Díky vítězství na Dakarech 2012, 2013 i 2014 se projekt Mini All4-Racing stává velmi úspěšným. Pojďme se tedy trochu podívat, co tento speciál tvoří tak úspěšným.
Karoserie:Je celkově asi o 5% větší než u standardního Mini John Cooper Works Countryman. Dominantním prvkem karoserie závodního speciálu jsou uhlíková vlákna. Vestavěná ochranná klec z ocelových trubek je dělána dle norem pro stavbu letadel (stejně jako všechny ostatní ocelové části). Ochranná klec je v určitých částech součástí monokoku. Místo pro posádku je jedinou součástí vozu, která nemůže být sama demontována, zatímco ostatní části auta mohou být separátně rozloženy.
Podvozek/přenos hnací síly:Mini All4-Racing je vybaveno sekvenční převodovkou od Sadevu se šesti stupni pro jízdu dopředu a jedním pro couvání. Spojka je ve speciálu od firmy AP Racing, její zajímavostí je, že je třeba jen pro rozjezd, pak už se dá řadit bez spojky. Řadící páka se nalézá, podobně jako u sériového auta, mezi jezdcem a navigátorem.
Nicméně stupně nejsou měněny podle klasického 'Hčka' jako u sériového modelu, ale (jak již bylo zmíněno) jedná se o sekvenční řazení, kdy pohybem vzad stupně přidáváte a pohybem vpřed ubíráte. Spojka je vybavena více kovovými kotouči, aby mohla ideálně přenášet vysoký točivý moment motoru. Kromě toho je Mini vybaveno plně uzamykatelným, olejem chlazeným, diferenciálem jak na přední tak i na zadní nápravě od firmy Xtrac. To stejné platí i pro centrální diferenciál.
Motor:Dieselový motor pochází od BMW Motoren GmbH z rakouského Steyru, který byl vyvinut speciálně pro nasazení na vytrvalostních soutěžích. TwinPower Turbo-Motor o objemu 2993 kubických centimetrů má více jak 300 koní při 3 250 ot./min. Díky tomu tak Mini dosahuje maximální rychlosti kolem 185 km/h. V motoru je restriktor o průměru 38 mm. Kromě toho je motor vybaven suchou klikovou skříní mazání. V zájmu co největšího snížení váhy vozu se v něm nachází pouze nezbytné množství kabeláže.
Pneumatiky/brzdy:Mini All4-Racing je vybaveno obutím Michelin All-Terrain velikosti 245/80R 16. V zadní části vozu se standardně vozí tři rezervy. Ocelové kotouče brzd mají velikost 320 mm na 32 mm a vpředu jsou chlazeny vzduchem a na zadní nápravě jsou brzdové kotouče chlazeny vodou a vzduchem (každý šesti písty). Tlumiče (na každé nápravě čtyři) jsou plně nastavitelné a to přes otočný ventil. O chlazení oleje v tlumičích se stará externí rezervoár, který tak umožňuje jejich konstantní práci stejně tak jako dlouhou výdrž.
KokpitV kokpitu speciálu čekají na jezdce i spolujezdce speciálně tvarovaná sedadla od Recaro Motorsport. Sedadla jsou samozřejmě vybaveny šestibodovnými pásy. Dále jezdci používají systém HANS (Head-and-Neck-Support). I přístrojová deska v kokpitu je z uhlíkových vláken, která jsou lehká a pevná, a je rozdělena na tři části - část pro jezdce, centrální část a část pro spolujezdce. Zobrazované informace jsou zredukovány samozřejmě jen na to nejpodstatnější.
Jezdec třeba vidí zařazený stupeň a pak symbol řazení, která má dává informace o optimálním stupni, který by měl být zařazen. Zobrazení spoustu elementárních informací, jako například rychlost, tlak oleje, teploty nebo informacích o elektronice, se děje na centrální části desky, aby s nimi mohli disponovat jak jezdec tak i spolujezdec. Tento element může být vymontován a nahrazen během tří minut, což optimalizuje servisní časy při výpadku ze soutěže. Část přístrojové desty pro spolujezdce obsahuje elementy nutné k navigaci.
AerodynamikaOptimální proudění vzduchu je u speciálu Mini All4-Racing na Dakaru stejně důležité, jako ve všech ostatních disciplínách motorsportu. Optimalizované větrání vozu je řešeno přes střechu, ve které jsou zvenčí jasně patrné tři díry. Vzadu pak můžeme vidět zakulacený spoiler, který se stará o usměrnění proudu vzduchu jdoucího přes střechu a vytváří tak dodatečný přítlak. Vzhledem k tomu, že silniční Mini John Cooper Works Countryman má malý spoiler na zádi střechy, tak na závodní speciál nebylo třeba dodávat nějaký větší spoiler, spíš šlo jen o specifické naladění pro potřeby Dakaru.
Technická data Mini All4-Racing:
Motor: Dieselový TwinPower turbomotorVýkon: 307 koní/3250 otáček/min.Kroutící moment: ca. 700 Nm/2100 otáček/min.objem: 2993 ccmRestriktor: 38 mm průměrNejvyšší rychlost: ca. 185 km/hPřevodovka: sekvenční 6 stupňová (Sadev)Spojka: AP Racing ClutchDiferenciály: XtracBrzdy: AP kotoučové brzdy (320x32 mm), vpředu vzduchem chlazené, vzadu chlazené vzduchem a vodouDélka/šířka/výška: 4333 / 1998 / 1966 mmRozvor: 2906 mmRozchod: 1736 mmProvozní hmotnost: 1900 kgNádrž: ca. 375 litrůRám šasi: Heggemann AutosportPneumatiky: Michelin All-Terrain (velikost: 245/80R 16)
Pod článkem se můžete podívat na další fotky Mini All4-Racing z Dakaru.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.