Pátá etapa Silk Way Rally definitivně opustila území Kalmycké pouště a měla vynikala velice rychlým profilem po prašných stepních a polních cestách.
V návaznosti na útrapy minulých dvou etap se ji pořadatelé narychlo rozhodli v úvodní části o 60 kilometrů zkrátit, na což řada nováčků doplatila poté, co si nenahráli do přístrojů novou verzi itineráře.
Aleš Loprais se od počátku držel na dostřel Kabirova. Rychlý průběh po tvrdém povrchu Rusům dobře vyhovoval, a tak si Kabirov udržoval po celou etapu drobný náskok. Zezadu dorážel ovšem Franz Echter, který s rychlým kamionem MAN zažil první den bez útrap a technických problémů. Právě on se ještě o minutu před Aleše v celkovém pořadí dostal. Co však bylo podstatné, etapa nevyšla dosud spolehlivě jedoucímu Karginovovi, který skončil až desátý s 50minutovou ztrátou, a tak se Aleš nejen dostal před něj v celkovém pořadí na 2. místo, ale ještě si vybudoval mírný náskok, který lze snáze hájit.
"Dnes to bylo opět těžké a extrémně rychlé, místy až nesmyslně. Mnohokrát to bylo na hranici snesitelnosti lidí ve voze a výdrže auta. Na trati jsme se přetahovali s Kabirovem. Startovali jsme první, ale v jedné navigační spleti nás předjel a pak zase my dojeli jeho. Tlačili jsme na předjetí, ale vždy jen odpověděl sentinelem a nic se nedělo, místo neuvolnil. Několikrát jsme jeli bok po boku v prachu, bylo to riskantní, ale postupoval velice tvrdě. Každý chce vyhrát, ale všechno by mělo mít nějaké meze. Ale problémy neskončily – 100 kilometrů před cílem nám v kabině odešel intercom, a tak se navigace, tak důležitá na této trati, odbývala formou řvaní a posunkového divadla, bylo to poměrně nepříjemné. Těsně před cílem jsme ještě měli defekt, ale dojeli už na něm," shrnul dojmy z etapy Aleš Loprais.
Situace v první desítce pořadí se zase trochu promíchala. Výborný výkon vyšvihl Echtera z osmého místa na páté, kam naopak klesl z pátého místa Verluis, jemuž etapa vůbec nevyšla. Oba Mardějevové trochu ztratili s problémem Karginova, ale největší propad zaznamenal nenápadný a dobře jedoucí Johan Elfrink. Ani jednou se nedostal do denního zpravodajství, ale přesto si celý závod udržoval první desítku, až do dnešní šestihodinové ztráty. Naopak další den jako na houpačce zažil Ardavičus, dnes bezchybný na 4. místě.
Posádka Bonver Dakar Teamu se soustředí ve své učební rallye na dokončení soutěže. I v páté etapě zaznamenala nečekané zdržení. Dejme slovo řidiči Tomáši Vrátnému: "Potíž vznikla na počátku, kdy jsme zaplatili nováčkovskou daň a nenahráli si do přístrojů novou verzi zkráceného itineráře. Po pár desítkách kilometrů nám neseděl v itineráři ani bod, otočili jsme to a jeli na start pro novou verzi, to nás hodně zdrželo. Takže etapa pro nás rozhodně kratší nebyla. Poté jsme pokračovali a dojeli jednu z posádek na Mazu, která vůz převrátila na bok. Pomohli jsme jim na kola a pokračovali až do cíle. Už jsme se dostali na 20. místo, je to pro nás velmi těžká zkouška, ale užíváme si to." Šestá etapa bude obsahovat dva rychlostní úseky s celkovou délkou "jen" 168 kilometrů. Taková délka může znamenat dvě věci: buď dají pořadatelé soutěžícím už vydechnout, nebo půjde o nepříjemnou, technickou a pomalou pasáž. Profil má být stejný jako před Stavropolem, tedy stepi a polní cesty.
Foto: Petr Podroužek
1. 305 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 29:30:192. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:52:083. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +1:35:244. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +2:01:395. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:52:216. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +3:05:277. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +3:06:39 8. 309 Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +3:49:159. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij SotnikovRUS Kamaz 4326 +4:24:4710. 311 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E I veco Trakker 4x4 +4:55:27 20. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +8:24:07
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.