Czech Dakar Team – Průběh 1. etapy Victorie - Cordoba

Spáčil, Marek - Vodrhánek, Jan - Vršecký, David
Spáčil, Marek - Vodrhánek, Jan - Vršecký, David, foto: www.czechdakar.cz
iAdam 3. ledna 2011 12:42
Sdílej:

2.ledna se na Rallye Dakar 2011 konečně začalo závodit a na trati i mimo ni se odehrálo hned několik překvapení. Marek Spáčil za volantem zelené Tatry #509 dokončil etapu na 6. místě, Martin Kolomý se naopak po defektu a následném výletu mimo trať propadl na chvost startovního pole.

Etapu z Victorie do Cordoby zahájila téměř pětset kilometrů dlouhá spojovačka. Zejména pro kamiony představovaly dlouhé dálniční úseky s omezením rychlosti doslova utrpění. Právě tento neměřený úsek se nakonec stal osudným Wufu Van Ginkelovi s Ginafem, kterému právě na dálnici údajně praskla pneumatika.  Po zhruba stometrové kontaktní jízdě s vozidly zůstal notně pochroumaný Ginaf ležet na asfaltu. Posádka Marka Spáčila se na místě činu objevila krátce po nehodě, aby byla vzápětí Holanďany poslána dál – nikomu se naštěstí nic nestalo. Ze hry je už i Gerard de Rooy, který jak již předem naznačoval, odstoupil kvůli problémům s nedoléčenými zády.Marek Spáčil i Martin Kolomý dorazili na start rychlostní zkoušky bez větších problémů. Marek si trochu stěžoval na ztrátu výkonu na motoru, což byl problém, který jej nakonec provázel celých 222 kilometrů erzety. Mechanici se v bivaku pustili do kontroly palivového systému, na vině by mohl být i ucpaný filtr. Kvalita nafty není totiž v Argentině nijak valná, na což si stěžuje prakticky kadý."Dnešek probíhal v podstatě tak, jak jsem očekával," komentoval své dojmy v cíli Marek Spáčil. "Někteří závodníci se rozhodli závodit na plno hned od prvních kilometrů a výsledkem bylo několik nehod. Pro nás se nic moc nemění. Chceme dál jet to svoje a pokud to půjde, tak budeme postupně zrychlovat."Kopilot Marka Spáčila David Vršecký byl z průběhu první etapy nadšený: "Od prvního kilometru jsem si to užíval. Přesně takhle jsem si představoval Dakar, takže za sebe mohu říci, že jsem zatím spokojený."Řádnou porci smůly si vybral pilot druhé Tatry Martin Kolomý, jehož Tatru po zhruba pětašedesáti kilometrech speciálky postihla v pravotočivé zatáčce destrukce levé zadní pneumatiky. Tatra vyletěla mimo trať a po chvíli koketování s převrácením se otřela levým bokem o strom. "Takové věci se prostě stávají, bohužel to přišlo v nevhodném okamžiku," popsal situaci sám pilot. "Snažil jsem se udržet auto na cestě, ale prostě to nešlo. Každopádně jsme teprve na začátku, tak si alespoň v následující etapě zapředjíždíme."Poté, co posádka dorazila do bivaku, si Kolomý stěžoval ještě na problém s nižším výkonem motoru, tedy něco podobného jako Marek Spáčil. Do rána zbývá ještě pár hodin, sehraní takže mechanici pracují paralelně na obou vozech.Některé zprávy mají tendenci rezonovat, nabývat na síle a postupně měnit význam. Když jsme ve snaze poskytnout maximum informací ze zákulisí Czech Dakar Teamu informovali, že motorkář Jan Veselý spadl před technickými přejímkami ze žebříku, tak jsme rozhodně nečekali, že bude mít Honza během první etapy na padesát nepřijatých hovorů a zpráv. Honza sice spadl ze žebříku na záda, ale vůbec nic se mu nestalo a ještě se tomu smál.V dnešní etapě do Cordoby zažil Honza pořádné dejavu. Když minulý rok při své dakarské premiéře proletěl jedním úsekem se sníženou rychlostí rychleji než rychle, tak rozhodně netušil, že si něco podobného a na tom samém místě zopakuje i za rok. Uvidíme, jak tento prohřešek, tedy krátkodobé překročení rychlosti o 15 až 43 km/h (celkově 8 impulsů), ohodnotí komisaři. Pokud přijde časová penalizace, tak by to byla velká škoda, protože Veselý figuroval v jednom okamžiku dokonce na třináctém místě. Po návratu od organizátorů motorkář se startovním číslem 68 konstatoval, že za svůj prohřešek dostal 22 trestných minut a 150 Euro. Maximální rychlost netovárních dakarských čtyřistapadesátek čini nějakých 165 km/h, nicméně takto rychle se dlouhodobě jet nedá, protože by to prostě motor nevydržel. Když na zhruba patnáctikilometrové rovince Honza letěl nějakých 150 km/h tak se velmi podivoval, když kolem něj proletěl motorkář se strojem Jincheng. Každá rovinka však jednou končí a tak tomu bylo i v případě této. Když Honza dorazil do zatáčky na jejím konci, tak znovu zahlédl JIncheng, který byl tou dobou však poloviční. Dakar je Dakar a závodit v první etapě se ne vždy vyplatí.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.