Pátá etapa třídila pole a náš boj o přežití na Dakaru 2014 pokračuje

Rally Dakar
Rally Dakar, foto: www.loprais.cz
Tomáš Urban 11. ledna 2014 20:05
Sdílej:

Pořadatelé dopředu slibovali, že letos připraví opravdu tvrdý Dakar. A odjeté etapy jejich slova jen potvrzují.

Náročné etapy ničí techniku, účastníky ždímají na hranu naprostého vyčerpání. Jiná nebyla ani včerejší pátá etapa z Chilecita do Tucumánu. V ní navíc organizátoři pořádně zacloumali s nervy závodníků a především navigátorů. Kvůli nejasné navigaci nemálo posádek už v úvodní části měřeného úseku zbytečně ztrácelo čas. Organizátoři tak zamotali dění na trati, že motocyklisty raději do druhé části měřeného úseku vůbec nepustili, aby se čelně nestřetli s protijedoucími automobily a kamiony. Kvůli extrémním teplotám dosahujícím až 47 stupňů Celsia nakonec organizátoři zkrátili původní měřený úsek dlouhý 527 km pro čtyřkolky a motocykly. Drama díky teplotě zažil Paulo Goncalves, kterému motorka chytla a shořela.

Po středečním opakovaném výpadku pohonu 4x4 si mechanici InstaForex Loprais Teamu zase přes noc pořádně mákli, aby měl Aleš Loprais na startu svou Královnu 69 v pořádku. Stalo se, Aleš přesto startoval až z hloubi pole a dopředu se musel prodírat. Na prvním waypointu byl šestnáctý, na druhém už sedmý. Tak to platilo až do čtvrtého waypointu, posádka vozu 504 kontrolovala svou pozici. U pátého kontrolního bodu, který byl zároveň koncem první části speciálky, ale museli příznivci týmu čekat dlouhých 38 minut po průjezdu vedoucího kamionu, než se objevila Královna. Po 211 kilometrech byl Aleš Loprais třináctý. Neutralizaci, tedy přejezd na start druhého měřeného úseku, tým zvládl a znovu se pustil do ostrého závodění. Na sedmém waypointu z toho byl posun na devátou příčku, kterou Aleš Loprais udržel až do konce další úmorné etapy. I přesto, že ji organizátoři nakonec zkrátili z původně plánovaných 527 na 428 kilometrů, duny, písek, prach, kameny a nesnesitelné vedro daly zabrat všem. Motocykly hořely, auta ani kamiony nechtěly jet a mnozí z těch, kteří si dělali naděje na přední umístění, se dostávali do cíle s ohromným zpožděním. Situace se bohužel dotkla také Čechů, Martina Kolomého, který včerejší etapu nedokončil. Podobně jako před rokem nedojede posádka kamionu Liaz ve složení Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First do cíle Rallye Dakar. Opakuje se i podobný scénář - náročnost nejtěžšího motoristického maratonu nevydržel motor jejich vozidla.Nejlépe se s nástrahami páté etapy v kategorii kamionů vypořádal Rus Sotnikov s Kamazem, Aleš Loprais na něj ztratil na 9. příčce 42 minut a čtyři sekundy. Druhá týmová posádka 519 Jana Tománka obsadila patnáctou příčku se ztrátou hodiny, sedmi minut a 34 vteřin. Celkově je Aleš Loprais sedmý, na vedoucího de Rooye ztrácí hodinu a 39 minut, za třetím Rusem Nikolajevem zaostává o 20 minut. 6. etapa: Tucumán – SaltaSpojovací úseky: 394 km / Rychlostní zkouška: 156 kmDnes budou ostatní účastníci Dakaru „kamioňákům“ závidět. Zatímco motocyklisté, čtyřkolkáři a piloti aut znovu pojedou čtyřsetkilometrový měřený úsek, kamiony budou závodit na trase dlouhé „jen“ 156 kilometrů. Pojede se většinou na západ, pod koly budou především kameny a znovu se bude převážně stoupat. Tentokrát už ne tak vysoko jako v předchozích etapách, nejvyšší body šesté speciálky kamionů jen přibližně 2 600 metrů nad mořem. Možnosti k získání nějakého času k dobru tak budou omezené, ale věřme, že naše posádky to zvládnou. V sobotu je pak čeká zasloužený odpočinek. Problémy na trati potkaly bohužel i naše novinářské vozidlo Nissana Navaru, takže nám chybí video ze čtvrté a páté etapy. Nejtěžší závod světa prověřuje extrémně techniku, ale především lidi a jejich schopnosti a vůli. Jsme moc rádi, že jsou naši v pořádku a doslova „Jedeme dál!“

 
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?