Čtvrtek 30.12.2010 se z pohledu Czech Dakar Teamu nesl ve znamení technických a administrativních přejímek, které představují pomyslnou vstupní dakarskou bránu.
Díky pečlivé domácí přípravě jsme přejímkami prošli doslova jako nůž máslem a tak již nic nebrání tomu, aby se duo kamionů Tatra a motocykl Yamaha postavili 1.1.2011 na start 33. ročníku Rallye Dakar.
Co takové přejímky v kontextu podniku, jakým je dakarská rallye, vlastně znamenají? Pro účastníky bez zkušeností nebo ty méně připravené se tato procedura může stát noční můrou, nebo dokonce i konečnou stanicí. K tomu, aby se závodník vůbec postavil na start, musí kromě poměrně drahého startovného a vlastní závodní techniky uhradit množství dalších záloh a poplatků. Účast na Dakaru nikdy nebyla levnou záležitostí, nicméně v posledních letech náklady značně vzrostly a nemůže za to jen změna kontinentu.
První přejímkovou zastávkou na cestě do parc fermé, kde technika zůstává zaparkovaná až do okamžiku startu, začíná pro evropské účastníky jihoamerického Dakaru prakticky již ve francouzském přístavu Le Havre, ve kterém byly vozy vybaveny pořadatelem předepsanou navigací a IriTrackem. Současně rovněž došlo k odzkoušení instalace dalších bezpečnostních prvků, jako například Sentinelu. V Buenos Aires procedura pokračovala opětovným odzkoušením GPS, instalací Sentinelu a druhé GPS jednotky. Po získání potřených samolepek a razítek stvrzujících funkčnost povinných přístrojů čeká na všechny účastníky administrativní část přejímek, během které je třeba získat další potřebná razítka.
Postupně jsou tak kontrolovány třeba závodní licence nebo zdravotní stav posádek (naštěstí jen formou jednoduchých dotazů), ale také pojištění, zaplacení všeho možného i nemožného, doprava techniky po skončení rallye atd. Celkově se jedná o téměř pětadvacet razítek. Libovolná zastávka přitom může znamenat komplikaci. Po úspěšném absolvování administrativních přejímek následuje více či méně podrobná kontrola techniky, v průběhu níž dojde například k zaplombování restriktorů na turbodmychadlech, dolepení chybějících nálepek nebo třeba vyzkoušení odpojovače, kterým lze zvenčí vypnout motor. Komisaři však mohou zkontrolovat prakticky vše, takže se rozhodně vyplatí mít vše důležité v pořádku. Letošní novinkou byla puntičkářská kontrola nejen homologací helem a kombinéz, ale i systému HANS, nehořlavého spodního prádla, rukavic, kukel a bot.
"Přejímky jsou úspěšně za námi," okomentoval hlavní zprávu dne Marek Spáčil. "Pořadatelé nás již znají, což samozřejmě většinou spíše pomáhá, čímž rozhodně nechci znevážit skvělou přípravu naší logistiky a rovněž tak techniky."
Spokojený byl i pilot Tatry #525 Martin Kolomý, který se v posledních dnech necítil úplně nejlépe: "Šlo to poměrně jednoduše, i když se občas muselo relativně dlouho čekat. Doufám, že zbytek rallye proběhne ze strany organizace závodů bez problémů. "
David Vršecký absolvoval svou první dakarskou přejímku, nicméně její průběh ho vůbec nezaskočil: "Šlo to poměrně hladce, všechno bylo velmi dobře připravené. Během své kariéry jsem poznal několik přejímek, jejichž náročnost byla možná ještě o něco obtížnější."
Na 31.12.2010 má Czech Dakar Team naplánován den volna, během kterého se bude snažit relaxovat a připravit poslední detaily před startem, který se blíží prakticky každou sekundou.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?