Jen lehce dva měsíce po dojezdu letošního ročníku Rally Dakar začal pořadatel soutěže, společnost ASO, zveřejňovat první fakta o novém ročníku. Zatímco kompletní startovní pole pojede přes Argentinu a Chile, tak motorkáři se podívají ještě i do Bolivie. Obhájce vítězství a legenda této soutěže, Stéphane Peterhansel, zůstává u týmu X-Raid.
Stéphane Peterhansel za německý tým X-Raid startuje už od roku 2009 a v letech 2012 a 2013 se speciálem Mini ALL4 Racing soutěž ovládl. Celkově tak Francouz z tohoto rallyového maratonu už má jedenáct vítězství, šest z toho na motorce.
"Spolehlivost Mini ALL4 Racing je takřka výjimečná. Na dvou Dakarech jsme neměli žádné technické problémy. Není to jen o dobrém autě, i o celém týmu, který během Dakaru odvedl velmi profesionální práci. I přes velké teplo, písek a vysoký tlak všichni pracovali bez chyby. Jen tak jsme ale měli možnost obstát před konkurencí, která měla díky pravidlům výhodu," řekl Stéphane Peterhansel.
Start příštího ročníku Dakaru bude 5. ledna v městě Rosari v Argentině, které není daleko od Buenos Aires. Odtud se pojede kolem And do města Salta, kde je na 11. ledna naplánován odpočinkový den. Pak se trasa bude stáčen na sever a na účastníky na motorkách čeká odbočka do Bolivie, zbytek pole pojede přímo do Chile na známou poušť Atacama. 18. ledna skončí 35. ročník Rally Dakar ve Valparaiso, což je západně od Santiaga.
"Je škoda, že do Bolivie jedou jen motorkáři a že v příštím Dakaru už není Peru. V uplynulých dvou letech jsme tam zažili zajímavé tratě a skvělé duny. Musíme však důvěřovat organizátorům z ASO. Tratě z předešlých tří ročníků byly velmi dobré," míni Peterhansel, kterému se líbí prodloužení etap. "Byla to skvělá věc. V Mini máme silné auto. Ale i osobně se mi libí maratonské etapy. Je to velká výzva, kterou jsme museli zvládat v Africe."
Také týmový šéf X-Raidu, Sven Quandt, je přesvědčen, že i tentokrát Francouz bitvu s časem vyhraje. "ASO oznámilo, že pojedeme i maratonské etapy, na kterých auta nebudou mít večer k dispozici servis. S jeho zkušenostmi tuto výzvu Stéphane určitě zvládne."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.