Dakar 2011 je téměř za dveřmi vždyť už za tři týdny odjedou všechny posádky k nalodění do Le Havre, aby na Nový rok odstartovaly z argentinského Buenos Aires do dalšího ročníku největšího motoristického závodu světa. Loprais Tatra Team je jeho tradičním inventářem, který patří léta ke špičce kategorie kamionů a se stejným cílem nastupuje i k tomuto ročníku. Kromě nového vozu, znamenajícího dosavadní technický vrchol v historii tatrováckého zápolení na Dakaru, zaznamenává také důležitou změnu na klíčovém postu navigátora soutěžní posádky.
Protože dosavadní kopilot Aleše Lopraise Jaro Miškolci se z pracovních i osobních důvodů nemůže nového ročníku zúčastnit, vrací se do tatrovácké kabiny nestor české účasti Josef Kalina. Muž, jenž stál u zrodu myšlenky, že by se Češi jednou mohli zúčastnit nejslavnějšího dálkového maratónu světa, oslaví hned čtvrtstoletí své účasti. Právě před 25 lety stál na startu jako navigátor vozu Tatra, pilotovaného Zdeňkem Kahánkem. Od té doby vystřídal role jak navigátora závodní posádky, tak i asistenčního vozu, byl ve službách pořadatelské organizace i jako létající manažer a týmový koordinátor, především však třikrát četl noty Karlu Lopraisovi na cestě k vytouženému dakarskému triumfu. Josef Kalina situaci komentuje svým typickým způsobem: „Tahle moje účast v soutěžní posádce je moje jubilejní, dvacátá. Mohl bych vykládat o snaze něco si dokazovat zakulacením toho čísla, ale pravda je daleko jednodušší. Mám to celé rád, všechny ty lidi okolo, a taky miluju pouště. Jako zlozvyk, u kterého tě vždycky něco nutí se k němu vrátit. Naposledy jsem s Karlem startoval v roce 2005, od té doby se personální obsazení týmu dost změnilo. Kromě Milana a Leoše Lopraisů jsou to vlastně všechno noví kluci. Z původní party ‚zdivočelejch trampů‘, mezi něž se samozřejmě počítám, se stal profitým, a to respektuji. Od těch dob u Loprais týmu proběhly nejméně tři generace evolucí vozu a je to opravdu neuvěřitelná změna. Rychlost, výdrž vozu i obrovský výkon motoru posunuly účinkování týmu nesmírně dopředu. “Josef Kalina se k týmu připojil při testování v tradiční lokalitě nedaleko slovenské Senice, kde absolvoval první skutečně zatěžkávací zkoušku. „Těsnou tatrováckou kabinu dobře znám, ale nakonec je to stejné jako v jakémkoli jiném závodním autě. Nejdřív si člověk myslí, že v tom nevydrží ani půl hodiny a nakonec v tom stráví půl života. Ze svezení usuzuji, že Tatra je o něco pohodlnější než Liaz, takže je to pro mě příjemnější. Co se týče fyzické odolnosti posádky, je to do značné míry otáza zvyku a přizpůsobení. Samozřejmě není pochyb o tom, že se jedná o vrcholový sport a lidi to buď vydrží a ještě při tom naplno pracují, nebo jdou od toho. Rozdíl je v tom, že ve dřívějších letech se ubíral plyn, aby se nepoškodilo auto, zatímco dnes se ubírá plyn, až když je to za hranicí snesitenosti člověka.“Aleš Loprais tedy nového navigátora uvedl do děje náležitě zostra a byl s testy spokojen: „Předem bych chtěl vyzdvihnout dosavadní působení Jaro Miškolciho, kterého si vážím především jako férového člověka a kamaráda v jednom. Přestože na nadcházejícím Dakaru nemůže s námi startovat, i nadále zůstává mým dvorním navigátorem. Neustále nám pomáhá při vývoji vozidla a i když je velice zaneprázdněný v rámci vlastních aktivit, navštěvuje nás několikrát týdně a pomáhá řešit technické otázky. Je přínosem i při testování a co je důležité, dobře si rozumí i s Pepou Kalinou. Nikdy nezapomenu jeho typickou hlášku ‚ideme dialej‘, která vyjadřuje jeho vždy pozitivní přístup.“ V Josefu Kalinovi přichází do tatrovácké kabiny vlastně i učitel Aleše z dob soutěžních začátků. „Jsem rád, že je Pepík zpět, vlastně k nám vždycky patřil, zažil s námi mnoho. Je to on, kdo mě prvně zasvěcoval do tajů navigace a ukazoval mi fungování přístrojů, dával mi základy francouzštiny, zkrátka vše, co jsem potřeboval jako jeho nástupce na navigátorské sedačce. Znám ho od svých 12 let, kdy jsem s tátou a bratry jezdil fandit na start nebo pak do Afriky a sledovat bitvu naší Tatry s Karlem a Pepíkem v honbě za dakarským beduínem. Myslím, že Pepík zná jak nás, tak i mě jako pilota a náš styl a přístup k závodění. I když jsme malý rodinný tým, chceme se měřit s nejlepšími a atakovat přední pozice.“Přestože startovní listiny nebyly ještě zveřejněny, je zřejmé, že v kategorii kamionů se rýsuje možná nejlépe obsazený ročník v historii závodu. Například tradiční soupeř z Kamazu prakticky zdvojnásobí své řady, když vysílá do soutěže hned šestici strojů, z toho čtyři v přímém továrním týmu. Holandské stáje se blýsknou účastí minimálně 25 strojů, a tak bychom mohli pokračovat. Vrací se i nedávný soupeř MAN, jiné automobilky dokonce v dalších letech plánují vstup na Dakar na tovární úrovni.„S většinou soupeřů z Top dvacítky jsme v kontaktu a víme, co se letos v Jižní Americe chystá, soutěž kamionů bude podle všeho patřit k naprostým vrcholům rallye. Na spolupráci s Pepíkem Kalinou se velmi těším a očekávám od něj profesionální přístup, stejně jako od sebe i jiných členů tým. Musíme být sehraní, znát se do morku kostí, nic si nedarovat, ale na druhé straně se podporovat, kdykoliv to bude nutné. Na Dakaru je takových situací plno a musíme je dokázat zvládnout. Věřím týmu, posádce i vozidlu a doufám ve slušný výsledek. Ten však nebude možný bez pořádné dávky štěstí, které na Dakaru míchá osudy lidí i strojů snad více než v jakémkoli jiném sportu,“ uzavírá Aleš.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.