Loprais tým končí. V 9. etapě Dakaru se posádka Aleše Lopraise potýkala s velkými technickými problémy a dokončila ji s velkou ztrátou.
Okruh kolem Copiapó obsahoval ve zkrácené podobě na CP2 sice jen 207 kilometrů dlouhý úsek, ale patřičně opepřený pouštními horami, které je nutno vyjíždět až stodvacetikilometrovou rychlostí, prachem a gigantickými dunami. D speciálky vyrazily jako první tři Kamazy a Aleš Loprais hned za nimi. Na prvních dvou waypointech si zkušeně udržoval 3. místo v etapě tak, aby kontroloval náskok před Nikolajevem.
Na 77.km však vůz musel zastavit kvůli problémům s turbodmychadlem. Na 3. waypoint Aleš ještě dojel se ztrátou 1:18 hodiny, ale další stop nastal na 110. km. Další časový údaj, který máme k dispozici, je až cíl se ztrátou 2:48 hodiny. Vůz zratil velkou část svého výkonu, který je pro zdolávání tak obtížných dunových pasáží naprosto klíčový. Právě díky vysokému výkonu motoru lze efektivně přejíždět i gigantické duny. Posádka si cestu do cíle musela doslova proklestit v písku a vydřít i za cenu značného rizika nehody i toho, že na místě zůstane a nedostane se odtud. Na Alešově Tatře jsou použita špičková turbodmychadla světového výrobce, speciálně připravená pro nároky a výkonové požadavky při takovéto soutěži a tento díl ještě dosud nikdy v minulosti Alešovu posádku nezradil. Nicméně v tak extrémním zatížení i klimatických a prachových podmínkách není žádná část techniky zcela nesmrtelná.
Dejme slovo Aleši Lopraisovi: "Dnes pekelná smůla, první technický problém vůbec a takto vážný na tak nepříjemném místě. Rozletělo se nám turbo. Etapu jsme dojeli velmi komplikovaně a měli jsme k dispozici jen asi 30% výkonu. Některé duny jsme nebyli schopni ani vyjet, museli jsme neustále v poušti kličkovat. několikrát jsme balancovali na hraně duny a jeli po dvou kolech, stále hrozilo převrácení a hlavně zapadnutí. Jednu dunu jsme museli ve vrcholové části přeskočit a přit tom jsme utrhli tlumič. Byl to extrémní zážitek, něco takového se bez výkonu motoru nedá jet. Momentálně všichni makáme na autě a doufáme, že se nám ho podaří přes noc zprovoznit. Držte nám palce."
V čele soutěže mezitím Čagin znovu utěšeně boudoval náskok, následován Kabirovem a Nikolajevem, nicméně v závěru kabirov pořádně „protáhl krok“ nebo využil Čaginova zaváhání, vyhrál etapu a dostal se zpátky do čela soutěže. Nikolajev využil ztráty Aeše Lopraise a dostal se před něj o 1:10h na 3. místo, Aleš je čtvrtý, o 50 minut před Echterem. I přes značnou ztrátu v této 9. etapě je tak prozatím zachráněno slušné umístění
Etapa kolem Copiapó byla zároveň psolední na území Chile. Další den se soutěžící přesunou přes andský průsmyk Paso San Francisco do Argentiny, kde je následně čeká tradiční horká prověrka v bílých píscích ergu okolo Fiambaly.
Jakmile se nám posádka z Chile ozve, připravíme další informace.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.