CDT: Přejímky jsou za námi

Czech Dakar Team
Czech Dakar Team, foto: www.czechdakar.cz
Ladislav Lála 31. prosince 2010 14:42
Sdílej:

Čtvrtek 30.12.2010 se z pohledu Czech Dakar Teamu nesl ve znamení technických a administrativních přejímek, které představují pomyslnou vstupní dakarskou bránu.

Díky pečlivé domácí přípravě jsme přejímkami prošli doslova jako nůž máslem a tak již nic nebrání tomu, aby se duo kamionů Tatra a motocykl Yamaha postavili 1.1.2011 na start 33. ročníku Rallye Dakar.

Co takové přejímky v kontextu podniku, jakým je dakarská rallye, vlastně znamenají? Pro účastníky bez zkušeností nebo ty méně připravené se tato procedura může stát noční můrou, nebo dokonce i konečnou stanicí. K tomu, aby se závodník vůbec postavil na start, musí kromě poměrně drahého startovného a vlastní závodní techniky uhradit množství dalších záloh a poplatků. Účast na Dakaru nikdy nebyla levnou záležitostí, nicméně v posledních letech náklady značně vzrostly a nemůže za to jen změna kontinentu.

První přejímkovou zastávkou na cestě do parc fermé, kde technika zůstává zaparkovaná až do okamžiku startu, začíná pro evropské účastníky jihoamerického Dakaru prakticky již ve francouzském přístavu Le Havre, ve kterém byly vozy vybaveny pořadatelem předepsanou navigací a IriTrackem. Současně rovněž došlo k odzkoušení instalace dalších bezpečnostních prvků, jako například Sentinelu. V Buenos Aires procedura pokračovala opětovným odzkoušením GPS, instalací Sentinelu a druhé GPS jednotky. Po získání potřených samolepek a razítek stvrzujících funkčnost povinných přístrojů čeká na všechny účastníky administrativní část přejímek, během které je třeba získat další potřebná razítka.

Postupně jsou tak kontrolovány třeba závodní licence nebo zdravotní stav posádek (naštěstí jen formou jednoduchých dotazů), ale také pojištění, zaplacení všeho možného i nemožného, doprava techniky po skončení rallye atd. Celkově se jedná o téměř pětadvacet razítek. Libovolná zastávka přitom může znamenat komplikaci. Po úspěšném absolvování administrativních přejímek následuje více či méně podrobná kontrola techniky, v průběhu níž dojde například k zaplombování restriktorů na turbodmychadlech, dolepení chybějících nálepek nebo třeba vyzkoušení odpojovače, kterým lze zvenčí vypnout motor. Komisaři však mohou zkontrolovat prakticky vše, takže se rozhodně vyplatí mít vše důležité v pořádku. Letošní novinkou byla puntičkářská kontrola nejen homologací helem a kombinéz, ale i systému HANS, nehořlavého spodního prádla, rukavic, kukel a bot.

"Přejímky jsou úspěšně za námi," okomentoval hlavní zprávu dne Marek Spáčil. "Pořadatelé nás již znají, což samozřejmě většinou spíše pomáhá, čímž rozhodně nechci znevážit skvělou přípravu naší logistiky a rovněž tak techniky."

Spokojený byl i pilot Tatry #525 Martin Kolomý, který se v posledních dnech necítil úplně nejlépe: "Šlo to poměrně jednoduše, i když se občas muselo relativně dlouho čekat. Doufám, že zbytek rallye proběhne ze strany organizace závodů bez problémů. "

David Vršecký absolvoval svou první dakarskou přejímku, nicméně její průběh ho vůbec nezaskočil: "Šlo to poměrně hladce, všechno bylo velmi dobře připravené. Během své kariéry jsem poznal několik přejímek, jejichž náročnost byla možná ještě o něco obtížnější."

Na 31.12.2010 má Czech Dakar Team naplánován den volna, během kterého se bude snažit relaxovat a připravit poslední detaily před startem, který se blíží prakticky každou sekundou.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.