SERIÁL:1: Jak se staví "sen" je seriálem, který bude popisovat, jak se staví na koleně závodní vozidlo a jak funguje rally tým v domácích podmínkách. Hlavním aktérem je Vlastimil Dědic junior.
Na závěr loňské sezóny požádal Vlastimil Dědic jun. pomocí inzerce na konkurenčním webu o fotografie z Rally Vsetín, kde startoval s Fabií. Poslal jsem mu tedy několik kousků ze svého archivu. Posádka Vlastimil Dědic jun. - Lukáš Dědic a vozidlo Škoda Fabia ve třídě SA/1 si ale svůj první závod v kariéře přiliš neužili, když praskla poloosa na šesté rychlostní zkoušce.
Časem mne napadlo, že by bylo zajímavé tento tým, alespoň mediálně podpořit a tak jsme se stali přáteli na facebooku. Několik večerních rozhovorů vyústilo ve spolupráci, kdy jedna z mých fotek je na servisním voze a také vznikl nápad přiblížit čtenářům, jak takový tým funguje. Dnes to bude o tom, jak vše začíná. Podvídá Vlastimil Dědic junior.
Servisní zázení
"Díky tátovi, který jezdil jako spolujezdec, jsem měl od malička jasno. Chci závodit. Táta s dědou mě nechávali řídit, vždy, jakmile to bylo možné. Půjčovny motokár jsem znal snad všechny v ČR. Do závodního auta, ale cesta nebyla. Proto jsem se pohyboval alespoň v těsné blízkosti v roli mechanika, nebo špiona.
Až v roce 2007, jsem se po dokončení studia a zaměstnání začal poohlížet po nějakých možnostech. V říjnu roku 2008 jsem si vyřídil půjčku a zakoupil auto Škoda Fabia N1. Mělo se jednat o zánovní vozidlo. Po nějakém čase jsem ovšem zjistil nemilou věc. Auto nebylo v takovém stavu, jak jsem byl informován při koupi, což se projevilo až doma při důkladné prohlídce. Tak to dopadá, když kupujete auto závodním srdcem, které zaplesá už při nastartování. Proto jsem se rozhodl, že auto kompletně rozeberu a postavím podle svých představ do špičkového stavu.
Po rozebrání jsem musel nejdříve zbavit plastizolu. Během této práce se však vyskytly problémy, které nedovolovaly pokračovat. Musel jsem opustit původní kamarádovu garáž s dílenským vybavením a ocitnul se rázem bez garáže a nářadí. Nakonec jsem alespoň dokázal vyřešit rozumný pronájem hezké garáže.
S druhým problémem mě velmi pomohl můj skvělý kamarád Pepa Levínský jun., který mě zajistil vybavení dílny, abych měl vůbec čím pracovat. Kromě toho jsme zakoupili také nějaké náhradní díly na Fabii N1, se kterou jsme chtěli spolu závodit.
Vlastík a Lukáš na trati Rally Vsetín 2010
V tého době jsem zárověň zjišťoval co nejvíce informací, jak postavit co nejlépe naše auto. Velmi mile mě překvapilo, že stále ještě existují lidé, kteří dokáží poradit, aniž by si to nechali zaplatit. Mnoho cených rad mě tehdy dal Pepa Dvořák, který s takovým autem jezdil. Jak jsem postupně zjišťoval informace, dostal jsem i k Jirkovi Janeckému. U něj jsem chtěl načerpat nějakou inspiraci, ikdyž měl áčko, které jsem neměl v úmyslu stavět. Jirka mě však začal přesvědčovat, že se dá áčko postavit za relativně rozumné peníze. ( nejvtipnější argument však tehdy pronesl Míla Pokorný, bavič a spolujezdec Jirky. Řekl, že přeci nebudu stavět enko, protože oni se s enkařema nebaví a já bych si pak neměl s kým pokecat :-) ).
Zároveň mě dali kontakt na dalšího skvělého člověka a závodníka Luboše Picka. Luboš, který jako první postavil áčkovou Fabii na rally v ČR, mě nabídl pomoc při stavbě N1 i případné A5 a informoval o všem co jsem potřeboval.
Začal jsem si tedy pohrávat s myšlenkou stavby áčka, ale na papíře to bylo stále moc peněz. Proto jsem zatím řešil enko. Čas běžel a blížila se Rally Český Krumlov 2010, zlomový moment. Stále jsem byl v kontaktu s Jirkou Janeckým, jelikož takto sympatického člověka jsem do té doby nepoznal. Proto jsem se zkusil zeptat, zda bych s nimi nemohl jet na Krumlov jako mechanik, jelikož bych zase rád viděl rally z pozice servisu. Jirka mě přijal, což mě udělalo velkou radost. Na Krumlově jsem poznal všechny členy týmu ( skvělí lidé ) a byl jsem moc rád, že jsem se mohl zúčastnit. Jelikož jsem se předvedl v dobrém světle, byla mě nabídnuta další účast. S Jirkou jsem pak jako mechanik jel ještě na Rally Krkonoše, kde si jeho auto pronajímal Honza Dostál. Po této soutěži, jsem Jirkovi nabídnul, že mu budu auto servisovat u sebe na dílně, jelikož na stavbu svého zatím nemám peníze. Jakmile jsem měl auto u sebe, začal jsem vylepšovat co se dalo, aby auto bylo rychlejší. S týmem jsem pak absolvoval ještě Bohemia Rally a Barum Rally. Po těchto závodech mě Jirka nabídl, že si za odměnu můžu auto půjčit na sprint.
Dlouho jsem se snažil odolat, jelikož jsem bál poškození. Nakonec jsem podlehl a odstartoval do svého prvního závodu v životě. Původně měl na sedadlo usednout Pepa Levínský jun., ten byl ovšem pracovně zaneprázdněn, proto padla volba na mého bratra Lukáše, který si také odbyl premiéru."
Pokračování příště ...
Editor a foto: Tomáš Urban/Rallyzone.cz a archiv jezdce.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.