Během testovací III. Testovací RZ Žiželice bylo možno povozit i sponzory a fanoušky. Jeden pohled fanouška ze sedadla spolujezdce v závodním voze Vám přinášíme.
Vše začalo docela nenápadně. V úterý mi zavolal táta a ptal se, jestli mám v sobotu něco v plánu, odpověděla jsem, že ne a už se to vezlo. Ve středu mi bylo oznámeno: ,,Jedeme do Žíželic.“ . Podívala jsem se na mapu, kam to vlastně jedeme, prozkoumala jsem webovky, zjistila, že na startovní listině je i Královehradecký rally klub (team mého strýce Pavla Urbana a bratrance Jakuba Urbana) a začala se těšit.
V sobotu ráno jsme dorazili na místo. Auta už byla připravena, jen se čekalo, až odbije magická 11. hodina, která to všechno odstartuje. Prošli jsme servis, omrkli konkurenci, a čím víc se blížil start, tím více to začalo v servise vrčet.
Na hodinkách čas 10:45 a první auta odjížděla směr start. Najednou bylo v servise prázdno, nikde nikdo, klid, ticho. Jelikož ráda fotím, sedla jsem do auta a jela se podívat na 1.RZ Proudnice víc z blízka. Vybrala jsem si místo komentované zóny, kde nechyběly komentáře, ale ani ,,párkař“ a skvělá atmosféra. Udělala jsem pár snímků a vrátila se zpátky do servisu. Netrvalo dlouho a strýc se Škodou Fabia přijel a říká: ,,Jedeš se mnou? Převlíkej se!“. Řekla jsem“oká“ a už jsem se navlíkala do roláku, kombinézy, kukly, bot a? Samozřejmě nesměla chybět helma a taky bezpečnostní systém HANS. Pánové z teamu mě ,,oservisovali“, aby vše bylo, jak má být a už jsem nasedala do auta. Zapásala jsem se, dotáhla a první ,,problémy“ byl na světě, nedosáhla jsem na rozpis, který ležel na přístrojové desce a nemohla si zavřít dveře, pač byly prostě daleko?. Pánové z teamu rychle pochopili, která bije a pomohli mi ?. ,,Můžeme vyrazit“. Vnitřně jsem byla nadšená a natěšená, ale zároveň jsem měla velký respekt. Strýc mě uklidnil, že nemusím číst rozpis, že si to pamatuje a já se můžu kochat. Paráda.
Jsme na startu, pořadatel se ptá jezdce: ,,Chlapi, chcete jet ještě jednou?“ ,,Jasně.“ Odpověděl strýc a já se jen pousmála. Dostávám lísteček s časem startu. Půl minuty. 10 vteřin, 5,4,3,2,1 START! Auto mě zatlačilo do sedačky a než jsem se stihla rozkoukat už jsme projeli retardér z balíků slámy, přejeli most, míjeli jsme ,,komentovanou zónu“ a už jsme v cíli. ,, Waaau, tak to je mazec strejdo.“ Byla jsem nadšená. Neskutečné. Jeli jsme hned na další průjezd. Cestou na přejezdu jsem zkoumala auto ,,zevnitř“. Ptala jsem se, na co je jaká páčka, proč jsou přede mnou ukazatele teploty a času a taky na to, jak spolujezdec zvládá diktovat tu směs čísel, písmen a značek, které jsou napsány v bloku, který celou dobu pevně držím v ruce. Strýc mi odpověděl na vše, na co jsem se zeptala, vše mi vysvětlil a já zase byla o něco chytřejší.
Jsme na startu, opět dostávám lísteček s časem startu. 5,4,3,2,1 START! Strýc diktuje rozpis a já se začínám orientovat ve směsi čísel a písmen, která mi dosud nic neříkala. Chytám se. ,,… P7, 10, horizont“ a najednou jsme jeli dveřma napřed, byli jsme trochu venku a já se odmlčela. Do auta bušily kameny, hlína a já, jako spolujezdec, jsem ztichnula úžasem, jak rychle se dá projet taková ,,zatočená“ zatáčka. Strýc opět začal diktovat, já se našla: ,, 10 L5 CÍL“. Strýc se pousmál, plácli jsme si. Opět jsem předala lísteček a? Byli jsme rychlejší, než předchozí průjezd!!! Radoooost! Bohužel, dopolední průjezdy skončily a my se vraceli zpět do servisu. Vystoupila jsem z auta a byla jsem radostí bez sebe. Zážitek, překvapení, úžas. Byla jsem unešena. Pánové mě vysvobodili z helmy, já měla na rtech úsměv od ucha k uchu a už se nemohla dočkat, až bude odpoledne a opět usednu do závodního auta.
V pauze jsme si dali oběd, tátovi jsem vyložila svůj zážitek a najednou hodiny odbíjely 14:00 a posádky se opět začínaly sbírat a připravovat na další ostré kilometry. Netrvalo dlouho a v servise zavládlo ticho, prázdno. Sedla jsem si, vyhřívala se na sluníčku, radila si s tátou, jak správně diktovat rozpis, kdy co říkat, aby to nebylo ani pozdě, ani brzo a taky jsem se ptala, proč to auto, když jede, tak ,,prdí“. Táta na vše trpělivě odpovídal a najednou jsem slyšela známy zvuk. Strýc je zpátky. Rychle se jdu převlíknout, sama si už navlíkám kuklu, helmu, s HANS mi pomáhá táta a nasedám do auta.
Cestou se strýce ptám, proč nemá ukazatel rychlosti a co znamená ta žlutá páska na otáčkoměru. Už vím zase víc. Jsme na startu. 5,4,3,2,1 START! Diktuju rozpis a každou chvíli slyším: ,, Dál. No. Dál. Teď jedeme tak kolem 140.“ Jsem pomalá. Diktuju pozdě. Čas v cíli nic moc. Na přejezdu se ujišťuju, jestli chápu všechny značky v rozpise správně. Jeli jsme ještě třikrát. Na 4. Průjezdu už vše jde, jak má. Diktuju, jako správný spolujezdec, jen ke konci jsem byla moc rychlá a jezdec mi nestačil ale? Čas na papírku? NEJRYCHLEJŠÍ ČAS! ,, Dobrej spolujezdec, dobrej čas“ říká strýc. Úsmál se. Plácli jsme si. Mě to zahřálo u srdce, měla jsem ze sebe radost a radost z jízdy. Cítila jsem něco, co nejde slovy popsat. Něco, co člověk zažije opravdu jen v závodním autě. Obavy ze začátku z toho, že mi bude v autě špatně, že nebudu zvládat diktovat, odpadly hned při zařazení jedničky na startu.
Večer jsem sedla ještě do auta k bratranci, jeli jsme za tmy, s rampou a opět to byl zážitek. Člověk si řekne, polo, to skoro nejede, ale byl to opravdu cvrkot. Opět jsme jeli místy dveřma napřed a byly i místa, kdy jsem si říkala, ještě nebrzdí, ještě nebrzdí a než stačil zabrzdit, už jsme byli v další zatáčce.
Pocity na konec? Chci závodit. Jako spolujezdec, jako řidič, chci být u toho. Chci to zažít zas a znova. Děkuju Královehradeckému rally klubu za skvělou příležitost, zkusit si něco, po čem toužím. Rally je zkrátka velmi nakažlivá nemoc.
Takže? Příště na rally nashledanou!!!!! ?
Foto a text: Martina Urbanová
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.