SERIÁL:1: Jak se staví "sen" je seriálem, který bude popisovat, jak se staví na koleně závodní vozidlo a jak funguje rally tým v domácích podmínkách. Hlavním aktérem je Vlastimil Dědic junior.
Na závěr loňské sezóny požádal Vlastimil Dědic jun. pomocí inzerce na konkurenčním webu o fotografie z Rally Vsetín, kde startoval s Fabií. Poslal jsem mu tedy několik kousků ze svého archivu. Posádka Vlastimil Dědic jun. - Lukáš Dědic a vozidlo Škoda Fabia ve třídě SA/1 si ale svůj první závod v kariéře přiliš neužili, když praskla poloosa na šesté rychlostní zkoušce.
Časem mne napadlo, že by bylo zajímavé tento tým, alespoň mediálně podpořit a tak jsme se stali přáteli na facebooku. Několik večerních rozhovorů vyústilo ve spolupráci, kdy jedna z mých fotek je na servisním voze a také vznikl nápad přiblížit čtenářům, jak takový tým funguje. Dnes to bude o tom, jak vše začíná. Podvídá Vlastimil Dědic junior.
Servisní zázení
"Díky tátovi, který jezdil jako spolujezdec, jsem měl od malička jasno. Chci závodit. Táta s dědou mě nechávali řídit, vždy, jakmile to bylo možné. Půjčovny motokár jsem znal snad všechny v ČR. Do závodního auta, ale cesta nebyla. Proto jsem se pohyboval alespoň v těsné blízkosti v roli mechanika, nebo špiona.
Až v roce 2007, jsem se po dokončení studia a zaměstnání začal poohlížet po nějakých možnostech. V říjnu roku 2008 jsem si vyřídil půjčku a zakoupil auto Škoda Fabia N1. Mělo se jednat o zánovní vozidlo. Po nějakém čase jsem ovšem zjistil nemilou věc. Auto nebylo v takovém stavu, jak jsem byl informován při koupi, což se projevilo až doma při důkladné prohlídce. Tak to dopadá, když kupujete auto závodním srdcem, které zaplesá už při nastartování. Proto jsem se rozhodl, že auto kompletně rozeberu a postavím podle svých představ do špičkového stavu.
Po rozebrání jsem musel nejdříve zbavit plastizolu. Během této práce se však vyskytly problémy, které nedovolovaly pokračovat. Musel jsem opustit původní kamarádovu garáž s dílenským vybavením a ocitnul se rázem bez garáže a nářadí. Nakonec jsem alespoň dokázal vyřešit rozumný pronájem hezké garáže.
S druhým problémem mě velmi pomohl můj skvělý kamarád Pepa Levínský jun., který mě zajistil vybavení dílny, abych měl vůbec čím pracovat. Kromě toho jsme zakoupili také nějaké náhradní díly na Fabii N1, se kterou jsme chtěli spolu závodit.
Vlastík a Lukáš na trati Rally Vsetín 2010
V tého době jsem zárověň zjišťoval co nejvíce informací, jak postavit co nejlépe naše auto. Velmi mile mě překvapilo, že stále ještě existují lidé, kteří dokáží poradit, aniž by si to nechali zaplatit. Mnoho cených rad mě tehdy dal Pepa Dvořák, který s takovým autem jezdil. Jak jsem postupně zjišťoval informace, dostal jsem i k Jirkovi Janeckému. U něj jsem chtěl načerpat nějakou inspiraci, ikdyž měl áčko, které jsem neměl v úmyslu stavět. Jirka mě však začal přesvědčovat, že se dá áčko postavit za relativně rozumné peníze. ( nejvtipnější argument však tehdy pronesl Míla Pokorný, bavič a spolujezdec Jirky. Řekl, že přeci nebudu stavět enko, protože oni se s enkařema nebaví a já bych si pak neměl s kým pokecat :-) ).
Zároveň mě dali kontakt na dalšího skvělého člověka a závodníka Luboše Picka. Luboš, který jako první postavil áčkovou Fabii na rally v ČR, mě nabídl pomoc při stavbě N1 i případné A5 a informoval o všem co jsem potřeboval.
Začal jsem si tedy pohrávat s myšlenkou stavby áčka, ale na papíře to bylo stále moc peněz. Proto jsem zatím řešil enko. Čas běžel a blížila se Rally Český Krumlov 2010, zlomový moment. Stále jsem byl v kontaktu s Jirkou Janeckým, jelikož takto sympatického člověka jsem do té doby nepoznal. Proto jsem se zkusil zeptat, zda bych s nimi nemohl jet na Krumlov jako mechanik, jelikož bych zase rád viděl rally z pozice servisu. Jirka mě přijal, což mě udělalo velkou radost. Na Krumlově jsem poznal všechny členy týmu ( skvělí lidé ) a byl jsem moc rád, že jsem se mohl zúčastnit. Jelikož jsem se předvedl v dobrém světle, byla mě nabídnuta další účast. S Jirkou jsem pak jako mechanik jel ještě na Rally Krkonoše, kde si jeho auto pronajímal Honza Dostál. Po této soutěži, jsem Jirkovi nabídnul, že mu budu auto servisovat u sebe na dílně, jelikož na stavbu svého zatím nemám peníze. Jakmile jsem měl auto u sebe, začal jsem vylepšovat co se dalo, aby auto bylo rychlejší. S týmem jsem pak absolvoval ještě Bohemia Rally a Barum Rally. Po těchto závodech mě Jirka nabídl, že si za odměnu můžu auto půjčit na sprint.
Dlouho jsem se snažil odolat, jelikož jsem bál poškození. Nakonec jsem podlehl a odstartoval do svého prvního závodu v životě. Původně měl na sedadlo usednout Pepa Levínský jun., ten byl ovšem pracovně zaneprázdněn, proto padla volba na mého bratra Lukáše, který si také odbyl premiéru."
Pokračování příště ...
Editor a foto: Tomáš Urban/Rallyzone.cz a archiv jezdce.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.