Přestože Tatra 509 šéfa Czech Dakar Teamu Marka Spáčila, jejímž členem byl David Vršecký, skončila již v průběhu druhé etapy Rally Dakar, nepovažuje David čas strávený v Argentině rozhodně za ztracený.
Dakar nelze popsat„Metal jsem salta kamiónem. Viděl přes milión nadšených fanoušků. Bál se o kluky z auta Martina Kolomého a zažil nouzové přistání. Na prvních deset dní nového roku hodně adrenalinu,“ potvrdil David po svém příletu do Prahy. Jak dále dodal, přestože původní plán, soutěž dokončit, nevyšel, vrací se do Čech s řadou zajímavých poznatků. „Slyšel jsem toho o Dakaru hodně, viděl spoustu obrazového materiálu. Ve srovnání s tím, co jsem zažil v Argentině, je to ale o ničem. Dakar nelze převyprávět, Dakar se musí zažít. Nabyl jsem dojmu, že se jedná o soutěž, jejímž primárním cílem je od začátku devastace závodníků. Šanci přežít, tedy dojet mají jen ti nejsilnější.“
Přestože má David na svém kontě dva tituly mistra Evropy v závodech tahačů a je držitelem pěti rychlostně-vytrvalostních rekordů v jízdě, schopnosti organizátorů ho příjemně šokovaly. „Už taková na první pohled banální věc, jako je technická přejímka všech aut, motorek a čtyřkolek nabízí člověku úchvatný zážitek. Všechno funguje. Stejně tak, jako organizace závodu. Když mám někam jet osm set kilometrů, říkám si, jak je to daleko. Na Dakaru se jedná o jedinou etapu. A pokud se chcete nějak umístit, musíte jet celou dobu na hraně!
Diktát značekPouhých několik dnů stačilo Davidovi k poznání toho, že původní soutěž dobrodruhů ovládají a v dalších letech budou nepochybně dále ovládat tovární giganty jako Volkswagen, BMW či KAMAZ. „Vzhledem k tomu, že Jižní Amerika je přece jen dále, než Afrika, vedle přípravy na závod hrají hlavní roli logistika a schopnost připravit posádkám co nejlepší podmínky. S Robinem Dolejšem jsme jenom zírali na to, co všechno dokážou udělat tovární týmy pro své hvězdy kalibru Sainze, Peterhansela nebo Čagina s Kabirovem,“ říká David. „Měl jsem možnost stát u zrodu Buggyry, tedy privátní značky, které dokázala a dokáže porážet produkty velkých továren. Na Dakaru si to v této chvíli nedokážu dost dobře představit. Každé přijetí do bivaku představuje konfrontaci s brutální finanční i organizační silou koncernů, pro které představují dva týdny na soutěži ideální marketingovou možnost prezentace. V případě jezdců na vozech značky KAMAZ jsem poprvé viděl, co znamená, když se řekne, že peníze nehrají žádnou roli. Stačí, pokud se vyhrává. Žádná romantika, ale velký byznys.“
Výzva Dakar trvá!Bezprostředně po návratu do Česka nechtěl David příliš dumat nad svou další dakarskou budoucností. „Je to hodně čerstvé. Naše posádka sice vypadla hodně brzo, pak jsme ale dopravovali za strastiplných podmínek poničené auto do Buenos Aires, takže jsme svým způsobem pokračovali. Potřebuji proto od Dakaru časový odstup,“ vysvětloval David s tím, že zmiňovanou přepravu zelené Tatry, které byla vyhlášena nejkrásnější „účastnící“ soutěže, využili s Markem Spáčilem ke konstruktivním debatám. „Bavili jsme se o tom, co všechno lze vylepšit z technického hlediska na autech. Prakticky na všem jsme se shodli. V mém případě výzva Dakar trvá, ale, co bude za rok, to v této chvíli opravdu nevím.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.