Na Nový rok odstartoval 33. ročník dakarské rallye. Aleš Loprais začal úvodní zkoušky stejně jako vloni, tedy 2. místem.
Úvodní speciálka měřila 222 kilometrů. Než na ni vyjeli piloti osobních vozů, snesl se na ni liják, kvůli kterému byla šotolina místy nadmíru kluzká. Pořadatelé správně odhadli kompromis mezi rychlou tratí a technickými pasážemi, nejlepší piloti aut si ji velmi pochvalovali. Pro kamiony byla však místy poněkud úzká, což vyžadovalo velké soustředění všech posádek, protože sebemenší chyba mohla znamenat výlet mimo trať a při výškových rozdílech a přítomnosti hor také konec v závodě.
Aleš Loprais vyrazil do zabezpečovací etapy jako pátý v pořadí s číslem 504. Na prvním waypointu vedl Gerard de Rooy o pouhých 14 sekund před Čaginem a o další tři sekundy před Alešem. Poté se však de Rooyovo vozidlo zastavilo a Aleš se dostal na druhou příčku, kterou kontroloval až do cíle, postupně si udržoval zhruba minutový náskok před Kabirovem, zatímco Čagin utěšeně budoval postupný náskok. V cíli byl tedy Aleš druhý se ztrátou 4:41 minuty, o 1:11 minuty před Kabirovem. Úvodní test tedy Aleš odjel ve slušném tempu a dokončil jej jako vloni: mezi Čaginem a Kabirovem, jemuž tentokrát ještě dýchá na záda mladý Eduard Nikolajev. Hned za ním se přihnaly do cíle Tatry Andrého Azeveda a Marka Spáčila a i ony v pohodě držely krok s tempem na čele závodu. Přejme si, aby průběh další etapy tu loňskou už raději nekopíroval...
"Byla to krásná etapa, také nikterak lehká, ke konci nám i zapršelo a dost to klouzalo. Dali jsme si jeden skok ve 130km rychlosti, Tatra letěla snad 20 metrů, adrenalin k Dakaru také patří. Dnešní druhé místo je krásnou vstupkou do velmi těžké rallye, ale je třeba pamatovat na to, že jde pouze o začátek," poznamenal k etapě Aleš Loprais.
Doslova na kolenou jsou po úvodní speciálce holandští fanoušci, kteří ztratila hned tři pekelně žhavá železa v ohni. Nejprve Wuf Van Ginkel, startující hned za Alešem, havaroval svůj Ginaf na dálnici na příjezdu k rychlostní zkoušce. Vůz byl natolik poškozen, že posádka musela odstoupit, aniž by cokoli odzávodila. Krátce po startu to byl Hans Bekx, který převrátil svůj vítězný DAF z Valkenswaardu na levý bok a spolujezdec musel být převezen do nemocnice. Na 72. kilometru udělal chybu Gerard de Rooy a po větším skoku si obnovil vážné zranění zad, kterého před časem vyřadilo ze závodní činnosti, i on končí. Žádné dobré zprávy pro fanoušky nejen v zemi tulipánů. Velký návrat skvělých speciálů tedy dostal vážnou trhlinu, a to i pro budoucnost. V neposlední řadě, velkou ztrátu utrpěl i nadějný Johan Elfrink s kvalitně připraveným Mercedesem. Překvapením je deváté místo Němce Behringera na relativně sériovém MANU, a to se Behringer ještě nepředstavil v dunách, které jsou jeho doménou.
"Je nám nesmírně líto odstoupení našeho kamaráda Gerarda de Rooye, navíc ještě z takové příčiny. Před startem jsme se dohodli na společné strategii v boji o přední příčky proti přesile Kamazů a nyní jsme v tom zbyli bez stategického partnera. Je to tedy pro nás složitější, ale nic nevzdáváme, budeme bojovat dál. Hlavně je třeba si uvědomit, že Dakar má 16 dnů a každý z nich se něco může stát. Tyhle ztráty nás mrzí," dodal Aleš.
Co dodat? Jde jen o první etapu, nic více a nic méně. Nervózní úvod s pohromami některých favoritů připomíná tradiční sprinterský úvodní týden na cyklistické Tour de France. Ostatně Josef Kalina podobný průběh úvodní fáze předpovídal.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.