Okruh kolem Copiapó znamená smůlu, technické problémy a pád na 4. místo

Loprais Team
Loprais Team, foto: www.loprais.cz
Jiří Vintr 12. ledna 2011 08:23
Sdílej:

Loprais tým končí. V 9. etapě Dakaru se posádka Aleše Lopraise potýkala s velkými technickými problémy a dokončila ji s velkou ztrátou.

Okruh kolem Copiapó obsahoval ve zkrácené podobě na CP2 sice jen 207 kilometrů dlouhý úsek, ale patřičně opepřený pouštními horami, které je nutno vyjíždět až stodvacetikilometrovou rychlostí, prachem a gigantickými dunami. D speciálky vyrazily jako první tři Kamazy a Aleš Loprais hned za nimi. Na prvních dvou waypointech si zkušeně udržoval 3. místo v etapě tak, aby kontroloval náskok před Nikolajevem.

Na 77.km však vůz musel zastavit kvůli problémům s turbodmychadlem. Na 3. waypoint Aleš ještě dojel se ztrátou 1:18 hodiny, ale další stop nastal na 110. km. Další časový údaj, který máme k dispozici, je až cíl se ztrátou 2:48 hodiny. Vůz zratil velkou část svého výkonu, který je pro zdolávání tak obtížných dunových pasáží naprosto klíčový. Právě díky vysokému výkonu motoru lze efektivně přejíždět i gigantické duny. Posádka si cestu do cíle musela doslova proklestit v písku a vydřít i za cenu značného rizika nehody i toho, že na místě zůstane a nedostane se odtud. Na Alešově Tatře jsou použita špičková turbodmychadla světového výrobce, speciálně připravená pro nároky a výkonové požadavky při takovéto soutěži a tento díl ještě dosud nikdy  v minulosti Alešovu posádku nezradil. Nicméně v tak extrémním zatížení i klimatických a prachových podmínkách není žádná část techniky zcela nesmrtelná.

Dejme slovo Aleši Lopraisovi: "Dnes pekelná smůla, první technický problém vůbec a takto vážný na tak nepříjemném místě. Rozletělo se nám turbo. Etapu jsme dojeli velmi komplikovaně a měli jsme k dispozici jen asi 30% výkonu. Některé duny jsme nebyli schopni ani vyjet, museli jsme neustále v poušti kličkovat. několikrát jsme balancovali na hraně duny a jeli po dvou kolech, stále hrozilo převrácení a hlavně zapadnutí. Jednu dunu jsme museli ve vrcholové části přeskočit a přit tom jsme utrhli tlumič. Byl to extrémní zážitek, něco takového se bez výkonu motoru nedá jet. Momentálně všichni makáme na autě a doufáme, že se nám ho podaří přes noc zprovoznit. Držte nám palce."

V čele soutěže mezitím Čagin znovu utěšeně boudoval náskok, následován Kabirovem a Nikolajevem, nicméně v závěru kabirov pořádně „protáhl krok“ nebo využil Čaginova zaváhání, vyhrál etapu a dostal se zpátky do čela soutěže. Nikolajev využil ztráty Aeše Lopraise a dostal se před něj o 1:10h na 3. místo, Aleš je čtvrtý, o 50 minut před Echterem. I přes značnou ztrátu v této 9. etapě je tak prozatím zachráněno slušné umístění

Etapa kolem Copiapó byla zároveň psolední na území Chile. Další den se soutěžící přesunou přes andský průsmyk Paso San Francisco do Argentiny, kde je následně čeká tradiční horká prověrka v bílých píscích ergu okolo Fiambaly.

Jakmile se nám posádka z Chile ozve, připravíme další informace.

 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?