2.ledna se na Rallye Dakar 2011 konečně začalo závodit a na trati i mimo ni se odehrálo hned několik překvapení. Marek Spáčil za volantem zelené Tatry #509 dokončil etapu na 6. místě, Martin Kolomý se naopak po defektu a následném výletu mimo trať propadl na chvost startovního pole.
Etapu z Victorie do Cordoby zahájila téměř pětset kilometrů dlouhá spojovačka. Zejména pro kamiony představovaly dlouhé dálniční úseky s omezením rychlosti doslova utrpění. Právě tento neměřený úsek se nakonec stal osudným Wufu Van Ginkelovi s Ginafem, kterému právě na dálnici údajně praskla pneumatika. Po zhruba stometrové kontaktní jízdě s vozidly zůstal notně pochroumaný Ginaf ležet na asfaltu. Posádka Marka Spáčila se na místě činu objevila krátce po nehodě, aby byla vzápětí Holanďany poslána dál – nikomu se naštěstí nic nestalo. Ze hry je už i Gerard de Rooy, který jak již předem naznačoval, odstoupil kvůli problémům s nedoléčenými zády.Marek Spáčil i Martin Kolomý dorazili na start rychlostní zkoušky bez větších problémů. Marek si trochu stěžoval na ztrátu výkonu na motoru, což byl problém, který jej nakonec provázel celých 222 kilometrů erzety. Mechanici se v bivaku pustili do kontroly palivového systému, na vině by mohl být i ucpaný filtr. Kvalita nafty není totiž v Argentině nijak valná, na což si stěžuje prakticky kadý."Dnešek probíhal v podstatě tak, jak jsem očekával," komentoval své dojmy v cíli Marek Spáčil. "Někteří závodníci se rozhodli závodit na plno hned od prvních kilometrů a výsledkem bylo několik nehod. Pro nás se nic moc nemění. Chceme dál jet to svoje a pokud to půjde, tak budeme postupně zrychlovat."Kopilot Marka Spáčila David Vršecký byl z průběhu první etapy nadšený: "Od prvního kilometru jsem si to užíval. Přesně takhle jsem si představoval Dakar, takže za sebe mohu říci, že jsem zatím spokojený."Řádnou porci smůly si vybral pilot druhé Tatry Martin Kolomý, jehož Tatru po zhruba pětašedesáti kilometrech speciálky postihla v pravotočivé zatáčce destrukce levé zadní pneumatiky. Tatra vyletěla mimo trať a po chvíli koketování s převrácením se otřela levým bokem o strom. "Takové věci se prostě stávají, bohužel to přišlo v nevhodném okamžiku," popsal situaci sám pilot. "Snažil jsem se udržet auto na cestě, ale prostě to nešlo. Každopádně jsme teprve na začátku, tak si alespoň v následující etapě zapředjíždíme."Poté, co posádka dorazila do bivaku, si Kolomý stěžoval ještě na problém s nižším výkonem motoru, tedy něco podobného jako Marek Spáčil. Do rána zbývá ještě pár hodin, sehraní takže mechanici pracují paralelně na obou vozech.Některé zprávy mají tendenci rezonovat, nabývat na síle a postupně měnit význam. Když jsme ve snaze poskytnout maximum informací ze zákulisí Czech Dakar Teamu informovali, že motorkář Jan Veselý spadl před technickými přejímkami ze žebříku, tak jsme rozhodně nečekali, že bude mít Honza během první etapy na padesát nepřijatých hovorů a zpráv. Honza sice spadl ze žebříku na záda, ale vůbec nic se mu nestalo a ještě se tomu smál.V dnešní etapě do Cordoby zažil Honza pořádné dejavu. Když minulý rok při své dakarské premiéře proletěl jedním úsekem se sníženou rychlostí rychleji než rychle, tak rozhodně netušil, že si něco podobného a na tom samém místě zopakuje i za rok. Uvidíme, jak tento prohřešek, tedy krátkodobé překročení rychlosti o 15 až 43 km/h (celkově 8 impulsů), ohodnotí komisaři. Pokud přijde časová penalizace, tak by to byla velká škoda, protože Veselý figuroval v jednom okamžiku dokonce na třináctém místě. Po návratu od organizátorů motorkář se startovním číslem 68 konstatoval, že za svůj prohřešek dostal 22 trestných minut a 150 Euro. Maximální rychlost netovárních dakarských čtyřistapadesátek čini nějakých 165 km/h, nicméně takto rychle se dlouhodobě jet nedá, protože by to prostě motor nevydržel. Když na zhruba patnáctikilometrové rovince Honza letěl nějakých 150 km/h tak se velmi podivoval, když kolem něj proletěl motorkář se strojem Jincheng. Každá rovinka však jednou končí a tak tomu bylo i v případě této. Když Honza dorazil do zatáčky na jejím konci, tak znovu zahlédl JIncheng, který byl tou dobou však poloviční. Dakar je Dakar a závodit v první etapě se ne vždy vyplatí.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?