2.ledna se na Rallye Dakar 2011 konečně začalo závodit a na trati i mimo ni se odehrálo hned několik překvapení. Marek Spáčil za volantem zelené Tatry #509 dokončil etapu na 6. místě, Martin Kolomý se naopak po defektu a následném výletu mimo trať propadl na chvost startovního pole.
Etapu z Victorie do Cordoby zahájila téměř pětset kilometrů dlouhá spojovačka. Zejména pro kamiony představovaly dlouhé dálniční úseky s omezením rychlosti doslova utrpění. Právě tento neměřený úsek se nakonec stal osudným Wufu Van Ginkelovi s Ginafem, kterému právě na dálnici údajně praskla pneumatika. Po zhruba stometrové kontaktní jízdě s vozidly zůstal notně pochroumaný Ginaf ležet na asfaltu. Posádka Marka Spáčila se na místě činu objevila krátce po nehodě, aby byla vzápětí Holanďany poslána dál – nikomu se naštěstí nic nestalo. Ze hry je už i Gerard de Rooy, který jak již předem naznačoval, odstoupil kvůli problémům s nedoléčenými zády.Marek Spáčil i Martin Kolomý dorazili na start rychlostní zkoušky bez větších problémů. Marek si trochu stěžoval na ztrátu výkonu na motoru, což byl problém, který jej nakonec provázel celých 222 kilometrů erzety. Mechanici se v bivaku pustili do kontroly palivového systému, na vině by mohl být i ucpaný filtr. Kvalita nafty není totiž v Argentině nijak valná, na což si stěžuje prakticky kadý."Dnešek probíhal v podstatě tak, jak jsem očekával," komentoval své dojmy v cíli Marek Spáčil. "Někteří závodníci se rozhodli závodit na plno hned od prvních kilometrů a výsledkem bylo několik nehod. Pro nás se nic moc nemění. Chceme dál jet to svoje a pokud to půjde, tak budeme postupně zrychlovat."Kopilot Marka Spáčila David Vršecký byl z průběhu první etapy nadšený: "Od prvního kilometru jsem si to užíval. Přesně takhle jsem si představoval Dakar, takže za sebe mohu říci, že jsem zatím spokojený."Řádnou porci smůly si vybral pilot druhé Tatry Martin Kolomý, jehož Tatru po zhruba pětašedesáti kilometrech speciálky postihla v pravotočivé zatáčce destrukce levé zadní pneumatiky. Tatra vyletěla mimo trať a po chvíli koketování s převrácením se otřela levým bokem o strom. "Takové věci se prostě stávají, bohužel to přišlo v nevhodném okamžiku," popsal situaci sám pilot. "Snažil jsem se udržet auto na cestě, ale prostě to nešlo. Každopádně jsme teprve na začátku, tak si alespoň v následující etapě zapředjíždíme."Poté, co posádka dorazila do bivaku, si Kolomý stěžoval ještě na problém s nižším výkonem motoru, tedy něco podobného jako Marek Spáčil. Do rána zbývá ještě pár hodin, sehraní takže mechanici pracují paralelně na obou vozech.Některé zprávy mají tendenci rezonovat, nabývat na síle a postupně měnit význam. Když jsme ve snaze poskytnout maximum informací ze zákulisí Czech Dakar Teamu informovali, že motorkář Jan Veselý spadl před technickými přejímkami ze žebříku, tak jsme rozhodně nečekali, že bude mít Honza během první etapy na padesát nepřijatých hovorů a zpráv. Honza sice spadl ze žebříku na záda, ale vůbec nic se mu nestalo a ještě se tomu smál.V dnešní etapě do Cordoby zažil Honza pořádné dejavu. Když minulý rok při své dakarské premiéře proletěl jedním úsekem se sníženou rychlostí rychleji než rychle, tak rozhodně netušil, že si něco podobného a na tom samém místě zopakuje i za rok. Uvidíme, jak tento prohřešek, tedy krátkodobé překročení rychlosti o 15 až 43 km/h (celkově 8 impulsů), ohodnotí komisaři. Pokud přijde časová penalizace, tak by to byla velká škoda, protože Veselý figuroval v jednom okamžiku dokonce na třináctém místě. Po návratu od organizátorů motorkář se startovním číslem 68 konstatoval, že za svůj prohřešek dostal 22 trestných minut a 150 Euro. Maximální rychlost netovárních dakarských čtyřistapadesátek čini nějakých 165 km/h, nicméně takto rychle se dlouhodobě jet nedá, protože by to prostě motor nevydržel. Když na zhruba patnáctikilometrové rovince Honza letěl nějakých 150 km/h tak se velmi podivoval, když kolem něj proletěl motorkář se strojem Jincheng. Každá rovinka však jednou končí a tak tomu bylo i v případě této. Když Honza dorazil do zatáčky na jejím konci, tak znovu zahlédl JIncheng, který byl tou dobou však poloviční. Dakar je Dakar a závodit v první etapě se ne vždy vyplatí.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.