Po pátečním kolapsu, kdy prasklá hadice kompresoru vzala Aleši Lopraisovi v předposlední etapě letošního Dakaru naději na celkové umístění mezi prvními třemi, přišla v sobotu v posledním měření sil náplast v podobě druhého etapového zlata!
Celý tým ukázal nezdolného ducha. Všichni bojovali, i když šance na lepší výsledek byla vzdálená. Mechanici předvedli skvělou práci, Královna 69 prošla před posledním měřeným testem důkladným servisem a odměna se dostavila.
Na 157 kilometrů dlouhé speciálce z La Sereny do cílového Valparaísa se Aleš Loprais musel vypořádat s faktem, že startoval až z hloubi pole, ale ve spolupráci s navigátorem Sergem Bruynkensem a mechanikem Radimem Pustějovským to zvládl suverénně. Prvním mezičasem proletěl s třetím nejlepším časem, na tom druhém už byl nejrychlejší a na tom se nic nezměnilo až do cíle!
Nezastavila ho ani nehoda Číňana Zhou Yonga, jehož vůz pak po nějakou dobu blokoval cestu. Druhý včera dojel de Rooy, Aleš ho porazil o bezmála dvě a půl minuty. De Rooy se přitom v poslední etapě pokoušel předstihnout průběžně vedoucího Rusa Karginova, ale i když Karginov dojel až šestý, na celkové prvenství v letošním Dakaru mu to stačilo. Nizozemec de Rooy na něj v celkovém součtu ztratil 3 minuty a 11 vteřin, celkově třetí byl další ruský Kamaz s pilotem Nikolajevem. Kamaz obsadil i čtvrtou a pátou příčku, zabrali je Sotnikov s Šibalovem. Na šestém místě se po páteční bezmála tříhodinové ztrátě ocitl Aleš Loprais a sobotní triumf už to bohužel nevylepšil – ztráta na vítězného Karginova je nakonec 5 hodin a 4 minuty.
„Nikdy jsem nepředjel tolik účastníků jako dnes! Díky včerejší etapě, na které nás pronásledovaly technické problémy, jsme měli tu nejhorší možnou pozici do startu třinácté etapy. V prachu jsme předjeli více než 50 aut a kamiónů. Nakonec se to ale povedlo a vyhráli jsme poslední etapu. Je to má v pořadí sedmá vyhraná dakarská etapa. Na Dakaru podobně jako na Tour de France se zvlášť evidují vyhrané etapy. I když jsme už bohužel nemohli ovlivnit celkový výsledek, chtěl jsem alespoň tohle. Dakar 2014 byl prozatím nejtěžším závodem, který jsem kdy absolvoval. Měli jsme jen čtyři bezproblémové etapy a ve všech jsme dojeli na stupních vítězů. Zbývající etapy pro mě a celou posádku byly místy nepopsatelným utrpením. Nicméně takový je teď Dakar. Queen 69 je relativně nová „Tatřička“. Chtěl jsem toho po ní víc, než byla schopna absolvovat, nicméně když fungovala, tak doslova letěla a nebyl problém místy porážet tovární ruský tým Kamaz a nebo polotovární tým Iveco de Rooye. Rychlost máme dostatečnou, ale dojíždíme na výdrž techniky. Je to přímo úměrné velikosti našeho týmu. Jsme první ryze privátní tým bez tovární podpory, který občas zamíchá kartami vepředu. Tým Kamaz a hlavně Andrey Karginov si první místo plně zasloužili,“ vzkazuje Aleš Loprais ihned po dojezdu poslední etapy.
Bohužel se ukázalo, že i jediný výpadek dokáže s pořadím notně zamíchat. Nebýt páteční ztráty, mohl se Aleš Loprais až do konce bít o sošku beduína, kterou dostávají v cíli členové prvních tří posádek. Dlouho útočil na třetí příčku, ale takový je Dakar – nic neodpouští. Odměnou celému týmu může být fakt, že se oba stroje dopravily až do cíle, což se mnohým nepovedlo. Tatra Jana Tománka skončila v celkovém pořadí na 18. místě a to je mezi pěti desítkami kamionů, které dorazily až do Valparaísa, velmi slušný výsledek. Stejným výsledkem se může pochlubit i motorkář David Pabiška, který tak má za sebou nejlepší Dakar v životě.
Aleš své sdělení a celý závod zakončiil: „Chtěl bych poděkovat našemu týmu mechaniků, kteří makali celý Dakar nonstop až do chvíle, než Královna s Princeznou protnuly pásku. Na to, že to pro Královnu byla dakarská premiéra, je celkový výsledek více než důstojný. Samozřejmě moje heslo, že druhý je první, který prohrál, a čtvrté místo je téměř nedojet, nehodlám měnit a zůstává stejné. Chceme víc a věřím, že nás s Královnou a technickými daty, které jsme během letošní rallye získali, čeká dobrá a veliká budoucnost. Poděkování ještě jednou všem členům týmu, fanouškům, rodině a v neposlední řadě partnerům, bez kterých bychom toto pouštní dobrodružství nemohli nikdy absolvovat.“
Nemůžu si na závěr odpustit sérii rčení, která mě v souvislosti s naším týmem a Dakarem 2014 napadla: Není důležité, kolikrát spadneš, ale kolikrát se dokážeš zvednout. Kdo nejezdí, nepadá. Konec dobrý, všechno dobré!
Těšte se nadále na naše zprávy, třeba už zítra o výsledcích tipovací soutěže nebo setkání fanoušků na After Dakar party dne 1. 2. 2014 v Beskydech!
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.