Aleš Loprais zahajuje Rallye Dakar 2011 2. místem v úvodním speciálu

Loprais Team
Loprais Team, foto: www.loprais.cz
Jiří Vintr 3. ledna 2011 13:08
Sdílej:

Na Nový rok odstartoval 33. ročník dakarské rallye. Aleš Loprais začal úvodní zkoušky stejně jako vloni, tedy 2. místem.

Úvodní speciálka měřila 222 kilometrů. Než na ni vyjeli piloti osobních vozů, snesl se na ni liják, kvůli kterému byla šotolina místy nadmíru kluzká. Pořadatelé správně odhadli kompromis mezi rychlou tratí a technickými pasážemi, nejlepší piloti aut si ji velmi pochvalovali. Pro kamiony byla však místy poněkud úzká, což vyžadovalo velké soustředění všech posádek, protože sebemenší chyba mohla znamenat výlet mimo trať a při výškových rozdílech a přítomnosti hor také konec v závodě.

Aleš Loprais vyrazil do zabezpečovací etapy jako pátý v pořadí s číslem 504. Na prvním waypointu vedl Gerard de Rooy o pouhých 14 sekund před Čaginem a o další tři sekundy před Alešem. Poté se však de Rooyovo vozidlo zastavilo a Aleš se dostal na druhou příčku, kterou kontroloval až do cíle, postupně si udržoval zhruba minutový náskok před Kabirovem, zatímco Čagin utěšeně budoval postupný náskok. V cíli byl tedy Aleš druhý se ztrátou 4:41 minuty, o 1:11 minuty před Kabirovem. Úvodní test tedy Aleš odjel ve slušném tempu a dokončil jej jako vloni: mezi Čaginem a Kabirovem, jemuž tentokrát ještě dýchá na záda mladý Eduard Nikolajev. Hned za ním se přihnaly do cíle Tatry Andrého Azeveda a Marka Spáčila a i ony v pohodě držely krok s tempem na čele závodu. Přejme si, aby průběh další etapy tu loňskou už raději nekopíroval...

"Byla to krásná etapa, také nikterak lehká, ke konci nám i zapršelo a dost to klouzalo. Dali jsme si jeden skok ve 130km rychlosti, Tatra letěla snad 20 metrů, adrenalin k Dakaru také patří. Dnešní druhé místo je krásnou vstupkou do velmi těžké rallye, ale je třeba pamatovat na to, že jde pouze o začátek," poznamenal k etapě Aleš Loprais.

Doslova na kolenou jsou po úvodní speciálce holandští fanoušci, kteří ztratila hned tři pekelně žhavá železa v ohni. Nejprve Wuf Van Ginkel, startující hned za Alešem, havaroval svůj Ginaf na dálnici na příjezdu k rychlostní zkoušce. Vůz byl natolik poškozen, že posádka musela odstoupit, aniž by cokoli odzávodila. Krátce po startu to byl Hans Bekx, který převrátil svůj vítězný DAF z Valkenswaardu na levý bok a spolujezdec musel být převezen do nemocnice. Na 72. kilometru udělal chybu Gerard de Rooy a po větším skoku si obnovil vážné zranění zad, kterého před časem vyřadilo ze závodní činnosti, i on končí. Žádné dobré zprávy pro fanoušky nejen v zemi tulipánů. Velký návrat skvělých speciálů tedy dostal vážnou trhlinu, a to i pro budoucnost. V neposlední řadě, velkou ztrátu utrpěl i nadějný Johan Elfrink s kvalitně připraveným Mercedesem. Překvapením je deváté místo Němce Behringera na relativně sériovém MANU, a to se Behringer ještě nepředstavil v dunách, které jsou jeho doménou.

"Je nám nesmírně líto odstoupení našeho kamaráda Gerarda de Rooye, navíc ještě z takové příčiny. Před startem jsme se dohodli na společné strategii v boji o přední příčky proti přesile Kamazů a nyní jsme v tom zbyli bez stategického partnera. Je to tedy pro nás složitější, ale nic nevzdáváme, budeme bojovat dál. Hlavně je třeba si uvědomit, že Dakar má 16 dnů a každý z nich se něco může stát. Tyhle ztráty nás mrzí," dodal Aleš.

Co dodat? Jde jen o první etapu, nic více a nic méně. Nervózní úvod s pohromami některých favoritů připomíná tradiční sprinterský úvodní týden na cyklistické Tour de France. Ostatně Josef Kalina podobný průběh úvodní fáze předpovídal.

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.