Přestože Tatra 509 šéfa Czech Dakar Teamu Marka Spáčila, jejímž členem byl David Vršecký, skončila již v průběhu druhé etapy Rally Dakar, nepovažuje David čas strávený v Argentině rozhodně za ztracený.
Dakar nelze popsat„Metal jsem salta kamiónem. Viděl přes milión nadšených fanoušků. Bál se o kluky z auta Martina Kolomého a zažil nouzové přistání. Na prvních deset dní nového roku hodně adrenalinu,“ potvrdil David po svém příletu do Prahy. Jak dále dodal, přestože původní plán, soutěž dokončit, nevyšel, vrací se do Čech s řadou zajímavých poznatků. „Slyšel jsem toho o Dakaru hodně, viděl spoustu obrazového materiálu. Ve srovnání s tím, co jsem zažil v Argentině, je to ale o ničem. Dakar nelze převyprávět, Dakar se musí zažít. Nabyl jsem dojmu, že se jedná o soutěž, jejímž primárním cílem je od začátku devastace závodníků. Šanci přežít, tedy dojet mají jen ti nejsilnější.“
Přestože má David na svém kontě dva tituly mistra Evropy v závodech tahačů a je držitelem pěti rychlostně-vytrvalostních rekordů v jízdě, schopnosti organizátorů ho příjemně šokovaly. „Už taková na první pohled banální věc, jako je technická přejímka všech aut, motorek a čtyřkolek nabízí člověku úchvatný zážitek. Všechno funguje. Stejně tak, jako organizace závodu. Když mám někam jet osm set kilometrů, říkám si, jak je to daleko. Na Dakaru se jedná o jedinou etapu. A pokud se chcete nějak umístit, musíte jet celou dobu na hraně!
Diktát značekPouhých několik dnů stačilo Davidovi k poznání toho, že původní soutěž dobrodruhů ovládají a v dalších letech budou nepochybně dále ovládat tovární giganty jako Volkswagen, BMW či KAMAZ. „Vzhledem k tomu, že Jižní Amerika je přece jen dále, než Afrika, vedle přípravy na závod hrají hlavní roli logistika a schopnost připravit posádkám co nejlepší podmínky. S Robinem Dolejšem jsme jenom zírali na to, co všechno dokážou udělat tovární týmy pro své hvězdy kalibru Sainze, Peterhansela nebo Čagina s Kabirovem,“ říká David. „Měl jsem možnost stát u zrodu Buggyry, tedy privátní značky, které dokázala a dokáže porážet produkty velkých továren. Na Dakaru si to v této chvíli nedokážu dost dobře představit. Každé přijetí do bivaku představuje konfrontaci s brutální finanční i organizační silou koncernů, pro které představují dva týdny na soutěži ideální marketingovou možnost prezentace. V případě jezdců na vozech značky KAMAZ jsem poprvé viděl, co znamená, když se řekne, že peníze nehrají žádnou roli. Stačí, pokud se vyhrává. Žádná romantika, ale velký byznys.“
Výzva Dakar trvá!Bezprostředně po návratu do Česka nechtěl David příliš dumat nad svou další dakarskou budoucností. „Je to hodně čerstvé. Naše posádka sice vypadla hodně brzo, pak jsme ale dopravovali za strastiplných podmínek poničené auto do Buenos Aires, takže jsme svým způsobem pokračovali. Potřebuji proto od Dakaru časový odstup,“ vysvětloval David s tím, že zmiňovanou přepravu zelené Tatry, které byla vyhlášena nejkrásnější „účastnící“ soutěže, využili s Markem Spáčilem ke konstruktivním debatám. „Bavili jsme se o tom, co všechno lze vylepšit z technického hlediska na autech. Prakticky na všem jsme se shodli. V mém případě výzva Dakar trvá, ale, co bude za rok, to v této chvíli opravdu nevím.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.