Druhá etapa Rallye Dakar 2011 z Córdoby do Tucumánu se stala osudnou pro zelenou Tatru #509 Marka Spáčila. Martin Kolomý za volantem sesterské Tatry se startovním číslem 525 zajel dnes skvěle, když nevýhodnou pozici na chvostu startovního pole přetavil v třináctý nejlepší čas (po odečtení nárokovatelných časových ztrát při pomoci soupeřům dokonce jedenáctý). Rovněž Janu Veselému se dnes dařilo, poté co na trati předjel na pět desítek motocyklů a po včerejší penalizaci se pomalu přibližuje pozici, která odpovídá jeho startovnímu číslu.
Etapa do Tacumánu nabídla pro kamiony a auta 324 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku. Její úzký profil byl díky tvrdému podloží s nánosy štěrku velmi kluzký, což působilo problémy zejména kamionům. Stromy podél pisty vytvářely další nebezpečné situace. Obě Tatry Czech Dakar Teamu začaly etapu velmi dobře. Zatímco Martin Kolomý předjížděl pomalejší vozy, za které spadl po defektu pneumatiky v první etapě, tak Marek Spáčil figuroval vysoko v první desítce. V jednom z mnoha nepřehledných úseků se Spáčilovi průjezdu esíčka pravá-levá zakončeného horizontem zasekl plyn a následný výlet mimo pistu skončil z pohledu dalšího pokračování v soutěži fatálně.
"Až do okamžiku kolize jsme jeli svižně a přitom na jistotu," vysvětluje vzniklou situaci Marek Spáčil. "Zasekl se mi plyn a díky tomu jsem byl v daném úseku příliš rychlý. Podle itineráře měla tato část tratě jeden vykřičník, problémy zde však mělo mnoho aut, které jely po nás a to i přitom, že nás bylo poměrně dobře vidět. Nejsem si vědom ničeho, co bych mohl udělat jinak. Takové věci se bohužel stávají, každopádně v tomto okamžiku cítím veliké zklamání. Je samozřejmě dobře, že se nikomu z kluků nic nestalo. Ve hře zůstává naše druhá Tatra, takže je to teď na Martinu Kolomém. Auto je pojízdné, ale není ve stavu, aby mohlo pokračovat v závodě. V tuto chvíli se připravujeme na cestu do přístavu v Buenos Aires a tím pro mě osobně letošní vystoupení končí. Chtěl bych poděkovat všem za dosavadní podporu."
Osudné okamžiky popsal i kopilot David Vršecký: "Hned mi bylo jasné, že se něco děje. Až do osudného okamžiku jsme jeli velmi čistě a svižně, nicméně relativně na jistotu. Do nebezpečného esíčka jsme vjeli rychleji, než jsme měli, nicméně než jsem stihl zareagovat, tak Marek hlásil do interkomu, že auto jede samo. Pak už se to všechno seběhlo strašně rychle. Nějakou tu kolizí jsem již v minulosti zažil, ale dva přemety to rozhodně nebyly. Jako kopilot do řízení nezasahuji, a i kdybych seděl za volantem já, tak by to dopadlo stejně. Rychlá reakce a zkušenost dokáží odvrátit mnoho problémů, ale pokud se Vám v kritickém místě zasekne plyn, tak s tím prostě nic neuděláte. Tak to bohužel je a jakkoliv jsem v tomto okamžiku velmi zklamaný z toho jak moje dakarská premiéra skončila, tak jsem především rád, že se nikomu z nás nic nestalo. Ti co mě znají tak vědí, že umím použít i silnější výrazy, ale v tomto případě nemohu říci nic jiného, než že je to škoda."
Martin Kolomý zajel druhou etapu, jak jen to šlo, když se postupně prokousával vzhůru startovním polem: "Trať byla dnes extrémně náročná. Tvrdý povrch v kombinaci s kamínky na něm ležícím ovládání auta rozhodně neulehčovaly. Bylo velmi obtížné akcelerovat při výjezdech z táhlých zatáček, protože auto hrabalo. Několikrát jsem ho musel rovnat a při jednom takovém ustřelení jsem musel něco trefit levým koncem nástavby. Vzniklé poškození je spíše kosmetické povahy, konec konců podobné i mnohem větší šrámy si přivezlo mnoho kamionů ze širší špičky. Motor táhl po výměně palivových filtrů dobře a i díky tomu jsme dokázali předjet třicítku kamionů. V prachu to bylo někdy velmi obtížné. Nejvíc mně potrápil jeden Kamaz, za kterým jsem jel nalepený snad sto kilometrů a prostě mně nepustil. Poté, co jsem se před něj konečně dostal, jsem pomáhal jednomu rozbitému kamionu a Kamaz byl rázem přede mnou. Na trati jsem viděl i rozbitý vůz Marka Spáčila, ale ten mi ukazoval ať jedu dál. Máme ve hře pořád ještě jeden kamion a Dakar je dlouhý. Rozhodně to nevzdáváme."
Jan Veselý si po včerejší dvaadvacetiminutové penalizaci za překročení rychlosti výrazně pohoršil svou startovní pozici, dnes za to však opravdu zatáhl a postupně předjel na 50 motocyklů: "Dnešní etapa mi opravdu sedla. Od začátku jsem chytil dobrý rytmus a postupně předjel několik desítek motorek. Další etapa by díky tomu měla být jednodušší, protože předjíždění v prachové cloně je vždy rizikové."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.