SERIÁL:1: Jak se staví "sen" je seriálem, který bude popisovat, jak se staví na koleně závodní vozidlo a jak funguje rally tým v domácích podmínkách. Hlavním aktérem je Vlastimil Dědic junior.
Na závěr loňské sezóny požádal Vlastimil Dědic jun. pomocí inzerce na konkurenčním webu o fotografie z Rally Vsetín, kde startoval s Fabií. Poslal jsem mu tedy několik kousků ze svého archivu. Posádka Vlastimil Dědic jun. - Lukáš Dědic a vozidlo Škoda Fabia ve třídě SA/1 si ale svůj první závod v kariéře přiliš neužili, když praskla poloosa na šesté rychlostní zkoušce.
Časem mne napadlo, že by bylo zajímavé tento tým, alespoň mediálně podpořit a tak jsme se stali přáteli na facebooku. Několik večerních rozhovorů vyústilo ve spolupráci, kdy jedna z mých fotek je na servisním voze a také vznikl nápad přiblížit čtenářům, jak takový tým funguje. Dnes to bude o tom, jak vše začíná. Podvídá Vlastimil Dědic junior.
Servisní zázení
"Díky tátovi, který jezdil jako spolujezdec, jsem měl od malička jasno. Chci závodit. Táta s dědou mě nechávali řídit, vždy, jakmile to bylo možné. Půjčovny motokár jsem znal snad všechny v ČR. Do závodního auta, ale cesta nebyla. Proto jsem se pohyboval alespoň v těsné blízkosti v roli mechanika, nebo špiona.
Až v roce 2007, jsem se po dokončení studia a zaměstnání začal poohlížet po nějakých možnostech. V říjnu roku 2008 jsem si vyřídil půjčku a zakoupil auto Škoda Fabia N1. Mělo se jednat o zánovní vozidlo. Po nějakém čase jsem ovšem zjistil nemilou věc. Auto nebylo v takovém stavu, jak jsem byl informován při koupi, což se projevilo až doma při důkladné prohlídce. Tak to dopadá, když kupujete auto závodním srdcem, které zaplesá už při nastartování. Proto jsem se rozhodl, že auto kompletně rozeberu a postavím podle svých představ do špičkového stavu.
Po rozebrání jsem musel nejdříve zbavit plastizolu. Během této práce se však vyskytly problémy, které nedovolovaly pokračovat. Musel jsem opustit původní kamarádovu garáž s dílenským vybavením a ocitnul se rázem bez garáže a nářadí. Nakonec jsem alespoň dokázal vyřešit rozumný pronájem hezké garáže.
S druhým problémem mě velmi pomohl můj skvělý kamarád Pepa Levínský jun., který mě zajistil vybavení dílny, abych měl vůbec čím pracovat. Kromě toho jsme zakoupili také nějaké náhradní díly na Fabii N1, se kterou jsme chtěli spolu závodit.
Vlastík a Lukáš na trati Rally Vsetín 2010
V tého době jsem zárověň zjišťoval co nejvíce informací, jak postavit co nejlépe naše auto. Velmi mile mě překvapilo, že stále ještě existují lidé, kteří dokáží poradit, aniž by si to nechali zaplatit. Mnoho cených rad mě tehdy dal Pepa Dvořák, který s takovým autem jezdil. Jak jsem postupně zjišťoval informace, dostal jsem i k Jirkovi Janeckému. U něj jsem chtěl načerpat nějakou inspiraci, ikdyž měl áčko, které jsem neměl v úmyslu stavět. Jirka mě však začal přesvědčovat, že se dá áčko postavit za relativně rozumné peníze. ( nejvtipnější argument však tehdy pronesl Míla Pokorný, bavič a spolujezdec Jirky. Řekl, že přeci nebudu stavět enko, protože oni se s enkařema nebaví a já bych si pak neměl s kým pokecat :-) ).
Zároveň mě dali kontakt na dalšího skvělého člověka a závodníka Luboše Picka. Luboš, který jako první postavil áčkovou Fabii na rally v ČR, mě nabídl pomoc při stavbě N1 i případné A5 a informoval o všem co jsem potřeboval.
Začal jsem si tedy pohrávat s myšlenkou stavby áčka, ale na papíře to bylo stále moc peněz. Proto jsem zatím řešil enko. Čas běžel a blížila se Rally Český Krumlov 2010, zlomový moment. Stále jsem byl v kontaktu s Jirkou Janeckým, jelikož takto sympatického člověka jsem do té doby nepoznal. Proto jsem se zkusil zeptat, zda bych s nimi nemohl jet na Krumlov jako mechanik, jelikož bych zase rád viděl rally z pozice servisu. Jirka mě přijal, což mě udělalo velkou radost. Na Krumlově jsem poznal všechny členy týmu ( skvělí lidé ) a byl jsem moc rád, že jsem se mohl zúčastnit. Jelikož jsem se předvedl v dobrém světle, byla mě nabídnuta další účast. S Jirkou jsem pak jako mechanik jel ještě na Rally Krkonoše, kde si jeho auto pronajímal Honza Dostál. Po této soutěži, jsem Jirkovi nabídnul, že mu budu auto servisovat u sebe na dílně, jelikož na stavbu svého zatím nemám peníze. Jakmile jsem měl auto u sebe, začal jsem vylepšovat co se dalo, aby auto bylo rychlejší. S týmem jsem pak absolvoval ještě Bohemia Rally a Barum Rally. Po těchto závodech mě Jirka nabídl, že si za odměnu můžu auto půjčit na sprint.
Dlouho jsem se snažil odolat, jelikož jsem bál poškození. Nakonec jsem podlehl a odstartoval do svého prvního závodu v životě. Původně měl na sedadlo usednout Pepa Levínský jun., ten byl ovšem pracovně zaneprázdněn, proto padla volba na mého bratra Lukáše, který si také odbyl premiéru."
Pokračování příště ...
Editor a foto: Tomáš Urban/Rallyzone.cz a archiv jezdce.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.