Aleš Loprais zahajuje Rallye Dakar 2011 2. místem v úvodním speciálu

Loprais Team
Loprais Team, foto: www.loprais.cz
Jiří Vintr 3. ledna 2011 13:08
Sdílej:

Na Nový rok odstartoval 33. ročník dakarské rallye. Aleš Loprais začal úvodní zkoušky stejně jako vloni, tedy 2. místem.

Úvodní speciálka měřila 222 kilometrů. Než na ni vyjeli piloti osobních vozů, snesl se na ni liják, kvůli kterému byla šotolina místy nadmíru kluzká. Pořadatelé správně odhadli kompromis mezi rychlou tratí a technickými pasážemi, nejlepší piloti aut si ji velmi pochvalovali. Pro kamiony byla však místy poněkud úzká, což vyžadovalo velké soustředění všech posádek, protože sebemenší chyba mohla znamenat výlet mimo trať a při výškových rozdílech a přítomnosti hor také konec v závodě.

Aleš Loprais vyrazil do zabezpečovací etapy jako pátý v pořadí s číslem 504. Na prvním waypointu vedl Gerard de Rooy o pouhých 14 sekund před Čaginem a o další tři sekundy před Alešem. Poté se však de Rooyovo vozidlo zastavilo a Aleš se dostal na druhou příčku, kterou kontroloval až do cíle, postupně si udržoval zhruba minutový náskok před Kabirovem, zatímco Čagin utěšeně budoval postupný náskok. V cíli byl tedy Aleš druhý se ztrátou 4:41 minuty, o 1:11 minuty před Kabirovem. Úvodní test tedy Aleš odjel ve slušném tempu a dokončil jej jako vloni: mezi Čaginem a Kabirovem, jemuž tentokrát ještě dýchá na záda mladý Eduard Nikolajev. Hned za ním se přihnaly do cíle Tatry Andrého Azeveda a Marka Spáčila a i ony v pohodě držely krok s tempem na čele závodu. Přejme si, aby průběh další etapy tu loňskou už raději nekopíroval...

"Byla to krásná etapa, také nikterak lehká, ke konci nám i zapršelo a dost to klouzalo. Dali jsme si jeden skok ve 130km rychlosti, Tatra letěla snad 20 metrů, adrenalin k Dakaru také patří. Dnešní druhé místo je krásnou vstupkou do velmi těžké rallye, ale je třeba pamatovat na to, že jde pouze o začátek," poznamenal k etapě Aleš Loprais.

Doslova na kolenou jsou po úvodní speciálce holandští fanoušci, kteří ztratila hned tři pekelně žhavá železa v ohni. Nejprve Wuf Van Ginkel, startující hned za Alešem, havaroval svůj Ginaf na dálnici na příjezdu k rychlostní zkoušce. Vůz byl natolik poškozen, že posádka musela odstoupit, aniž by cokoli odzávodila. Krátce po startu to byl Hans Bekx, který převrátil svůj vítězný DAF z Valkenswaardu na levý bok a spolujezdec musel být převezen do nemocnice. Na 72. kilometru udělal chybu Gerard de Rooy a po větším skoku si obnovil vážné zranění zad, kterého před časem vyřadilo ze závodní činnosti, i on končí. Žádné dobré zprávy pro fanoušky nejen v zemi tulipánů. Velký návrat skvělých speciálů tedy dostal vážnou trhlinu, a to i pro budoucnost. V neposlední řadě, velkou ztrátu utrpěl i nadějný Johan Elfrink s kvalitně připraveným Mercedesem. Překvapením je deváté místo Němce Behringera na relativně sériovém MANU, a to se Behringer ještě nepředstavil v dunách, které jsou jeho doménou.

"Je nám nesmírně líto odstoupení našeho kamaráda Gerarda de Rooye, navíc ještě z takové příčiny. Před startem jsme se dohodli na společné strategii v boji o přední příčky proti přesile Kamazů a nyní jsme v tom zbyli bez stategického partnera. Je to tedy pro nás složitější, ale nic nevzdáváme, budeme bojovat dál. Hlavně je třeba si uvědomit, že Dakar má 16 dnů a každý z nich se něco může stát. Tyhle ztráty nás mrzí," dodal Aleš.

Co dodat? Jde jen o první etapu, nic více a nic méně. Nervózní úvod s pohromami některých favoritů připomíná tradiční sprinterský úvodní týden na cyklistické Tour de France. Ostatně Josef Kalina podobný průběh úvodní fáze předpovídal.

 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?