškeré nutné know-how proto, aby se mu to podařilo a aby prokázal potřebnou technologii a prostředky, což je jedinečná a stimulující výzva pro celý tým.“To, co se skrývá pod kapotou, je prozatím zakryto rouškou tajemství, ale dech beroucí tvary vozu 2008 DKR již bezpochyby způsobily rozruch ještě předtím, než vůz zvíří prach a pustí se na trať v barvách týmů Red Bull a Total.

 
Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.