Aleš Loprais vyráží podruhé po stopách Hedvábné stezky

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Loprais team
Jiří Vintr 5. září 2010 10:28
Sdílej:

Silk Way Rally podruhé a na nové trase mezi Petrohradem a Sočí. Aleš Loprais v ní bude jediným českým pilotem kamionu.

Loprais Tatra Team se po návratu z Dakaru 2010 dal do tvrdé práce, protože pracoval na dvou projektech najednou. Prvním je zásadnější evoluce stávajícího typu závodní Tatry 815, jejíž výsledek vyráží do boje právě nyní na Silk Way Rally, druhým postupná kompletace zcela nového kapotového speciálu, jehož koncepce bude znamenat další výrazný vývojový krok."Zapracovali jsme na zlepšení snad ve všech ohledech. Vůz je výkonnější, lépe akceleruje a výkonová špička dosahuje až 1000 koní. Podstatné je ale i to, že je proti typu z posledního Dakaru o 500 kilo lehčí. Dosáhli jsme toho promyšlenými váhovými úsporami a také stavbou zcela nové nástavby, kterou jsme vytvořili ve vlastních dílnách a použili na ní nové materiály. Zásadně jsme pokročili i při obsáhlých testech jízdních vlastností, nový vůz se chová mnohem klidněji a řadahostů při ostrém testování měla pocit, že je vůz subjektivně pomalejší, ale stopky je utvrdily o opaku. Jiné je i rozložení vah a i zde máme poctivě odzkoušeno několik režimů, vzhledem k odlišnému umístění palivové nádrže než u předešlého vozu. Je to nejlepší a nejrychlejší auto, jaké jsme dosud vyvinuli, a budeme se snažit pochopitelně tohle všechno zúročit ve vlastním závodě," říká Aleš Loprais.

 Závod samotný je snad nejzásadnější ostrou prověrkou před Dakarem 2011, který se pojede v Jižní Americe. V osmi etapách bez dne volna se soutěžící přesunou z petrohradského přístavu na jih do Soči, dějiště zimní olympiády 2014. Soutěž má velkou podporu premiéra Putina a zřejmě má o budoucnost postaráno minimálně právě do roku 2014, dá se zároveň i očekávat, že i v příštích letech bude cíl umístěn v Soči. Přestože předešlé transkontinentální maratóny, konané na území evropského Ruska, se nesly ve znamení spíše bahnitých nezáživných etap, při Silk way Rally slibujíředitelé soutěže Semjon Jakubov a Sergej Girja řadu písčitých a stepních úseků, jejichž množství a kvalita má prý být až překvapivá.Tým vyráží do Petrohradu v následujícím složení:Závodní speciál Tatra 815 4x4:Aleš Loprais - pilotMilan Holáň - mechanik, technický lídr týmuJaro Miškolci - navigátorV bivacích, umístěných vždy na letištích, bude závodní posádce tvořit zázemídoprovodná Tatra 815 4x4, zvaná Filharmonie, s posádkou mechaniků:Radim PustějovskýLuboš KýpeťJaromír HalfarMediální a koordinační spojkou bude tradiční Nissan Navara, řízený Karlem Lopraisem,jeho bratrem Milanem jako týmovým koordinátorem a známým fotografem a dobrodruhemJaroslavem Jindrou."Víme, že konkurence bude obzvlášť tvrdá a i když vyrážíme do boje proti továrním sestavám jako malý rodinný tým, nevzdáváme se, máme pro závodění velké srdíčko. Zároveň jsme poctivě makali na vývoji závodního vozu, aby šel s dobou, ten současný je snad nejblíže absolutní špičce. Také víme, že není lepšího testu na Dakar než závodní prověrky v konfrontaci s těmi nejlepšími v naší kategorii, a toho se nám v Rusku dostane hojně," uzavírá Aleš Loprais.

Startovní listina  byla už zveřejněna a v kategorii kamionů čítá celkem 16 posádek. Pořádný rozpis etap bude teprve oznámen. Již nyní jeale  jisté, že domácí Kamaz nasazuje do rallye hned sedmičku ostrých kamionů a jasné vítězství bere téměř jako politický úkol. Šestinásobný dakarský vítěz Vladimir Čagin zároveň představí další evoluci závodního speciálu. Dvojnásobný dakarský šampion Firdaus Kabirov i tradiční sprintující domestik Ilgizar Mardějev pojedou se stejnými kamiony, jaké měli při letošním Dakaru. Kamaz nasazuje do boje i mladé jezdce, jakousi kamazovskou juniorku, ovšem už se zkušenostmi z Dakaru. Nadějný Eduard Nikolajev dostane kdispozici vítězné Čaginovo dakarské auto z letošního ledna, Andrej Karginov pak loňský Nikolajevův vývojový speciál s motorem Cummins. Třetím mladicem je Ajrat Mardějev, který stejně jako novinářská posádka sedmého kamionu pojede s dřívějším typem Kamazu z roku 2007.Kamazu se kromě Aleše Lopraise postaví i tým de Rooy, ke zklamání všech však bez svého lídra Gerarda de Rooye, který se ještě šetří po zranění zad a uvidíme jej pravděpodobně až na Dakaru. Prapor týmu tak bude třímat jeho nový kolega, známý španělský harcovník Pep Vila Roca, zezadu jištěný tradičním domestikem Hugo Duistersem. Velmi solidní výkon lze očekávat od Franze Echtera se speciálem MAN, přičemž Echter se objeví i ve znovuobnoveném továrním týmu na následujícím Dakaru. S dřívějším Vilovým kamionem Mercedes se představí zkušený Španěl Oliveras, za zmínku stojí i Němec Behringer s MANem nebo Rus Jakov Mechtijev se stejným vozem. Absolutní novinkou je premiérová soutěžní účast továrně připraveného kamionu běloruské značky MAZ, zatím jen v jednom exempláři, ale na Dakaru, kdo ví...Startovní číslo Aleše Lopraise je 202.Tým vyráží do Petrohradu přes Polsko a Pobaltí v noci 6. září. O 5 dnů později už absolvuje první ostrou etapu. Silk Way Rally bude ve svých denních summary vysílat televizní stanice Eurosport a také Slovenská televize na kanálu STV3.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.