Pořadatelé dopředu slibovali, že letos připraví opravdu tvrdý Dakar. A odjeté etapy jejich slova jen potvrzují.
Náročné etapy ničí techniku, účastníky ždímají na hranu naprostého vyčerpání. Jiná nebyla ani včerejší pátá etapa z Chilecita do Tucumánu. V ní navíc organizátoři pořádně zacloumali s nervy závodníků a především navigátorů. Kvůli nejasné navigaci nemálo posádek už v úvodní části měřeného úseku zbytečně ztrácelo čas. Organizátoři tak zamotali dění na trati, že motocyklisty raději do druhé části měřeného úseku vůbec nepustili, aby se čelně nestřetli s protijedoucími automobily a kamiony. Kvůli extrémním teplotám dosahujícím až 47 stupňů Celsia nakonec organizátoři zkrátili původní měřený úsek dlouhý 527 km pro čtyřkolky a motocykly. Drama díky teplotě zažil Paulo Goncalves, kterému motorka chytla a shořela.
Po středečním opakovaném výpadku pohonu 4x4 si mechanici InstaForex Loprais Teamu zase přes noc pořádně mákli, aby měl Aleš Loprais na startu svou Královnu 69 v pořádku. Stalo se, Aleš přesto startoval až z hloubi pole a dopředu se musel prodírat. Na prvním waypointu byl šestnáctý, na druhém už sedmý. Tak to platilo až do čtvrtého waypointu, posádka vozu 504 kontrolovala svou pozici. U pátého kontrolního bodu, který byl zároveň koncem první části speciálky, ale museli příznivci týmu čekat dlouhých 38 minut po průjezdu vedoucího kamionu, než se objevila Královna. Po 211 kilometrech byl Aleš Loprais třináctý. Neutralizaci, tedy přejezd na start druhého měřeného úseku, tým zvládl a znovu se pustil do ostrého závodění. Na sedmém waypointu z toho byl posun na devátou příčku, kterou Aleš Loprais udržel až do konce další úmorné etapy. I přesto, že ji organizátoři nakonec zkrátili z původně plánovaných 527 na 428 kilometrů, duny, písek, prach, kameny a nesnesitelné vedro daly zabrat všem. Motocykly hořely, auta ani kamiony nechtěly jet a mnozí z těch, kteří si dělali naděje na přední umístění, se dostávali do cíle s ohromným zpožděním. Situace se bohužel dotkla také Čechů, Martina Kolomého, který včerejší etapu nedokončil. Podobně jako před rokem nedojede posádka kamionu Liaz ve složení Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First do cíle Rallye Dakar. Opakuje se i podobný scénář - náročnost nejtěžšího motoristického maratonu nevydržel motor jejich vozidla.Nejlépe se s nástrahami páté etapy v kategorii kamionů vypořádal Rus Sotnikov s Kamazem, Aleš Loprais na něj ztratil na 9. příčce 42 minut a čtyři sekundy. Druhá týmová posádka 519 Jana Tománka obsadila patnáctou příčku se ztrátou hodiny, sedmi minut a 34 vteřin. Celkově je Aleš Loprais sedmý, na vedoucího de Rooye ztrácí hodinu a 39 minut, za třetím Rusem Nikolajevem zaostává o 20 minut. 6. etapa: Tucumán – SaltaSpojovací úseky: 394 km / Rychlostní zkouška: 156 kmDnes budou ostatní účastníci Dakaru „kamioňákům“ závidět. Zatímco motocyklisté, čtyřkolkáři a piloti aut znovu pojedou čtyřsetkilometrový měřený úsek, kamiony budou závodit na trase dlouhé „jen“ 156 kilometrů. Pojede se většinou na západ, pod koly budou především kameny a znovu se bude převážně stoupat. Tentokrát už ne tak vysoko jako v předchozích etapách, nejvyšší body šesté speciálky kamionů jen přibližně 2 600 metrů nad mořem. Možnosti k získání nějakého času k dobru tak budou omezené, ale věřme, že naše posádky to zvládnou. V sobotu je pak čeká zasloužený odpočinek. Problémy na trati potkaly bohužel i naše novinářské vozidlo Nissana Navaru, takže nám chybí video ze čtvrté a páté etapy. Nejtěžší závod světa prověřuje extrémně techniku, ale především lidi a jejich schopnosti a vůli. Jsme moc rádi, že jsou naši v pořádku a doslova „Jedeme dál!“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?