Díky vítězství na Dakarech 2012, 2013 i 2014 se projekt Mini All4-Racing stává velmi úspěšným. Pojďme se tedy trochu podívat, co tento speciál tvoří tak úspěšným.
Karoserie:Je celkově asi o 5% větší než u standardního Mini John Cooper Works Countryman. Dominantním prvkem karoserie závodního speciálu jsou uhlíková vlákna. Vestavěná ochranná klec z ocelových trubek je dělána dle norem pro stavbu letadel (stejně jako všechny ostatní ocelové části). Ochranná klec je v určitých částech součástí monokoku. Místo pro posádku je jedinou součástí vozu, která nemůže být sama demontována, zatímco ostatní části auta mohou být separátně rozloženy.
Podvozek/přenos hnací síly:Mini All4-Racing je vybaveno sekvenční převodovkou od Sadevu se šesti stupni pro jízdu dopředu a jedním pro couvání. Spojka je ve speciálu od firmy AP Racing, její zajímavostí je, že je třeba jen pro rozjezd, pak už se dá řadit bez spojky. Řadící páka se nalézá, podobně jako u sériového auta, mezi jezdcem a navigátorem.
Nicméně stupně nejsou měněny podle klasického 'Hčka' jako u sériového modelu, ale (jak již bylo zmíněno) jedná se o sekvenční řazení, kdy pohybem vzad stupně přidáváte a pohybem vpřed ubíráte. Spojka je vybavena více kovovými kotouči, aby mohla ideálně přenášet vysoký točivý moment motoru. Kromě toho je Mini vybaveno plně uzamykatelným, olejem chlazeným, diferenciálem jak na přední tak i na zadní nápravě od firmy Xtrac. To stejné platí i pro centrální diferenciál.
Motor:Dieselový motor pochází od BMW Motoren GmbH z rakouského Steyru, který byl vyvinut speciálně pro nasazení na vytrvalostních soutěžích. TwinPower Turbo-Motor o objemu 2993 kubických centimetrů má více jak 300 koní při 3 250 ot./min. Díky tomu tak Mini dosahuje maximální rychlosti kolem 185 km/h. V motoru je restriktor o průměru 38 mm. Kromě toho je motor vybaven suchou klikovou skříní mazání. V zájmu co největšího snížení váhy vozu se v něm nachází pouze nezbytné množství kabeláže.
Pneumatiky/brzdy:Mini All4-Racing je vybaveno obutím Michelin All-Terrain velikosti 245/80R 16. V zadní části vozu se standardně vozí tři rezervy. Ocelové kotouče brzd mají velikost 320 mm na 32 mm a vpředu jsou chlazeny vzduchem a na zadní nápravě jsou brzdové kotouče chlazeny vodou a vzduchem (každý šesti písty). Tlumiče (na každé nápravě čtyři) jsou plně nastavitelné a to přes otočný ventil. O chlazení oleje v tlumičích se stará externí rezervoár, který tak umožňuje jejich konstantní práci stejně tak jako dlouhou výdrž.
KokpitV kokpitu speciálu čekají na jezdce i spolujezdce speciálně tvarovaná sedadla od Recaro Motorsport. Sedadla jsou samozřejmě vybaveny šestibodovnými pásy. Dále jezdci používají systém HANS (Head-and-Neck-Support). I přístrojová deska v kokpitu je z uhlíkových vláken, která jsou lehká a pevná, a je rozdělena na tři části - část pro jezdce, centrální část a část pro spolujezdce. Zobrazované informace jsou zredukovány samozřejmě jen na to nejpodstatnější.
Jezdec třeba vidí zařazený stupeň a pak symbol řazení, která má dává informace o optimálním stupni, který by měl být zařazen. Zobrazení spoustu elementárních informací, jako například rychlost, tlak oleje, teploty nebo informacích o elektronice, se děje na centrální části desky, aby s nimi mohli disponovat jak jezdec tak i spolujezdec. Tento element může být vymontován a nahrazen během tří minut, což optimalizuje servisní časy při výpadku ze soutěže. Část přístrojové desty pro spolujezdce obsahuje elementy nutné k navigaci.
AerodynamikaOptimální proudění vzduchu je u speciálu Mini All4-Racing na Dakaru stejně důležité, jako ve všech ostatních disciplínách motorsportu. Optimalizované větrání vozu je řešeno přes střechu, ve které jsou zvenčí jasně patrné tři díry. Vzadu pak můžeme vidět zakulacený spoiler, který se stará o usměrnění proudu vzduchu jdoucího přes střechu a vytváří tak dodatečný přítlak. Vzhledem k tomu, že silniční Mini John Cooper Works Countryman má malý spoiler na zádi střechy, tak na závodní speciál nebylo třeba dodávat nějaký větší spoiler, spíš šlo jen o specifické naladění pro potřeby Dakaru.
Technická data Mini All4-Racing:
Motor: Dieselový TwinPower turbomotorVýkon: 307 koní/3250 otáček/min.Kroutící moment: ca. 700 Nm/2100 otáček/min.objem: 2993 ccmRestriktor: 38 mm průměrNejvyšší rychlost: ca. 185 km/hPřevodovka: sekvenční 6 stupňová (Sadev)Spojka: AP Racing ClutchDiferenciály: XtracBrzdy: AP kotoučové brzdy (320x32 mm), vpředu vzduchem chlazené, vzadu chlazené vzduchem a vodouDélka/šířka/výška: 4333 / 1998 / 1966 mmRozvor: 2906 mmRozchod: 1736 mmProvozní hmotnost: 1900 kgNádrž: ca. 375 litrůRám šasi: Heggemann AutosportPneumatiky: Michelin All-Terrain (velikost: 245/80R 16)
Pod článkem se můžete podívat na další fotky Mini All4-Racing z Dakaru.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.