Silk Way Rally podruhé a na nové trase mezi Petrohradem a Sočí. Aleš Loprais v ní bude jediným českým pilotem kamionu.
Loprais Tatra Team se po návratu z Dakaru 2010 dal do tvrdé práce, protože pracoval na dvou projektech najednou. Prvním je zásadnější evoluce stávajícího typu závodní Tatry 815, jejíž výsledek vyráží do boje právě nyní na Silk Way Rally, druhým postupná kompletace zcela nového kapotového speciálu, jehož koncepce bude znamenat další výrazný vývojový krok."Zapracovali jsme na zlepšení snad ve všech ohledech. Vůz je výkonnější, lépe akceleruje a výkonová špička dosahuje až 1000 koní. Podstatné je ale i to, že je proti typu z posledního Dakaru o 500 kilo lehčí. Dosáhli jsme toho promyšlenými váhovými úsporami a také stavbou zcela nové nástavby, kterou jsme vytvořili ve vlastních dílnách a použili na ní nové materiály. Zásadně jsme pokročili i při obsáhlých testech jízdních vlastností, nový vůz se chová mnohem klidněji a řadahostů při ostrém testování měla pocit, že je vůz subjektivně pomalejší, ale stopky je utvrdily o opaku. Jiné je i rozložení vah a i zde máme poctivě odzkoušeno několik režimů, vzhledem k odlišnému umístění palivové nádrže než u předešlého vozu. Je to nejlepší a nejrychlejší auto, jaké jsme dosud vyvinuli, a budeme se snažit pochopitelně tohle všechno zúročit ve vlastním závodě," říká Aleš Loprais.
Závod samotný je snad nejzásadnější ostrou prověrkou před Dakarem 2011, který se pojede v Jižní Americe. V osmi etapách bez dne volna se soutěžící přesunou z petrohradského přístavu na jih do Soči, dějiště zimní olympiády 2014. Soutěž má velkou podporu premiéra Putina a zřejmě má o budoucnost postaráno minimálně právě do roku 2014, dá se zároveň i očekávat, že i v příštích letech bude cíl umístěn v Soči. Přestože předešlé transkontinentální maratóny, konané na území evropského Ruska, se nesly ve znamení spíše bahnitých nezáživných etap, při Silk way Rally slibujíředitelé soutěže Semjon Jakubov a Sergej Girja řadu písčitých a stepních úseků, jejichž množství a kvalita má prý být až překvapivá.Tým vyráží do Petrohradu v následujícím složení:Závodní speciál Tatra 815 4x4:Aleš Loprais - pilotMilan Holáň - mechanik, technický lídr týmuJaro Miškolci - navigátorV bivacích, umístěných vždy na letištích, bude závodní posádce tvořit zázemídoprovodná Tatra 815 4x4, zvaná Filharmonie, s posádkou mechaniků:Radim PustějovskýLuboš KýpeťJaromír HalfarMediální a koordinační spojkou bude tradiční Nissan Navara, řízený Karlem Lopraisem,jeho bratrem Milanem jako týmovým koordinátorem a známým fotografem a dobrodruhemJaroslavem Jindrou."Víme, že konkurence bude obzvlášť tvrdá a i když vyrážíme do boje proti továrním sestavám jako malý rodinný tým, nevzdáváme se, máme pro závodění velké srdíčko. Zároveň jsme poctivě makali na vývoji závodního vozu, aby šel s dobou, ten současný je snad nejblíže absolutní špičce. Také víme, že není lepšího testu na Dakar než závodní prověrky v konfrontaci s těmi nejlepšími v naší kategorii, a toho se nám v Rusku dostane hojně," uzavírá Aleš Loprais.
Startovní listina byla už zveřejněna a v kategorii kamionů čítá celkem 16 posádek. Pořádný rozpis etap bude teprve oznámen. Již nyní jeale jisté, že domácí Kamaz nasazuje do rallye hned sedmičku ostrých kamionů a jasné vítězství bere téměř jako politický úkol. Šestinásobný dakarský vítěz Vladimir Čagin zároveň představí další evoluci závodního speciálu. Dvojnásobný dakarský šampion Firdaus Kabirov i tradiční sprintující domestik Ilgizar Mardějev pojedou se stejnými kamiony, jaké měli při letošním Dakaru. Kamaz nasazuje do boje i mladé jezdce, jakousi kamazovskou juniorku, ovšem už se zkušenostmi z Dakaru. Nadějný Eduard Nikolajev dostane kdispozici vítězné Čaginovo dakarské auto z letošního ledna, Andrej Karginov pak loňský Nikolajevův vývojový speciál s motorem Cummins. Třetím mladicem je Ajrat Mardějev, který stejně jako novinářská posádka sedmého kamionu pojede s dřívějším typem Kamazu z roku 2007.Kamazu se kromě Aleše Lopraise postaví i tým de Rooy, ke zklamání všech však bez svého lídra Gerarda de Rooye, který se ještě šetří po zranění zad a uvidíme jej pravděpodobně až na Dakaru. Prapor týmu tak bude třímat jeho nový kolega, známý španělský harcovník Pep Vila Roca, zezadu jištěný tradičním domestikem Hugo Duistersem. Velmi solidní výkon lze očekávat od Franze Echtera se speciálem MAN, přičemž Echter se objeví i ve znovuobnoveném továrním týmu na následujícím Dakaru. S dřívějším Vilovým kamionem Mercedes se představí zkušený Španěl Oliveras, za zmínku stojí i Němec Behringer s MANem nebo Rus Jakov Mechtijev se stejným vozem. Absolutní novinkou je premiérová soutěžní účast továrně připraveného kamionu běloruské značky MAZ, zatím jen v jednom exempláři, ale na Dakaru, kdo ví...Startovní číslo Aleše Lopraise je 202.Tým vyráží do Petrohradu přes Polsko a Pobaltí v noci 6. září. O 5 dnů později už absolvuje první ostrou etapu. Silk Way Rally bude ve svých denních summary vysílat televizní stanice Eurosport a také Slovenská televize na kanálu STV3.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?