2.ledna se na Rallye Dakar 2011 konečně začalo závodit a na trati i mimo ni se odehrálo hned několik překvapení. Marek Spáčil za volantem zelené Tatry #509 dokončil etapu na 6. místě, Martin Kolomý se naopak po defektu a následném výletu mimo trať propadl na chvost startovního pole.
Etapu z Victorie do Cordoby zahájila téměř pětset kilometrů dlouhá spojovačka. Zejména pro kamiony představovaly dlouhé dálniční úseky s omezením rychlosti doslova utrpění. Právě tento neměřený úsek se nakonec stal osudným Wufu Van Ginkelovi s Ginafem, kterému právě na dálnici údajně praskla pneumatika. Po zhruba stometrové kontaktní jízdě s vozidly zůstal notně pochroumaný Ginaf ležet na asfaltu. Posádka Marka Spáčila se na místě činu objevila krátce po nehodě, aby byla vzápětí Holanďany poslána dál – nikomu se naštěstí nic nestalo. Ze hry je už i Gerard de Rooy, který jak již předem naznačoval, odstoupil kvůli problémům s nedoléčenými zády.Marek Spáčil i Martin Kolomý dorazili na start rychlostní zkoušky bez větších problémů. Marek si trochu stěžoval na ztrátu výkonu na motoru, což byl problém, který jej nakonec provázel celých 222 kilometrů erzety. Mechanici se v bivaku pustili do kontroly palivového systému, na vině by mohl být i ucpaný filtr. Kvalita nafty není totiž v Argentině nijak valná, na což si stěžuje prakticky kadý."Dnešek probíhal v podstatě tak, jak jsem očekával," komentoval své dojmy v cíli Marek Spáčil. "Někteří závodníci se rozhodli závodit na plno hned od prvních kilometrů a výsledkem bylo několik nehod. Pro nás se nic moc nemění. Chceme dál jet to svoje a pokud to půjde, tak budeme postupně zrychlovat."Kopilot Marka Spáčila David Vršecký byl z průběhu první etapy nadšený: "Od prvního kilometru jsem si to užíval. Přesně takhle jsem si představoval Dakar, takže za sebe mohu říci, že jsem zatím spokojený."Řádnou porci smůly si vybral pilot druhé Tatry Martin Kolomý, jehož Tatru po zhruba pětašedesáti kilometrech speciálky postihla v pravotočivé zatáčce destrukce levé zadní pneumatiky. Tatra vyletěla mimo trať a po chvíli koketování s převrácením se otřela levým bokem o strom. "Takové věci se prostě stávají, bohužel to přišlo v nevhodném okamžiku," popsal situaci sám pilot. "Snažil jsem se udržet auto na cestě, ale prostě to nešlo. Každopádně jsme teprve na začátku, tak si alespoň v následující etapě zapředjíždíme."Poté, co posádka dorazila do bivaku, si Kolomý stěžoval ještě na problém s nižším výkonem motoru, tedy něco podobného jako Marek Spáčil. Do rána zbývá ještě pár hodin, sehraní takže mechanici pracují paralelně na obou vozech.Některé zprávy mají tendenci rezonovat, nabývat na síle a postupně měnit význam. Když jsme ve snaze poskytnout maximum informací ze zákulisí Czech Dakar Teamu informovali, že motorkář Jan Veselý spadl před technickými přejímkami ze žebříku, tak jsme rozhodně nečekali, že bude mít Honza během první etapy na padesát nepřijatých hovorů a zpráv. Honza sice spadl ze žebříku na záda, ale vůbec nic se mu nestalo a ještě se tomu smál.V dnešní etapě do Cordoby zažil Honza pořádné dejavu. Když minulý rok při své dakarské premiéře proletěl jedním úsekem se sníženou rychlostí rychleji než rychle, tak rozhodně netušil, že si něco podobného a na tom samém místě zopakuje i za rok. Uvidíme, jak tento prohřešek, tedy krátkodobé překročení rychlosti o 15 až 43 km/h (celkově 8 impulsů), ohodnotí komisaři. Pokud přijde časová penalizace, tak by to byla velká škoda, protože Veselý figuroval v jednom okamžiku dokonce na třináctém místě. Po návratu od organizátorů motorkář se startovním číslem 68 konstatoval, že za svůj prohřešek dostal 22 trestných minut a 150 Euro. Maximální rychlost netovárních dakarských čtyřistapadesátek čini nějakých 165 km/h, nicméně takto rychle se dlouhodobě jet nedá, protože by to prostě motor nevydržel. Když na zhruba patnáctikilometrové rovince Honza letěl nějakých 150 km/h tak se velmi podivoval, když kolem něj proletěl motorkář se strojem Jincheng. Každá rovinka však jednou končí a tak tomu bylo i v případě této. Když Honza dorazil do zatáčky na jejím konci, tak znovu zahlédl JIncheng, který byl tou dobou však poloviční. Dakar je Dakar a závodit v první etapě se ne vždy vyplatí.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.