Pátá etapa třídila pole a náš boj o přežití na Dakaru 2014 pokračuje

Rally Dakar
Rally Dakar, foto: www.loprais.cz
Tomáš Urban 11. ledna 2014 20:05
Sdílej:

Pořadatelé dopředu slibovali, že letos připraví opravdu tvrdý Dakar. A odjeté etapy jejich slova jen potvrzují.

Náročné etapy ničí techniku, účastníky ždímají na hranu naprostého vyčerpání. Jiná nebyla ani včerejší pátá etapa z Chilecita do Tucumánu. V ní navíc organizátoři pořádně zacloumali s nervy závodníků a především navigátorů. Kvůli nejasné navigaci nemálo posádek už v úvodní části měřeného úseku zbytečně ztrácelo čas. Organizátoři tak zamotali dění na trati, že motocyklisty raději do druhé části měřeného úseku vůbec nepustili, aby se čelně nestřetli s protijedoucími automobily a kamiony. Kvůli extrémním teplotám dosahujícím až 47 stupňů Celsia nakonec organizátoři zkrátili původní měřený úsek dlouhý 527 km pro čtyřkolky a motocykly. Drama díky teplotě zažil Paulo Goncalves, kterému motorka chytla a shořela.

Po středečním opakovaném výpadku pohonu 4x4 si mechanici InstaForex Loprais Teamu zase přes noc pořádně mákli, aby měl Aleš Loprais na startu svou Královnu 69 v pořádku. Stalo se, Aleš přesto startoval až z hloubi pole a dopředu se musel prodírat. Na prvním waypointu byl šestnáctý, na druhém už sedmý. Tak to platilo až do čtvrtého waypointu, posádka vozu 504 kontrolovala svou pozici. U pátého kontrolního bodu, který byl zároveň koncem první části speciálky, ale museli příznivci týmu čekat dlouhých 38 minut po průjezdu vedoucího kamionu, než se objevila Královna. Po 211 kilometrech byl Aleš Loprais třináctý. Neutralizaci, tedy přejezd na start druhého měřeného úseku, tým zvládl a znovu se pustil do ostrého závodění. Na sedmém waypointu z toho byl posun na devátou příčku, kterou Aleš Loprais udržel až do konce další úmorné etapy. I přesto, že ji organizátoři nakonec zkrátili z původně plánovaných 527 na 428 kilometrů, duny, písek, prach, kameny a nesnesitelné vedro daly zabrat všem. Motocykly hořely, auta ani kamiony nechtěly jet a mnozí z těch, kteří si dělali naděje na přední umístění, se dostávali do cíle s ohromným zpožděním. Situace se bohužel dotkla také Čechů, Martina Kolomého, který včerejší etapu nedokončil. Podobně jako před rokem nedojede posádka kamionu Liaz ve složení Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First do cíle Rallye Dakar. Opakuje se i podobný scénář - náročnost nejtěžšího motoristického maratonu nevydržel motor jejich vozidla.Nejlépe se s nástrahami páté etapy v kategorii kamionů vypořádal Rus Sotnikov s Kamazem, Aleš Loprais na něj ztratil na 9. příčce 42 minut a čtyři sekundy. Druhá týmová posádka 519 Jana Tománka obsadila patnáctou příčku se ztrátou hodiny, sedmi minut a 34 vteřin. Celkově je Aleš Loprais sedmý, na vedoucího de Rooye ztrácí hodinu a 39 minut, za třetím Rusem Nikolajevem zaostává o 20 minut. 6. etapa: Tucumán – SaltaSpojovací úseky: 394 km / Rychlostní zkouška: 156 kmDnes budou ostatní účastníci Dakaru „kamioňákům“ závidět. Zatímco motocyklisté, čtyřkolkáři a piloti aut znovu pojedou čtyřsetkilometrový měřený úsek, kamiony budou závodit na trase dlouhé „jen“ 156 kilometrů. Pojede se většinou na západ, pod koly budou především kameny a znovu se bude převážně stoupat. Tentokrát už ne tak vysoko jako v předchozích etapách, nejvyšší body šesté speciálky kamionů jen přibližně 2 600 metrů nad mořem. Možnosti k získání nějakého času k dobru tak budou omezené, ale věřme, že naše posádky to zvládnou. V sobotu je pak čeká zasloužený odpočinek. Problémy na trati potkaly bohužel i naše novinářské vozidlo Nissana Navaru, takže nám chybí video ze čtvrté a páté etapy. Nejtěžší závod světa prověřuje extrémně techniku, ale především lidi a jejich schopnosti a vůli. Jsme moc rádi, že jsou naši v pořádku a doslova „Jedeme dál!“

 
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.