Silk Way Rally podruhé a na nové trase mezi Petrohradem a Sočí. Aleš Loprais v ní bude jediným českým pilotem kamionu.
Loprais Tatra Team se po návratu z Dakaru 2010 dal do tvrdé práce, protože pracoval na dvou projektech najednou. Prvním je zásadnější evoluce stávajícího typu závodní Tatry 815, jejíž výsledek vyráží do boje právě nyní na Silk Way Rally, druhým postupná kompletace zcela nového kapotového speciálu, jehož koncepce bude znamenat další výrazný vývojový krok."Zapracovali jsme na zlepšení snad ve všech ohledech. Vůz je výkonnější, lépe akceleruje a výkonová špička dosahuje až 1000 koní. Podstatné je ale i to, že je proti typu z posledního Dakaru o 500 kilo lehčí. Dosáhli jsme toho promyšlenými váhovými úsporami a také stavbou zcela nové nástavby, kterou jsme vytvořili ve vlastních dílnách a použili na ní nové materiály. Zásadně jsme pokročili i při obsáhlých testech jízdních vlastností, nový vůz se chová mnohem klidněji a řadahostů při ostrém testování měla pocit, že je vůz subjektivně pomalejší, ale stopky je utvrdily o opaku. Jiné je i rozložení vah a i zde máme poctivě odzkoušeno několik režimů, vzhledem k odlišnému umístění palivové nádrže než u předešlého vozu. Je to nejlepší a nejrychlejší auto, jaké jsme dosud vyvinuli, a budeme se snažit pochopitelně tohle všechno zúročit ve vlastním závodě," říká Aleš Loprais.
Závod samotný je snad nejzásadnější ostrou prověrkou před Dakarem 2011, který se pojede v Jižní Americe. V osmi etapách bez dne volna se soutěžící přesunou z petrohradského přístavu na jih do Soči, dějiště zimní olympiády 2014. Soutěž má velkou podporu premiéra Putina a zřejmě má o budoucnost postaráno minimálně právě do roku 2014, dá se zároveň i očekávat, že i v příštích letech bude cíl umístěn v Soči. Přestože předešlé transkontinentální maratóny, konané na území evropského Ruska, se nesly ve znamení spíše bahnitých nezáživných etap, při Silk way Rally slibujíředitelé soutěže Semjon Jakubov a Sergej Girja řadu písčitých a stepních úseků, jejichž množství a kvalita má prý být až překvapivá.Tým vyráží do Petrohradu v následujícím složení:Závodní speciál Tatra 815 4x4:Aleš Loprais - pilotMilan Holáň - mechanik, technický lídr týmuJaro Miškolci - navigátorV bivacích, umístěných vždy na letištích, bude závodní posádce tvořit zázemídoprovodná Tatra 815 4x4, zvaná Filharmonie, s posádkou mechaniků:Radim PustějovskýLuboš KýpeťJaromír HalfarMediální a koordinační spojkou bude tradiční Nissan Navara, řízený Karlem Lopraisem,jeho bratrem Milanem jako týmovým koordinátorem a známým fotografem a dobrodruhemJaroslavem Jindrou."Víme, že konkurence bude obzvlášť tvrdá a i když vyrážíme do boje proti továrním sestavám jako malý rodinný tým, nevzdáváme se, máme pro závodění velké srdíčko. Zároveň jsme poctivě makali na vývoji závodního vozu, aby šel s dobou, ten současný je snad nejblíže absolutní špičce. Také víme, že není lepšího testu na Dakar než závodní prověrky v konfrontaci s těmi nejlepšími v naší kategorii, a toho se nám v Rusku dostane hojně," uzavírá Aleš Loprais.
Startovní listina byla už zveřejněna a v kategorii kamionů čítá celkem 16 posádek. Pořádný rozpis etap bude teprve oznámen. Již nyní jeale jisté, že domácí Kamaz nasazuje do rallye hned sedmičku ostrých kamionů a jasné vítězství bere téměř jako politický úkol. Šestinásobný dakarský vítěz Vladimir Čagin zároveň představí další evoluci závodního speciálu. Dvojnásobný dakarský šampion Firdaus Kabirov i tradiční sprintující domestik Ilgizar Mardějev pojedou se stejnými kamiony, jaké měli při letošním Dakaru. Kamaz nasazuje do boje i mladé jezdce, jakousi kamazovskou juniorku, ovšem už se zkušenostmi z Dakaru. Nadějný Eduard Nikolajev dostane kdispozici vítězné Čaginovo dakarské auto z letošního ledna, Andrej Karginov pak loňský Nikolajevův vývojový speciál s motorem Cummins. Třetím mladicem je Ajrat Mardějev, který stejně jako novinářská posádka sedmého kamionu pojede s dřívějším typem Kamazu z roku 2007.Kamazu se kromě Aleše Lopraise postaví i tým de Rooy, ke zklamání všech však bez svého lídra Gerarda de Rooye, který se ještě šetří po zranění zad a uvidíme jej pravděpodobně až na Dakaru. Prapor týmu tak bude třímat jeho nový kolega, známý španělský harcovník Pep Vila Roca, zezadu jištěný tradičním domestikem Hugo Duistersem. Velmi solidní výkon lze očekávat od Franze Echtera se speciálem MAN, přičemž Echter se objeví i ve znovuobnoveném továrním týmu na následujícím Dakaru. S dřívějším Vilovým kamionem Mercedes se představí zkušený Španěl Oliveras, za zmínku stojí i Němec Behringer s MANem nebo Rus Jakov Mechtijev se stejným vozem. Absolutní novinkou je premiérová soutěžní účast továrně připraveného kamionu běloruské značky MAZ, zatím jen v jednom exempláři, ale na Dakaru, kdo ví...Startovní číslo Aleše Lopraise je 202.Tým vyráží do Petrohradu přes Polsko a Pobaltí v noci 6. září. O 5 dnů později už absolvuje první ostrou etapu. Silk Way Rally bude ve svých denních summary vysílat televizní stanice Eurosport a také Slovenská televize na kanálu STV3.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?