Čtvrtek 30.12.2010 se z pohledu Czech Dakar Teamu nesl ve znamení technických a administrativních přejímek, které představují pomyslnou vstupní dakarskou bránu.
Díky pečlivé domácí přípravě jsme přejímkami prošli doslova jako nůž máslem a tak již nic nebrání tomu, aby se duo kamionů Tatra a motocykl Yamaha postavili 1.1.2011 na start 33. ročníku Rallye Dakar.
Co takové přejímky v kontextu podniku, jakým je dakarská rallye, vlastně znamenají? Pro účastníky bez zkušeností nebo ty méně připravené se tato procedura může stát noční můrou, nebo dokonce i konečnou stanicí. K tomu, aby se závodník vůbec postavil na start, musí kromě poměrně drahého startovného a vlastní závodní techniky uhradit množství dalších záloh a poplatků. Účast na Dakaru nikdy nebyla levnou záležitostí, nicméně v posledních letech náklady značně vzrostly a nemůže za to jen změna kontinentu.
První přejímkovou zastávkou na cestě do parc fermé, kde technika zůstává zaparkovaná až do okamžiku startu, začíná pro evropské účastníky jihoamerického Dakaru prakticky již ve francouzském přístavu Le Havre, ve kterém byly vozy vybaveny pořadatelem předepsanou navigací a IriTrackem. Současně rovněž došlo k odzkoušení instalace dalších bezpečnostních prvků, jako například Sentinelu. V Buenos Aires procedura pokračovala opětovným odzkoušením GPS, instalací Sentinelu a druhé GPS jednotky. Po získání potřených samolepek a razítek stvrzujících funkčnost povinných přístrojů čeká na všechny účastníky administrativní část přejímek, během které je třeba získat další potřebná razítka.
Postupně jsou tak kontrolovány třeba závodní licence nebo zdravotní stav posádek (naštěstí jen formou jednoduchých dotazů), ale také pojištění, zaplacení všeho možného i nemožného, doprava techniky po skončení rallye atd. Celkově se jedná o téměř pětadvacet razítek. Libovolná zastávka přitom může znamenat komplikaci. Po úspěšném absolvování administrativních přejímek následuje více či méně podrobná kontrola techniky, v průběhu níž dojde například k zaplombování restriktorů na turbodmychadlech, dolepení chybějících nálepek nebo třeba vyzkoušení odpojovače, kterým lze zvenčí vypnout motor. Komisaři však mohou zkontrolovat prakticky vše, takže se rozhodně vyplatí mít vše důležité v pořádku. Letošní novinkou byla puntičkářská kontrola nejen homologací helem a kombinéz, ale i systému HANS, nehořlavého spodního prádla, rukavic, kukel a bot.
"Přejímky jsou úspěšně za námi," okomentoval hlavní zprávu dne Marek Spáčil. "Pořadatelé nás již znají, což samozřejmě většinou spíše pomáhá, čímž rozhodně nechci znevážit skvělou přípravu naší logistiky a rovněž tak techniky."
Spokojený byl i pilot Tatry #525 Martin Kolomý, který se v posledních dnech necítil úplně nejlépe: "Šlo to poměrně jednoduše, i když se občas muselo relativně dlouho čekat. Doufám, že zbytek rallye proběhne ze strany organizace závodů bez problémů. "
David Vršecký absolvoval svou první dakarskou přejímku, nicméně její průběh ho vůbec nezaskočil: "Šlo to poměrně hladce, všechno bylo velmi dobře připravené. Během své kariéry jsem poznal několik přejímek, jejichž náročnost byla možná ještě o něco obtížnější."
Na 31.12.2010 má Czech Dakar Team naplánován den volna, během kterého se bude snažit relaxovat a připravit poslední detaily před startem, který se blíží prakticky každou sekundou.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.