Díky vítězství na Dakarech 2012, 2013 i 2014 se projekt Mini All4-Racing stává velmi úspěšným. Pojďme se tedy trochu podívat, co tento speciál tvoří tak úspěšným.
Karoserie:Je celkově asi o 5% větší než u standardního Mini John Cooper Works Countryman. Dominantním prvkem karoserie závodního speciálu jsou uhlíková vlákna. Vestavěná ochranná klec z ocelových trubek je dělána dle norem pro stavbu letadel (stejně jako všechny ostatní ocelové části). Ochranná klec je v určitých částech součástí monokoku. Místo pro posádku je jedinou součástí vozu, která nemůže být sama demontována, zatímco ostatní části auta mohou být separátně rozloženy.
Podvozek/přenos hnací síly:Mini All4-Racing je vybaveno sekvenční převodovkou od Sadevu se šesti stupni pro jízdu dopředu a jedním pro couvání. Spojka je ve speciálu od firmy AP Racing, její zajímavostí je, že je třeba jen pro rozjezd, pak už se dá řadit bez spojky. Řadící páka se nalézá, podobně jako u sériového auta, mezi jezdcem a navigátorem.
Nicméně stupně nejsou měněny podle klasického 'Hčka' jako u sériového modelu, ale (jak již bylo zmíněno) jedná se o sekvenční řazení, kdy pohybem vzad stupně přidáváte a pohybem vpřed ubíráte. Spojka je vybavena více kovovými kotouči, aby mohla ideálně přenášet vysoký točivý moment motoru. Kromě toho je Mini vybaveno plně uzamykatelným, olejem chlazeným, diferenciálem jak na přední tak i na zadní nápravě od firmy Xtrac. To stejné platí i pro centrální diferenciál.
Motor:Dieselový motor pochází od BMW Motoren GmbH z rakouského Steyru, který byl vyvinut speciálně pro nasazení na vytrvalostních soutěžích. TwinPower Turbo-Motor o objemu 2993 kubických centimetrů má více jak 300 koní při 3 250 ot./min. Díky tomu tak Mini dosahuje maximální rychlosti kolem 185 km/h. V motoru je restriktor o průměru 38 mm. Kromě toho je motor vybaven suchou klikovou skříní mazání. V zájmu co největšího snížení váhy vozu se v něm nachází pouze nezbytné množství kabeláže.
Pneumatiky/brzdy:Mini All4-Racing je vybaveno obutím Michelin All-Terrain velikosti 245/80R 16. V zadní části vozu se standardně vozí tři rezervy. Ocelové kotouče brzd mají velikost 320 mm na 32 mm a vpředu jsou chlazeny vzduchem a na zadní nápravě jsou brzdové kotouče chlazeny vodou a vzduchem (každý šesti písty). Tlumiče (na každé nápravě čtyři) jsou plně nastavitelné a to přes otočný ventil. O chlazení oleje v tlumičích se stará externí rezervoár, který tak umožňuje jejich konstantní práci stejně tak jako dlouhou výdrž.
KokpitV kokpitu speciálu čekají na jezdce i spolujezdce speciálně tvarovaná sedadla od Recaro Motorsport. Sedadla jsou samozřejmě vybaveny šestibodovnými pásy. Dále jezdci používají systém HANS (Head-and-Neck-Support). I přístrojová deska v kokpitu je z uhlíkových vláken, která jsou lehká a pevná, a je rozdělena na tři části - část pro jezdce, centrální část a část pro spolujezdce. Zobrazované informace jsou zredukovány samozřejmě jen na to nejpodstatnější.
Jezdec třeba vidí zařazený stupeň a pak symbol řazení, která má dává informace o optimálním stupni, který by měl být zařazen. Zobrazení spoustu elementárních informací, jako například rychlost, tlak oleje, teploty nebo informacích o elektronice, se děje na centrální části desky, aby s nimi mohli disponovat jak jezdec tak i spolujezdec. Tento element může být vymontován a nahrazen během tří minut, což optimalizuje servisní časy při výpadku ze soutěže. Část přístrojové desty pro spolujezdce obsahuje elementy nutné k navigaci.
AerodynamikaOptimální proudění vzduchu je u speciálu Mini All4-Racing na Dakaru stejně důležité, jako ve všech ostatních disciplínách motorsportu. Optimalizované větrání vozu je řešeno přes střechu, ve které jsou zvenčí jasně patrné tři díry. Vzadu pak můžeme vidět zakulacený spoiler, který se stará o usměrnění proudu vzduchu jdoucího přes střechu a vytváří tak dodatečný přítlak. Vzhledem k tomu, že silniční Mini John Cooper Works Countryman má malý spoiler na zádi střechy, tak na závodní speciál nebylo třeba dodávat nějaký větší spoiler, spíš šlo jen o specifické naladění pro potřeby Dakaru.
Technická data Mini All4-Racing:
Motor: Dieselový TwinPower turbomotorVýkon: 307 koní/3250 otáček/min.Kroutící moment: ca. 700 Nm/2100 otáček/min.objem: 2993 ccmRestriktor: 38 mm průměrNejvyšší rychlost: ca. 185 km/hPřevodovka: sekvenční 6 stupňová (Sadev)Spojka: AP Racing ClutchDiferenciály: XtracBrzdy: AP kotoučové brzdy (320x32 mm), vpředu vzduchem chlazené, vzadu chlazené vzduchem a vodouDélka/šířka/výška: 4333 / 1998 / 1966 mmRozvor: 2906 mmRozchod: 1736 mmProvozní hmotnost: 1900 kgNádrž: ca. 375 litrůRám šasi: Heggemann AutosportPneumatiky: Michelin All-Terrain (velikost: 245/80R 16)
Pod článkem se můžete podívat na další fotky Mini All4-Racing z Dakaru.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?