Pátá etapa Silk Way Rally definitivně opustila území Kalmycké pouště a měla vynikala velice rychlým profilem po prašných stepních a polních cestách.
V návaznosti na útrapy minulých dvou etap se ji pořadatelé narychlo rozhodli v úvodní části o 60 kilometrů zkrátit, na což řada nováčků doplatila poté, co si nenahráli do přístrojů novou verzi itineráře.
Aleš Loprais se od počátku držel na dostřel Kabirova. Rychlý průběh po tvrdém povrchu Rusům dobře vyhovoval, a tak si Kabirov udržoval po celou etapu drobný náskok. Zezadu dorážel ovšem Franz Echter, který s rychlým kamionem MAN zažil první den bez útrap a technických problémů. Právě on se ještě o minutu před Aleše v celkovém pořadí dostal. Co však bylo podstatné, etapa nevyšla dosud spolehlivě jedoucímu Karginovovi, který skončil až desátý s 50minutovou ztrátou, a tak se Aleš nejen dostal před něj v celkovém pořadí na 2. místo, ale ještě si vybudoval mírný náskok, který lze snáze hájit.
"Dnes to bylo opět těžké a extrémně rychlé, místy až nesmyslně. Mnohokrát to bylo na hranici snesitelnosti lidí ve voze a výdrže auta. Na trati jsme se přetahovali s Kabirovem. Startovali jsme první, ale v jedné navigační spleti nás předjel a pak zase my dojeli jeho. Tlačili jsme na předjetí, ale vždy jen odpověděl sentinelem a nic se nedělo, místo neuvolnil. Několikrát jsme jeli bok po boku v prachu, bylo to riskantní, ale postupoval velice tvrdě. Každý chce vyhrát, ale všechno by mělo mít nějaké meze. Ale problémy neskončily – 100 kilometrů před cílem nám v kabině odešel intercom, a tak se navigace, tak důležitá na této trati, odbývala formou řvaní a posunkového divadla, bylo to poměrně nepříjemné. Těsně před cílem jsme ještě měli defekt, ale dojeli už na něm," shrnul dojmy z etapy Aleš Loprais.
Situace v první desítce pořadí se zase trochu promíchala. Výborný výkon vyšvihl Echtera z osmého místa na páté, kam naopak klesl z pátého místa Verluis, jemuž etapa vůbec nevyšla. Oba Mardějevové trochu ztratili s problémem Karginova, ale největší propad zaznamenal nenápadný a dobře jedoucí Johan Elfrink. Ani jednou se nedostal do denního zpravodajství, ale přesto si celý závod udržoval první desítku, až do dnešní šestihodinové ztráty. Naopak další den jako na houpačce zažil Ardavičus, dnes bezchybný na 4. místě.
Posádka Bonver Dakar Teamu se soustředí ve své učební rallye na dokončení soutěže. I v páté etapě zaznamenala nečekané zdržení. Dejme slovo řidiči Tomáši Vrátnému: "Potíž vznikla na počátku, kdy jsme zaplatili nováčkovskou daň a nenahráli si do přístrojů novou verzi zkráceného itineráře. Po pár desítkách kilometrů nám neseděl v itineráři ani bod, otočili jsme to a jeli na start pro novou verzi, to nás hodně zdrželo. Takže etapa pro nás rozhodně kratší nebyla. Poté jsme pokračovali a dojeli jednu z posádek na Mazu, která vůz převrátila na bok. Pomohli jsme jim na kola a pokračovali až do cíle. Už jsme se dostali na 20. místo, je to pro nás velmi těžká zkouška, ale užíváme si to." Šestá etapa bude obsahovat dva rychlostní úseky s celkovou délkou "jen" 168 kilometrů. Taková délka může znamenat dvě věci: buď dají pořadatelé soutěžícím už vydechnout, nebo půjde o nepříjemnou, technickou a pomalou pasáž. Profil má být stejný jako před Stavropolem, tedy stepi a polní cesty.
Foto: Petr Podroužek
1. 305 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 29:30:192. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:52:083. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +1:35:244. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +2:01:395. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:52:216. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +3:05:277. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +3:06:39 8. 309 Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +3:49:159. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij SotnikovRUS Kamaz 4326 +4:24:4710. 311 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E I veco Trakker 4x4 +4:55:27 20. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +8:24:07
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.