Díky vítězství na Dakarech 2012, 2013 i 2014 se projekt Mini All4-Racing stává velmi úspěšným. Pojďme se tedy trochu podívat, co tento speciál tvoří tak úspěšným.
Karoserie:Je celkově asi o 5% větší než u standardního Mini John Cooper Works Countryman. Dominantním prvkem karoserie závodního speciálu jsou uhlíková vlákna. Vestavěná ochranná klec z ocelových trubek je dělána dle norem pro stavbu letadel (stejně jako všechny ostatní ocelové části). Ochranná klec je v určitých částech součástí monokoku. Místo pro posádku je jedinou součástí vozu, která nemůže být sama demontována, zatímco ostatní části auta mohou být separátně rozloženy.
Podvozek/přenos hnací síly:Mini All4-Racing je vybaveno sekvenční převodovkou od Sadevu se šesti stupni pro jízdu dopředu a jedním pro couvání. Spojka je ve speciálu od firmy AP Racing, její zajímavostí je, že je třeba jen pro rozjezd, pak už se dá řadit bez spojky. Řadící páka se nalézá, podobně jako u sériového auta, mezi jezdcem a navigátorem.
Nicméně stupně nejsou měněny podle klasického 'Hčka' jako u sériového modelu, ale (jak již bylo zmíněno) jedná se o sekvenční řazení, kdy pohybem vzad stupně přidáváte a pohybem vpřed ubíráte. Spojka je vybavena více kovovými kotouči, aby mohla ideálně přenášet vysoký točivý moment motoru. Kromě toho je Mini vybaveno plně uzamykatelným, olejem chlazeným, diferenciálem jak na přední tak i na zadní nápravě od firmy Xtrac. To stejné platí i pro centrální diferenciál.
Motor:Dieselový motor pochází od BMW Motoren GmbH z rakouského Steyru, který byl vyvinut speciálně pro nasazení na vytrvalostních soutěžích. TwinPower Turbo-Motor o objemu 2993 kubických centimetrů má více jak 300 koní při 3 250 ot./min. Díky tomu tak Mini dosahuje maximální rychlosti kolem 185 km/h. V motoru je restriktor o průměru 38 mm. Kromě toho je motor vybaven suchou klikovou skříní mazání. V zájmu co největšího snížení váhy vozu se v něm nachází pouze nezbytné množství kabeláže.
Pneumatiky/brzdy:Mini All4-Racing je vybaveno obutím Michelin All-Terrain velikosti 245/80R 16. V zadní části vozu se standardně vozí tři rezervy. Ocelové kotouče brzd mají velikost 320 mm na 32 mm a vpředu jsou chlazeny vzduchem a na zadní nápravě jsou brzdové kotouče chlazeny vodou a vzduchem (každý šesti písty). Tlumiče (na každé nápravě čtyři) jsou plně nastavitelné a to přes otočný ventil. O chlazení oleje v tlumičích se stará externí rezervoár, který tak umožňuje jejich konstantní práci stejně tak jako dlouhou výdrž.
KokpitV kokpitu speciálu čekají na jezdce i spolujezdce speciálně tvarovaná sedadla od Recaro Motorsport. Sedadla jsou samozřejmě vybaveny šestibodovnými pásy. Dále jezdci používají systém HANS (Head-and-Neck-Support). I přístrojová deska v kokpitu je z uhlíkových vláken, která jsou lehká a pevná, a je rozdělena na tři části - část pro jezdce, centrální část a část pro spolujezdce. Zobrazované informace jsou zredukovány samozřejmě jen na to nejpodstatnější.
Jezdec třeba vidí zařazený stupeň a pak symbol řazení, která má dává informace o optimálním stupni, který by měl být zařazen. Zobrazení spoustu elementárních informací, jako například rychlost, tlak oleje, teploty nebo informacích o elektronice, se děje na centrální části desky, aby s nimi mohli disponovat jak jezdec tak i spolujezdec. Tento element může být vymontován a nahrazen během tří minut, což optimalizuje servisní časy při výpadku ze soutěže. Část přístrojové desty pro spolujezdce obsahuje elementy nutné k navigaci.
AerodynamikaOptimální proudění vzduchu je u speciálu Mini All4-Racing na Dakaru stejně důležité, jako ve všech ostatních disciplínách motorsportu. Optimalizované větrání vozu je řešeno přes střechu, ve které jsou zvenčí jasně patrné tři díry. Vzadu pak můžeme vidět zakulacený spoiler, který se stará o usměrnění proudu vzduchu jdoucího přes střechu a vytváří tak dodatečný přítlak. Vzhledem k tomu, že silniční Mini John Cooper Works Countryman má malý spoiler na zádi střechy, tak na závodní speciál nebylo třeba dodávat nějaký větší spoiler, spíš šlo jen o specifické naladění pro potřeby Dakaru.
Technická data Mini All4-Racing:
Motor: Dieselový TwinPower turbomotorVýkon: 307 koní/3250 otáček/min.Kroutící moment: ca. 700 Nm/2100 otáček/min.objem: 2993 ccmRestriktor: 38 mm průměrNejvyšší rychlost: ca. 185 km/hPřevodovka: sekvenční 6 stupňová (Sadev)Spojka: AP Racing ClutchDiferenciály: XtracBrzdy: AP kotoučové brzdy (320x32 mm), vpředu vzduchem chlazené, vzadu chlazené vzduchem a vodouDélka/šířka/výška: 4333 / 1998 / 1966 mmRozvor: 2906 mmRozchod: 1736 mmProvozní hmotnost: 1900 kgNádrž: ca. 375 litrůRám šasi: Heggemann AutosportPneumatiky: Michelin All-Terrain (velikost: 245/80R 16)
Pod článkem se můžete podívat na další fotky Mini All4-Racing z Dakaru.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.